loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. باقری در مصاحبه با راشاتودی:   مقاومت لبنان به عنوان نیرویی هوشمند اجازه نخواهد داد صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند ۱۴۰۳/۰۳/۲۳ علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ج

طاهر مهدوی بازدید : 0 پنجشنبه 24 خرداد 1403 نظرات (0)
.
باقری در مصاحبه با راشاتودی: 
 مقاومت لبنان به عنوان نیرویی هوشمند
اجازه نخواهد داد صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند
۱۴۰۳/۰۳/۲۳

‫باقری در مصاحبه با راشاتودی: غربی‌ها آژانس را به محل تسویه حساب سیاسی خود با  ایران‬‎

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با شبکه خبری راشاتودی (RT) در حاشیه نشست وزیران خارجه عضو بریکس، در محور‌هایی به روابط تاریخی ایران و روسیه، نقش سازنده محور مقاومت در منطقه غرب آسیا، جنایات اسرائیل در غزه، محکومیت بین‌المللی این رژیم در اذهان عمومی و پیگیری حقوقی این جنایات، واکنش ایران به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان، بدعهدی طرفین اروپایی حاضر در برجام، حضور ایران در آمریکای لاتین و آفریقا و همچنین فرصت‌های همکاری مشترک مابین اعضای بریکس در جهت مقابله با یک‌جانبه‌گرایی غرب و تحریم‌های ظالمانه علیه دو کشور ایران و روسیه پرداخت.
ملت ما امروز در آستانه ایجاد یک حماسه دیگر هست
باقری کنی در پاسخ به اولین پرسش راشاتودی درباره حادثه ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان عنوان داشت: ضایعه شهادت رئیس‌جمهور ما و وزیر امور خارجه ما یک ضایعه بسیار بزرگی برای ملت ما بود، اما همبستگی و انسجام ملی در میان همه اقشار مردم با رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی توانست از این تهدید یک فرصت درخشان را برای ملت و کشور ایران ایجاد کند و مردم ما وارد یک دوره جدید شدند، با این نگاه که مسئولیت بیشتری متوجه آنها است و آنها باید با عزمی راسخ‌تر و با اراده‌ای مستحکم‌تر خودشان را برای ساختن ایران اسلامی بیش از گذشته آماده کنند.
وی افزود: ملت ما امروز در آستانه ایجاد یک حماسه دیگر هست و آن انتخاب رئیس حمهور جدید و ان‌شاءالله مشارکت بالای مردم ما در این انتخابات می‌تواند پشتوانه‌ای برای تحکیم نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین ثبات و امنیت پایدار در منطقه باشد.
همکاری ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف همواره تحکیم‌کننده ثبات و امنیت در منطقه و جهان بوده است
سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر امکان صادرات و انتقال سلاح از روسیه به ایران در برابر تسلیح اوکراین از سوی غرب خاطرنشان کرد: روابط ایران و روسیه به عنوان دو همسایه روابطی تاریخی است. روابط ایران و روسیه در همه ابعاد توسعه و گسترش پیدا کرده است. البته طبیعی است هرچه که ایران و روسیه با تهدیدهای جدی‌تر مواجه شوند همبستگی آنها برای مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات مشترک بیشتر خواهد شد.
باقری تصریح کرد: اینکه ایران و روسیه در چارچوب‌های چندجانبه‌گرایی به طور همزمان حضور دارند نشان‌دهنده این است که ایران و روسیه قصد دارند از ظرفیت‌های موجود و مختلف بین‌المللی مانند سازمان همکاری شانگهای یا مجموعه بریکس برای نهادینه کردن زیرساخت‌های چند جانبه گرایی با هم مشارکت فعال داشته باشند.
وی در این زمینه افزود: ایران و روسیه برای تامین منافع ملی کشورهایشان همکاری در زمینه‌های مختلف دارند اما نکته مهم این است که همکاری ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف همواره تحکیم‌کننده ثبات و امنیت در منطقه و جهان بوده است و در دوره پیش‌رو هم ایران و روسیه تلاش خواهند کرد ضمن همکارهای همه‌جانبه با یکدیگر بتوانند با تهدیدهای ناشی از یک‌جانبه‌گرایی مقابله کنند و پیوندهای منطقه‌ای را جهت نهادینه‌سازی بیش از پیش ثبات در منطقه و جهان تحکیم کنند.
رمز ایستادگی و پیروزی مقاومت مقابل ائتلاف غربی‌ها در یمن این است که مقاومت ریشه در مردم دارد
باقری کنی در پاسخ به اینکه چه چیزی پشت این انرژی حوثی‌ها وجود دارد که چنین ائتلاف پرقدرتی نتوانسته آنها را متوقف کند، گفت: لازم هست اینجا تاکید کنم که آن چیزی که در غزه در حال جریان هست؛ یک مناقشه نیست بلکه یک جنایت آشکار جنگی و یک نسل‌کشی عیان است که ملت مظلوم فلسطین قربانی آن هستند و صهیونیست‌ها به عنوان متجاوزان و جنایتکاران و اشغالگران، عامل اصلی این جنایت هستند و آمریکایی‌ها، پشتیبان اصلی صهیونیست‌ها در این جنایات هستند. واقعیتی که امروز در منطقه همه دنیا با آن مواجه است؛ جریان مقاومت می‌باشد.
سرپرست دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مقاومت در فلسطین در طول هشت ماه گذشته با دست خالی در مقابل صهیونیست‌ها ایستاده و اجازه نداده است صهیونیست‌ها در این منطقه حتی به کوچک‌ترین اهدافشان دست پیدا کنند. بعد از استمرار جنایت صهیونیست‌ها در غزه، مقاومت در جای‌جای منطقه به حمایت از مظلوم برخاست و در مقابله با ظالم ایستاد. از جمله در عراق، سوریه، لبنان و یمن. رمز ایستادگی و پایداری و پیروزی مقاومت حتی در مقابل ائتلاف غربی‌ها به سرکردگی آمریکا و انگلیس در یمن این است که مقاومت ریشه در مردم دارد.
وی خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها بارها و بارها تلاش کردند که بتوانند افکار عمومی جهانی این‌گونه جلوه دهند که بین مقاومت و مردم در غزه فاصله وجود دارد اما در طول هشت ماه گذشته نتوانستند این ادعای دروغین را اثبات کنند. لذا این اتفاقی که در یمن در حال جریان است حمایت از مظلومان غزه و مقابله با جنایتکاران صهیونیست هست و این مقاومت همین طور که عرض کردم ریشه در باور و خواست و اراده مردم یمن دارد و به همین جهت هم هست که به‌کارگیری ظرفیت‌های قدرت توسط آمریکا و انگلیس نتوانسته هیچ خللی در این عزم و اراده و ابتکار و اقدام یمنی‌ها ایجاد کند.
مقاومت در لبنان به عنوان یک نیروی مستقل رشید و بالغ و دارای هوشمندی قطعا اجازه نخواهد داد که صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند
سکاندار دستگاه دیپلماسی در جواب به سؤالی درباره واکنش ایران به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان عنوان داشت: ما هیچ‌گاه به صهیونیست‌ها توصیه نمی‌کنیم که به شکست سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ که در لبنان متحمل شدند مراجعه کنند. صهیونیست‌ها، شکست‌های تاریخی را از مردم و مقاومت لبنان متحمل شدند.
 اگر صهیونیست‌ها در مقابل مقاومت مردم مظلوم و بی‌سلاح غزه در طول هشت ماه گذشته موفق شدند؛ می‌توانند این امید را داشته باشند که با گسترش جنگ و درگیری با لبنان به موفقیتی دست پیدا کنند.
وی همچنین عنوان کرد: اگر صهیونیست‌ها بخواهند از چاله غزه به چاه لبنان بیفتند ما هیچ‌گاه به آنها توصیه نمی‌کنیم که مرتکب یک همچین خطای راهبردی نشوند. مقاومت چه در فلسطین و چه در لبنان از چنان قدرتی برخوردار است که اجازه نخواهد داد که صهیونیست‌ها به هیچ یک از اهدافشان دست پیدا کنند. لذا مقاومت در لبنان به عنوان یک نیروی مستقل، رشید و بالغ و دارای هوشمندی قطعا اجازه نخواهد داد که صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند.
آن‌قدر جنایت صهیونیست‌ها گسترده و وسیع و پرحجم بود که حتی سازوکارهای غربی هم نتوانستند در مقابل آن سکوت کنند
باقری کنی همچنین در پاسخ به سؤال بعدی راشاتودی درباره محکومیت حقوقی رژیم صهیونیستی در نهاد‌های بین‌المللی، تصریح کرد: شاید هشت ماه قبل و یا یک‌سال قبل هیچ کس تصور نمی‌کرد که صهیونیست‌ها با شرایطی مواجه شوند که چندین کشور در دنیا با آنها قطع رابطه کامل سیاسی و اقتصادی کنند. آنها شاید هیچ‌گاه باور نمی‌کردند که امروزه چند کشور آنها را تحریم کرده و با آنها قطع رابطه اقتصادی کنند. 
شاید یک سال یا هشت ماه پیش صهیونیست هیچ‌گاه باور نمی‌کردند که دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی درخواست دستگیری نخست‌وزیر و وزیر جنگ صهیونیست‌ها را بدهند.
وی افزود: همین طور شاید آنها باور نمی‌کردند که روزی فرا برسد که پایتخت‌های غربی به‌ویژه کشورهای اروپایی و همین طور دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های آمریکایی به محلی برای حمایت از مردم فلسطین، آرمان فلسطین و کشور فلسطین و مقابله با جنایت صهیونیست‌ها تبدیل شوند. همین طور آنها باور نمی‌کردند که سازوکارهای غربی مانند ICC یا ICJ به محلی برای بازخواست صهیونیست‌ها تبدیل شوند.
باقری همچنین در ادامه عنوان داشت: اقدامی که آفریقای جنوبی انجام داد؛ اقدامی بود که مورد حمایت همه کشورهای مستقل قرار گرفت. لذا آن‌قدر جنایت صهیونیست‌ها، گسترده و وسیع و پر حجم بود که حتی سازوکارهای غربی هم نتوانستند درمقابل آن سکوت کنند. اما واقعیت این است که مردم فلسطین هیچ‌گاه امیدی به این سازوکارهای در واقع حقوقی یا سیاسی نداشته اند؛ هرچند که وظیفه این سازوکارهاست که به دنبال استیفای حقوق مردم فلسطین و مقابله با جنایتکاران باشند.
  اقدام سه کشور اروپایی فریبکارانه است
باقری کنی در پاسخ به سؤال دیگر راشاتودی مبنی بر ریاکاری غرب در ایران‌هراسی به واسطه برنامه هسته‌ای ایران عنوان داشت: این آمریکا بود که بدون هیچ دلیل منطقی از توافق سال ۲۰۱۵ کنار کشید و خودش را از چارچوب این توافق خارج کرد. اروپایی‌ها از حدود دو سال پیش، هیچ اقدام مثبتی در عرصه مذاکرات انجام ندادند. قطعا این اقدام سه کشور اروپایی از جمله اقدامات فریبکارانه آنهاست که در حالی که هیچ جدیت و اراده‌ای برای پیگیری مذاکرات از خودشان نشان نمی‌دهند، ایران را به ناحق متهم به عدول و نقض تعهداتش می‌کنند. ایران در چارچوب تعهداتی که در چارچوب توافق ۲۰۱۵ داشت همچنان در آن مسیر حرکت می‌کند.
 چندان دور نخواهد بود که تحریم‌ها دست و پای تحریم‌کنندگان را خواهد بست
سرپرست دستگاه سیاست خارجی کشورمان در جواب به سؤال پایانی این گفت‌وگو مبنی بر فرصت‌های مشترک بین دو کشور ایران و روسیه که تحت شدید‌ترین تحریم‌های غرب قرار دارند، گفت: این یک واقعیت است که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران و روسیه بر این دو کشور تاثیراتی گذاشته ولی بر ایران و روسیه مؤثر نبوده است. به این معنا که تحریم‌ها توانسته برای ایران و روسیه موانع و مشکلاتی ایجاد کند ولی هیچ‌گاه این تحریم‌ها نتوانسته‌اند آمریکایی‌ها را به اهداف خودشان برسانند.
وی افزود: لذا شما مشاهده می‌کنید که امروز که ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بعد از چند دهه تحریم‌های آمریکا پیشرفته‌تر از گذشته در حال نگاه به یک افق بلند و رو به جلو هستیم. امروز ایران در کنار چند کشور بزرگ در چارچوب سازوکارهای چند جانبه گرایی مانند شانگهای و بریکس در حال هم افزایی ظرفیت‌های خودش با دیگر قدرت‌ها جهت مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا است.
باقری کنی تصریح کرد: این یک واقعیت است که اگر کشورهای مستقل و قدرت‌های بزرگ مانند ایران، روسیه و چین و دیگر قدرت‌ها در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و مجموعه بریکس، ظرفیت‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند چندان دور نخواهد بود که تحریم‌ها دست وپای تحریم‌کنندگان را محدود خواهد کرد و دست و پای آنها را خواهد بست.
وی خاطرنشان کرد: اگر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی و بزرگ‌ترین واردکنندگان انرژی در یک مجموعه حضور داشته باشند، اینها می‌توانند با تدوین سازوکارهایی بین خودشان، بتوانند نیازهای اقتصادی خود را در عرصه‌های مختلف پوشش بدهند و از اتکای ظرفیت‌هایی که جزو سازوکارهای غربی است فارغ و از آنها بی‌نیاز شوند.
به گزارش ایرنا، باقری در پایان عنوان داشت: تحریم‌ها برای ایران و روسیه هزینه‌هایی ایجاد کرده است و از طرف دیگر هم این فرصت را در اختیار این کشورها قرار داده است که راه‌حل توسعه پایدار و موفقیت و پیشرفت مطمئن را در دستور کار قرار دهند. راه‌حل بلندمدت این است که به سازوکارهای چندجانبه‌گرایی تکیه شود و خود را از اتکا و اعتماد به ظرفیت‌هایی که مبتنی بر سازوکارهای غربی است رها نمود و این تجربه‌ای است که ظرف چند سال اخیر به‌ویژه در همکاری ایران و روسیه و چین منجر به همبستگی و هم‌افزایی در عرصه‌های اقتصادی و تجاری شده است و نشان داده که این کشورها از این توانایی برخوردارند تا آینده‌ای مطمئن برای پیشرفت خود و جهان مستقل ترتیب بدهند، ان‌شاءالله.

کنعانی کشتار مردم بی‌گناه در سودان را محکوم‌ کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، کشته و زخمی شدن صدها تن از افراد بی‌گناه از جمله زنان و کودکان در حمله به روستای «ود النوره» را رخدادی هولناک و تکان دهنده توصیف کرد و افزود، جمهوری اسلامی ایران نگران تداوم جنگ داخلی در سودان و وضعیت دردناک شهروندان بی‌گناه در مناطق مختلف درگیری این کشور است.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده‌های داغدیده در درگیری‌های جاری، خواستار بازگشت سریع آرامش و شرایط عادی زندگی به این کشور و توقف فوری کشتار و قتل‌عام انسان‌های بی‌گناه در سودان شد و مسئولیت جامعه بین‌المللی به‌ویژه نهادهای حقوق بشری برای اتخاذ اقدامات مؤثر جهت پایان بخشیدن به وضعیت جاری در سودان را مورد تاکید قرار داد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟