loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. ناصر کنعانی:   هیچ نشانی از اینکه آمریکا به دنبال آتش‌بس است وجود ندارد    ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح دوشنبه در نشست خ

طاهر مهدوی بازدید : 2 سه شنبه 22 خرداد 1403 نظرات (0)
.
ناصر کنعانی:  
هیچ نشانی از اینکه آمریکا به دنبال آتش‌بس است وجود ندارد
   ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
‫سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران - قندهار- یادداشت جناب آقای ناصر کنعانی  سخنگوی محترم وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله رژیم  صهیونیستی به امدادگران در غزه‬‎
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، اظهار داشت: یک‌بار دیگر جنایت اسفناک رژیم صهیونیستی را در النصیرات غزه محکوم می‌کنم که در آن تعداد زیادی شهید و مجروح شدند و نکته دردناک دیگر این است که در بسیاری از گزارش‌های این‌طور مطرح شده که نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا و انگلیس هم در اجرای این عملیات نقش داشتند. وی گفت: به عبارت دیگر در یک عملیات سه‌جانبه، بیش از ۷۰۰ نفر از شهروندان بی‌گناه فلسطینی کشته شدند و آبروریزی بزرگ برای همدستان رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: عملیات وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی از منظر ما شدیدا محکوم است و جامعه جهانی باید به مسؤلیت‌های حقوقی و انسانی خود عمل کند و برای متوقف کردن ماشین جنایت رژیم صهیونیستی اقدامات فوری انجام دهد.
جنایات رژیم صهیونیستی با حمایت کامل آمریکا ادامه دارد
کنعانی ادامه داد: هشت ماه جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه با حمایت تمام عیار دولت آمریکا از ابتدا تا به امروز ادامه دارد و با همه روش‌ها و حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی در کنار رژیم صهیونیستی بوده و هیچ مدرک و شاهدی دال بر اینکه آمریکا آماده برقراری آتش‌بس است وجود ندارد.
وی گفت: اگر آنها صادقانه به دنبال آتش‌بس هستند باید از ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی امتناع کنند. استعفاهای مکرر کابینه و مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده فروپاشی این رژیم و شکست در دستیابی به اهدافشان و البته شکست‌های راهبردی و مداوم آنها در جنگ غزه است. البته عوض شدن چند قاتل با چند قاتل دیگر تغییری در ماهیت این رژیم نسبت به مردم فلسطین ایجاد نمی‌کند و مجامع بین‌المللی باید نسبت به وظایف خود در قبال توقف جنگ غزه اقدامات فوری انجام دهند.
سفر علی باقری به عراق را تایید می‌کنم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درخصوص اهداف سفر قریب‌الوقوع علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه به عراق، بیان کرد: سفر آقای باقری به عراق را تایید می‌کنم و هماهنگی‌های اولیه برای این سفر در حال صورت گرفتن است. وی گفت: مطلع هستید مقامات عالی عراق اعم از نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، سرپرست پارلمان عراق و البته نخست‌وزیر اقلیم این کشور به منظور ابراز همدردی با ملت و دولت ایران پس از شهادت شهدای خدمت، به کشورمان سفر داشتند. کنعانی ادامه داد: آقای باقری جهت گفت‌وگو و مذاکره‌ با مقامات عراقی درخصوص موضوعات مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و البته تشکر از مقامات این کشور به عراق سفر خواهند کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه پاسخ به ایرنا درخصوص شکایت خانواده‌های قربانیان گروهک تروریستی پژاک و رویکرد متناقض آمریکا در حمایت از تروریسم علیه ایران، افزود: از جزئیات این پرونده قضائی اطلاعی ندارم اما اینکه برخی طرف‌ها، از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند امری مذموم است و رویکرد تلخ و غیرسازنده‌ای است که از قبل این‌طور بوده و همچنان هم شاهد آن هستیم.
مذاکرات لازم با مقامات کشورها برای شرکت ایرانیان در انتخابات انجام شد
وی درخصوص برگزاری انتخابات در خارج از کشور و اقدامات انجام شده گفت: ملت ایران در پس یک رخداد تلخ و از دست دادن رئیس‌جمهور خدوم در آستانه یک رخداد سیاسی مهم و تعیین‌کننده است. کنعانی بیان کرد: تردیدی نیست برای دستگاه دیپلماسی مشارکت حداکثری مردم به ویژه در خارج از کشور بسیار حائز اهمیت است و دستگاه دیپلماسی به منظور ایجاد سازوکارهای مناسب و شایسته از مدتی قبل اقدامات اولیه خودش را برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با هماهنگی وزارت کشور کمیته‌ای شکل گرفته است و دستورالعمل‌های لازم به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور ابلاغ شده و با انجام سفر مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به برخی از کشورها، فراهم آوردن شرایط مناسب اطمینان لازم را کسب کرده است. وی گفت: شهروندان ایرانی خارج از کشور به عنوان بخشی از عضو مؤثر جامعه ایرانی باید این حق را داشته باشند که در انتخابات شرکت کنند. مذاکرات لازم با مقامات کشورهای ذی ربط برای شرکت ایرانیان در انتخابات انجام شد.
رژیم صهیونیستی مهم‌ترین منبع ناامنی در منطقه است
کنعانی درخصوص حمله به لبنان گفت: سیاست ایران حمایت از صلح و ثبات منطقه‌ای است. این یک اعتراف جهانی است که رژیم صهیونیستی مهم‌ترین منبع ناامنی در منطقه است. اکنون بعد از ۸ ماه جنگ ظالمانه علیه نوار غزه جهانیان متقاعد شدن که این رژیم اشغالگر قدس است که در صدد ناامنی در منطقه است. وی ادامه داد: تهدیدات رژیم علیه لبنان باید از سوی سازمان ملل با جدیت مورد توجه قرار گیرد و هرگونه اقدام تحریک‌آمیز علیه تمامیت ارضی این کشور مورد محکومیت شدید قرار بگیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: مسئولیت حامیان رژیم صهیونیستی مشخصا آمریکا و انگلیس در این زمینه دوچندان است. آنها باید با نفوذی که دارند هم دست از حمایت بردارند و هم مانع تداوم جنگ افروزی رژیم صهیونیستی شوند. حفظ ثبات و امنیت و تمامیت ارضی لبنان می‌بایست مورد توجه همه طرف‌ها قرار بگیرد. کنعانی افزود: ارتش و دولت و ملت لبنان حق پاسخ هرگونه اقدام تجاوزکارانه را دارند و مقاومت در برابر اشغالگری ضامن ثبات و امنیت در لبنان است. صهیونیست‌ها باید بدانند که منظومه مقاومت در منطقه در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه در قبال لبنان و حاکمیت این کشور دست بسته نخواهند ماند.
فشارهای غرب، آژانس را از کارکرد حرفه‌ای خود منحرف کرده است
وی درخصوص فشارها علیه ایران از سوی غرب و هدف آنان گفت: اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران در ارتباط با موضوع هسته‌ای، اقدامات غیر سازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با وضعیت هسته‌ای ایران و برجام متهم اول و آخر هستند. این‌گونه اقدامات از وجاهت قانونی و منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. به‌جای اتهام زنی علیه ایران متوجه مسئولیت خود باشند و به مسئولیت خود عمل کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران به قوانین بین‌المللی پایبند است. ایران در ارتباط با فعالیت هسته‌ای خود در چارچوب آژانس و توافق جامع پادمان به تعهدات خود عمل می‌کند. فشارهای سیاسی برخی طرف‌های غربی از جمله در آمریکا و اروپا باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد حرفه‌ای خود شده و فعالیت‌های آژانس را تحت تاثیر رویکردهای سیاسی قرار داده است.
کنعانی افزود: این‌گونه فشارها سازنده نخواهد بود. اینکه در نیت اینها چه می‌گذرد من نیت‌خوانی نخواهم کرد. ایران در چارچوب تکالیف خود عمل کرده و عمل خواهد کرد. به رفتارهای سازنده، عملکرد سازنده نشان خواهیم داد.
ارمنستان در حال انجام مقدمات لازم برای گشایش سرکنسولگری در ایران است
وی درخصوص اقدام متناسب ایران علیه قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای حکام گفت: شما را به توضیحات و مواضع رئیس سازمان انرژی اتمی ارجاع می‌دهم. دیدگاه‌ها روشن بود و طرف‌ها حتما پیام‌ها را دریافت کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز و فعالیت سرکنسولگری ایران در قاپان تصریح کرد: دو کشور ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته در ارتباط با تاسیس متقابل سرکنسولگری‌های خود در تبریز و قاپان توافقنامه‌ای را امضا کرده بودند و سرکنسولگری ایران در جریان سفر شهید امیرعبداللهیان رسما افتتاح شد. کنعانی ادامه داد: در آخرین سفری هم که وزیر خارجه شهید به ارمنستان داشت موافقت ایران با گشایش متقابل سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز به اطلاع مقامات این کشور رسید و طرف ارمنی در حال انجام مقدمات لازم برای گشایش سرکنسولگری است. فعالیت حرفه‌ای ایران در قاپان در چارچوب شرح وظایف به خوبی در حال انجام است و خدمات کنسولی به همه مراجعان ایرانی انجام می‌شود.
 تغییر سرکنسول افغانستان در مشهد
وی درخصوص تغییر سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: این یک اتفاق ویژه‌ای نیست. تسلیم مقامات سرپرست برای تغییر سرکنسول و اعلام وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه هرگونه جابه‌جایی تابع سازوکارهای کنوانسیون وین قابل انجام است و ایران مشکلی برای این منظور ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص عدم مشارکت هیئتی از طالبان در نشست کمیته تماس منطقه‌ای برای افغانستان اظهار داشت: این نشست در تهران به ابتکار ایران در ۲ روز انجام شد. موضوع گفت‌وگو هم متمرکز بر تحولات افغانستان بود. این نشست در تداوم نشست‌هایی بود که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با توجه به رخدادها در افغانستان که منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد برگزار شد. کنعانی بیان کرد: ایران مبدع برگزاری این نشست بوده است. عدم مشارکت طرف افغانستانی به رغم دعوت تابع تصمیم مقامات سرپرست افغانستان بوده است. آنچه که مورد تاکید ایران بوده کمک به تامین صلح و ثبات در افغانستان بوده است. تحولات این کشور و هرگونه خلل در وضعیت امنیتی افغانستان محصور باقی نخواهند ماند، و وضعیت منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ارتباط با دیگر سازوکارهای منطقه‌ای در ارتباط با افغانستان هم همان‌گونه که ایران نشان داده در سازوکارهای چندجانبه که دارای هدف تحکیم ثبات در افغانستان است، ایران مشارکت سازنده در سطح عالی داشته و رویکرد خود را ادامه خواهد داد.
 نحوه برگزاری انتخابات و اطلاع به ایرانیان خارج از کشور
وی درباره نحوه برگزاری انتخابات و اطلاع به ایرانیان خارج از کشور گفت: ستاد مرکزی انتخابات خارج از کشور وزارت خارجه اطلاعات دقیق را در اختیار ایرانیان قرار خواهد داد و به روش‌های مختلف در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. هیچ‌کدام از نمایندگی‌های فعال ایران در خارج از کشور مستثنی از برگزاری انتخابات نیستند.  این انتخابات همزمان و همان تاریخ در شعبه‌های اخذ رای در خارج از کشور برگزار خواهد شد.
 بازگشت تعدادی از خبرنگاران از عربستان به ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص بازگشت تعدادی از خبرنگاران از عربستان به ایران گفت: از همان ابتدای این رخداد و آگاهی سفارت ایران در ریاض، پیگیری این عزیزان و رفع توقیف آنها در دستورکار قرار گرفت. بلافاصله نمایندگی سیاسی ما فعال شد و تماس‌هایی با مسئولان مرتبط این کشور در سطوح مختلف برگزار شد. کنعانی ادامه داد: سفیر و سرکنسولگر ما شخصا ورود کردند و گفت‌وگوها به این منظور با سفیر عربستان در تهران انجام شد. تلاش‌ها این بود که مشکل عزیزان ما حل شوند تا به فعالیت خودشان ادامه دهند و مناسک حج را انجام دهند. در این رابطه مقامات عربستان دلایلی را مطرح کردند که ما در چارچوب سوءتفاهم تلقی کردیم. متاسفانه تلاش‌های ما به نتیجه مطلوب نرسید و این عزیزان به ایران بازگشتند. روابط دو کشور مبتنی بر اراده سیاسی برای پیشرفت روابط است.
 روند گفت‌وگوهای میان ایران و مصر در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک ادامه دارد
وی درخصوص روابط ایران و مصر گفت: خوشبختانه روند گفت‌وگوهای میان ایران و مصر در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک، در سطح دو وزیر خارجه ادامه داشت و بعد از شهادت آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگوها در سطح سرپرست وزارت خارجه ادامه پیدا کرد و دو طرف بر تداوم رایزنی‌ها  تاکید دارند و در آخرین گفت‌وگوی آقای باقری با آقای سامح شکری این تاکید شد. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: پذیرش اعضای جدی بریکس یکی از دستورکارهای گفت‌وگو میان اعضای حاضر در نشست اخیر وزرای خارجه‌ بریکس است و باید مورد جمع‌بندی اعضا قرار بگیرد. وی در پایان درخصوص بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران خاطرنشان کرد: از سرگیری فعالیت دیپلماتیک سفارت آذربایجان در ایران منطبق با توافقات صورت گرفته، زمان تقریبی آن مشخص شده است.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟