loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. علی باقری :  ۹ پیشنهاد ایران درباره غزه در نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه «دی-۸»   ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در

طاهر مهدوی بازدید : 1 یکشنبه 20 خرداد 1403 نظرات (0)
.
علی باقری :
 ۹ پیشنهاد ایران درباره غزه
در نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه «دی-۸»
  ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
۹ پیشنهاد ایران در نشست دی-۸ درباره غزه
علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه «دی ۸» با بیان شرایط حاضر و جنایت‌های رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه، بر توقف هرگونه ارتباط با رژیم اشغالگر قدس و همچنین اقدامات عملی و استفاده از تمام ظرفیت کشورهای اسلامی برای توقف جنایت صهیونیست‌ها در غزه تاکید کرد.
باقری در این نشست عنوان داشت: در ابتدای سخن یاد رئیس‌جمهور شهید کشورم آیت‌الله رئیسی و وزیر خارجه شهید دکتر امیرعبداللهیان که در هشت ماه گذشته نقش بارزی در تلاش‌ها و رایزنی‌های کشورهای اسلامی در جهت حمایت و پشتیبانی جمعی کشورهای اسلامی از ملت فلسطین در قبال نسل کشی و کشتار رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم و مقتدر غزه ایفا نمودند گرامی می‌دارم.
وی افزود: پس از هشت ماه حملات رژیم صهیونیستی، کماکان با بی‌عملی جامعه بین‌المللی در پایان دادن به این جنایات بی‌سابقه مواجه هستیم. وضعیت جاری در گذرگاه رفح نیز جهان را در آستانه یک فاجعه انسانی دیگر قرار داده است. رژیم اشغالگر با به کارگیری سیاست تنبیه دسته جمعی، در پی تحقق هدف شوم و خطرناک فروپاشی اجتماعی در غزه از طریق غیرقابل سکونت ساختن این مکان است که مصداق بارز جنایت جنگی و نسل کشی محسوب می‌شود. همبستگی کشورهای اسلامی می‌تواند از استمرار این جنایات و آن سیاست جلوگیری نماید.
سرپرست وزارت امور خارجه عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است باید تمام تمرکز و ظرفیت‌های کشورهای اسلامی و کشورهای عضو سازمان «دی ۸» در این جهت هدایت گردد. قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی و قطع روابط سیاسی و اقتصادی و تحریم نفت، انرژی و کالاهای رژیم صهیونیستی گامی لازم و بدیهی در برابر اقدامات تجاوزکارانه این رژیم در کشتار و تخریب گسترده در نوار غزه است.
باقری کنی در ادامه افزود: شناسایی حق شناخته شده ملت فلسطین و مقاومت مشروع این ملت در برابر تجاوز و اشغال بر اساس اصول حقوق حقوق بین‌الملل، شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان رژیمی تروریستی و ایجاد یک ماموریت ویژه بین‌المللی برای رسیدگی به جنایت اسرائیل نزد محاکم بین‌المللی از جمله سایر اقدامات مؤثر کشورهای عضو در این مقطع حساس است. رای اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص منطقه رفح که ناظر بر سه محور اساسی «توقف حمله»، «عدم ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه» و «تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی» است می‌تواند مبنا قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: ما براین باوریم صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در خاورمیانه تا زمانی که دو مسئله «رفع کامل اشغالگری» و «خلع سلاح هسته‌ای» رژیم صهیونیستی محقق نگردد برقرار نخواهد شد. در این مسیر دو ابتکار را مطرح کرده‌ایم. نخست، طرح «همه پرسی ملی در سرزمین فلسطین» با مشارکت ساکنان حقیقی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی جهت تعیین سرنوشت خویش و تعیین نظام سیاسی آینده فلسطین؛ و دوم، ابتکار «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی».
سرپرست دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار داشت: اتخاذ سیاست‌های دوگانه توسط برخی قدرت‌های غربی، یکی از علل اصلی جری شدن رژیم صهیونیستی در تشدید و استمرار قانون‌شکنی و به سخره گرفتن حقوق و موازین بین‌المللی بوده است. آمریکا که مبادرت به ارائه طرح‌های سیاسی در موضوع غزه می‌کند، چنانچه در توقف نسل کشی در غزه صادق است، چرا پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را که برای انهدام سخت‌ترین اهداف ساخته شده است، در اختیار اشغالگران قرار می‌دهد تا جنایتکاران زن و کودک بی‌پناه و مردم مظلوم غزه را به بدترین وجه به شهادت برسانند. ضرورت دارد نشست امروزِ ما واجد پیامی روشن مبنی بر ضرورت و فوریت اصلاح این رویکرد غیر مسئولانه و مزورانه باشد.
وی در بخش پایانی سخنان خود با ارائه 9 پیشنهاد عملی ایران برای تصمیم‌گیری درخصوص آن عنوان داشت: مایلم پیشنهادهایی عملی را برای بررسی در این نشست مهم و تصمیم گیری درخصوص آنها ارائه نمایم:
١. ایجاد «برنامه حمایتی سازمان «دی ۸» درخصوص فلسطین». این برنامه می‌تواند کمکها و مشارکت‌های جمعی اعضای سازمان به نیازهای توسعه‌ای و بازسازی فلسطین را در دستورکار داشته باشد.
٢.حمایت «دی ۸» از تشکیل کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه و ایجاد صندوق اسلامی جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی کشورهای اسلامی
٣. تشکیل گروه تماس «دی ۸» جهت همراهی با گروه تماس OIC در پیگیری بین‌المللی توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به این منطقه
۴. قطع و تعلیق هرگونه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
۵. شناسائی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی و نهادهای امنیتی آن به عنوان «نهادهای تروریستی» به دلیل ارتکاب جنایات نسل‌کشی، جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بین‌الملل بشر دوستانه
۶. حمایت سازمان «دی ۸» از شناسائی رژیم اسرائیل به عنوان یک موجودیت آپارتاید و تلاش مشترک کشورهای عضو برای احیای قطعنامه ٣٣٧٩ مجمع عمومی سازمان ملل متحد
٧. حمایت سازمان «دی ۸» از برگزاری گفت‌وگوهای فراگیر فلسطینی با شرکت همه گروههای فلسطینی جهت اجماع و وحدت ملی فلسطینی و توافق برای اداره مناطق فلسطینی پس از پایان جنگ و برگزاری انتخابات
٨. درخواست سازمان «دی ۸» برای تعلیق عضویت و شرکت رژیم متجاوز صهیونیستی در نهادها و رویدادهای بین‌المللی از جمله اخراج این رژیم از المپیک پاریس، و...
٩.تشکیل کمیته حقوقی مشترک از سوی کشورهای عضو سازمان «دی ۸» به منظورحمایت حقوقی از فلسطین در کارزارهای حقوقی بین‌المللی جاری در دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری و غیره
باقری در پایان تصریح کرد: واقعیت این است که رژیم اشغالگر تنها زمانی حقیقت را می‌پذیرد که از ابزار قدرت علیه آن استفاده کنیم و عملیات وعده صادق و اقدام مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در تنبیه این رژیم اشغالگر گواه روشنی برای این مدعا است.
باقری‌کنی: تقویت پیوندهای ایران و ترکیه در جهت ثبات منطقه است
علی‌باقری در ادامه برنامه‌های سفر به استانبول و در حاشیه نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه «دی ۸» با ‌هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه درخصوص وضعیت غزه دیدار و گفت‌وگو کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه با قدردانی از ابتکار ارزشمند ترکیه در برگزاری نشست استانبول، حضور هیئت ایرانی را نشانگر اهتمام ویژه به مسئله فلسطین و همچنین نقش و موضع ترکیه عنوان کرد.
باقری با اشاره به اهتمام ویژه رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید به توسعه و تعمیق روابط دو کشور، بر اراده جدی کشورمان برای توسعه بیش از پیش روابط رو به پیشرفت دو کشور و پیگیری اجرائی شدن توافقات صورت گرفته بین سران ایران و ترکیه به خصوص در ابعاد اقتصادی و تجاری تاکید کرد.
سرپرست دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: تقویت پیوندهای بیشتر در روابط ایران و ترکیه، نه تنها به نفع دو کشور، بلکه در جهت پایداری ثبات منطقه‌ای است، به خصوص که ما با دشمن مشترکی مثل رژیم صهیونیستی مواجه هستیم.
باقری همچنین با اشاره به اهمیت و حساسیت روند تحولات فلسطین و تشدید جنایات صهیونیست‌ها تصریح کرد: ما کشورهای اسلامی باید رایزنی‌های نزدیک‌تری برای حمایت‌های سیاسی و حقوقی از مردم فلسطین داشته باشیم.
هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با قدردانی از شرکت سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در نشست استانبول در این دوره حساس و فوق‌العاده بعد از شهادت سرنشینان پرواز اردیبهشت، تاکید کرد درخصوص این ابتکار و برگزاری نشست استانبول با دوست عزیزم دکتر امیرعبداللهیان گفت‌وگو و مشورت کرده بودیم.
هاکان فیدان از رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین و حضور فعال در عرصه‌های سیاسی و منطقه‌ای تمجید کرد و از توسعه و تقویت سازوکارهای همکاری‌های منطقه‌ای استقبال نمود.
وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به ابعاد متنوع و متعدد روابط مهم آنکارا و تهران، بر تداوم و تقویت همکاری‌ها در عرصه‌های اقتصادی و انرژی و همچنین مبارزه با تروریسم در چارچوب توافقات خوب صورت گرفته در سفرهای رؤسای جمهور دو کشور تاکید کرد.
اهتمام اندونزی به تحقق توافقات صورت گرفته در سفر شهید رئیسی به جاکارتا
‌باقری در حاشیه نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه گروه «دی ۸» با رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی رئیس‌جمهور شهید کشورمان تمرکز بر توسعه و گسترش روابط با کشورهای اسلامی از جمله اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم آسیا بود.
باقری افزود: سفر دکتر رئیسی به جاکارتا که با استقبال بسیار گرم دولت و مردم اندونزی و برنامه‌ها و توافقات خیلی خوبی همراه شد، در ذهن رئیس‌جمهور شهید و دولت و مردم ایران ماندگار شد.
سرپرست وزارت امور خارجه بر لزوم برگزاری بموقع و از پیش برنامه‌ریزی شده کمیسیون مشترک اقتصادی و همچنین کمیته‌های مشترک سیاسی و حقوق بشری در راستای پیگیری اجرای توافقات سفر رئیس‌جمهور شهید ایران به جاکارتا تاکید کرد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟