loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. روزی نامه های غرب گدای ... ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ دنیای اقتصاد: با وجود تحریم‌ها تجارت خارجی ایران رونق گرفته استروزنامه اصلاح‌طلب مایل به غرب اذعان کرد: تعامل

طاهر مهدوی بازدید : 27 چهارشنبه 23 خرداد 1403 نظرات (0)

.

روزی نامه های غرب گدای ...

۱۴۰۳/۰۳/۲۲

خبری که روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور کردند - مشرق نیوز

دنیای اقتصاد: با وجود تحریم‌ها تجارت خارجی ایران رونق گرفته است
روزنامه اصلاح‌طلب مایل به غرب اذعان کرد: تعاملات و تجارت خارجی کشور در دولت آقای رئیسی گسترش یافته است و دست دولت بعدی را در زمینه بی‌اعتنایی به تحریم‌ها باز کرده است.
دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: صادرات نفت ایران به چین در ماه مه، رکورد هفت‌ماهه خود را شکست. پکن در طول این ماه، روزانه معادل یک‌میلیون و ۵۴۰هزار بشکه نفت‌خام از تهران خریداری کرده است. به لطف مشتریانی مانند چین، مبادلات نفتی افزایش داشته و این روند موجب شده است ایران در سال گذشته میلادی رکورد افزایش تولید اوپک را ثبت کند.
همچنین شواهد نشان می‌دهد پاکستان با نادیده گرفتن تهدید‌ها به اجرای پروژه مشترک خط لوله انتقال گاز میان دو کشور، مصمم است. به گزارش بلومبرگ، بلوک کشورهای تحریم‌شده توسط آمریکا، دارای پتانسیل برقراری تجارت دو و چندجانبه با یکدیگر هستند تا بتواند از آنها در برابر جنگ اقتصادی واشنگتن محافظت کند. این موارد به معنی آن است که رئیس‌جمهور بعدی ایران، حداقل در صادرات نفت‌خام برای حفظ شرایط فعلی کار چندان دشواری نداشته باشد.
حجم صادرات نفت‌خام ایران به چین در ماه مه، به‌دنبال بهبود شرایط و حاشیه‌‌‌‌‌های سود پالایشگاهی به‌ویژه در پالایشگاه‌های مستقل چینی، به بالاترین رقم طی هفت ماه گذشته رسید. به نوشته بلومبرگ، اطلاعات شرکت کپلر نشان می‌دهد چین تنها در طول ماه گذشته میلادی، روزانه ‌برابر با یک‌میلیون و 540‌هزار بشکه نفت‌خام از ایران وارد کرده که بالاترین رقم از ماه اکتبر بوده است.
پالایشگاه‌های مستقل چین که اصطلاحا به آنها تی‌‌‌‌‌پات نیز می‌گویند؛ در سال ‌2024 میلادی با حاشیه‌‌‌‌‌های ضعیف سوددهی برای تولید انواع سوخت، مواجه بوده‌اند. امری که موجب کاهش سطح فعالیت‌های آنها شد. این دسته از پالایشگاه‌ها، معادل ربع کل ظرفیت پالایش نفت‌‌‌‌‌خام چین را به خود اختصاص می‌دهند و در عین‌ حال از پیشگامان تولید گازوئیل نیز محسوب می‌شوند. نکته قابل‌تامل آنکه سود فرآوری نفت‌‌‌‌‌خام به بنزین و گازوئیل از ابتدای آوریل افزایش ‌یافته تا جایی‌که به بالاترین رقم فصلی خود طی 10 سال ‌گذشته رسیده ‌است.
در میان کشورهایی که مشمول طرح کاهش تولید نمی‌شوند، ایران و ونزوئلا تولید خود را افزایش داده‌اند. تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی 5 سال‌گذشته رسیده ‌است. ایران در سال ‌2023 به‌رغم تحریم‌های ایالات‌‌‌‌‌متحده، رکورد افزایش تولید اوپک را ثبت کرد. از دیگر عوامل مؤثر بر بازار جهانی نفت می‌توان به این واقعیت اشاره کرد که به نوشته بلومبرگ، فعالان بازار بین‌المللی انرژی انتظار ندارند وضع هرگونه تحریم جدید، تاثیری درخور اعتنا بر صادرات نفت ایران داشته‌ باشد. به‌عنوان مثال، به‌رغم هشدارهای صادره از سوی واشنگتن در مورد تحریم‌ها، هندوستان قرارداد توسعه بندر چابهار در ایران را امضا کرد. امری که می‌تواند مسیر ترانزیت زمینی را برای صادرات تولیدات هندی به ‌‌‌‌‌سمت آسیای ‌مرکزی باز‌ کند.
در واکنش به امضای این قرارداد، معاون سخنگوی وزارت‌ خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: هر شخص حقیقی یا حقوقی و در هر قالب که به انجام معاملات تجاری با ایران فکر می‌کند باید از خطر بالقوه تحریم‌ها آگاه باشد. تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران پابرجاست و ما به اجرای آن ادامه می‌دهیم.
از سوی دیگر و به نوشته «شانا» معاون نخست‌‌‌‌‌وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان نیز به‌‌‌‌‌تازگی با نادیده‌گرفتن تهدید‌‌‌‌‌های آمریکا درباره برقراری روابط تجاری با ایران، به‌ویژه در زمینه پروژه مشترک خط لوله انتقال گاز میان دو کشور گفت؛ نمی‌توان به پاکستان امر و نهی کرد و این کشور در تصمیم‌گیری‌هایش تنها منافع خود را در نظر می‌گیرد.
روزنامه پاکستانی «دان» در همین رابطه گزارش داد: معاون نخست‌‌‌‌‌وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان در جریان یک نشست خبری در اسلام‌‌‌‌‌آباد در پاسخ به پرسشی درباره این پروژه اعلام کرد، ما باید مراقب منافع خود باشیم و تعهدهای خود را در نظر بگیریم و دولت باید با در نظر داشتن منافع پاکستان درباره کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم، زمان و چگونگی آن تصمیم‌گیری کند، فارغ از اینکه آمریکا و دیگر کشورها در این‌باره چه فکری می‌کنند. هرچند محدودیت‌های مالی و تجاری بی‌سابقه علیه روسیه، ایران، ونزوئلا، کره‌شمالی و چین با محدود‌کردن دسترسی به کالاها و بازارهای غربی، اقتصاد آنها را تحت ‌فشار قرار داده‌، اما به گفته مقام‌‌‌‌‌های غربی و داده‌های گمرکی، پکن به‌طور فزاینده‌ای با تقویت روابط تجاری خود، این تلاش‌های تحت ‌رهبری ایالات‌ متحده را خنثی کرده‌ است.
تحت شرایط فعلی، بلوک کشورهای تحریم‌‌‌‌‌شده در مجموع از مزیت مقیاسی که بتواند از آنها در ‌برابر جنگ اقتصادی واشنگتن محافظت کند، برخوردار شده‌اند و در حال تجارت با یکدیگر در تمام زمینه‌‌‌‌‌ها هستند. در یک‌‌‌‌‌سوی معادله، چین اقدام به خریداری نفت از سه قدرت در اوپک، یعنی روسیه، ایران و ونزوئلا می‌کند و در عوض آنها، منابع مالی لازم را برای خریداری کالاهای تحریم‌‌‌‌‌شده از چین کسب می‌کنند.


اعتمادا! نعل را وارونه زن
روزنامه اجاره‌ای اعتماد که سابقه طولانی در تخریب و توهین دارد، در فرآیند فرافکنی و مظلوم‌نمایی اصلاح‌طلبان مدعی شد: کلونی‌های تخریب علیه پزشکیان در انتخابات دست به کار شدند.
اعتماد در یک خبرسازی گل درشت و فاقد سند و خبر می‌نویسد: «فيتيله انتقاد، اتهام و تخريب عليه مسعود پزشكيان را بالا بكشيد.» اين فرماني است كه گفته مي‌شود[!!؟] از سوي برخي افراد و جريانات راديكال خطاب به كانال‌ها، پيج‌ها و صفحات مجازي همسو صادر شده است. فرماني كه به دنبال ايجاد جوي منفي عليه نامزدي است كه مي‌بايست يك تنه با لشگري 5 نفره از نامزدهاي اصولگرا روبه‌رو شود. اما پدرخوانده‌هاي راديكال به همين وضعیت غير متناسب و غير متعادل هم قانع نشده و به دنبال استفاده از رويكردهاي تخريبي عليه پزشكيان شده‌اند. حجم، اندازه و گستره اين تخريب‌ها عليه پزشكيان به اندازه‌اي بالاست كه به نظر مي‌رسد، برخي ستادهاي تبليغاتي به جاي تأكيد و تكيه بر توانايي‌ها، دستاوردها و ظرفيت‌هاي نامزد مورد نظر خود، هم و غم خود را معطوف تخريب پزشكيان قرار داده‌اند.
مطابق معمول بخشي از نشانه‌هاي مشترك، ميان پروژه‌هاي تخريبي راديكال‌هاي داخل و خارج كشور نيز مشاهده مي‌شود. بسياري از رسانه‌هاي بيروني، تمركز خود را بر تخريب مسعود پزشكيان قرار داده‌اند و با اتهام‌زني، تخريب و فضاسازي به زعم خود، تلاش مي‌كنند از حجم توجه افكار عمومي به پزشكيان بكاهند. چرا كه از منظر اين جريانات، گفتمان اصلاحات با توجه به جايگاهي كه در افكار عمومي ايرانيان دارد، مي‌بايست با تندترين برنامه‌هاي تخريبي مواجه شود. جالب اينجاست كه با توجه به كارنامه سفيد پزشكيان و دست خالي رقبا، اتهاماتي وارد مي‌شود كه هيچ پايه و اساس درستي ندارند. مثلاً در يك نمونه از اين تخريب‌ها، زاكاني به خاطرات گذشته خود رجوع كرده و اتهاماتي را از زمان حضور او در وزارت بهداشت وارد مي‌سازد، بدون اينكه براي اتهامات خود هيچ سند و مدركي داشته باشد. در نمونه ديگر در يكي از كانال‌هاي تلگرامي يكي ديگر از نامزدهاي اصولگرا، كليپي قديمي از پزشكيان بارگذاري شده كه در آن چالشي كلامي ميان پزشكيان و يكي از خبرنگاران ايجاد شده و ستاد مزبور آن را به معناي پاسخگو نبودن نامزد جريان اصلاحات تلقي كرده است.
اما آيا اين براي نخستين بار است كه يك چنين راهبردي از سوي جريان راست براي مقابله با نامزد اصلاح‌طلب در پيش گرفته مي‌شود؟ بررسي روند تخريب‌ها، دروغ‌ها و اتهام‌زني‌ها عليه مسعود پزشكيان نشان مي‌دهد، طيف‌هاي راديكال جناح راست دست به همان اقداماتي زده‌اند كه پيش از اين در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي سال 76 تكرار شده بود. روزنامه اعتماد در ادامه برای خالی نبودن عریضه، ادامه تحلیل باسمه‌ای خود را به انتخابات سال 1376 حواله داده و متن مطولی را به ادعای بی‌سند خود در مقدمه افزوده است!! فرافکنی روزنامه زنجیره‌ای در حالی است که این روزنامه و همقطارانش روزانه سرگرم تخریب و تهمت‌پراکنی و تحریف و ترور شخصیت نوع مدیران خدمتگزار و فعالان انقلابی هستند. به تعبیر شاعر، تا نشان سُمّ اسبت گم کنند- ترکمانا نعل را وارونه زن!

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟