loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. سرپرست وزارت خارجه ایران برای شرکت در نشست فوق‌العاده گروه D8 عازم استانبول شد  ۱۴۰۳/۰۳/۱۸  سرپرست وزارت امورخارجه ایران در راس هیئتی دیپلماتیک برای شرکت در نشست فوق‌العا

طاهر مهدوی بازدید : 13 شنبه 19 خرداد 1403 نظرات (0)
.
سرپرست وزارت خارجه ایران برای شرکت
در نشست فوق‌العاده گروه D8 عازم استانبول شد 
۱۴۰۳/۰۳/۱۸
‫وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- سرپرست وزارت امور خارجه عازم استانبول  شد‬‎
 سرپرست وزارت امورخارجه ایران در راس هیئتی دیپلماتیک برای شرکت در نشست فوق‌العاده گروه D8 (کشورهای اسلامی در حال توسعه) درباره جنگ غزه عازم استانبول شد. این نشست به منظور اتحاد هشت کشور در حال توسعه اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود.
علی باقری کنی سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نشست فوق‌العاده گروه D8 (کشورهای اسلامی در حال توسعه) درباره جنگ غزه در استانبول با هدف موضع‌گیری واحد علیه رژیم صهیونیستی روز شنبه عازم استانبول شد.
در بیانیه گروه «هشت کشور اسلامی در حال توسعه» درباره این نشست فوق‌العاده، آمده است: این نشست در کاخ تاریخی دولما باغچه در شهر استانبول در هشتم ژوئن ۲۰۲۴ برابر ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.
این بیانیه می‌افزاید: این نشست به دعوت هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه سازماندهی شده و انتظار می‌رود که حمایت و همبستگی بیشتری در ائتلاف D8 برای مردم فلسطین، به‌ویژه ساکنان محاصره شده نوار غزه ایجاد شود.
همچنین در این اجلاس فوق‌العاده که در آن وزیران و هیئت بلندپایه کشورهای عضو D8حضور خواهند یافت، درباره کمک‌های بشردوستانه و سایر ملزومات برای کاهش سختی‌ها و رنج‌های کنونی مردم فلسطین گفت‌و‌گو خواهد شد.
در این نشست علاوه‌بر سرپرست وزارت امورخارجه کشورمان، محمد اسحاق‌دار وزیر امور خارجه پاکستان، رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی، محمد حسن وزیر امور خارجه مالزی و دیپو مونی وزیر رفاه بنگلادش و مقامات بلندپایه مصر و نیجریه شرکت می‌کنند.
اقدام جمعی برای کمک به پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه از دیگر محور اصلی این نشست اعلام شده است.
نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه گروه D8در استانبول، از نظر اتخاذ موضع واحد علیه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون ادامه دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.
انتظار می‌رود کشورهای عضو D8 که آن را در سال ۱۹۹۷ میلادی با هدف تقویت روابط اقتصادی و اجتماعی میان خود تاسیس کرده و برای نخستین بار نشستی برای بررسی یک مسئله سیاسی مانند مسئله فلسطین برگزار می‌کنند، در پایان این نشست یک اعلامیه مشترک و محکم در مورد تحولات غزه به تصویب برسانند.
تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی، فنی، علمی و فناوری و نیز ارتقای رشد و توسعه اقتصادی و گسترش رفاه مردمان کشورهای عضو در دستورکار همکاری‌های فیمابین هشت کشور قرار دارد.
کشورمان به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای فعال و اثرگذار سازمان D8 از آغاز جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در مهرماه ۱۴۰۲، از هر فرصتی از جمله سازوکارهای چندجانبه بین‌المللی جهت کمک به مردمان بی‌دفاع غزه بهره برده است. نشست فوق‌العاده وزرای خارجه دی هشت در استانبول فرصت دیگری را برای پیشبرد این دیپلماسی مسئولانه فراهم کرده است.
شایان ذکر است که رژیم صهیونیستی با وجود این که برای نخستین بار از زمان برپایی این رژیم نامشروع در سال ۱۹۴۸ میلادی، در دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) به اتهام ارتکاب جنایت نسل‌کشی علیه فلسطینیان در جریان تجاوز نظامی خود به نوار غزه محاکمه می‌شود و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بیش از دو ماه پیش برای برقراری آتش‌بس فوری قطعنامه به تصویب رسانده، همچنان برای بیش از دویست و چهل روز پیاپی به جنگ مرگبار و ویرانگر در این نوار ادامه می‌دهد که بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت دولت وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، تاکنون بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ شهید و نزدیک به ۸۳ هزار زخمی بر جای گذاشته که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.
سفر باقری کنی به لبنان و سوریه و همچنین حضور وی در اجلاس D8به منظور اتحاد در برابر جنایات رژیم صهیونیستی گواهی بر تلاش دستگاه دیپلماسی کشور برای تحقق و عینیت بخشیدن به توصیه مقام‌ معظم رهبری بر عدم اخلال در امور کشور بوده و در این راستا دیپلماسی فعال و پویای جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد شهید آیت‌الله رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان به هیچ وجه دچار وقفه و سکون نشده و با اهتمام در حال پیگیری است.
گروه D8 متشکل از کشورهای مهم اسلامی در حال توسعه دارای ظرفیت‌های بسیار خوب و مؤثر برای تاثیرگذاری بر روند تحولات منطقه‌ای و حتی جهانی هستند و می‌توانند با ایفای نقشی فعال، موتور محرکه‌ای برای دیگر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تشویق دیگر کشورهای بزرگ اسلامی که در این سازمان‌ها عضو هستند، برای پیشبرد و تحقق اهداف نشست استانبول باشند.
سازمان D8 در سال ۱۳۷۶ با عضویت هشت کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه تشکیل شد.
به گزارش ایرنا، گروه D8 که متشکل از کشورهای مهم اسلامی در حال توسعه است، به طور کلی، در برگیرنده ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان است که میزان تولید ناخالص داخلی آن ۴.۸ تریلیون دلار و چهار و نیم درصد تولید ناخالص جهان است. D8 این ظرفیت را دارد که نقش تلاش‌های دیپلماتیک سازمان‌های همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و همکاری شانگهای در زمینه غزه را پررنگ‌تر ساخته و تاثیر آن را افزایش دهد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟