loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان:   سیاست قطعی ایران حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در منطقه بالکان است    ۱۴۰۳/۰۲/۲۸  حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

طاهر مهدوی بازدید : 16 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
  سیاست قطعی ایران حمایت
از تحکیم ثبات و امنیت در منطقه بالکان است
   ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ 

‫وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه کیست؟/امیرعبداللهیان را بیشتر بشناسیم -  خبرآنلاین‬‎

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با مارکو جورویچ انتصاب وی را به سمت وزیر خارجه صربستان تبریک گفت.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به رویکرد اصولی کشورمان در خصوص احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها، بر تعهد و احترام جمهوری اسلامی ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید کرد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان و ارتقای همزیستی میان همه اقوام در این منطقه است.
مارکو جورویچ وزیر خارجه صربستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از تبریک همتای ایرانی، بر اهتمام دولت کشورش برای تداوم تعمیق و گسترش همه‌جانبه روابط در عرصه دوجانبه و نیز استمرار همکاری‌ها در عرصه‌های بین‌المللی تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و صربستان بر تداوم تماس‌ها و گفت‌وگوها در جهت گسترش روابط دوجانبه و همچنین استمرار رایزنی‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.
آمادگی وزارت خارجه برای همکاری گسترده با فعالین حوزه کتاب و نهادهای ذی‌ربط
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی در فضای مجازی در مورد بازدیدش از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نوشت:  امروز فرصت مغتنمی حاصل شد که از سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کنم.
وی افزود: استقبال نیکو از کتاب و گرایش عمیق به خواندن نزد ایرانیان، مایه مباهات و نویدبخش ایرانی آگاه‌تر و آبادتر است که همان تحقق عینی شعار این دوره از نمایشگاه «بخوانیم و بسازیم» است.
وی با بیان اینکه در بازدید از غرفه‌های مختلف با فعالان حوزه کتاب و نشر کشورمان و شرکت‌کنندگان خارجی تبادل‌نظر داشتم و در جریان نکات مطروحه و دغدغه‌های آنان قرار گرفتم، گفت: لازم است تاکید کنم که وزارت امور خارجه در راستای تعمیق و بسط دیپلماسی عمومی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری گسترده با فعالین حوزه کتاب و نهادهای ذی‌ربط است.
به گزارش ایسنا، وی در پایان مطلب خود نوشت: از برادرم آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و همه دست‌اندرکاران و ناشران مشارکت‌کننده در این دوره از نمایشگاه صمیمانه تشکر می‌کنم.

 

 باقری کنی:
 بریکس، پیشران اراده جمعی برای چندجانبه‌گرایی است

‫گروه بریکس‬‎

معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رسالت چندجانبه‌گرایی، ایجاد عدالت در مناسبات بین‌المللی است.
علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست روابط ایران و روسیه به میزبانی جمهوری تاتارستان روسیه گفت: مهم‌ترین رسالت چندجانبه‌گرایی، ایجاد عدالت در مناسبات بین‌المللی است.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران و روسیه این اراده را دارند و در عمل نشان داده‌اند که با همکاری در زمینه‌های مختلف قصد دارند مناسبات مبتنی بر عدالت بین کشورهای مستقل را بنا بگذارند.
وی افزود: تهران و مسکو امروز در چنین بستری گفت‌و‌گو می‌کنند و بر این اساس، یک رسالت بزرگ بر دوش کارگزاران بزرگ دو کشور به ویژه فعالان اقتصادی بخش خصوصی و کارگزاران اقتصادی و تجاری دارای مسئولیت در حاکمیت دو کشور است.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه با اشاره به ضرورت ایجاد بستر مشارکت برای دیگر کشورهای مستقل گفت: بر این اساس، مشارکت دادن دیگر کشورها از جمله برزیل، آفریقای جنوبی و هند در این رویکرد منطقی که ایران و روسیه آن را دنبال می‌کنند، می‌تواند زیربنای جهانی مبتنی بر همکاری مشترک و عدالت باشد.
باقری‌کنی، چشم‌انداز چنین رویکردی را صلح، آرامش و رفاه برای کشورهای جهان و ملت‌های دیگر دانست.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تبریک انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست‌جمهوری پوتین شاهد رشد و ارتقای مناسبات همه‌جانبه، دوستانه و مبتنی بر تعامل بین ایران و روسیه باشیم.
معاون سیاسی وزیرامورخارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: توسعه چند سال اخیر مناسبات دوجانبه نشان می‌دهد که این اراده در دو کشور عملی و قابل تحقق است.
وی تاکید کرد: باید با طراحی و پیگیری، ظرفیت‌های مشترک را به طرح‌های چندجانبه تبدیل کنیم تا هم موجب توسعه مناسبات دو کشور شویم و هم از ظرفیت دیگر بازیگران در سطح منطقه و دنیا برای تحقق این هدف استفاده کنیم.
معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های دو کشور در چارچوب سازوکارهای چندجانبه از جمله «بریکس» را یکی از ابزارهای مهم تحقق اراده رهبران عالی دو کشور در راستای تقویت و تحکیم مناسبات ایران و روسیه برشمرد.
بر اساس اعلام سفارت ایران در روسیه، باقری تصریح کرد: اراده جدی ما در بریکس این است که ظرفیت‌های نهفته در کشورهای عضو را به توانمندی‌های مشترک میان این کشورها تبدیل و زمینه پیوستن دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را برای حرکت مؤثر و اثربخش‌ در مناسبات بین‌المللی فراهم کنیم.
علی باقری گفت: بریکس هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین‌المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشورهای مستقل است.
به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، «آلکسی روسکیخ» استاندار اولیانوفسک، «اولگ کروبچنکو»، معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان، «شامیل آگییف» رئیس هیئت مدیره اتاق صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان و «پاول کالمیچک»، معاون همکاری‌های بین‌المللی وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه نیز در این نشست دیدگاه‌های خود را درباره راه‌های رفع موانع به منظور دستیابی به اهداف چشم‌انداز روابط ایران و روسیه بیان کردند.

 

 

کنعانی در واکنش به بیانیه نشست سران اتحادیه عرب:
 جزایر سه‌گانه جزء لاینفک سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است

‫وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- مشاهده پروفایل‬‎

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج‌فارس مندرج در بیانیه سی و سومین نشست سران اتحادیه عرب در بحرین را غیرقابل قبول خواند و آن را محکوم کرد.
سی و سومین نشست سران اتحادیه عرب در منامه پایتخت بحرین برگزار و در پایان بیانیه‌ای صادر شد که در‌ بندی از آن به موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی پرداخته شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این افزود: به دفعات تصریح و تأکید شده است که جزایر سه‌گانه‌ ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بوده و طرح این‌گونه ادعاهای بی‌اساس در این بیانیه مردود است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال از بندهای بیانیه پایانی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه استقبال کرده و بر لزوم انسجام و اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی برای متوقف کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
به گزارش فارس، در بیانیه سران اتحادیه عرب در منامه بر لزوم توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، خروج نیروهای اشغالگر از همه مناطق نوار غزه، لغو محاصره غزه، رفع تمامی موانع و گشایش تمامی گذرگاه‌ها برای ورود کمک‌ها انساندوستانه تأکید شده است. کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست خود همچنین خواستار تشکیل نیروی حافظ صلح در اراضی اشغالی فلسطین شدند.

 

 ایروانی ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد

‫ایروانی: ادعاها درباره پهپادهای ایرانی بی‌اساس است/سازمان ملل طبق منویات  کشورهای غربی عمل نکند - عصر خبر‬‎

نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن رد ادعاهای بی‌اساس آمریکا و انگلیس درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اعلام کرد: هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال سلاح بر خلاف تعهدات بین‌المللی‌اش کاملاً بی‌اساس بوده و قاطعانه مردود است.
امیرسعید ایروانی سفیر و‌ نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت ادعاهای بی‌اساس آمریکا و انگلیس درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد.
در این نامه آمده است: بدین‌وسیله ارجاعات ناروا و بی‌پایه و اساس نمایندگان ایالات متحده و بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در درگیری‌های اوکراین که طی جلسه توجیهی علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین که در
۱۴ می‌۲۰۲۴ تحت عنوان دستور کار «حفظ صلح و امنیت اوکراین» مطرح شد، رد می‌شود.
در نامه مذکور عنوان شده است: بر خلاف این ادعاهای بی‌اساس، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه اوکراین همواره موضعی بیطرفانه اتخاذ کرده و این موضع اصولی بدون تغییر باقی مانده است. لذا هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی ایران در فروش، صادرات یا انتقال سلاح بر خلاف تعهدات بین‌المللی‌اش کاملاً بی‌اساس بوده و قاطعانه مردود است.
ایروانی در این نامه تصریح کرده است. ایران بار دیگر بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه تأکید می‌کند.
وی همچنین در این نامه قویا ادعاهای مشابه و ارجاعات نامناسب علیه ایران را در بیانیه‌های نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و سوئیس که در طی جلسه توجیهی آزاد شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین مطرح شد را رد کر‌د.
نامه ایران به شورای امنیت درباره یمن
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل پنج‌شنبه
۲۷ اردیبهشت ماه در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نو‌شت: بدین‌وسیله ادعای نماینده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران که در خلال نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت یمن مورخ ۱۳ می‌۲۰۲۴ تحت عنوان دستور کار «وضعیت خاورمیانه» مطرح شد، مردود اعلام می‌شود. مایه تاسف است که نماینده آمریکا بار دیگر از تریبون شورای امنیت برای پیشبرد منافع سیاسی کوته‌فکرانه خود و توجیه و مشروعیت‌بخشی به اقدامات غیرقانونی و تجاوزات نظامی مستمر آمریکا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی یمن با نشر اکاذیب و اطلاعات نادرست علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص وضعیت یمن استفاده کرد.
در این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران این ادعاهای بی‌اساس را صراحتاً رد می‌کند. به همین ترتیب، جمهوری اسلامی ایران ادعاهای مشابهی را که نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در جلسه توجیهی شورای امنیت در ۱۴‌آوریل ۲۰۲۴ در مورد همان دستور جلسه (S/2024/9602) علیه کشورم مطرح کردند را مردود می‌داند.
به گزارش فارس، ایروانی در این نامه عنوان کرده است: جمهوری اسلامی ایران در مکاتبات خود مورخ ۱۵ ژانویه، ۱۹ فوریه و ۱۸ مارس ۲۰۲۴، صراحتاً اعلام کرده که به قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت درباره وضعیت یمن متعهد بوده و فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها انجام نداده است. جمهوری اسلامی ایران همواره از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک دفاع می‌کند و بر تعهد خود نسبت به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تأکید دارد.



 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟