loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان: میراث‌های رئیس‌جمهور شهید در رسیدگی به دغدغه‌های جوانان ۱۴۰۳/۰۳/۲۱   از رفع مشکلات وام ازدواج تا استفاده از جوانان در سطوح مختلف سیا

طاهر مهدوی بازدید : 3 سه شنبه 22 خرداد 1403 نظرات (0)
.
معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان:
میراث‌های رئیس‌جمهور شهید در رسیدگی به دغدغه‌های جوانان
۱۴۰۳/۰۳/۲۱
‫معاون وزیر ورزش و جوانان، از جوانگرایی در وزارتخانه های عضو شورای عالی  جوانان خبر داد‬‎
 
از رفع مشکلات وام ازدواج تا استفاده از جوانان در سطوح مختلف سیاسی
معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان مجموع اقدامات و دستاوردهای رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را در 3 سال گذشته تشریح کرد.
به گزارش کیهان، مسائل روز، نیازها و مطالبات جوانان همواره جزو دغدغه‌های شهید جمهور آیت‌الله رئیسی بود؛ به طوری که بعد از ده سال جلسات شورای عالی جوانان به ریاست وی برگزار شد و پیگیری‌های او در رابطه با پرداخت وام‌های ازدواج منجر به تسهیل دریافت این وام برای زوج‌های دم بخت شد. شهید رئیسی همچنین با انتصابات شایسته خود شعار «دولت جوان انقلابی» را به منصه ظهور رساند و در رده‌های مختلف مدیریتی از این جوانان کارآمد استفاده کرد.
در گزارش زیر به‌مناسبت سالگرد ازدواج با برکت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌ السلام 
و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و هفته ازدواج، با دکتر سینا کلهر، معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان اقدامات ارزشمند شهید جمهور آیت‌الله رئیسی در حوزه ازدواج و سایر مسائل جوانان کشورمان را بررسی کردیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.
 
از برگزاری جلسات شورای عالی جوانان تا رفع مشکلات وام ازدواج
سینا کلهر در پاسخ به این سؤال کیهان که مهم‌ترین میراث و یادگاری‌های شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه جوانان چه مواردی بودند، اظهار داشت: حوزه جوانان یکی از اولویت‌های اصلی دولت بود و از نظر نمادین نیز، حوزه جوانان از حوزه‌هایی بود که رئیس‌جمهور بیشترین حضور را در جلسات با این محور داشت؛ به عنوان مثال، شورای عالی جوانان بعد از یک دهه عدم برگزاری، 3 سال متوالی با حضور شخص رئیس‌جمهور پیگیری و احیا شد. مهم‌ترین و موثرترین میراثی که در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی می‌توانیم اشاره کنیم، تمرکز و پیگیری ویژه وام ازدواج و حل شدن مشکل وام ازدواج بوده است. ما همیشه در رابطه با پرداخت وام ازدواج معضلاتی مثل زمان طولانی انتظار برای پرداخت آن را داشتیم که مواردی از این دست، باعث شده بود که شهید رئیسی شخصا این موضوع را در سال 1401 پیگیری کنند و در 1402 دولت توانست با عدد قابل توجهی، 160 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کند و بازه زمانی پرداخت وام به یک ماه کاهش پیدا کرد و یا در برخی استان‌ها مثل تهران و اصفهان 90 تا 95 درصد متقاضیان، وام‌های ازدواج خود را دریافت کرده‌اند که این یک میراث بسیار خوب از شهید رئیسی است.
نمونه واقعی «دولت جوان انقلابی»
معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان افزود: میراث دیگری که شهید رئیسی در حوزه جوانان به یادگار گذاشتند، این بود که دولت آیت‌الله رئیسی به معنای واقعی کلمه یک دولت جوان انقلابی بود و زیربنا و پایه اساسی آن را به میدان دادن به جوانان اختصاص دادند، کمااینکه به ده‌ها مدیر رده میانی و حتی مدیران رده بالای سیاسی ازجمله وزرا، معاونین وزیر و مدیران کل در بخش‌های مختلف به جوانان اعتماد و فرصت داده شد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر کیهان مبنی بر اینکه توصیه شما به دولت‌های آینده برای پیمودن راه شهید رئیسی در اعتماد به جوانان چیست، گفت: این توصیه رهبر معظم انقلاب است به همه دولت‌ها که «جوان را ببینید». یکی از حرف‌هایی که ما مکررا در گفت‌و‌گو با جوانان می‌شنویم، این است که ابراز می‌کنند به آن‌ها فرصت بدهیم؛ گاهی جوان نه شغل و استخدام می‌خواهد، نه حمایت می‌خواهد و... او فقط می‌خواهد که دیده شود و به او فرصت داده شود و این مهم‌ترین چیزی است که ما از همه دولت‌ها می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به آن عمل کنند.
ادغام حوزه جوانان با سایر حوزه‌ها اشتباه است
کلهر در ادامه در رابطه با این پیشنهاد که آیا ادغام معاونت جوانان با سایر معاونت‌ها مثل زنان و خانواده به عنوان یک وزارت خانه واحد می‌تواند امری مفید فایده باشد یا خیر، اظهار داشت: ادغام حوزه جوانان با سایر حوزه‌ها اشتباه است. ما اگر می‌خواهیم برای جوانان کاری انجام دهیم، اگر حوزه آن‌ها را با هر حوزه دیگری ادغام کنیم، دوباره عدم تعادل اتفاق می‌افتد. مسئله این است که چون حوزه جوانان حوزه‌ای فرابخشی است باید به دو نکته توجه کرد؛ وقتی ساختار تشکیل می‌دهیم و حوزه را به‌صورت فرابخشی می‌نگریم، باید ستادی به ماجرا نگاه کنیم، مثل کاری که هم اکنون شورای عالی جوانان انجام می‌دهد. اما اگر بخواهیم در صف وارد بشویم، مثل اقداماتی مثل وام ازدواج و سایر برنامه‌های تسهیل امورات جوانان، به صورت تخصصی یک نهاد ویژه لازم است که در حوزه اشتغال، ازدواج، فراغت، بتوان کاری با برش جوانانه انجام داد.
معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان در ادامه به چالش بزرگ اشتغال جوانان اشاره کرد و گفت: اشتغال جوان با اشتغال یک فرد میانسال و بزرگسال متفاوت است، جوان نیاز به حمایت دارد و این تبعیض مثبت به نفع جوانان را چه کسی باید انجام دهد؟ نهادهایی که مسئول و مشغول حوزه اشتغال هستند، ابراز می‌کنند که مسئول اشتغال کل و عام جامعه هستند و اختصاصی مسئول اشتغال جوانان نیستند! مثلا در اوقات فراغت به‌صورت ویژه، مثل بازی همستر کامبت که افراد با ضربه زدن به گوشی می‌خواهند به پول برسند و این روزها فراگیر شده است! بخشی از این موضوع به فراغت و زمان آزاد افراد باز می‌گردد، اگر یک برنامه‌ریزی مشخص و یک سامانه مشخصی که جوان بداند مثلا در سه ماه تابستان، می‌تواند از ظرفیت‌های شغلی خاصی بهره مند شود و از آن استفاده کند، یک گام جلو رفته‌ایم اما متاسفانه چنین ساز و کاری وجود ندارد؛ در حوزه ازدواج، طلاق و فرزندآوری نیز شاهد شرایطی مشابه هستیم. بنابراین با توجه به اینکه ما در نهادهای دیگر مثل حوزه سیاست پژوهی فعالیت کردیم، باید بگوییم که حوزه جوانان یک حوزه تخصصی است و باید ساختار تخصصی واحد خودش را داشته باشد، همچنین اگر جوانان را با حوزه‌هایی مثل خانواده ادغام کنیم، کل مسائل جوانان تقلیل به ازدواج پیدا می‌کند و نهایتا دغدغه‌های حوزه جوانان به حاشیه می‌رود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟