loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. در نشست وزیران امور خارجه بریکس باقری: صدور قطعنامه هیچ تأثیری بر اراده ایران برای توسعه‌ طرح‌های هسته‌ای‌ ندارد ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهور

طاهر مهدوی بازدید : 22 سه شنبه 22 خرداد 1403 نظرات (0)
.
در نشست وزیران امور خارجه بریکس
باقری: صدور قطعنامه هیچ تأثیری
بر اراده ایران برای توسعه‌ طرح‌های هسته‌ای‌ ندارد
۱۴۰۳/۰۳/۲۱
باقری: صدور قطعنامه هیچ تاثیری بر اراده ایران برای توسعه‌ طرح‌های هسته‌ای‌  ندارد - ایسنا
علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای وزیران امور خارجه بریکس که روز دوشنبه ۲۱ خرداد در نیژنی نووگورود در حال برگزاری است، بر اهمیت بریکس در ایجاد جهانی عادلانه، چندجانبه و دموکراتیک و تاثیر خطرناک جنگ رژیم صهیونیستی برعلیه مردم غزه تاکید کرد. وی در سخنان خود در این نشست عنوان داشت: این اجلاس، اولین نشست وزرای امور خارجه بریکس، پس از گسترش به‌شمار می‌رود. پیوستن اعضای جدید از اول ژانویه ۲۰۲۴، نشانه‌ای بارز از قدرت فزاینده این‌گروه و نقش درخشان آن در حل مسایل مبرم بین‌المللی است. گسترش بریکس نقطه‌ عطفی را رقم ‌زده که آثار آن قطعا در آینده‌ای نه‌ چندان‌ دور، قابل مشاهده خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو جدید؛ مسئولانه در همه رویدادها و برنامه‌های آن در هر سه رکن: سیاسی - امنیتی، اقتصادی - مالی و فرهنگی - مردمی حضور فعال و مبتکرانه‌ای داشته و اعتقاد دارد که با اراده‌ جمعی و اولویت‌‌بندی برنامه‌ها، خواسته‌ها و نیازهای مشترک در هر سه رکن، به‌ویژه در رکن اقتصادی- مالی، می‌توان موفقیت بریکس را تضمین کرد و اهداف آن‌را با سرعت بیشتری پیش برد.
باقری افزود: بریکس؛ بیشترین جمعیت، بزرگ‌ترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین را دراختیار دارد؛ لذا باید صدای اکثریت مردم جهان باشد که خواهان دستیابی به جایگاه شایسته خود هستند و جهانی عادلانه‌تر، دموکراتیک‌تر و چندجانبه را بر جهان پر هرج‌ومرج کنونی ترجیح می‌دهند. وی خاطر نشان کرد: بریکسِ، هم‌اکنون به یک نماد جدید و الگوی موفقی از «همکاری‌های نوین» و «ائتلاف اقتصادهای پرشتاب» تبدیل و نشان داده که دارای طرح، ابتکار و برنامه‌های چندوجهی برای اصلاح «حکمرانی جهانی» و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در صحنه‌های بین‌المللی است. دقیقا به همین‌ دلیل است که کشورهای خواهانِ پیوستن به بریکس و یا همکاری با آن در قالب کشورهای شریک، دوست، همکار و بریکس پلاس، روزبه‌روز در حال افزایش بوده و شمه‌ای از آن را در اجلاس فردا خواهیم دید.
سرپرست وزارت امورخارجه تصریح کرد: در ادبیات سیاسی موجود جهان، از کشورهای بریکس به عنوان کشورهای «نوظهور» و یا کشورهای «جنوب» یاد می‌شود؛ درحالی که باید اذعان داشت که این کشورها به‌هیچ‌وجه نوظهور نیستند و همگی در زمره کشورهایی به‌شمار می‌روند که سابقه تمدن درخشان، کهن و دیرپا دارند و عزم خود را جزم کرده‌اند تا جایگاه شایسته خود را در نظام جهانی، بازیابی کنند و کره‌ زمین را به سپهری آرام و سبز برای زندگی بهتر و همزیستی ملت‌ها بازآرایی نمایند. باقری افزود: بریکس بزرگ‌ترین گروه با گستره جهانی است که در تمامی قاره‌ها و اقیانوس‌ها؛ از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب عالم گسترده است و فروکاستن آن با اصطلاحاتی غرب‌پایه مانند: «جنوب»، «شرق» و یا «نوظهور»؛ با اهداف جهانی آن همخوانی ندارد. از این‌رو بیشتر ترجیح می‌دهم تا حد امکان از واژه‌هایی مانند: جنوب، شرق و نوظهور برای بریکس استفاده نکنم و به‌جای‌آنها، از اصطلاح‌های دیگری مانند «پیشران»، اقتصادهای «پرشتاب» و مانند این تعابیر استفاده نمایم.
سرپرست دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار داشت: جهان به‌ هم ‌پیوسته‌ی کنونی، آشکارا با ابرچالش‌های زیادی رو‌به‌روست که صلح، امنیت و توسعه جهانی و در نهایت زندگی روزمره انسان‌ها را متأثر و زیست ابناء بشر را با درد و رنج همراه ساخته است. یکجانبه‌گرایی، برتری‌جویی‌های ملی‌گرایانه، نسل‌کشی، اعمال تحریم‌ها، محاصره‌ها و دیگر اقدامات قهرآمیز یکجانبه و کاملا غیرقانونی، اهمیت ایجاد و تقویت نهادها و ساختارهای نوینی را در کنار نظامات ناکارآمد موجود ضروری ساخته است.
 ساختارهای ناعادلانه و غیردموکراتیک حاکم بر جهان کنونی نشان داده که توان و اراده حل مشکلات و تغییر وضعیت نابسامان دنیا را ندارند
باقری در ادامه بیان کرد: عملکرد ساختارهای نا‌عادلانه و غیردموکراتیک حاکم بر جهان کنونی، نشان داده که این ساختارها توان و اراده حل مشکلات و تغییر وضعیت نابسامان دنیا را ندارند. بریکس با اهداف بزرگی که برای اصلاح نظامات ناعادلانه ترسیم کرده است؛ به رویکرد جدیدی تبدیل شده که می‌تواند هسته اولیه و پیشران تغییر برای ساختن جهانی بهتر باشد. بریکس نزد کشورها و افکار جهانیان، به یک نماد موفق برای تغییر و عادلانه‌تر و منصفانه‌تر کردن نظم جهانی تبدیل شده است.
سکاندار دستگاه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: خنثی‌سازی تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و ظالمانه علیه کشورهای عضو برای برپایی امنیت بین‌المللی پایدار، نیازمند همکاری اعضای بریکس در زمینه‌های مختلف به‌ویژه حوزه مالی، تجاری، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، انرژی، فناوری و نوآوری است. بریکس می‌تواند از طریق طراحی ساختارها و مکانیسم‌های مقابله جمعی با عوامل منفی مبارزه کند. از این رو معتقدیم که همفکری در طراحی مکانیسم‌های مقابله جمعی با تحریم‌ها در قالب این سازمان اهمیت و ضرورت دارد.
باقری کنی همچنین عنوان داشت: امروز جامعه بشری با یک بحران بزرگی رو‌به‌رو است که صلح و ثبات منطقه و جهان را به‌خطر انداخته و به محکی برای سنجش درستی و نادرستی شعارهای انساندوستانه تبدیل شده است. ماه‌ها است که از شروع جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و رفح در فلسطین اشغالی می‌گذرد و جهان نظاره‌گر صحنه‌های هولناکی از نسل‌کشی و کوچ اجباری است. موج اعتراضات مردمی علیه جنایات صهیونیست‌ها در سراسر جهان، نشانه این است که غرب در حمایت بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی، تمامی دستاوردهای بشر را به قهقرا می‌برد. 
وی در ادامه اظهار کرد: بریکس با برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران درباره غزه و اجلاس اخیر معاونین امور غرب آسیا و شمال آفریقای وزرای امور خارجه نشان داد که خواهان پاسخ‌های مؤثرتری به چالش‌ها و تهدیدها علیه امنیت و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای است. آنچه این روزها در غزه و رفح می‌گذرد ناعادلانه بودن نظام بین‌الملل غربی را آشکارا نشان می‌دهد. رژیم صهیونیستی و حامیانش نه تنها، انسانیت و اخلاق و حقوق بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند، بلکه با سرکوب اطلاعات رسانه‌ای معتبر و پخش اطلاعات نادرست، سعی می‌کنند افکار عمومی جهان را فریب دهند و جای ستمگر و ستم‌دیده را جابه‌جا کنند. تداوم این وضعیت بی‌گمان صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخته و اقدام عاجل برای رفع آن بایسته است.
سرپرست وزارت امور خارجه افزود: ما بر این باوریم صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در خاورمیانه تا زمانی که دو مسئله «رفع کامل اشغالگری» و «خلع سلاح هسته‌ای» رژیم صهیونیستی محقق نگردد، برقرار نخواهد شد. در این مسیر دو ابتکار را مطرح کرده‌ایم. نخست طرح «همه پرسی ملی در سرزمین فلسطین» با مشارکت ساکنان حقیقی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی جهت تعیین سرنوشت خویش و تعیین نظام سیاسی آینده فلسطین؛ و دوم ابتکار «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتارجمعی».
باقری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحکیم‌ ثبات منطقه‌ای جدی و واضح است و در این‌ چارچوب در عملیات وعده صادق و اقدام مشروع خود در پاسخ به تجاوز صهیونیست‌ها به سفارت ایران در دمشق ثابت کرد اجازه نخواهد داد ثبات و امنیت منطقه توسط اشغالگران متجاوز مختل شود. وی در ادامه عنوان داشت: سیاست توسعه و تحکیم روابط سازنده و مبتنی بر منافع متقابل کشورهای همسایه و منطقه به‌ عنوان اراده راهبردی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید بوده و تداوم خواهد یافت. در این‌چارچوب تلاش داریم تا مسائل منطقه از طریق رایزنی و گفت‌وگو با مشارکت همه کشورهای منطقه حل و فصل شود.
باقری در پایان سخنان خود بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدام‌ اخیر سه کشور اروپایی در نشست‌ اخیر شورای حکام آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی را یک اقدام تنش‌زا و در ادامه سیاست‌های شکست خورده و منفعلانه کشورهای غربی و تلاش برای سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی تخصصی برای اهداف سیاسی و علیه کشورهای مستقل می‌داند. ما به همکاری با آژانس‌ در چارچوب حقوق و تکالیف خود معاهده ان پی تی و موافقتنامه پادمان ادامه می‌دهیم. صدور این قطعنامه هیچ تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عملیاتی کردن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود نخواهد داشت.
تأکید چین بر پایبندی این کشور به تمامیت ارضی ایران
وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین روز دوشنبه در دیدار با سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بر پایبندی این کشور به تمامیت ارضی ایران تاکید کرد.
در دیدار وانگ‌یی وزیر خارجه چین و علی‌باقری‌کنی سرپرست وزارت امورخارجه کشورمان، پکن بر پایبندی بر تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
وانگ‌یی با تسلیت مجدد شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان، روابط ایران و چین را راهبردی ارزیابی کرد و گفت: این کشور مصمم به توسعه روابط راهبردی در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.
سرپرست وزارت امورخارجه کشورمان نیز مناسبات ایران و چین را ریشه دار و تاریخی و در مسیر ارتقا در همه عرصه‌ها دانست و گفت: چندجانبه‌گرایی که ایران و چین پرچمدار آن هستند راه‌حل مشخص برای حل مشکلات جهانی است.
باقری‌کنی‌، در ادامه هشت ماه جنایت اشغالگران صهیونیستی را نمونه‌ای از شکست یکجانبه‌گرایی دانست. وی از مواضع دولت چین در نشست اخیر شورای حکام قدردانی کرد.
دیدار و رایزنی باقری با دستیار ویژه پوتین
علی باقری سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیئتی در روسیه بسر می‌برد، با ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار‌، طرفین موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده و راه‌های توسعه همکاری‌ها در این زمینه‌ها را بررسی کردند. باقری همچنین در دیدار‌هایی جداگانه با وزیران خارجه برزیل‌، بلاروس، قزاقستان و سریلانکا دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟