loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان در نشست فلسطین در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل:   قطع هرگونه همکاری با اسرائیل فوری‌ترین اقدامی است که از سوی همه دولت‌ها باید انجام شود    ۱۴

طاهر مهدوی بازدید : 6 سه شنبه 08 اسفند 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان در نشست فلسطین در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل:
  قطع هرگونه همکاری با اسرائیل فوری‌ترین اقدامی است
که از سوی همه دولت‌ها باید انجام شود 
  ۱۴۰۲/۱۲/۰۷

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- متن کامل سخنرانی وزیر امور خارجه در  نشست جانبی فلسطین در حاشیه بخش عالیرتبه پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر  سازمان ملل متحد در ژنو

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سوییس سفر کرده، روز دوشنبه در نشست جانبی فلسطین در حاشیه بخش عالی‌رتبه اجلاس شورای حقوق بشر، عنوان داشت: فاجعه دیگری در غزه در حال وقوع است و آن شروع برنامه تهاجم گسترده این رژیم به رفح می‌باشد، یعنی منطقه‌ای که اکنون نیمی از جمعیت انسانی نوار غزه در آن پناه گرفته‌اند.
وی افزود: بی‌تردید این دوره زمانی با همه مصائب و مرارت‌های آن بر ملت مظلوم و مقاوم فلسطین خواهد گذشت. اما چگونگی و کیفیت نقش‌آفرینی تک‌تک کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در رابطه با این نسل‌کشی اشکار اتخاذ می‌کنند، در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم ارسال سلاح برای تداوم نسل‌کشی در غزه خطای نابخشودنی است و قطع هرگونه همکاری به‌ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری با رژیم آپارتاید اسرائیل فوری‌ترین اقدامی است که از سوی همه دولت‌ها و کشورها باید انجام شود.
امیرعبداللهیان در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد: رژیم صهیونیستی فوری‌ترین و ملموس‌ترین خطر برای کل جهان است
امیرعبداللهیان همچنین در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو مقر اروپایی سازمان ملل متحد، عنوان داشت: ما قویاً بر این باوریم که انسجام و اعتبار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) منوط به اجرای کامل همۀ تعهدات مندرج در آن، از جمله مادۀ ۶ است که طبق آن کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای مکلف به مذاکره مؤثر و نتیجه‌محور برای خلع سلاح هسته‌ای شده‌اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که پیوسته برای بسیج ارادۀ سیاسیِ جمعی کشورها علیه سلاح‌های هسته‌ای و تقویت هنجارهای بین‌المللی جهت خلع سلاح هسته‌ای کوشش می‌کند. خلع سلاح کامل هسته‌ای، تنها راه معتبر و مطمئن برای جلوگیری از تکرار فجایع هیروشیما و ناکازاکی است.ما همچنین مشتاق همکاری با اعضای کنفرانس خلع سلاح طی دورۀ ریاست جمهوری اسلامی ایران هستیم که از ۱۸ مارس آغاز خواهد شد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ایران، به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی پس از جنگ جهانی دوم به واسطه سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده توسط رژیم سابق عراق، تاکید می‌نماید که تنها تضمین عدم کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی شامل سلاح‌های هسته‌ای، امحای کامل، بازگشت‌ناپذیر و قابل راستی‌آزمایی آنها است. 
وزیر امور خارجه همچنین عنوان داشت: جای تأسف است که تلاش‌های جمعیِ ما برای تشکیل منطقۀ عاری از سلاح‌های هسته‌ای در غرب آسیا، که نخستین بار در سال 1974 به ابتکار ایران مطرح شد، همچنان از سوی ایالات متحدۀ آمریکا و متحدانش در قالب بخشی از حمایت فعال آنان از منبع واقعی اشاعۀ سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه، یعنی رژیم اسرائیل، بی‌نتیجه مانده است. در حقیقت، رژیم اسرائیل فوری‌ترین و ملموس‌ترین خطر، نه تنها برای فلسطینی‌های بی‌دفاع و منطقۀ غرب آسیا، بلکه برای کل جهان به شمار می‌‌آید. جامعه بین‌المللی باید این تهدید را جدی تلقی کرده و تصمیمی قاطع در مواجهه با تهدید بی‌سابقه‌ای که این رژیم اشغالگر، آپارتاید و‌ ستیزه‌جو متوجه صلح جهانی می‌کند، اتخاذ نماید. 
وی افزود: پیش از آن هم نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۲۳ از ضرورت «تهدید هسته‌ای واقعی بر ضد ایران» سخن گفته بود. در چنین اوضاع و احوالی، آیا بشریت می‌تواند صرفا تماشاگر باشد و اجازه دهد که یک اشغالگرِ متجاوز و دارنده سلاح هسته‌ای با ادامه دادن به نسل‌کشی ملت فلسطین و با به خطر انداختن صلح و امنیتِ منطقه‌ای چنین بی‌پروا حقوق بین‌الملل را به سخره گیرد؟ مسئولیت قانونی و تعهد اخلاقیِ مشترک ما ایجاب می‌کند نسل‌کشی را متوقف کنیم و اشغالگران متجاوز را به‌خاطر ارتکاب جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت، پاسخگو ‌نماییم.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: در همین حال، دنیا باید اذعان کند که سلاح‌های هسته‌ای در دست چنین رژیمی، جدی‌ترین و فوری‌ترین تهدید علیه بشریت به شمار می‌آید. بنابراین، قطعاً ضرورت دارد که این رژیم نامشروع اسرائیل را به‌خاطر رفتارهای قانون‌شکنانه و شرارت‌آمیزش مسئول بدانیم.
لازم است که همۀ ذخائر سلاح‌های هسته‌ای این رژیم امحا شده و کلیه تاسیسات هسته‌ای آن ذیل پادمان‌ها و سازوکارهای راستی‌آزماییِ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد. در شرایطی که وضعیت امنیتی بین‌المللی به‌وضوح در حال وخیم‌تر شدن است، خلع سلاح هسته‌ای نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است. کنفرانس خلع سلاح مناسب‌ترین چارچوب برای تلاش جمعی در جهت تحقق این هدف مهم می‌باشد. 
لذا ضروری است همه ما برای نیل به این مقصد، مشارکت سازنده و مؤثری داشته باشیم.
امروز در مواجهه با کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در غزه هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی‌گیرد
وزیر امور خارجه کشورمان علاوه‌بر اینها، در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای باورها و ارزش‌های ملی و اسلامی، در پایبندی و احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی ثابت قدم است.
وی افزود: متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین‌المللی با چند چالش‌ مهم مواجه است که فوری‌ترین آن «انسان‌کشی» نظام‌مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ‌ستیزه‌جوی اسرائیل است. 
 
امیرعبداللهیان ادامه داد: در واقع باید بپذیریم که جهان با شرم‌آورترین بحران اخلاقی و انسانی رو‌به‌رو است که البته نتیجه ۸۰ سال حمایت همه‌جانبه و اغماض نسبت به اشغالگری استعمارگرانه و نقض مستمر و مهلک حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تنها در ۱۴۰ روز گذشته بیش از یک صدهزار «انسان» در غزه و کرانه باختری ذبح؛ مجروح یا در زیر آوار مدفون شده‌اند، و زندگان نیز در معرض مرگ قریب‌الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری‌های عفونی هستند.
وی خاطرنشان کرد: امروز جهان شاهد حمایت همه‌جانبه ایالات متحده آمریکا و برخی متحدین آن از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که «همدستی» واقعی در نسل‌کشی محسوب می‌شود. شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان عالی‌ترین تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشری می‌بایست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایات ضد بشری خود پاسخگو نماید.
امیرعبداللهیان گفت: فراموش نمی‌کنیم سال گذشته به بهانه فوت غم‌انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متأثر ساخت، در این مکان چه فریادها بلند شد و کمیته‌ای موسوم به حقیقت‌یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجهه با کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی‌گیرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه لازم است این نکته را مجددا تکرار کنم که ایجاد سازوکارهای تحمیلی علیه کشور من به بهانه‌هایی همچون حقیقت‌یابی، در شرایطی که چنین سازوکارهایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد، هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین‌المللی ندارد و صرفا دستاویزی برای سوءاستفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می‌شود، گفت: پدیده شوم و خطرناک تروریسم و افراط‌گرایی همچنان قربانی می‌گیرد. 
وی افزود: اسلام‌هراسی که عمدتاً معلول گفتمان‌های نژادپرستانه، در برخی محافل و مراجع سیاسی و گفتمانی غرب است، به روش‌های متعدد ادامه دارد. نتیجه این افراط‌گرایی افزایش تبعیض، خشونت مبتنی بر مذهب در نقاط مختلف جهان به ویژه علیه افراد و جوامع مسلمان است.
امیرعبداللهیان گفت: اسلام دین رحمت و انسانیت است و این چالش، نیاز به رسیدگی مستمر در شورای حقوق بشر دارد. باید به ارزش‌ها و باورهای ملی، فرهنگی و دینی ملت‌ها احترام گذاشته شود و از تحمیل نسخه واحد و از پیش نوشته شده، اجتناب گردد.
 امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر امور خارجه ویتنام مطرح کرد: آمادگی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ویتنام
خبر دیگر اینکه، وزیر امور خارجه کشورمان طی این سفر با بوی‌تان سون همتای ویتنامی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی وجود کمیسیون مشترک‌ اقتصادی و کمیته مشورت‌های سیاسی و کنسولی میان دو کشور را چارچوب‌های مناسبی رابرای پیشبرد همکاری‌ها دانست و آمادگی کشورمان برای برگزاری اجلاس بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را اعلام کرد. 
وی همچنین فعال‌تر کردن بخش خصوصی در روابط میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و گفت هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با ویتنام نداریم.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به اوضاع نگران‌کننده در فلسطین و غزه، به تشریح مواضع کشورمان در خصوص فلسطین و غزه پرداخت. 
وی سیاست‌های آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و حمله به یمن را عامل تشدید بحران در منطقه دانست.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما در تلاش‌های دیپلماتیک و بین‌المللی خود برای پایان نسل‌کشی در غزه و پایان جنگ تلاش می‌کنیم و در این رابطه به پیشنهاد کشورمان برای برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی اشاره کرد.
امیرعبداللهیان از همتای ویتنامی خود برای سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال همتای ویتنامی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه ویتنام نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، از مشورت‌های سطح عالی میان دو کشور اظهار خرسندی کرد و با اشاره به دعوت به‌عمل آمده، از سفر به ایران در زمان مناسب استقبال کرد.
وی در خصوص افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور نیز بر تمایل کشورش بدین منظور تاکید کرد و گفت لازم است زمینه‌های آن را تسهیل و فراهم کنیم.
وزیر خارجه ویتنام نیز مواضع کشورش در خصوص فلسطین و غزه را تشریح کرد و با ابراز نگرانی از بحران انسانی فلسطین، بر ضرورت پایان جنگ، راهکار سیاسی و ارسال فوری کمک‌های انسانی تاکید و آمادگی کشورش برای تداوم مشورت‌ها و همکاری‌ها با ایران اعلام کرد.
امیرعبداللهیان در دیدار با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی: اسرائیل با تداوم جنگ چیزی به‌دست نخواهد آورد
امیرعبداللهیان همچنین با میریانا اسپولیاریک رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار با تشکر از تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خصوص فلسطین و غزه، شرایط انسانی فلسطین را پیچیده و بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و از تلاش‌های مسئولانه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ تشکر کرد و گفت: متأسفانه رویکردهای سیاسی غلط تاکنون باعث شده است که تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.
طرف آمریکایی از کاهش جنگ و نه توقف آن صحبت می‌کند که نشان‌دهنده عدم اراده آمریکا برای پایان جنگ است
وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: طرف آمریکایی از کاهش جنگ و نه توقف جنگ صحبت می‌کند که نشان‌دهنده عدم اراده آمریکا برای پایان جنگ است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اظهارات برخی کشورها ازجمله آمریکا در خصوص غزه پساجنگ و ارتباط دادن آن به توقف جنگ گفت که رهبران گروه‌های فلسطینی برای اداره غزه پساجنگ روش‌های دموکراتیک و یک توافق سیاسی میان همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی را مدنظر دارند و حمایت از این روش، حمایت از یک روش دموکراتیک است.
وی گفت: آنچه اتفاق افتاده، یک فاجعه انسانی در غزه است و تهدیدات نتانیاهو برای حمله به رفح، می‌تواند ابعاد این فاجعه را عمیق‌تر کند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار فلسطینی آواره و ساکن در رفح را با تهدیدت بسیار جدی مواجه کند.
وی تاکید کرد: مقاومت در حوزه نظامی توانمند است و رژیم اسرائیل با تداوم جنگ چیزی به‌دست نخواهد آورد، اما آنچه که موجب نگرانی است، وضعیت وخیم انسانی است.
وزیر امور خارجه کشورمان بر تداوم تلاش‌های سیاسی کشورمان برای پایان دادن به جنگ علیه غزه تاکید کرد.
وی همچنین از کمک‌ها و تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تفحص شهدای ایرانی جنگ تحمیلی تشکر کرد و با اشاره به چشم انتظاری خانواده‌های مفقودان، تداوم حمایت کمیته از روند تفحص را خواستار شد.
اسپولیاریک‌ نیز در این دیدار با تشکر از تلاش‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان جنگ، از وضعیت وخیم انسانی در غزه شدیدا اظهار نگرانی کرد. 
وی افزود: متاسفانه جامعه جهانی نتوانسته در این بحران از عهده مسئولیت انسانی خود برآید و با تاکید بر ضرورت درک جهان نسبت به شرایط نگران‌کننده انسانی در غزه و عدم دسترسی ساکنان آن به آب و غذا و دارو و امکانات اولیه درمانی، گفت لازم است در این زمینه تلاش‌های فوری به‌عمل آید و کمک‌های فوری گسیل گردد.
اسپولیاریک‌ نسبت به شرایط خطرناک رفح نیز ابراز نگرانی کرد و گفت؛ همه تلاش‌های خود را به منظور عدم وقوع یک فاجعه انسانی به‌کار خواهد بست.
رایزنی وزیر امور خارجه با دبیرکل سازمان ملل و همتای کویتی
افزون بر اینها، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوییس، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه همچنین در طی این سفر با وزرای امور خارجه کویت‌، اردن، اندونزی و فنلاند دیدار و گفت‌وگو کرد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟