loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. توصیه امیرعبداللهیان به وزیر خارجه انگلیس خشم منطقه را نیازمایید     ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار متنی در صفحه شخصی خ

طاهر مهدوی بازدید : 1 سه شنبه 17 بهمن 1402 نظرات (0)

.

توصیه امیرعبداللهیان به وزیر خارجه انگلیس خشم منطقه را نیازمایید 

   ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

امیرعبداللهیان خطاب به آمریکا و انگلیس: خشم منطقه را نیازمایید

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی ضمن اشاره به دیدار خود با وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد که در این دیدار به وی به روشنی گفته است که تداوم جنگ راه‌حل نیست و خشم منطقه را نیازمایند. 
به گزارش ایرنا، وی نوشت: حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن و تجاوز آمریکا به عراق و سوریه را قویا محکوم می‌کنیم. 
امیرعبداللهیان تصریح کرد: در دیدارم با دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس به روشنی گفتم، «تداوم جنگ راه‌حل نیست.» خشم منطقه را نیازمایید. وزیر امور خارجه افزود: ما امنیت عراق، سوریه، یمن و فلسطین (غزه و کرانه) را امنیت منطقه می‌دانیم.
امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر امور خارجه سودان: بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و سودان در جهت پیگیری توسعه همکاری‌ها مهم است
امیرعبداللهیان در دیدار با علی صادق، وزیر امور خارجه سودان نیز با تاکید بر گشایش صفحه جدیدی از تحکیم و توسعه روابط تهران و خارطوم به توافقات و نکات مهم مطرح‌شده در دیدار رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض اشاره کرد و افزود: حضور هیئت سودان در تهران نشانگر اراده جدی مقامات عالی‌رتبه سودان برای تحکیم و توسعه روابط است و اراده و تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت از تقویت همکاری و توسعه روابط با سودان است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری فعالیت سفرا در دو کشور را برای پیگیری توسعه همکاری‌های فی‌مابین مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که با استقرار و پیگیری سفرای دو کشور بتوان همکاری‌های فیمابین را افزایش داد.
امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت‌ها و تجربیات ارزشمند کشورمان در عرصه صنعتی و خدمات فنی مهندسی، فناوری‌های نوین و برتر و زمینه‌های پزشکی و دارویی، آمادگی کشورمان را برای ارائه این تجربیات در راستای توسعه و پیشرفت سودان اعلام کرد.
وزیر امور خارجه سودان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران، به سابقه روابط تاریخی دو کشور اشاره کرد و با ابراز تأسف از قطع روابط و ایجاد وقفه در روند روابط بین دو کشور و ملت مسلمان، بر اراده و اهتمام جدی کشورش برای تحکیم و توسعه روابط در عرصه‌های مختلف تاکید و ابراز امیدواری کرد با از سرگیری فعالیت سفرای دو کشور شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط و پیگیری توافقات فی مابین دو کشور باشیم.
وی همچنین گزارشی از روند تحولات داخلی و بحران در این کشور و تلاش‌های رئیس‌جمهور کشورش برای فائق آمدن بر مشکلات مردم سودان منبعث از جنگ و بحران و حل و فصل بحران از راه‌های مسالمت‌آمیز و با کمک و حمایت کشورهای همسایه و سازمان ملل متحد و از طریق ابتکار عمل‌های صلح منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه کرد.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه سودان با اشاره به توطئه‌های رژیم صهیونیستی برای تداوم جنگ و بحران داخلی در سودان، بر موضع اصولی دولت و مردم کشورش در حمایت از آرمان مقدس فلسطین و محکومیت تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به‌خصوص در غزه تأکید کرد.
 
کنعانی:
 پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های صریحی دادیم

ناصر کنعانی: تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا امروز انجام می‌شود -  18.09.2023, اسپوتنیک ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص وضعیت بحران غزه، اظهار کرد: نقطه کانونی بحران در منطقه تداوم جنگ اسرائیل با حمایت آمریکا و انگلیس علیه مردم فلسطین است و راه‌حل اساسی هم پایان دادن به این جنایت جنگی و نسل‌کشی است. اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد دلیل واضحی است که آمریکا مایل است دست اسرائیل همچنان برای جنایت باز باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: حمله به دیگر کشورهای منطقه از سوی آمریکا نقض حاکمیت ملی سوریه، عراق و یمن است و تلاشی مذبوحانه برای انحراف افکار عمومی از کانون بحران منطقه در غزه به دیگر نقاط است. اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه و تداوم حمایت از جنگ‌طلبی اسرائیل متناقض با شعارها و ادعاهایی است که می‌گویند مایل به گسترش جنگ و بحران نیستند.
وی تصریح کرد: آمریکا یا دچار سرگردانی یا دچار تناقض در گفتار و عمل است، اقدامات آمریکا علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی نشان می‌دهد جامعه جهانی نمی‌تواند روی آمریکا و انگلیس برای صلح و امنیت بین‌المللی حساب کنند چرا که آنها منافع رژیم صهیونیستی را بر منافع ملت‌ها و دولت‌ها و جامعه جهانی ترجیح می‌دهند. این دو کشور درک درستی از مسائل بین‌المللی و راه‌حل آن ندارند و به جای توجه به علت به معلول توجه دارند.
آنچه در دریای سرخ می‌گذرد معلول است، نه علت
کنعانی درخصوص دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با وزیر خارجه کشورمان، بیان داشت: این سفر در استمرار مشورت‌های مستمر ایران با سازمان ملل در این خصوص بوده است و آخرین وضعیت ثبات و امنیت در یمن و سایر موضوعات مرتبط با یمن از جمله دستورکارهای گفت‌وگوی دوجانبه ما بود. ایران اهتمام جدی در حمایت از یمن دارد و در این ارتباط از همه توان دیپلماتیک خود استفاده می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران از ابتدای بحران یمن بر راهکار سیاسی تاکید کرده و اتخاذ راهکار نظامی را بی‌تاثیر دانست. خرسندیم که پس از ۹ سال بازیگران مختلف موضوع یمن بر گفت‌وگو متمرکز شده‌اند. درخصوص اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در یمن هم باید گفت که با ادعاهای مطرح‌شده از سوی آنها ناسازگار است و این دو کشور در تلاش برای بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه هستند و می‌خواهند با ایجاد بحران‌های جدید در منطقه، برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی فرصت‌‌سازی کنند.
وی درخصوص حق‌آبه میان ایران و افغانستان، افزود: این موضوع در دستورکار گفت‌وگوهای ما با هیئت سرپرسی افغانستان در سطوح مختلف مطرح و یکی از مطالبات همیشگی ما از آنها است. گفت وگوهای ما در موضوعات دوجانبه و روند تحولات جاری در این کشور است.
کنعانی درخصوص اقدام نظامی آمریکا و انگلیس در یمن، ادامه داد: اقدامی غیرقانونی و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی و در جهت انحراف افکار عمومی از کانون بحران در منطقه و البته ایجاد فرصت برای رژیم صهیونیستی است. آنچه در دریای سرخ می‌گذرد معلول است و نه علت.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر کسی به آرامش منطقه فکر می‌کند باید به موضوع  کانون بحران در منطقه بیندیشد.
وی ادامه داد: ما به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم و اقدامات دیپلماتیک ایران در طول ۴ ماه گذشته اثبات کرده که به دنبال ایجاد زمینه ثبات در منطقه و پیشگیری از توسعه بحران در منطقه هستیم. ایران گروه نیابتی در منطقه ندارد بلکه این آمریکا است که از رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم در جهت تامین منافع خودش در منطقه استفاده می‌کند.
کنعانی بیان داشت: نیازی به مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا نیست بلکه پیام ما به آنها رسیده است و زمانی‌که آنها از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی برای ما ارسال کردند، ما از همان طریق پاسخ آنها را دادیم. راهکار حل مسئله و بحران منطقه مشخص است. آمریکا امروز یک بخش از راهکار حل بحران غزه نیست بلکه بخشی از بحران است چرا که حمایتی تمام قد از رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایاتش انجام داده و بارها شورای امنیت سازمان ملل را از اتمام وظایفش تهی کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: صلح و ثبات در منطقه وابسته به توقف جنگ در غزه است.
کنعانی در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعای سنتکام در حمله به نیروی قدس سپاه طی تجاوز اخیر به عراق و سوریه، اظهار داشت: ادعای آمریکا باطل است و نمی‌تواند با طرح برخی اتهامات علیه ایران اقدام خود را که نقض منشور ملل متحد و تمامیت ارضی کشورهای منطقه است توجیه کند. این اتهامات بی‌اساس و فرافکنانه و بر پایه اغراض سیاسی است.
موفقیت طرح ایران در تشکیل گروه تماس منطقه‌ای برای حل موضوعات افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص روابط میان ایران و افغانستان و طرح ایران در تماس منطقه‌ای، گفت: ایده گروه تماس منطقه‌ای برای حل موضوعات افغانستان از سوی ایران حدود چهار ماه پیش در نشست مسکو مطرح شد و با طرف‌های مختلف در این ارتباط گفت‌وگوهایی را انجام دادیم و در نهایت گروه تماس منطقه‌ای شامل ایران، چین، روسیه و پاکستان شکل گرفت و توافق کردند نشستی در کابل برگزار شود که نتیجه آن هم نشست ۹ بهمن در کابل شد.
وی ادامه داد: در این نشست طرف‌های حاضر درخصوص موضوعات مختلف و روند تحولات جاری در افغانستان و کمک برای ایجاد و گسترش ثبات، صلح و توسعه در افغانستان بحث و تبادل نظر داشتند و امیدواریم در نهایت وضعیت بهتری را برای مردم آن کشور شاهد باشیم.
کنعانی درخصوص برخی اظهارات از سوی ترامپ درباره حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، گفت: شهادت دادن آدمی دروغگو و جنایتکار نمی‌تواند پاسخی از طرف ما داشته باشد.
گام بزرگ دولت در دیپلماسی اقتصادی
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اقدامات وزارت امور خارجه در قالب دیپلماسی اقتصادی و تاکید رهبری بر این موضوع، گفت: فرمایشات رهبری نصب‌العین دولت و دستگاه دیپلماسی است. استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن در تقویت روابط خارجی از اولویت‌های دولت است و وزارت خارجه هم به عنوان بازوی اجرائی دولت از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند و ماموریت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه هم در این راستا است.
وی تصریح کرد: میزان ارتقای تبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، میزان اسناد همکاری‌های ایران با کشورهای مختلف از جمله امضای ۱۰ سند همکاری میان ایران و ترکیه، عضویت ایران در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بریکس و البته برخورداری از برنامه‌های همکاری بلندمدت با کشورهای مختلف، فعال‌سازی بنادر شمال و جنوب‌ ایران و مواردی دیگر نشان می‌دهد که در راستای تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و چشم‌انداز روابط تجاری ما با کشورهای مختلف دلگرم‌کننده است.
کنعانی درخصوص حضور یک بازیگر آمریکایی در ایران و انتشار تصاویر وی در کنار دیوار سفارتخانه سابق آمریکا در ایران، خاطرنشان کرد: در این خصوص اطلاعی ندارم. سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران طبعا از طریق وزارت امور خارجه صورت نمی‌گیرد و شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند همان‌طور که شهروندان ایرانی هم مشکلی برای ورود به آمریکا ندارند.
دیدگاه شفاف ایران درخصوص میدان آرش
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص میدان گازی آرش و ادعاهای کویت و عربستان در این ارتباط، تصریح کرد: در موضعی که داشتیم دیدگاه ایران را با شفافیت بیان کردم. معتقدیم آنچه که مطرح است در چارچوب سازوکار حقوقی میان دو کشور قابل پیگیری است و طرح موضوعات فنی در رسانه‌ها کمکی به حل و فصل نخواهد کرد.
وی درخصوص رایزنی وزیر خارجه با رهبران حماس نیز گفت: گفت‌وگوهای آقای وزیر با هنیه و زیاد نخاله در استمرار مشورت‌های ما با رهبران مقاومت در ارتباط با وضعیت فلسطین و مسیرهای تحقق اهداف ملت فلسطین و پایان دادن به جنایات جنگی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: این گفت‌وگوها از ابتدا شکل گرفته و تاکنون هم ادامه داشته است. آقای وزیر گفت‌وگوهای دیگری هم داشته‌اند، هم با آقای بورل و هم آقای سامح شکری وزیر خارجه مصر گفت‌وگوهایی را درخصوص آخرین تحولات داشتند. ایران دیدگاه روشنی نسبت به فلسطین دارد و بارها اعلام کردیم که توقف فوری جنگ، شکست محاصره و ورود فوری کمک‌های انسانی جزو خواسته‌های ایران از ابتدای جنگ بود.
وی ادامه داد: آینده فلسطین باید توسط ملت فلسطین و در قالب گفت‌وگوهای فلسطینی ترسیم شود و آنچه که می‌تواند به پایان دادن به بحران کمک کند توقف فوری جنگ است.
اقتدار ایران را درک کرده‌اند
کنعانی درخصوص اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا برای احتمال حمله به ایران، تصریح کرد: ایران به دنبال تشدید تنش و بحران در منطقه نیست. از تنش و بحران حمایت نکردیم. ایران نشان داده با هرگونه تهدیدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی قاطعانه برخورد کرده و در به‌کارگیری توانایی‌های خود برای هرگونه پاسخ پشیمان‌کننده ذره‌ای تردید نخواهد کرد. اقتدار ایران را دیگران قبلا درک کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص گفت وگوی تلفنی وزیر با همتای مصری و تداوم دیدارها و رایزنی‌ها، گفت: موضوع روابط دوجانبه هم در گفت‌وگوهای دو وزیر و در ادامه گفت وگوهای دیپلماتیک مطرح شد. توافق برای تداوم گفت‌وگو به منظور تحقق نقشه راه دو رئیس‌جمهور وجود دارد. این گفت وگوها می‌تواند در چارچوب توافقات دو کشور انجام شود.
به گزارش ایرنا، کنعانی درخصوص ادعاهای سناتورهای آمریکایی، خاطرنشان کرد: مخالفت با سیاست‌های واشنگتن در حمایت از رژیم اسرائیل در آمریکا بالا گرفته است. سیاست‌های آمریکا مخالف جدی در داخل دارد، رویکردی که بعد از گذشت چهار ماه برای آمریکایی‌ها اثبات شده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟