loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. رکورد بازنشر در فضای مجازی شکسته شد «همه چشم‌ها به رفح است» بیش از۴۰ میلیون بار بازنشر شد ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ فضای مجازی و رسانه، یکی از حوزه‌هایی بوده که تاکنون و طی حد

طاهر مهدوی بازدید : 1 پنجشنبه 10 خرداد 1403 نظرات (0)
.
رکورد بازنشر در فضای مجازی شکسته شد
«همه چشم‌ها به رفح است» بیش از۴۰ میلیون بار بازنشر شد
۱۴۰۳/۰۳/۰۹

‫همه چشم‌ها به «رفح» است‬‎

فضای مجازی و رسانه، یکی از حوزه‌هایی بوده که تاکنون و طی حدود 8 ماه جنگ غزه، به کمک فلسطینی‌ها آمده است. اهمیت این «ابزار» و «تکنولوژی» به ویژه در دوران جنگ، کم از خود جنگ نیست و گاهی توان اثرگذاری‌اش حتی بیش از موشک‌های قاره پیما و نقطه‌زن است. شما بفرمایید، امروز چند تصویر گویا از جنایات صبرا و شتیلا وجود دارد؟ تقریبا هیچ. فقط چند تصویر بی‌کیفیت که واقعا نمی‌تواند عمق فاجعه را برساند. با گذشت زمان و با وجود «حافظه ضعیف بشری» خیلی از جنایت‌ها ممکن است فراموش شوند و اگر هم نشوند، اثرگذاری خود را از دست بدهند. اما با وجود فضای مجازی، این تکنولوژی جدید و قدرتمند، بعید است جنایات این روزهای رژیم صهیونیستی به این زودی‌ها فراموش شود. این تکنولوژی هم قدرت غول‌های رسانه‌ای و سنتی غرب و صهیونیزم جهانی را در حوزه «تک روایت‌ها» گرفته است و هم تا حد زیادی مانع سانسور یا تحریف جنایات رژیم صهیونیسی در غزه شده است. 
مقاومت فلسطین، به لطف همین گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی لحظه به لحظه جنایات رژیم صهیونیستی را جلوی چشم و گوش جهانیان می‌آورند و باعث شکل گیری بزرگ‌ترین جنبش دانشجویی تاریخ آمریکا، بزرگ‌ترین بسیج عمومی جهان علیه رژیم صهیونیستی و رسوایی این رژیم شیطانی شده‌اند. در همین رابطه اخیرا یک تصویر ساده از شهر «رفح» طراحی شد و روی آن حمله «همه چشم‌ها به رفح است» نوشته شد، تا واکنش‌ها به جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در این نقطه از غزه-که تنها جای باقی مانده برای ساکنان غزه است و به عنوان نقطه امن اعلام شده بود-سنجیده شود. نتیجه حیرت انگیز بود. طی حدود 24 ساعت این طرح در اینستاگرام و در سراسر جهان بیش از ۴۰ میلیون بار بازنشر شد! که یک رکورد محسوب می‌شود.
رژیم صهیونیستی و برخی براندازان دوزاری! از بازنشر عجیب این پیام به شدت خشمگین شده‌اند و هیچ بعید نیست لابی صهیونیزم مدیران شرکت «متا» را برای مدیریت این شرایط تحت فشار بگذارند. درست مثل اتحادیه اروپا که تلگرام را به بهانه ای، تحت فشار گذاشته است چون در فضای تلگرام، فعالیت‌های رسانه‌ای علیه نسل کشی در غزه به شدت بالاست!
خروش جهانی در محکومیت جنایت رفح
پس از حمله روز یکشنبه رژیم صهیونیستی با بمب هدایت شونده آمریکایی به چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح، که شمار شهدای آن از 45 نفر تا 200 نفر اعلام شده است، واکنش‌های بی‌سابقه‌ای در سطح جهان علیه این جنایت هولناک صورت گرفت. بسیاری از نمایندگان مستقل کنگره آمریکا و آنهائی که هنوز اندک وجدان بیداری برایشان باقی مانده است، این بار ترس را کنار گذاشته و از بایدن خواستند افسار نتانیاهو را بکشد. اتحادیه اروپا نیز در اقدامی بی‌سابقه مجبور شد اعلام کند، جلسه‌ای برای تحریم اسرائیل به دلیل این جنایت برگزار کرده است. سازمان ملل نیز به درخواست الجزایر نشستی اضطراری برگزار کرد و مردمان بسیاری از کشورهای جهان نیز با ریختن به خیابان‌ها علیه رژیم منفور صهیونیستی شعار دادند. در لندن پلیس انگلیس معترضان را سرکوب کرد. در فرانسه جمعیت انبوهی علیه این جنایت به خیابان‌ها آمدند و در مکزیک نیز، مردم به سفارت رژیم صهیونیستی حمله کردند و با آتش افروختن مقابل ساختمان سفارت علیه نتانیاهو، بایدن موضع گرفتند.
دولت‌های چین، عربستان، فرانسه، ایران، ترکیه و...نیز به ادبیات‌های متفاوتی علیه جنایت هولناک اسرائیل در رفح موضع گرفتند و خواستار توقف حملات به این شهر شدند. «دو ریویر»، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل گفت «حمله اسرائیل به رفح طبق حکم دیوان لاهه(ICJ) باید متوقف شود.» او هم از انفعال شورای امنیت درباره جنگ در غزه انتقاد کرد و گفت که «شورای امنیت باید فراتر از حرف برود و برای پایان دادن به جنگ در غزه اقدام عملی کند.»دو ریویر با اشاره به تعهد فرانسه به «کشور مستقل برای فلسطینیان»، افزود: «زمان آن فرا رسیده است که شورای امنیت اقدام کند و قطعنامه جدیدی تصویب کند.» رئیس‌جمهور چین هم گفت که «اوضاع رفح برای ما بسیار دردناک است.» شولتز، صدراعظم آلمان نیز گفت: «کابینه اسرائیل باید مسئولیت تضمین رسیدن کمک‌های ضروری بشردوستانه به باریکه غزه را بر عهده بگیرد...چیزی در رفح روی داد که طی آن اردوگاه آوارگان بمباران شده و تعدادی از بی‌گناهان کشته شدند، موضوعی غم‌انگیز بود.» در بارسلون اسپانیا هم مردم ضمن تجمع در خیابان‌ها خواستار توقف نسل‌کشی در غزه شدند.
موضع خجالت‌آور آمریکا و نیکی هیلی
موضع آمریکا و نیکی هیلی درباره حمله به رفح رسواتر و خجالت‌آور‌تر از موضع حتی نتانیاهو بود. آمریکا رسما اعلام کرد، با وقوع این جنایت هولناک نیز موضعش راجع به اسرائیل تغییر نمی‌کند و همچنان از این رژیم حمایت خواهد کرد. جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد رژیم صهیونیستی تاکنون خطوط قرمزی را که دولت بایدن وضع کرده بود نقض نکرده است! موضعی که با واکنش تُند حماس مواجه شد. جنبش مقاومت اسلامی حماس اصرار دولت بایدن بر نادیده گرفتن و انکار کشتارهای هولناک ارتش رژیم صهیونیستی علیه آوارگان فلسطینی در رفح به رغم صحنه‌های وحشتناک منتشر شده از حملات مکرر به چادرهای آوارگان که با محکومیت گسترده بین‌المللی همراه بود، را شدیداً محکوم کرد. این جنبش دیروز چهارشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد که اظهارات جان کربی به وضوح نشان‌دهنده بی‌توجهی دولت آمریکا به جان غیرنظامیان فلسطینی و همدستی با این رژیم در قتل و کشتار آنها است، به ویژه اینکه تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که بمب‌های استفاده شده علیه آوارگان فلسطینی در رفح ساخت آمریکا بوده است.
«نیکی هیلی»، نامزد سابق ریاست جمهوری و سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد نیز مواضع خجالت‌آوری درباره جنایت اسرائیل در غزه گرفت. او که هندی‌الاصل است، در سفر اخیرش به اراضی اشغالی، روی یک گلوله توپخانه پیامی نوشت؛ پیامی که فضای مجازی آن را غیرانسانی و نگارنده آن را روان‌پریش توصیف کردند. «هیلی» در جریان ملاقات با نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با ماژیک روی این توپ جنگی نوشت: «کارشان را تمام کنید»! پیام نگارشی و تصاویر هیلی را دنی دانون، سیاستمدار و سفیر سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در فضای مجازی به اشتراک گذاشت. شخص دانون نیز روی یکی از گلوله‌های توپخانه پیامی نوشت. به گزارش مهر به نقل از سی‌ان‌ان، تصاویر بمب‌های امضاشده که جمله «اسرائیل همواره در قلب آمریکا جا دارد»، در فضای مجازی سروصدای زیادی به‌پا کرده است. «کِنت راس»، مدیر اجرای پیشین دیده‌بان حقوق بشر درباره این تصاویر و پیام هیلی نوشت: «نیکی هیلی خودش را نشان داد!» جان کیوسَک، هنرپیشه آمریکایی این را هم نوشت که: «هر کسی که یک بمب را امضا کند، جامعه‌ستیز است.»
مقتدی صدر: شما خوک و میمونید
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز خطاب به آمریکا و اسرائیل گفت: «سست‌تر از خانه عنکبوت هستید... دموکراسی و آزادی آمریکایی خدعه و فریب و استانداردی دوگانه است... کسانی که ادعای انسانیت دارند از تروریسم اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند... این فرزندان صهیون... این خوک‌ها و میمون‌ها جمعتان پراکنده شده است.»
مقام صهیونیست: منفور شدیم
در واکنش به این واکنش‌های بی‌سابقه، رئیس جدید حزب کار رژیم صهیونیستی در نخستین‌ اظهار نظرش پس از رسیدن به این پست، عملکرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه را به باد انتقاد گرفت. «یائیر گولان» گفت که «اسرائیل به دلیل سیاست دولتش به یک کشور منفور در جهان تبدیل خواهد شد.» همزمان خبر رسید که «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رهبر اپوزیسیون، «آویگدور لیبرمن»، رئیس حزب اسرائیل خانه ما و «گدعون ساعر»، وزیر آموزش این رژیم برای سرنگونی دولت نتانیاهو هم قسم شده‌اند. این 3 در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که بر سر طرحی برای سرنگونی دولت نتانیاهو به توافق رسیده‌اند. آن‌ها ابراز امیدواری کردند که بنی گانتز وزیر جنگ نیز استعفا داده و به آن‌ها ملحق شود. این در حالی است که شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده که نتانیاهو به دنبال دیدار با لاپید رهبر اپوزیسیون است.
سایر رویدادها
* عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی: اگر امروز در غزه انتخابات برگزار کنید، حماس پیروز خواهد شد.
* علی‌رغم تأکید کاخ سفید مبنی بر اینکه حمایت‌های دولت جو بایدن از رژیم اسرائیل صرف‌نظر از حمله روز یکشنبه به رفح ادامه خواهد داشت، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیروز این حمله را «وحشتناک» توصیف کرد. احتمالا به دلیل مشاهده اوج محکومیت‌ها...!
* گادی آیزنکوت، عضو کابینه جنگی رژیم اسرائیل: به ثبات رسیدن نوار غزه بین ۳ تا ۵ سال طول خواهد کشید... هرکسی که می‌گوید ما چند گردان را در رفح از بین خواهیم برد و بعد به سراغ زندانی‌ها می‌رویم در حال ترویج یک توهم غلط است - ماجرا بسیار پیچیده‌تر است.»

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟