loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

.  کاظمی قمی: کشورهای همسایه باید حمایت خود را از مردم افغانستان ادامه دهند  ۱۴۰۳/۰۳/۱۹   «حسن کاظمی قمی» سفیر ایران در افغانستان در دومین نشست گروه تماس منطقه&zwn

طاهر مهدوی بازدید : 2 یکشنبه 20 خرداد 1403 نظرات (0)
.
 کاظمی قمی:
کشورهای همسایه باید حمایت خود را از مردم افغانستان ادامه دهند
 ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
‫کاظمی قمی: توصیه‌های ما به طالبان به معنای مداخله گری در امور افغانستان  نیست | خبرگزاری شیعیان افغانستان | Afghanistan - Shia News Agency‬‎
 
«حسن کاظمی قمی» سفیر ایران در افغانستان در دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان که با حضور نمایندگان ویژه ایران، روسیه، چین و پاکستان در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: نشست گروه تماس منطقه‌ای امروز در تهران با حضور ۴ کشور منطقه و همسایه افغانستان با موضوع محوری افغانستان برگزار شد. این نشست در تداوم نشست‌هایی که در سطح منطقه‌ای، بین‌المللی و رویدادهایی که امنیت منطقه و حوزه بین‌‌الملل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برگزار شد.
وی ادامه داد: در گفت‌وگوهای امروز به عنوان فصل‌های مشترکی که اتفاق نظر داشتیم تاکید شد که همچنان کشورهای همسایه با اولویت منطقه حمایت خود را از مردم افغانستان ادامه دهند.
برخی از مشکلات افغانستان ناشی از اشغال این کشور است
وی افزود: برخی از چالش‌ها و مشکلات افغانستان ناشی از اشغال این کشور است. مسیر کمک به مردم افغانستان در زمینه امنیت، مبارزه با تروریسم، مسائل انسان‌دوستانه و ... در گرو همکاری‌های منطقه‌ای است.
سفیر ایران در افغانستان افزود: مسئله تروریست موضوعی است که هم مردم افغانستان و هم مردم منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فضائی باید ایجاد شود تا برای مهاجرانی که ۳۰ درصد از جمعیت افغانستان را شامل می‌شوند و مهاجرت کردند، چاره‌اندیشی شود.
وی با بیان اینکه این نشست دارای توافق‌های خوبی بود، ادامه داد: چهار کشور حاضر در نشست امروز بر نقش مخرب آمریکا در مشکلات افغانستان اشاره داشتند. برای کشورهای همسایه به ویژه ایران که بار سنگینی از مشکلات افغانستان را به دوش می‌کشند، دغدغه‌های حوزه امنیتی مهم است.
وی افزود: اجلاس «بن» نتوانست به‌گونه‌ای عمل کند که مسیر با ثباتی را در افغانستان ایجاد کند. طی چند روز آینده شاهد نشست دوحه سوم در قطر هستیم که این یکی از موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.
کاظمی قمی گفت: در اجلاس امروز ۴ کشور حاضر بر ابتکار منطقه‌ای تاکید داشتند. همکاری‌های منطقه‌ای باید همچنان موضوع محوری باشد.
تروریسم هنوز کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد
سفیر ایران در افغانستان با بیان اینکه تروریسم هنوز مردم افغانستان و دیگر کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: تروریسم همچنان مورد حمایت اشغالگران دیروزی است که امروز تلاش می‌کنند و می‌خواهند مسیر بی‌ثبات‌سازی را در افغانستان و از افغانستان به کشورهای منطقه گسترش می‌دهند. وی در مورد چرایی عدم حضور طالبان در این نشست، افزود: ما از مقامات دولت سرپرست دعوت کردیم. این دعوت درست است که طی نامه‌ای از سوی ایران بود، اما این پیامی از جانب ۴ کشور بود. مسئله نشست تهران فقط مسئله حکومت سرپرست نیست و دشمن به دنبال ایجاد مزاحمت است. مسئله دیگر این است که آمریکای اشغالگر نمی‌تواند امروز در لباس دیپلماتیک و کمک‌های بشردوستانه اقدام کند. نشست امروز تهران تریبون بسیار خوبی برای مقامات دولت سرپرست بود.
کاظمی قمی ادامه داد: وجود بیش از ۶ میلیون از اتباع افغانستان در ایران و دغدغه‌های امنیتی در بحث تروریسم و مواد مخدر نه فقط برای ایران بلکه برای همسایگان دیگر نیز به عنوان موضوع مهمی است و امر طبیعی است که دغدغه کشورهای همسایه بر این باشد که در تعامل جمعی و ارتباط با حاکمیت، مسیر ثبات‌سازی را پیش ببرند.
وی گفت: اگر از سر خیرخواهی مواردی گفته می‌شود به معنای مداخله‌گری نیست. اینکه در حوزه سیاسی، حکومتی از اقشار مختلف و افراد صالح تشکیل شود، به معنای مداخله‌گری نیست. ایران از هر ابتکار سازنده‌ای که به بهبود فضای افغانستان کمک کند، حمایت می‌کند. شرایط امروز مردم افغانستان نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه است.
وی در مورد آخرین وضعیت حقابه ایران از افغانستان، توضیح داد: با توجه به اینکه امسال سال نرمال آبی بود تا امروز نزدیک به نیمی از حقابه ملت ایران محقق شد؛ تاکید می‌کنم نزدیک به نیمی از حقابه در چارچوب معاهده. در سال گذشته ۳۲ میلیون متر مکعب احصا شد اما امسال نزدیک به نیمی از آن احصا شد. سال گذشته اقداماتی برای ترمیم سد کمال خان صورت گرفت و تا امروز در مسیر آب، سدها و کانال‌های متعدد ساخته شده است. سد کمال‌خان برای مدیریت آب است و سازه به گونه‌ای تعبیه شده است که وقتی آب حجیم وارد می‌شود، این سد می‌تواند در محفظه پشت ۵۲ میلیون متر مکعب آب ذخیره کند. آیا این نوع طراحی هدایت شده بود؟ به اعتقاد من حتماً هدایت شده بوده است.
نیمی از حقابه ایران را دریافت کردیم
کاظمی قمی ادامه داد: در سال گذشته با تلاش‌های دیپلماتیک و مجموعه اقدامات ما آنها هم اذعان کردند که یکی از مشکلات این است. دریچه هم برخی موارد مشکل داشت و باز نمی‌شد. همچنین زمین اطراف سد بالاتر از دریچه‌ها بود. در سال گذشته ترمیم دریچه‌ها صورت گرفت و اقدام مثبتی بود که انجام شد. از رهگذر همکاری‌ها و اقدامات صورت گرفته اعلام می‌کنم که نزدیک به نیمی از حقابه را دریافت کردیم.
سفیر ایران در افغانستان افزود: در چند روز آینده ما در کابل نشست کمیساران آب را داریم و در این گفت‌وگوها درخصوص اعزام تیم فنی رایزنی می‌شود. امیدوارم با مجموعه اقدامات صورت گرفته و همکاری‌های دو کشور درباره مسئله تحقق حقابه به اشتراک نظر برسیم.
وی تاکید کرد: مسئله بعدی آن است که پیگیری حقابه وظیفه همه دستگاه‌های دولتی است. ما باید بیاییم در دو سوی مرز مجتمع‌های کشت و صنعت را در نیمروز و سیستان ایجاد کنیم و با استفاده از ظرفیت‌ها بتوانیم یک منافع مشترک پایدار را در کنار حقابه دنبال کنیم. آب پایدار یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهیدمان بود.
 اگر افغانستان به سمت امنیت برود سیل مهاجرت کاهش پیدا می‌کند
وی در مورد گفته‌های وزیر کار افغانستان مبنی بر تفاهمنامه افغانستان با کشورهای اوراسیا، گفت: ما در کمک به بهبود شرایط افغانستان و خارج سازی بحران با هیچ کشوری رقیب نیستیم. ما همه را تشویق می‌کنیم تا بیایند و کمک کنند. نکته مهم این است که سیاست و منافع ملی ما با منافع ملی افغانستان و کشورهای همسایه عجین شده است. اگر افغانستان به سمت امنیت برود، سیل مهاجرت و مسئله مواد مخدر کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه از همکاری افغانستان با هر مجموعه‌ای که بتواند باعث ثبات و استقرار صلح شود، استقبال می‌کنیم.
وی در مورد نگرانی‌های مرزی و امنیتی، افزود: دو سه اقدام در دستورکار است. ایران مصمم است که نسبت به انسداد فیزیکی مرز، دیوار مدرن و مجهز را در دستورکار قرار دهد و این یک مصوبه است. عملیات شروع شده است. یکی از اقدامات اساسی که می‌تواند باعث اعمال حاکمیت ملی شود، این است که مرزها را باید با قدرت حفاظت کرد. یکی از کارها همین حفاظت فیزیکی است. مسئله دوم همکاری امنیتی بین ما و طرف افغان است. در ارزیابی ما، طی ماه‌های اخیر ما آرام‌ترین فضای امنیتی را در مرزها داشتیم. یکی از مسائل مهم این است که امنیت مرز را با اقتصاد مرز گره بزنیم تا مرزنشینان ما با ایجاد یک فضای اقتصادی، به کاهش مسائل امنیتی کمک کنند.
کاظمی قمی در مورد مسئله زنان در افغانستان گفت: یکی از موضوعاتی که هم دغدغه مردم افغانستان و هم ایران است، مسئله زنان در حوزه تحصیل و اشتغال است. یکی از موضوعاتی است که در دوحه ۳ هم می‌تواند مطرح شود، همین موضوع است. این موضوع یکی از مسئله‌های خود مردم افغانستان هم است، افغانستان اثرپذیر از کشورهای منطقه است.
 ۷۵۰ هزار دانش‌آموز افغانی در ایران داریم
وی گفت: ۷۵۰ هزار دانش آموز افغانی در ایران داریم و این نشانه مهمان‌نوازی مردم ایران است.کاظمی قمی در ادامه درباره این که ما و طالبان وجه مشترکی در مسئله اشغالگری آمریکا داریم، اما در سیاست‌های منطقه‌ای چنین باوری وجود ندارد، گفت: همان طور که گفتم، از هر ابتکار سازنده حمایت می‌کنیم، واقعیت این است آمریکا نه در افغانستان، بلکه در غرب آسیا و یا در کدام جغرافیا نقش سازنده‌ای را ایفا کرده است؟ در افغانستان، عراق یا یمن دیدیم چه شد؛ در عراق شکست خوردند و مجبور شدند نیروهای نظامی خود را شبانه فراری دهند.
وی تصریح کرد: تعریف آمریکا از امنیت با تعریف مردم منطقه متفاوت است، بزرگ‌ترین کمک آمریکا این است که دست از حمایت از تروریست‌ها بردارد. امروز به اقدامات تروریستی دامن می‌زند و از داعش حمایت می‌کند. اولین مذاکرات رسمی ما با آمریکایی‌ها در عراق بنا به درخواست دولت عراق بود. ما نشست برگزار کردیم و سه‌جانبه باشد چون متولی دولت مردمی عراق است که در همان مذاکره تاکید ما این بود که همه به دولت عراق برای حل مشکلات امنیتی کمک کنیم.
آمریکایی‌ها به فکر امنیت مردم عراق نبودند
وی ادامه داد: واقعیت این بود آمریکایی‌ها به فکر امنیت مردم عراق نبودند. آن‌ها می‌خواهند هنجارهای خودشان را حاکم کنند. بزرگ‌ترین کمک آمریکا این است که از حمایت تروریست، دخالت خود در منطقه و حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل دست بردارد.
به گزارش مهر، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان درباره اتفاق رخ داده در کنسولگری افغانستان در مشهد، گفت: مسئله‌ای شنیدیم که خانم محترمی توسط کارمند کنسولگری در مشهد مورد تعدی قرار گرفته، اما صحت این خبر را جایی ندیدم. هر نمایندگی سیاسی در خاک ایران اگر بخواهد تخطی کند، طبیعی است دستگاه دیپلماسی برخورد خواهد کرد. یک مورد هم در مشهد درباره مسئله یک عکاس بود که گفتند از این‌جا باید برود و این کار انجام شد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟