loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. سفیر ایران در تاجیکستان:  مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۰ میلیون دلار افزایش یافت    ۱۴۰۲/۰۸/۲۳ سفیر ایران در تاجیکستان گفت: روابط ایران و تاجیک

طاهر مهدوی بازدید : 11 چهارشنبه 24 آبان 1402 نظرات (0)
.
سفیر ایران در تاجیکستان:
 مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان در سال ۱۴۰۱
به ۲۷۰ میلیون دلار افزایش یافت   
۱۴۰۲/۰۸/۲۳

بیوگرافی سفیر

سفیر ایران در تاجیکستان گفت: روابط ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی کرد که آثار و نتایج ملموس آن در تمامی حوزه‌های همکاری به‌ویژه در بخش اقتصادی و تجاری قابل مشاهده است.
علیرضا حقیقیان سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به تاجیکستان اظهار داشت: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم، تقویت و تحکیم روابط و همکاری با همسایگان و کشورهای همجوار است که تحت سیاست همسایگی واژه‌پردازی شد. در راستای چنین راهبردی رئیس‌جمهور کشورمان، اولین سفر رسمی خارجی خود در مقام ریاست جمهوری را به کشور همزبان و هم فرهنگ تاجیکستان انجام داد.
وی ادامه داد: این سفر نقطه عطفی در مناسبات دو و چندجانبه کشورمان با تاجیکستان بود در این سفر درخواست عضویت ایران برای پیوستن به سازمان همکاری‌شانگهای با مساعدت تاجیکستان پذیرفته شد. پس از آن، رئیس‌جمهور تاجیکستان، پس از ۹ سال سفر رسمی دوجانبه‌ای به کشورمان انجام داد. در این دو سفر ۲۵ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید. سفیر ایران در تاجیکستان عنوان کرد: روابط دو کشور در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی کرد که آثار و نتایج ملموس آن در تمامی حوزه‌های همکاری به‌ویژه در بخش اقتصادی و تجاری قابل مشاهده است. به عنوان مثال، حجم روابط تجاری دو کشور، در سال ۱۴۰۰ به میزان
۱۲۰ میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۰ میلیون دلار افزایش یافت. در شش ماهه اول سال جاری نیز حجم روابط تجاری حدود ١۵٠ میلیون دلار است. حقیقیان یادآور شد:

  در چنین فضائی، رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان به این کشور سفر کرد. وی ادامه داد: در این سفر ۱۸ سند همکاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی، صنعتی، حمل‌ونقل و ترانزیت، راه آهن، انرژی، ایجاد منطقه آزاد مشترک، گمرک، مدیریت بحران و لغو روادید به امضا طرفین رسید. همچنین بیانیه مشترک رؤسای جمهور هم به امضا رسید.
سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به حضور معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه در تاجیکستان جهت پیگیری مسائل اقتصادی افزود: از فرصت حضور بیش از ۸۰ تن از تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی در تاجیکستان و به‌منظور پیگیری اجرای توافقات، آقای صفری معاون دیپلماسی‌ اقتصادی وزیر امور خارجه به «دوشنبه» سفر کرد تا در کنار دیدار و مذاکرات با مقامات رسمی تاجیکستان، با تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی درخصوص رفع مسائل و مشکلات‌شان گفت‌وگو کند. در مراسمی که بدین منظور در محل سفارت برگزار شد، با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و سعدی قادرزاده رئیس کمیته سرمایه‌گذاری تاجیکستان و جمعی از تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی به‌طور مستقیم و بی‌واسطه مشکلات و موانع همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور مطرح و مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.
به گزارش مهر، حقیقیان خاطر نشان کرد: آقای صفری گفت‌وگوهای متعددی نیز با تجار و فعالان اقتصادی کشورمان انجام داد و در پی این گفت‌وگوها، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان با برقراری تماس آنلاین با مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط مختلف در ایران موضوعات و مسائلی را که فعالان اقتصادی ایرانی مطرح کردند، در میان گذاشت تا در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات و موانع اقدام شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟