loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی بخش کوچکی از سرشت نظام جهانی مبتنی بر یکجانبه‌گرایی است ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ سرپرست وزارت امورخارجه گفت: حمایت از متجاوز اشغالگر و جنایتکار و پشتیبانی تسلیحاتی، مال

طاهر مهدوی بازدید : 2 چهارشنبه 23 خرداد 1403 نظرات (0)

.

حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی بخش کوچکی

از سرشت نظام جهانی مبتنی بر یکجانبه‌گرایی است

۱۴۰۳/۰۳/۲۲

‫حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی بخش کوچکی از سرشت نظام جهانی مبتنی بر یکجانبه  گرایی است - ایرنا‬‎

سرپرست وزارت امورخارجه گفت: حمایت از متجاوز اشغالگر و جنایتکار و پشتیبانی تسلیحاتی، مالی، تجهیزاتی، سیاسی، حقوقی و رسانه‌ای از رژیم نژادپرست تنها بخش کوچکی از سرشت نظام جهانی مبتنی بر یکجانبه‌گرایی است. 
علی باقری کنی سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود در نشست مشترک وزرای امور خارجه بریکس و کشورهای دعوت شده به اجلاس بریکس که ظهر سه‌شنبه ۲۲ خرداد در نیژنی نووگورود روسیه در حال برگزاری است، بر اهمیت جبهه جدید چند‌جانبه‌گرایان در بریکس در تشکیل سازوکارهای جدید مالی، اقتصادی‌، تجاری و سیاسی در جهان و همچنین نقش یکجانبه‌گرایی غربی در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد.
 باقری در این زمینه عنوان کرد: جهان در دوران گذار، با هرج و مرج و ناعدالتی‌های زیادی رو‌به‌رو است و بریکس اندیشه روشنی برای عبور از دوران ‌گذر و اصلاح حکمرانی جهانی با توسل به چندجانبه‌گرایی، مقابله با یکجانبه‌گرایی و شکل‌دهی به نظم جدید عادلانه‌تر، شفاف‌تر و دموکراتیک مبتنی بر اجماع دارد و مجموعه اقداماتی را برای رسیدن به اهداف مشترک طراحی و برنامه‌ریزی نموده است. این گروه توانمندی‌های خود را نشان داده و از این‌رو، روزبه‌روز حامیان و کشورهای همفکر بیشتری را جذب می‌کند.
وی افزود: در واقع برای اولین بار است که یک هویت سیاسی - اقتصادی - مالی - فرهنگی مشترک قوی و اثرگذار در جهان در حال توسعه ایجاد شده است. تمایلِ فزایندهِ کشورها برای پیوستن به بریکس، نشانه بسیار مهمی از علاقه آنها به سرعت بخشیدن به زایش جهانی نو، مبتنی بر چندجانبه‌گرایی ماندگار و ژرف است. 
باقری خاطر نشان کرد: ما معتقدیم چنانچه ایده گسترش بریکس به واقعیت بپیوندد، این هویت، منسجم‌تر و جهانی‌تر خواهد شد. بر همین اساس، رؤسای جمهور با توجه به مشاهده کثرتِ درخواست‌ها برای پیوستن به بریکس، دستورالعملی صادر کرده‌اند که تا زمان اجلاس سران بعدی رؤسای جمهور در ماه اکتبر در کازان، سند مربوط به الگوها، استانداردها و معیارهای کشورهای شریک را نهائی سازیم تا به تایید و امضای رؤسای جمهور برسد. جمهوری اسلامی ایران در تمامی مذاکرات مربوطه به‌صورت فعال شرکت کرده و در آینده نیز برای تدوین و نهائی ساختن این معیارها مشارکت و مساعدت خواهد کرد.
سرپرست وزارت امورخارجه عنوان داشت: زیرساخت‌های کنونی اقتصاد جهانی به صورت هراس‌انگیزی در اختیار قدرت‌های غربی قرار دارد که عملا نشان داده‌اند ساختارهای اقتصاد جهانی را به سلاحی علیه رقبا مبدل ساخته‌اند. وابستگی کشورها به یک ارز خاص برای مبادلات و ذخیره باعث شده است که اقتصاد بسیاری از کشورها در چنبره اسارت دلار بیفتند و در صورت عدم چاره‌جویی سریع، این امر اقتصاد کشورها را بیشتر در باتلاق فرو خواهد برد. هیچ کشور مستقل و درحال توسعه در جهان نیست که از انحصار و سلطه دلار متضرر نباشد؛ از این رو تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های مستقل جهان محسوب می‌شود.
وی همچنین تصریح کرد: همچنین یکی از چالش‌هایی که نظام سلطه برای ارعاب کشورهای مستقل به‌کار می‌گیرد، تحریم‌های اقتصادی است که به مهم‌ترین ابزار ارعاب کشورهای سلطه‌‌طلب برای تحمیل اراده تبدیل شده و از موانع کلیدی پیشبرد همگرایی کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته به‌شمار می‌رود.
باقری افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که سال‌ها متحمل تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه آمریکا بوده و در عین حال توانسته با تعبیه سازوکارهای چابک داخلی و ایجاد مسیرهای امن خارجی، الگوی جدیدی از زیست توام با پیشرفت در سایه فشار و تحریم را ذیل مفهوم اقتصاد مقاومتی ارائه دهد و در این مسیر؛ هم از راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم از تاکتیک دور زدن تحریم‌ها، هوشمندانه بهره برده است.
سکاندار دستگاه دیپلماسی در ادامه بیان داشت: ما بر این باوریم که تحریم‌های غیرقانونی هر چند یک واقعیت است که موجب ایراد خسارت و ایجاد هزینه برای کشورهای مستقل می‌شود؛ اما اراده برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و نیز هم‌افزایی کشورهای مستقل برای رهایی از سازوکارهای یکجانبه‌گرایی به ویژه در عرصه‌های مالی، پولی و بانکی بین‌المللی، می‌تواند تحریم‌های غیرقانونی را ناکارآمد ساخته و حتی اثربخشی آنها را به حداقل برساند. از این رو ایجاد سازوکارهای مستقل مالی، بانکی و پولی میان اعضای بریکس که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی در میان آنها است، یک ضرورت تام برای تامین منافع راهبردی و بلندمدت اعضا است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آمادگی برای ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی‌، اعلام می‌کند اکنون زمان آن فرارسیده است تا بریکس و کشورهای دوست، الگوی کاربردی برای استقلال مالی، پولی و بانکی‌، از ساز وکارهای مبتنی بر نظام یکجانبه‌گرایی را به طور جدی مورد بررسی قرار دهد.
باقری در ادامه سخنان خود با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه عنوان داشت: غزه امروز بزرگ‌ترین نمایشگاه دستاوردهای یکجانبه‌گرایی است. کشتار ده‌ها هزار انسان بیگناه، قتل‌عام کودکان و زنان، آوارگی صدها هزار انسان بی‌پناه‌، کشته شدن ده‌ها خبرنگار و مامور سازمان‌های بین‌المللی، انهدام زیرساخت‌های زندگی شهری، تخریب ده‌ها مرکز درمانی، عبادی، آموزشی و اداری شیوع انواع بیماری‌های جسمی و روانی میان صدها هزار انسان مظلوم و از همه مهم‌تر حمایت از متجاوز اشغالگر و جنایتکار و پشتیبانی تسلیحاتی، مالی، تجهیزاتی، سیاسی، حقوقی و رسانه‌ای از رژیم نژادپرست تنها بخش کوچکی از سرشت نظام جهانی مبتنی بر یکجانبه‌گرایی است.
سرپرست وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تا اشغالگری هست، مبارزه با اشغالگری یک واقعیت انکار‌ناپذیر است، لذا تنها راه‌حل پایدار رفع سریع و بدون قید و شرط اشغالگری از تمامی زمین‌های اشغالی و سپس برگزاری همه پرسی با مشارکت سازمان ملل متحد میان همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت ملت و کشور فلسطین است.
وی در پایان سخنان خود، عنوان داشت: عمر یکجانبه‌گرایی به سر آمده و در حال واگذاری میدان عمل به چندجانبه‌گرایی است. جبهه چندجانبه‌گرایان، باید هوشمندانه با برپایی و تقویت سازوکارهای جدید مالی، بانکی، اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی، دوران گذار از نظم یکجانبه‌گرایی را به نظم عادلانه چندجانبه‌گرایی مدیریت نماید.
باقری‌کنی و فیصل بن‌فرحان 
با یکدیگر دیدار کردند

علی باقری‌کنی در دومین روز حضور خود در نیژنی نووگورود روسیه همچنین با فیصل بن‌فرحان وزیرخارجه عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.
این دیدار در روسیه و در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای بریکس انجام شد. طرفین موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده و راه‌های توسعه همکاری‌ها را بررسی کردند.

عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که گروه بریکس از آن برای عضویت رسمی دعوت به عمل آورده است. روابط ایران و عربستان در دولت سیزدهم و با درخواست ریاض از پکن برای میانجیگری احیا شد.
دیدار باقری‌کنی و وزیر خارجه ونزوئلا
باقری‌کنی در دیدار دیگری در حاشیه اجلاس وزرای خارجه عضو بریکس با ایوان خیل پینتو وزیرخارجه ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد.
این دیدار در روسیه و در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای بریکس انجام شد.
طرفین موضوعات دوجانبه و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده و راه‌های توسعه همکاری‌ها را بررسی کردند.
ونزوئلا از کشورهای دوست بریکس است که علاقه‌مند به افزایش همکاری با اعضای این گروه است. روابط ایران با این کشور در دولت سیزدهم به طور قابل ملاحظه‌ای توسعه پیدا کرد.
دیدار باقری‌کنی و وزیر خارجه تایلند
سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در دیداری با ماریس سانگیامپونگسا وزیرخارجه تایلند رایزنی و گفت‌وگو کرد.
این دیدار در روسیه و در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای بریکس انجام شد.
طرفین موضوعات دوجانبه و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده و راه‌های توسعه همکاری‌ها را بررسی کردند.
 دیدار باقری‌کنی و وزیر خارجه آفریقای جنوبی
علی باقری‌کنی با نالدی پاندور وزیرخارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.
باقری‌کنی در این دیدار ضمن تقدیر از ابراز همدردی دولت و ملت آفریقای جنوبی درخصوص شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان، برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در این کشور را تبریک گفت و مناسبات دو کشور را راهبردی عنوان کرد.
این دیدار در روسیه و در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای بریکس انجام شد.
طرفین موضوعات دوجانبه و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده و راه‌های توسعه همکاری‌ها را بررسی کردند.
آفریقای جنوبی از اعضای اصلی و اولیه گروه بریکس است. روابط ایران با این کشور در دولت سیزدهم به طور قابل ملاحظه‌ای توسعه پیدا کرد.

 

واکنش سفیر ایران در روسیه به شیطنت برخی رسانه‌های داخلی:
   معطل ماندن توافقنامه همکاری‌های ایران و روسیه از سوی ایران، کذب است

‫سفارت جمهوری اسلامی ایران - مسکو- واکنش سفیر ایران در روسیه به شیطنت برخی  رسانه‌های داخلی :‬‎

سفیر ایران در روسیه گفت: مطلبی که اخیرا در خصوص معطل ماندن توافقنامه همکاری میان ایران و روسیه از سوی طرف ایرانی منتشر شده کذب است، روز گذشته هم آقایان لاوروف و باقری پیگیر امضای هرچه سریع‌تر این توافقنامه بودند
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در پاسخ به سؤال ایرنا مبنی بر اینکه بر اساس برخی ادعاها در رسانه‌های داخلی که به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه روسیه ادعا شده که توافق جامع از سوی ایرانی‌ها به حالت تعلیق درآمده است، اظهار داشت: بنده متن این خبر را که به زبان روسی بود را به دوستان مترجم دادم؛ متوجه شدیم متن روسی با متن فارسی متفاوت است.
وی گفت: در متن فارسی آمده است که آقای ضمیر کابلوف گفتند که به طور کلی توافقنامه جامعی که میان ایران و روسیه قرار بود منعقد شود، ایرانی‌ها آن را به حالت تعلیق درآوردند در صورتی که در متن روسی این‌طور نیست.
سفیر کشورمان در روسیه با بیان اینکه این مشکلی است که همواره با آن مواجه بودیم تصریح کرد: برخی از دوستان در داخل ایران شتاب زده اخبار نادرستی را منتشر می‌کنند، اما واقعیت این است که ما دو سال است که بر روی موافقتنامه جامع همکاری‌های دو کشور در حال کار هستیم.
جلالی بیان کرد: طبیعی است که بحث‌های کارشناسی زیادی انجام شده و مرتب آخرین نسخه متن‌ها با یکدیگر رد و بدل می‌شود و آخرین دفعه هم دوستان روس متن را به طرف ایرانی دادند. روز گذشته‌ هم در ملاقات لاوروف با علی باقری‌کنی این موضوع مطرح شد که هرچه سریع‌تر این متن نهائی شود.
وی ادامه داد: باید با نهادهای مختلفی در داخل کشور کار را هماهنگ و تنظیم کنند که این نیز قطعاً زمانبر است. تلاش ما بر این بوده و هست که در سال ۲۰۲۴ بتوانیم این کار را به امضای مقامات دو کشور برسانیم.
وی گفت: شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان بسیار پیگیر این موضوع بودند و آخرین صحبت‌های ما با آقای امیرعبداللهیان این بود که هرچه سریع‌تر بتوانیم این موضوع را به مرحله امضا برسانیم.
سفیر کشورمان در روسیه افزود: ما امیدوار هستیم که مسئولین ما و نهادهای ما هرچه سریع‌تر جواب بدهند تا این کار برای امضا آماده بشود.
جلالی در پایان خاطرنشان کرد: مطلبی که نوشته شده است کذب است، روز گذشته آقای لاوروف در ملاقات با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان پیگیر بودند که این موافقتنامه را هرچه سریع‌تر دو کشور امضا کنند و آنچه که بنده گفتم آخرین وضعیت و واقعیت توافق دو کشور است.
پسکوف: کار بر روی قرارداد جامع میان ایران و روسیه در جریان است
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سؤالی پیرامون ادامه کار بر روی قرارداد جامع همکاری‌های ایران و روسیه گفت: «[بله]، البته، در مجموع کار در جریان است، اما طبیعتا با توجه به وضعیت موجود در تهران و آماده‌سازی انتخابات ریاست جمهوری، بدیهی است که زمان‌بندی این کار اندکی به تاخیر خواهد افتاد».
وی خاطرنشان کرد: ممکن است روند کار به دلیل آماده‌سازی انتخابات ریاست جمهوری و تغییر مقامات در دولت ایران در صورتی که چنین تغییراتی وجود داشته باشد دچار تاخیر شود، اما به گفته او در مجموع این موضوع تغییری در اصل داستان ایجاد نمی‌کند.
پسکوف تاکید کرد: قصد داریم روابط خود را با ایران بیشتر توسعه بخشیده و بر همین اساس چارچوب حقوقی بین دو کشور را ارتقا دهیم.
برخی رسانه‌ها مدعی شدند ضمیر کابلوف که از مقامات وزارت خارجه روسیه است خبر داده که توافق جدید بین مسکو و تهران در زمینه همکاری همه‌جانبه به دلیل مشکلاتی که شرکای ایرانی با آن مواجه هستند، به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟