loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. با ثبت رشد اقتصادی 5/7 درصد:  رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ رکورد هفت‌ساله را شکست ۱۴۰۳/۰۳/۲۳ مرکز آمار ایران اعلام کرد: بر اساس آخرین محاسبات حساب‌های ملی، رشد محصول ناخالص دا

طاهر مهدوی بازدید : 0 پنجشنبه 24 خرداد 1403 نظرات (0)
.
با ثبت رشد اقتصادی 5/7 درصد:
 رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ رکورد هفت‌ساله را شکست
۱۴۰۳/۰۳/۲۳

‫رشد ۵.۷ درصدی اقتصاد کشور در 1402 - خبرداری؟‬‎

مرکز آمار ایران اعلام کرد: بر اساس آخرین محاسبات حساب‌های ملی، رشد محصول ناخالص داخلی (GDP) در سال ۱۴۰۲ به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، معادل پنج و هفت دهم درصد محصول ناخالص داخلی و سه و چهار دهم درصد محصول ناخالص داخلی بدون نفت بوده است. رشته فعالیت‌های گروه بخش نفت 20 و سه دهم، صنایع و معادن شش و 9 دهم درصد، گروه خدمات پنج و هفت دهم درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است. رشد کشاورزی هم منفی ۲.۲ درصد بوده یعنی این بخش با وجود خودکفایی در تولید گندم نان، به‌طور کلی عقبگرد کرده است.
دولت سیزدهم در دو سال 1400 و 1401 نیز رشد اقتصادی بالای چهار درصد را ثبت کرد که به معنای خروج از رکود بود. افزایش رشد در بخش‌های نفت، ساختمان‌سازی و معادن اما موجب تحقق رشد اقتصادی پنج و هفت دهم درصدی شد.
رشد محصول ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال جاری به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰به میزان دو و 9 دهم درصد محصول ناخالص داخلی و 9 دهم درصد محصول ناخالص داخلی بدون نفت است که رشته فعالیت‌های گروه صنایع و معادن چهار و 9 دهم درصد، گروه خدمات یک و نیم درصد و گروه کشاورزی شش دهم درصد، نسبت به سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.
بررسی رشد اجزای تقاضای نهائی در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد هزینه مصرف نهائی خصوصی پنج و دو دهم درصد، هزینه مصرف نهائی دولت ۱۶ و هفت دهم درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص چهار و هشت دهم درصد، صادرات کالا و خدمات ۱۳ درصد و واردات کالا و خدمات 9 و نیم درصد رشد داشته است.
در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل هزینه مصرف نهائی خصوصی معادل دو و هفت دهم درصد، هزینه مصرف نهائی دولت رشدی معادل ۱۶ و هفت دهم درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص چهار و 9 دهم درصد، صادرات کالا و خدمات منفی ۵.۵ درصد و واردات کالا و خدمات ۹ و یک دهم درصد رشد داشته است.
 عبور از رکود دهه 90
گفتنی است در حالی‌که میانگین رشد اقتصادی در سه سال پایانی دولت دوازدهم منفی دو و پنج صدم درصد بود، رشد اقتصادی کشور با یک جهش چشمگیر در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب به پنج و شش دهم، پنج و نزدیک به ۶ درصد رسید.
در بین زیربخش‌های اصلی اقتصاد، در حالی که متوسط رشد ارزش افزوده گروه صنایع و معادن (به‌جز استخراج نفت و گاز) در سال‌های ١٣٩٧ تا ١٣٩٩ برابر منفی هشت و دو دهم درصد بود، متوسط این نرخ در سه سال دولت سیزدهم به هفت درصد رسید.
متوسط نرخ رشد گروه خدمات از منفی سه و یک دهم درصد در سال‌های ١٣٩٧ تا ١٣٩٩، به مثبت پنج و هشت دهم درصد در سه سال اول دولت سیزدهم افزایش یافت.
متوسط نرخ رشد بخش نفت و گاز هم از منفی یک و 16 صدم درصد در سال‌های ١٣٩٧ تا ١٣٩٩، به مثبت 11 و 46 صدم درصد در سه سال اول دولت سیزدهم افزایش یافت.
 بهبود سرمایه‌گذاری
دولت شهید ابراهیم رئیسی در شرایطی کار خود را آغاز کرد که طی سال‌های دهه ۹۰، اقتصاد ایران به دلیل روند بسیار منفی «تشکیل سرمایه» به سمت کلنگی شدن حرکت می‌کرد اما در ۹ فصل فعالیت دولت سیزدهم روند کاهنده قبلی متوقف و فصل جدیدی در تشکیل سرمایه آغاز شد. شاخص تشکیل سرمایه ثابت کل در این مدت ۱۱ و هفت دهم درصد رشد کرد به نحوی که در اجزای آن مانند «تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات» شاهد رشد مثبت ۲۶ درصدی بودیم. حفظ روند مثبت این شاخص می‌تواند در تضمین رشد اقتصادی و نجات ایران از فرسودگی نقش‌آفرین باشد.
متوسط نرخ رشد سرمایه‌گذاری کل و یا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در طول سال‌های ١٣٩٧ تا ۱۳۹۹، منفی ١٣ و هشت دهم درصد بود. این نرخ در سال ۱۴۰۰ به چهار و یک دهم درصد، در سال ۱۴۰۱ به دو و نیم درصد و در سال ۱۴۰۲ به چهار و هشت دهم رسید، به طوری که متوسط آن در طول دولت سیزدهم سه و هفت دهم درصد می‌باشد.
بر این اساس، ملاحظه می‌شود که بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری و تداوم رشد آن موجب تقویت ظرفیت‌های تولیدی و زمینه‌ساز تداوم رشد اقتصادی در کشور گردیده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟