loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

* خطیب‌زاده:   هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا در وین صورت نگرفت      ۱۴۰۰/۰۹/۲۹   «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزار

طاهر مهدوی بازدید : 19 سه شنبه 30 آذر 1400 نظرات (0)
*
خطیب‌زاده:
 
هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا در وین صورت نگرفت
 
   ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
 
خطیب‌زاده: هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در وین انجام نشده/ آمریکا هیچ پیشنهاد  یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است | مهر فردا :: مرجع رسمی اطلاع رسانی  دکتر محمود

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر پیام مستقیم آمریکا به ایران درباره برنامه هسته‌ای، گفت: ما در خصوص گفت‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در طی این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است. برخی پیام‌ها به واسطه «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درباره موضوعات مذاکراتی و نه چیزی بیش از آن دریافت شده و جواب‌ها هم در جا داده شده است.
روابط ایران و دولت نجات ملی یمن
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده در خصوص «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن و ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر این‌که بازگشت سفیر ایران به دلیل اختلافات ایران با انصارالله صورت گرفته است نیز گفت: طرح سؤالات رسانه‌های غربی اعتباربخشی به روایت‌های غلط و داستان‌سرایی‌هایی است که مطرح می‌شود. روابط ایران و دولت نجات ملی یمن از هر زمانی مستحکم‌تر و به هم نزدیک‌تر است. جمهوری اسلامی ایران کماکان متعهد است به مردم یمن از همه ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی کمک کند. آنهایی که این خبرسازی‌ها را می‌کنند بهتر است توجه کنند تنها راه کمک به موضوع یمن احترام به خواست و اراده مردم یمن است.
وی افزود: آقای ایرلو احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین روز این موضوع در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بود و چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما در این زمینه کمک کردند. ان‌شاءالله که حال آقای ایرلو بهتر شد، اطلاع‌رسانی می‌کنم.
رویکرد سه کشور اروپایی در مذاکرات وین
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد و تحرکات منفی سه کشور اروپایی در مذاکرات وین گفت: در طول مذاکرات بیش از هر دوره دیگر مذاکرات مواجه با کمپین بازار دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای بر علیه آنچه در اتاق‌های گفت‌وگوها انجام می‌شود، از سوی برخی از این کشورها بودیم. به ویژه سه کشور اروپایی متاسفانه به جای این‌که وقت و انرژی خود را معطوف به مذاکرات کنند، بعضا دیده شده وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و هم اطلاعات غلط و برساخته داده شده است.
سخنگوی وزارت خارجه در تشریح فضای کنونی در وین اظهار داشت: ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت‌وگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است. اینها متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان متونی داریم که براساس آن می‌توانیم به گفت‌وگوهای آتی ادامه دهیم.
وی گفت: اگر طرف‌های مقابل از روز اول با همین رویکردی که در روز آخر به گفت‌وگوها پیوستند، وارد می‌شدند، بسیار زودتر می‌توانستیم به این متون به عنوان مبنای گفت‌وگوهای آتی برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان درباره این‌که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، غنی‌سازی ۹۰ درصد را انجام می‌دهیم که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: ایران به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به تعهداتش در ذیل پادمان و ان.پی.تی پایبند بوده است. ایران عضو این معاهده بین‌المللی است و هر آن‌چه ایران تا به امروز انجام داده مطابق و در چارچوب و منطبق بر بندهای تعهدات بین‌المللی ایران بوده و هست و آژانس از همه اقدامات ما مطلع بوده است. پیش از این‌که اینها رسانه‌ای شود ما گزارش‌های مکتوب دادیم و همه با اطلاع آژانس و در چارچوب مقررات بوده است. آنچه تنها برای ایران الزام‌آور است تعهدات ما ذیل پادمان است.
وی افزود: سطح، میزان و کیفیت غنی‌سازی منطبق بر نیازهای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد و نه چیز دیگری و همه را با اطلاع آژانس انجام داده‌ایم و در آینده نیز چنین خواهد بود.
آمریکا هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین گفت: بر خلاف آنچه آمریکا در فضای رسانه‌ای و عمومی بیان می‌کند، تا به امروز در گفت‌وگوهای وین هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: عدم ارائه پیشنهادات ملموس، به نیت و جدیت آمریکا علامت سؤال بزرگی می‌گذارد. تکرار مواضع در فضای بسته گفت‌وگوها و یا اظهارات شاذ در فضای رسانه‌ای قطعا کمکی نمی‌کند. در خصوص آغاز گفت‌وگوهای وین، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد براساس توافقی که صورت می‌گیرد و انریکه مورا اعلام می‌کند، در وین به گفت‌وگوها ادامه می‌دهد. تمام انرژی خود را صرف می‌کنیم که در کمترین زمان ممکن به توافق خوب و مناسب برای احقاق حقوق ملت ایران برسیم، در عین حال از این ضرب‌الاجل‌های رسانه‌ای و فشارهای رسانه‌ای تصمیمات‌مان متاثر نخواهد شد.
این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: اساسا منطق ما در تصمیم‌گیری مسیر بومی تصمیم‌سازی است، براساس اولویت‌های خودمان. به جای این‌ها، اگر طرف مقابل با پیشنهادات ملموس به وین بیاید، در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق خوب برسیم.
خطیب‌زاده با بیان اینکه «‌گفت‌وگوها را با اراده و خوشبینی پیگیری می‌کنیم ولی به نیات طرف مقابل یعنی آمریکا خوشبین نیستیم» تصریح کرد: مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را به همان جدیت پی می‌گیریم

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟