loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان: ملاحظه سیاسی درباره حضور ایرانیان در عمره وجود ندارد   ۱۴۰۲/۱۱/۲۷ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ای

طاهر مهدوی بازدید : 10 شنبه 28 بهمن 1402 نظرات (0)
.
وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان:
ملاحظه سیاسی درباره حضور ایرانیان در عمره وجود ندارد  
۱۴۰۲/۱۱/۲۷

دعوت وزیرخارجه عربستان از امیرعبداللهیان برای تماشای فوتبال - خبرگزاری مهر  | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سعودی با اشاره به تداوم جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری، به تهدیدات و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه منطقه رفح که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است، اشاره کرد و با تبیین وضعیت بغرنج انسانی در شمال غزه، ضرورت مقابله با این تهدیدات و نگرانی‌ها را مورد تأکید قرار داد.
وزیر امور خارجه افزود: آنچه در غزه و کرانه غربی شاهدیم، با همراهی کامل آمریکا و در موضوع رفح و با چراغ سبز کاخ سفید در حال انجام است. امیرعبداللهیان گفت: ما جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم اما در صورت عدم حل فوری سیاسی، آثار منفی تداوم نسل کشی رژیم اسرائیل بر امنیت و ثبات منطقه اجتناب ناپذیرست. وی با اشاره به رایزنی‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود از جمله با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه این سازمان را در موضوع غزه ضروری دانست. طرفین با اشاره به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و مشکلات در جهان اسلام و به ویژه فلسطین، وجود نگاه راهبردی در مناسبات دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.
در این گفت‌وگو همچنین امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات سازنده اخیر هیئت نیروهای مسلح کشورمان در عربستان، علت تاخیر در حل مشکل پرواز عمره گزاران ایرانی را در فضای رو به رشد مناسبات تهران و ریاض جویا شد. وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود ندارد.
وی همچنین گفت: رفع مشکل فنی در سازمان هواپیمایی عربستان در گام نهائی قرار دارد. وی برای از سرگیری سفر عمره‌گزاران ایرانی به مکه مکرمه و مدینه منوره ابراز امیدواری کرد.
فیصل بن فرحان از پیشنهاد امیرعبداللهیان برای تشکیل اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جهت توقف نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه و کرانه استقبال کرد و مقرر شد دو طرف با دیگر وزرای خارجه رایزنی بیشتر صورت دهند.
وزیر خارجه عربستان از بی‌توجهی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به درخواست‌های جهانی برای توقف جنگ و حتی نادیده گرفتن مواضع و فشارهای حامیان این رژیم انتقاد نمود.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و به‌ویژه بین بخش‌های خصوصی دو کشور در چارچوب حقوق بین‌الملل تاکید نمودند.
به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه ۲ کشور بر اهمیت تداوم تماس‌ها و رایزنی‌های فیمابین تاکید کردند.
وزرای امور خارجه ایران و الجزایر در تماسی تلفنی بر ضرورت اقدام فوری جامعه جهانی برای توقف کشتار در غزه و رفح تاکید کردند
افزون بر این حسین امیرعبداللهیان و احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر در یک گفت‌وگوی تلفنی، آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات فلسطین و منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
دو طرف در این گفت‌وگو با محکومیت شدید در تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و وضعیت وخیم انسانی در این منطقه، بر ضرورت اقدام فوری و مؤثر جامعه جهانی برای توقف کشتار غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان و امدادرسانی فوری به مردم فلسطین به‌ویژه در شمال غزه و رفح و جلوگیری از تهاجم نظامی ارتش صهیونیستی به منطقه رفح با هدف کوچاندن اجباری ساکنان غزه تاکید کردند.
وزیر خارجه الجزایر ضمن ابلاغ سلام‌های آقای عبدالحمید تبون رئیس‌جمهور الجزایر به آیت‌الله رئیسی و تاکید بر اهمیت شرکت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آتی سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر و اهتمام کشورش به توسعه روابط با ایران، گزارشی از اقدامات کشورش به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف جنگ علیه غزه ارائه کرد.
امیرعبداللهیان نیز ضمن ارائه گزارشی از سفر منطقه‌ای اخیر خود به سه کشور لبنان، سوریه و قطر و مذاکرات با مقامات این کشورها و رهبران گروه‌های مقاومت، بر ضرورت اقدام مشترک کشورهای اسلامی برای کمک به مردم مظلوم فلسطین تاکید و به تماس تلفنی امروز با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و ارائه پیشنهاد برگزاری اجلاس اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد که این پیشنهاد مورد استقبال وزیر خارجه الجزایر قرار گرفت.
امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی شد
خبر دیگر اینکه امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با «حسین ابراهیم طه»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، پیرامون آخرین وضعیت و تحولات مربوط به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین اشغالی و به‌ویژه حملات اخیر علیه رفح و وضعیت وخیم بشردوستانه در غزه و همچنین تحرکات سازمان همکاری اسلامی در این زمینه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی ضمن اظهار تاسف شدید و محکوم نمودن حملات و تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه رفح که تاکنون منجر به شهادت شمار زیادی از ساکنان این منطقه و به‌ویژه تعداد زیادی از زنان و کودکان بیگناه فلسطینی شده است، فعالیت و تحرک بیشتر جامعه بین‌المللی و به‌ویژه سازمان همکاری اسلامی برای توقف این حملات را حائز اهمیت و فوریت دانست.
امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به گذشت 4.5 ماه از زمان نشست قبلی شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران OIC برای بررسی وضعیت وخیم جاری و اتخاذ اقدامات قاطع در قبال تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی شد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ضمن اشاره به وضعیت وخیم بشردوستانه در شمال غزه و مشکلات و کمبودهای شدید ایجاد شده در دسترسی به امکانات و مایحتاج اولیه زندگی برای ساکنان بر ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب و فوری برای تسهیل ارسال کمک‌ها و محموله‌های بشردوستانه به‌ویژه اقلام غذایی، پزشکی و دارویی تاکید کرد.
وی همچنین دبیرکل را در جریان مباحث و مذاکرات سفر اخیر منطقه‌ای خود در زمینه حمایت از مردم مظلوم فلسطین در شرایط خطیر کنونی قرار داد.
حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی و محکومیت ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های سازمان همکاری اسلامی در این زمینه، از پیشنهاد برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران استقبال و قول داد نسبت به پیگیری برگزاری آن در مشورت با کشورهای عضو اقدام کند.
‌هاکان فیدان: روابط ایران و ترکیه بیش از پیش توسعه خواهد یافت
هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در پیامی خطاب به حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان، روز ملی جمهوری اسلامی ایران را صمیمانه تبریک گفت.
وزیر امور خارجه ترکیه در پیام خود، دو کشور ایران و ترکیه را دارای پیوندهای استوار تاریخی و فرهنگی دانسته و تاکید کرده است: باور تام دارم روابط دوجانبه فیمابین که بر پایه‌های مستحکم شکل گرفته در دوره آتی بیش از پیش توسعه خواهد یافت.
هاکان فیدان در بخش دیگری از پیام خود افزوده است: تماس‌هایی که به مناسبت دیدار اخیر جناب آقای ابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران از ترکیه داشتیم نیز در این راستا کمک ارزشمندی کرده است.
وزیر امور خارجه ترکیه همکاری مستحکم بین ترکیه و ایران را به لحاظ مسائل اساسی جهان اسلام و در راس آن آرمان فلسطین حائز اهمیت بسزایی دانسته است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟