loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. رئیس قوه قضائیه در دیدار با امیر قطر: کشورهای اسلامی برای کاهش رنج‌ها و توقف جنایات علیه مردم غزه اقدامات منسجم‌تری اتخاذ کنند  ۱۴۰۳/۰۳/۲۳ به گزارش مرکز رسانه قوه قضا

طاهر مهدوی بازدید : 48 پنجشنبه 24 خرداد 1403 نظرات (0)
.
رئیس قوه قضائیه در دیدار با امیر قطر:
کشورهای اسلامی برای کاهش رنج‌ها و توقف
جنایات علیه مردم غزه اقدامات منسجم‌تری اتخاذ کنند 
۱۴۰۳/۰۳/۲۳

‫رئیس قوه قضائیه با امیر قطر دیدار کرد‬‎

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای که در صدر هیئت عالی رتبه قضائی به دوحه سفر کرده بود، روز گذشته با «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
رئیس قوه قضائيه در این دیدار ضمن قدردانی از امیر قطر به واسطه حضور در مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور فقید کشورمان، اظهار داشت: سطح روابط دو کشور ایران و قطر در حوزه‌های مختلف به ویژه طی حدود سه سال اخیر بسیار رو به توسعه و پیشرفت بوده است و ما خواهان تداوم این مسیر و این روند هستیم.
محسنی اژه‌ای همچنین از مواضع امیر و دولت قطر درخصوص مسئله غزه قدردانی کرد و گفت: ضرورت دارد کشورهای اسلامی در راستای کاهش آلام و رنج‌های مردم  غزه و توقف جنایات علیه این مردم و پیگیری اقدامات جنایتکاران، تدابیر و تمهیدات منسجم‌تری را اتخاذ کنند.
وی همچنین در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات حقوقی و قضائی میان ایران و قطر به ویژه در حوزه معاضدت‌های قضائی و انتقال محکومان، با عنایت به در پیش بودن عید سعید قربان، درخواست عفو یا انتقال تعداد دیگری از زندانیان ایرانی که در قطر محکومیت یافته‌اند را مطرح کرد. 
امیر قطر نیز در این دیدار، ضمن تسلیت مجدد فقدان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان، گفت: آقای رئیسی شخصیتی پیشرو و پیشگام در راستای ارتقاء روابط ایران و قطر بودند و امیدواریم که ادامه این روند توسعه‌ همکاری‌ها میان دو کشور را در دولت بعدی جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد باشیم.
«تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس قوه قضائيه جمهوری اسلامی ایران در قطر، روابط دو کشور را طی بیش از چهار دهه گذشته، راهبردی و بدون وجود هیچ‌گونه مشکلی توصیف کرد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت بالای توافقات قضائی که در جریان این سفر امضا می‌شود، خواستار تسهیل و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور شد و همچنین از آمادگی این کشور برای کمک به اجرای مباحث مربوط به عفو یا انتقال برخی از محکومان خبر داد.
امیر قطر در پایان از رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران خواست که سلام وی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ کند.
گفتنی است، در جریان سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و هیئت عالی قضائی به کشور قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضائی، «عیسی بن سعد النعیمی» دادستان کل قطر، با حضور در محل اقامات رئیس قوه قضائیه کشورمان، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در خلال این دیدار، مراسم امضای موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر نیز برگزار شد.
این موافقت‌نامه در ۱۴ ماده به امضا «امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران و «عیسی بن سعد النعیمی» دادستان کل دولت قطر رسید.
با امضای این موافقت‌نامه، طرفین متعهد شدند حداکثر همکاری حقوقی و قضائی ممکن در امور کیفری را طبق مفاد این موافقت‌نامه و قوانین ملی خود داشته باشند و همچنین در صورت درخواست، طرفین حداقل سالی یک بار، اطلاعات مربوط به احکام نهائی در مورد اتباع یا شهروندان طرف دیگر را برای یکدیگر ارسال کنند.
همچنین طرفین درخواست‌های معاضدت حقوقی متقابل و نیابت قضائی بین خود در امور کیفری را طبق مفاد موافقت‌نامه مزبور و قوانین ملی خود، ارائه و اجرا خواهند کرد.
محسنی اژه‌ای، همچنین در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضائی، با «حسن بن لحدان الحسن المهندی» رئیس شورای‌عالی قضائی قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
در خلال دیدار رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران با رئیس شورای‌عالی قضائی قطر، یادداشت تفاهمی در باب همکاری‌های قضائی فیمابین در ۱۱ بند منعقد شد. 
از جمله مفاد این یادداشت تفاهم، تبادل تجربه و بررسی موضوعات مورد علاقه مشترک در مقولاتی نظیر «مدیریت مؤثر دعاوی مدنی با هدف فیصله دادن سریع آنها» و «ادغام مؤثر و مناسب فناوری مربوط به مدیریت عدالت و مدیریت دعاوی و پرونده‌ها و راه‌حل‌های هوشمند در جهت تسریع روند اجرائی حل و فصل دعاوی» می‌باشد.
همچنین همکاری طرفین در زمینه آموزش قضات و مسئولان دادگستری و دادگاه‌ها و مدیریت دعاوی و ایجاد توانایی‌های قضائی، در عرصه‌های تخصصی از جمله در موضوعات مربوط به اختلافات تجاری و سرمایه‌گذاری، از دیگر مفاد یادداشت تفاهم منعقد شده در خلال دیدار مقامات قضائی دو کشور ایران و قطر است.
رئیس قوه قضائیه همچنین در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضائی، در جمع ایرانیان مقیم این کشور حاضر شد و از نزدیک به استماع مسائل، دغدغه‌ها و نقطه ‌نظرات آن‌ها پرداخت.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟