loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. علی باقری: اراده این است که هیچ حفره و گسستی در پیوندهای دوستانه‌ با همسایگان نباشد   ۱۴۰۳/۰۳/۰۷ علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه بعدازظهر دوشنبه هفتم خرداد ماه پس از د

طاهر مهدوی بازدید : 4 سه شنبه 08 خرداد 1403 نظرات (0)

.

علی باقری:

اراده این است که هیچ حفره و گسستی

در پیوندهای دوستانه‌ با همسایگان نباشد  

۱۴۰۳/۰۳/۰۷

‫زندگینامه: علی باقری کنی ( زاده ۱۳۴۶) - همشهری آنلاین‬‎
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه بعدازظهر دوشنبه هفتم خرداد ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با بدر البوسعیدی در نشستی خبری ضمن قدردانی از حضور وزیر خارجه عمان برای عرض تسلیت در پی شهادت شهدای خدمت و همچنین پیام‌های مقامات کشور همسایه به مناسبت ضایعه بزرگ شهادت رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و وزیر خارجه شهید دکتر امیرعبداللهیان عنوان کرد: صمیمانه از ابتکار دولت عمان برای اعزام هیئتی در مراسم روز تشییع و آیین بزرگداشت شهیدان بزرگوار اردیبهشتی تشکر می‌کنم.
وی از وزیر خارجه عمان به صورت خاص و ویژه که امروز برای ابراز تسلیت به مقامات ایران در رأس هیئتی عالی‌رتبه وارد تهران شد تشکر کرد و گفت: بار دیگر دوستان عمانی نشان دادند که دوستان پایدار و برادران صمیمی برای دولت و مردم ایران هستند.
سرپرست وزارت خارجه افزود: دولت و مردم ایران قدردان این نوع رویکرد و اقدام برادرانه عمانی هستیم.
وی با بیان اینکه سیاست خارجی جایگاه ویژه‌ای در دکترین دولت آیت‌الله رئیسی داشت، افزود: یکی از حلقه‌های اصلی دکترین سیاست خارجی آیت‌الله رئیسی، سیاست همسایگی بود.
مؤلفه‌های اساسی سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی
سرپرست وزارت خارجه به تشریح مؤلفه‌های اساسی سیاست همسایگی دولت شهید آیت‌الله رئیسی پرداخت و این مؤلفه‌ها را اول تحکیم اعتماد متقابل سیاسی با همسایگان، دوم تحکیم پیوندهای اقتصادی و تجاری با همسایگان و سوم تعامل به هم پیوسته مردمی و نخبگانی با همسایگان برشمرد.
وی افزود: از همان روز نخست در آیین ادای سوگند ریاست جمهوری که آیت‌الله رئیسی با رؤسای هیئت‌های حاضر در آیین تحلیف دیدار داشتند، صداقت، هوشمندی و خلاقیت خود را به طرف‌های خارجی به ویژه همسایگان نشان دادند.
باقری اضافه کرد: خاطرم هست برای هیئت‌هایی که در این مراسم حضور داشتند رویکرد ایجابی رئیس دولت جدید برایشان بسیار مشهود و ملموس بود و امروز ما در حال تحکیم پیوندهای دوستی و برادری و ارتقای همکاری‌های چندجانبه با همسایگان هستیم.
باقری افزود: اراده ایران این است که هیچ حفره و گسستی در پیوندهای دوستانه‌اش با همسایگان وجود نداشته باشد و تلاش جدی داریم که این مسیر درست منطقه‌ای امن با همکاری همه کشورهای منطقه را دنبال کنیم و راه بیرون راندن بیگانگان از منطقه، صرفا در تحکیم پیوندهای دوستی و همکاری‌های مؤثر و همه‌جانبه بین همسایگان است.
اتفاق نظر ایران برای تلاش جدی‌تر به منظور توقف فوری جنایات صهیونیست‌ها
سرپرست وزارت خارجه ادامه داد: امروز با کمال خوشبختی و موفقیت این ابتکار دولت آیت‌الله رئیسی را در حالی که ایشان در میان ما نیستند در اختیار داریم و این دستاورد بسیار بزرگ برای ملت ایران و کشورها و ملت‌های منطقه است.
باقری بیان کرد: در صحبت‌ها با وزیر خارجه عمان درباره موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و نسل‌کشی وحشیانه این رژیم در غزه گفت‌وگو کردیم و بر این موضع متفق بودیم که باید تلاش‌های بیشتر، جدی‌تر و مستمرتری را برای توقف فوری این جنایات علیه مردم مظلوم فلسطین انجام دهیم.
سرپرست وزارت خارجه بر تلاش جدی‌تر برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم مظلوم و مقتدر غزه نیز تأکید کرد و افزود: ایران و عمان در این مسیر همانند عرصه‌های دیگر همکاری‌های جدی و مؤثر در دوره پیش رو خواهند داشت.
وزیر خارجه عمان در تهران: روابط ایران و عمان رو به رشد است
بدر البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان که به منظور عرض تسلیت در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان به تهران سفر کرده، بعدازظهر دوشنبه هفتم خردادماه پس از دیدار و گفت‌وگو با علی باقری سرپرست وزارت خارجه در نشستی خبری به مناسبات برادرانه و دوستانه دو کشور اشاره و عنوان کرد: برای بیان احساسات و پیوندهای برادرانه بین 
دو ملت همسایه و برادر و اعلام همبستگی با ایران در مصیبت اخیر در وفات آقای ابراهیم رئیسی و همکار و دوست و برادرم دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان به تهران سفر کردم. خداوند همه را رحمت و به همراه سایر شهدا و صابرین در بهشت برین جای دهد.
وزیر خارجه عمان از امیرعبداللهیان به عنوان برادر و دوست خود یاد کرد.
وی افزود: امروز درخصوص ادامه رایزنی‌ها بین دو کشور صحبت کردیم و اینکه درباره پرونده‌های مختلف و همکاری‌های دوجانبه و مسائل مشترک و کشور و همچنین مسائل منطقه گفت‌وگو کردیم که در مقدمه آن مسئله فلسطین است که برادران فلسطینی ما با ظلم، کشتار جمعی و ویرانه سازی مواجهند و تلاش‌های زیاد سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک صورت می‌گیرد که در مسئله فلسطین عدالت برقرار شود و ظلم و ستم علیه ملت فلسطین برچیده و ان‌شاءالله این مسئله محقق خواهد شد و اراده ما و خدا و اراده بین‌المللی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین محقق شود.
به گزارش فارس، وزیر خارجه عمان گفت: روابط ایران و عمان رو به رشد و رو به جلو است و تلاش می‌کنیم خیلی از توافقنامه‌ها بین دو کشور را فعال کنیم که به سود تجارت و سرمایه‌گذاری دو کشور است.
بدر البوسعیدی از باقری به خاطر استقبال به عمل آمده تشکر کرد و گفت‌ که ارتباط ما بیش از این خواهد شد و همکاری خوبی خواهیم داشت.
تأکید کوبا بر تعمیق روابط با ایران به ویژه در حوزه اقتصادی
لوئیس‌ پدرو پدروسو کوئستا مشاور عالی و فرستاده ویژه رئیس‌‌جمهور کوبا که برای ادای احترام به مقام رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید به تهران سفر کرد، روز شنبه پنجم خرداد با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
مشاور عالی و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کوبا در این دیدار پیام‌های تسلیت صمیمانه و همدردی رئیس‌جمهور، دولت و مردم کوبا را به رهبر معظم انقلاب، دولت و مردم ایران ابلاغ کرد. 
علی باقری نیز در این دیدار با قدردانی از سفر مشاور عالی و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کوبا به تهران، این سفر و پیام‌های همدردی و تسلیت مقام‌های عالی کوبا را در این شرایط سخت تسلی بخش توصیف کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به تجربه مقاومت، همبستگی و انسجام دولت و مردم ایران در طول بیش از چهار دهه گذشته برای پشت‌سر گذاشتن حوادث تلخ و دشواری از این دست، تاکید کرد: ایران با حمایت مردم همواره این قبيل سختی‌ها را پشت سر گذاشته و تهدیدها و چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرده است. باقری همچنین تقویت و تعمیق روابط و همکاری‌ها در عرصه‌های دو و چندجانبه را به نفع دو کشور ایران و کوبا و همه کشورهای مستقل و به نفع چندجانبه‌گرایی در جهان خواند و ابراز امیدواری کرد با برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، شاهد تحقق و اجرای توافق‌ها و یادداشت تفاهم‌های امضا شده در سفر رؤسای جمهور دو کشور به تهران و ‌هاوانا باشیم.
لوئیس‌پدرو پدروسو کوئستا در این دیدار ابراز اطمینان کرد دولت و مردم ایران با موفقیت این برهه حساس را پشت سر خواهند گذاشت. 
مشاور عالی رئیس‌جمهور کوبا در دیدار با باقری ایران را نزدیک‌ترین دوست کوبا در منطقه غرب آسیا خواند و روابط دو کشور را در بالاترین سطح توصیف و بر آمادگی کشورش برای ارتقا و تعمیق روابط در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌ اقتصادی تاکید کرد. 
به گزارش فارس، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کوبا همچنین خواستار تداوم همکاری‌های نزدیک دو کشور در عرصه‌های بین‌المللی برای مقابله با رویکرد زورمدارانه، یکجانبه‌گرایانه و در عین حال رو به ضعف قدرت‌های امپریالیستی شد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟