loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. روزی نامه های غرب گدای ...    ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ مدعیان اصلاحات و داستان همیشگی ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی     عبدالله گنجی نیز در نوشته&zwnj

طاهر مهدوی بازدید : 6 پنجشنبه 10 اسفند 1402 نظرات (0)

.

روزی نامه های غرب گدای ...

   ۱۴۰۲/۱۲/۰۹

خبری که روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور کردند - مشرق نیوز

مدعیان اصلاحات و داستان همیشگی ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی 

   عبدالله گنجی نیز در نوشته‌ای در یکی از شبکه‌های اجتماعی عنوان داشت: سه‌شنبه راه یخ زده چهارشنبه ۱۰۳ نامزد پیدا کردند که روی یخها میانه‌روی کنند و از ۱۵۲۰۰ کاندیدا فقط ۱۰۳ نفر میانه‌رو شدند.

نفاق مدعیان اصلاحات، مربوط به این روزها نیست آنان ید طولایی در دورویی و نفاق داشته و دارند، از سالیان اول انقلاب بیشترین تندروی‌ها از سوی آنان صورت گرفت و بعد‌ها دیگران را متهم به تندروی کردند.
آنان در حالی چراغ خاموش لیست‌های خود را معرفی کرده و تبلیغ می‌کنند که چندین ماه است بر طبل قهر با انتخابات و تحریک مردم به عدم حضور در انتخابات مجلس دوازدهم می‌کوبند.
آنان سود خود را در ناکارآمد معرفی کردن نظام در موضوع انتخابات دیده و به همین دلیل سخن از قهر با صندوق‌های رای به میان می‌آورند. از سویی دیگر هنگامی که برخلاف پیش‌بینی‌های آنان و بر اساس نظرسنجی‌های مختلف شاهد انتخاباتی پرشور و فراگیر هستیم، با ایما و اشاره اقدام به تبلیغ و معرفی لیست‌ها و افراد مدنظر خود می‌کنند.
معرفی و تبلیغ لیست انتخاباتی مشکلی ندارد ولی این دورویی همیشگی مدعیان اصلاحات است که اخلاق سیاسی را هر بار قربانی می‌کند، این عمل جز نفاق و ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی نیست.
 
رقابت حداقل 165 نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات
 
روزنامه‌های اصلاح‌طلب مواضع متناقضی را درباره نداشتن نامزد در انتخابات به نمایش گذاشتند. بخش عمده‌ای از این نشریات ظرف چند ماه گذشته بر بازی جریان رادیکالی پیوستند که ادعا می‌کردند میدان رقابت به آنها داده نشده و بنابراین نمی‌توانند رقابت کنند و فهرست ارائه کنند. جالب این که ژست مذکور ماه‌ها قبل از شروع ثبت‌نام نامزدها اتخاذ شد و بنابر برخی اخبار موثق به برخی احزاب فشار آورده شد که از  نام‌نویسی در انتخابات خودداری کنند تا بعداً بتوان نداشتن نامزد را ثابت کرد. این فشار از سوی برخی اصلاح طلبان قائل به شرکت در انتخابات افشا شد و مورد اعتراض قرار گرفت.
بخشی از این فضاسازی به از دست رفتن پایگاه رأی در اثر رفتارهای رادیکالی و ضد منافع ملی آنها و همچنین سوء عملکرد دولت سابق برمی‌گشت.
با وجود فشار برای تحریم ضمنی و پیشاپیش انتخابات، برخی احزاب اصلاح‌طلب از این فضاسازی سنگین عبور کرده و شماری از نامزدها را به شکل چراغ خاموش برای ثبت‌نام گسیل داشتند.برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ثبت‌نام چراغ خاموش؛ با هدف غافلگیر کردن رقبای سیاسی در طیف مقابل از یک سو، و پرهیز از پاسخگویی درباره کارنامه ناموفق خود صورت گرفته و ضمناً نمی‌توانستند تقابل با تحریمی‌ها را آشکار کنند.
این خط حتی تا چند روز اخیر هم ادامه داشت چنان که روزنامه هم‌میهن، پریروز تصویر تمام قد صفحه خود را به جاده یخ زده کوهستانی با تیتر «راه یخ‌زده» اختصاص داد و در کنار همین تیتر، تیتر دیگری با موضوع انتخابات را جاسازی کرد؛ «فضایی که سرد ماند».
اما همین روزنامه به فاصله یک روز، دیروز تمام صفحه خود را به تیتر «103 نامزد میانه‌رو در سراسر کشور اختصاص داد» و این در حالی است که چند روز قبل هم تیتر زده بود «میانه‌روها با یک لیست آمدند؛ جناح راست با 3 لیست در تهران». هم‌میهن می‌گوید: علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمدباقر نوبخت، شاخص‌ترین کاندیداهای مخالف جریان حاکم هستند.
روزنامه اعتماد هم در حالی که برخی مواضع جریان تندرو و تحریمی را ظرف چند ماه اخیر پوشش گسترده داده بود، دیروز ذیل عنوان «علیه تندروی» اذعان کرد: 165 نامزد + لیست صدای ملت در تهران در 132 حوزه انتخابیه به عنوان میانه‌رو و معتدل در انتخابات حضور دارند؛ لیست نامزدها با گرایش‌های توسعه‌گرایانه.
اعتماد یک صفحه کامل خود را به انتشار اسامی این 165 نفر اختصاص داد. روزنامه شرق هم در اقدام مشابهی، نصف صفحه اول خود را به انتشار اسامی 165 نامزد مذکور ذیل عنوان نوشت «علیه تندروی» اختصاص داد.
در این میان روزنامه سازندگی ارکان حزب کارگزاران در تیتر و گزارش کامل صفحه اول خود با عنوان «میانه‌روها علیه وضع موجود» نوشت: پزشکیان، مطهری و نوبخت سه چهره مطرح میانه‌رو در انتخابات مجلس هستند. این روزنامه همچنین یادداشتی با عنوان «رأی اعتراضی» منتشر کرده است.
روزنامه آرمان هم در نیم‌تای بالای صفحه اول خود، در حالی فهرست یکی از ائتلاف‌های همسو با اصلاح‌طلبان را منتشر کرد که پیش از این مدعی فقدان نامزد در انتخابات بود.
اذعان اصلاح‌طلبان به داشتن حداقل 165 نامزد رسمی در انتخابات در حالی است که گفته می‌شود شمار نامزدهای منسوب به این طیف، بیش از رقم مذکور است.
 
 
آیتی: جبهه اصلاحات آقا بالاسر اصلاح‌طلبان نیست
 
یک فعال اصلاح‌طلب گفت: وقتی آن 110نفر از اصلاح‌طلبان بحث روزنه‌گشایی را مطرح کردند مشخص شد که احتمالا در جبهه اصلاحات شاهد انشعابی خواهیم بود.
مهدی آیتی، عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم، درباره احتمال انشعاب در جبهه اصلاحات به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظر می‌رسد بیانیه 110نفر از اصلاح‌طلبان باعث انشعاب برخی از احزاب اصلاح‌طلبان از جبهه اصلاحات ایران شد و کار را به این‌جا کشاند. به نظر می‌رسید که جبهه اصلاحات می‌خواست لیستی ندهد و بگوید که رأی می‌دهیم اما به دلیل نداشتن نامزد لیست نمی‌دهیم و اصلاح‌طلبان میانه‌رو مانند کارگزاران، ندای ایرانیان و اعتماد ملی هم لیست‌های خود را بدهند یا با هم به یک لیست برسند و لیست‌های دیگری هم وجود داشته باشد مانند همین لیست صدای ملت علی مطهری اما با بیانیه 110نفر از اصلاح‌طلبان وضعیت تغییر کرد.
او ادامه داد: آقای جواد امام هم که مدام بیانیه می‌دهد و به نوعی خود را نماینده جبهه اصلاحات می‌داند. من در تلگرام به او پیام دادم و گفتم آقای امام! جبهه اصلاحات که یک حزب پروانه‌دار نیست که مدام می‌گویی جبهه اصلاحات فلان تصمیم را گرفته است و هر حزبی اگر کاری کند منتسب به جبهه اصلاحات نیست. گفتم جبهه اصلاحات یک جریان مردمی است که لیدرش آقای خاتمی است و از سال76 تاکنون هم ادامه دارد. او در جواب گفت جبهه اصلاحات سازمانی متشکل از 31حزب و گفتم اگر پروانه قانونی دارد آن پروانه را نشان بده. واقعیت این است که جبهه اصلاحات متشکل از همه مردمی است که طرفدار این جبهه هستند و نباید محدود به یک تشکیلات انتخاباتی کرد.
آیتی افزود: وقتی آن 110نفر از اصلاح‌طلبان بحث روزنه‌گشایی را مطرح کردند مشخص شد که احتمالا در جبهه اصلاحات شاهد انشعابی خواهیم بود.  البته خود من از مدت‌ها پیش می‌گفتم که گسست‌هایی میان دو طیف میانه‌رو و رادیکال اصلاحات وجود دارد که بعد از آن بیانیه ‌این گسست‌ها بیشتر آشکار و در نهایت منجر به انشعاب چند حزب از تشکیلات جبهه اصلاحات ایران شد.
این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: به نظر من باید بزرگان دو جریان میانه‌روی اصلاح‌طلب و اصولگرا دور هم می‌نشستند و ائتلافی با یکدیگر می‌کردند و مثلا نامش را هم عنوانی می‌گذاشتند که بیانگر وجه میانه‌رو بودنشان باشد. اگر چنین ائتلافی شکل می‌گرفت به نفع مملکت بود. اما به هر حال اکنون در میان اصلاح‌طلبان انشعابی رخ داده است اما این وضعیت را باید در زمره التهابات دوره انتخابات دانست.
آیتی گفت: وقتی تحلیل می‌کنیم باید اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را با هم مقایسه کنیم تا تصور نشود که انشعاب فقط در میان اصلاح‌طلبان است. در میان اصولگرایان هم میانه‌رو و هم رادیکال وجود دارد. الان اصولگرایان هم نتوانستند با یکدیگر به وحدت برسند اما همه اینها چه در بین اصلاح‌طلبان و چه در بین اصولگرایان بعد از انتخابات باز هم طیف‌های مختلفشان یکدیگر را پیدا می‌کنند زیرا به هم نیاز دارند.
 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟