loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان: به‌زودی عازم پاکستان خواهم شد و آقای احمدیان به عراق سفر خواهد کرد   ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه امنی

طاهر مهدوی بازدید : 7 دوشنبه 09 بهمن 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
به‌زودی عازم پاکستان خواهم شد
و آقای احمدیان به عراق سفر خواهد کرد
  ۱۴۰۲/۱۱/۰۸

توصیه مهم امیرعبداللهیان به عربستان/ عادی‌سازی روابط با اسرائیل هزینه  سنگینی دارد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه امنیت را در دل سیاست همسایگی دیدیم، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم که دشمنان دوستی، صلح و امنیت منطقه را هدف قرار دهند.
وی گفت: ما شاهد تحرکاتی تروریستی در اقلیم شمال عراق و کشور دوست و برادر پاکستان بودیم و با این دیدگاه که تروریست‌ها امنیت ایران و همسایگان را هدف قرار داده‌اند، نسبت به آنچه در بلوچستان پاکستان و اقلیم کردستان عراق اتفاق افتاد گفت‌وگوهای مثبتی را با مقامات آنها انجام دادیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بنده به زودی عازم پاکستان خواهم شد و آقای احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی هم عازم عراق می‌شوند.
همه از امنیت در منطقه غرب آسیا، دریای سرخ و در جهان سود خواهیم برد
امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد: در موضوع غزه و فلسطین نیز عمده کنشگران با نگاهی بر چندجانبه‌گرایی موضوع گفت وگوهای سیاسی را مدنظر قرار دادند و این موضوعی است که ایران از ابتدای بحران مطرح کرد که جنگ راه‌حل نیست و می‌تواند باعث افزایش ناامنی شود و در این شرایط همه ما از آن ضرر می‌کنیم.
وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه همه از امنیت در منطقه غرب آسیا، دریای سرخ و در جهان سود خواهیم برد، تاکید کرد: با گفت‌وگوهای چندجانبه‌گرایانه همه سود می‌برند و ایران یک کنشگر فعال در این زمینه است‌.
وی  با بیان اینکه  همان‌طور که دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص گفتند، ۷ اکتبر در خلا رخ نداده است، گفت: ایران نیز به تلاش‌های خود برای حل بحران از طریق سیاسی و در راستای احقاق حقوق ملت فلسطین ادامه می‌دهد.
بررسی تحرکات تروریست‌ها در نشست سردار پاکپور با امیرعبداللهیان
نشست هم‌اندیشی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، معاونین، مدیران کل سیاسی وزارت خارجه و فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موضوع امنیت شمال غرب و جنوب شرق کشور برگزار شد
در این راستا، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه تعدادی از فرماندهان این نیرو در نشست مشترک شورای معاونین و مدیران کل سیاسی وزارت امور خارجه حضور یافتند.
در این نشست مسائل شمال -غرب و جنوب- شرق کشور خصوصاً موضوع تحرکات تروریستی در برخی نقاط مرزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست ضمن قدردانی از امنیت‌آفرینان نیروهای مسلح کشورمان و اهمیت سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، موضوعات مختلف مربوط به هماهنگی‌های دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح کشورمان را مطرح ساخت. در این نشست فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحرکات ضد‌انقلاب و تروریست‌های وابسته به قدرت‌های خارجی را تشریح نمود.
امیرعبداللهیان:حمایت چشم‌بسته غرب از رژیم صهیونیستی دستاوردهای حقوق بین‌الملل را به قهقرا برده است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پیش‌از ظهر یکشنبه هشتم بهمن ماه و در هفتمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران؛ چندجانبه‌گرایی در تاریخ روابط خارجی ایران در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.
وزیر خارجه با اشاره به موضوع «چندجانبه‌گرایی» عنوان کرد: اهمیت این مفهوم در عرصه دیپلماسی و سیاست جهانی و ضرورت توسعه آن به‌عنوان یک فرهنگ غالب، ما را بر آن داشت که امسال کنفرانس تاریخ روابط خارجی را با تکیه بر این مفهوم برگزار کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که چندجانبه‌گرایی در تاریخ روابط خارجی ما چه نمود و بروزی داشته است؟
وی افزود: اگر جایگاه استراتژیک و ویژه ایران در نقشه عالم را در ذهن داشته باشیم که اجداد ما را ناگزیر از یک زیست جهانی کرده و آنان را به آگاهی از سازوکارهای فعالیت خارجی (در اشکال ابتدائی آن) و دیپلماسی (در شکل جدید آن) سوق داده است، آن‌گاه این پرسش بسیار مهم است که چنین جایگاه و موقعیتی، چه تصویر و برداشتی را از آنچه امروز آن را «چندجانبه‌گرایی» می‌خوانیم در اندیشه و در عمل آنان صورت داده است؟ به سخن دیگر، سیاستمداران ایرانی در چه زمانی و به چه صورتی به این دیدگاه پخته رسیدند که عمل چندجانبه و شریک کردن دیگران در یک فرآیند و تعریف منفعت‌های مشترک بین طرف‌های گوناگون، می‌تواند یک زندگی امن‌تر و صلح‌آمیزتر را برای آنان تضمین کند و مسیر دسترسی به اهداف را ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر گرداند؟
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به باور من، چندجانبه‌گرایی را باید با این برداشت موسّع و فراگیر نگریست و آن را تنها در حضور در سازمان‌های بین‌المللی –که قاعدتاً عمر بسیار کوتاهی در قیاس با کشورهایی با تمدن‌های کهن و ریشه‌دار و نظام‌های سیاسی باستانی همچون کشور ما دارند- خلاصه نکرد بلکه باید آن را یک سازوکار برای حل و فصل منازعات و مشکلات در زمانی بسیار پیش‌تر از اینکه نظام جهانی پس از یک دوره جنگ عالمگیر بدان روی آورد، دانست.
وی خاطرنشان کرد: با همین برداشت است که من نمودهای عمل چندجانبه در تاریخ روابط خارجی ایران را بسیار پیش‌تر از قرن نوزدهم میلادی می‌بینم و مثلاً تکاپوهای دیپلماتیک دولت ایلخانی –به مثابه نخستین دولتی که مستقل از نظام سیاسی-اداری دستگاه خلفا در ایران پایه‌گذاری شد- برای شکل دادن به یک اتحادیه چندجانبه علیه دولت مملوکی را نیز در چارچوب مفهوم چندجانبه‌گرایی تعریف و تحلیل می‌کنم. آنها توانستند یک مسئله و دغدغه واحد بین دولت‌های مستقل از هم را تشخیص داده و با همسو گردانیدن دایره منافع سیاسی- اقتصادی- امنیتی در جهت ایجاد یک سازوکار چندجانبه گام بردارند.
امیرعبداللهیان عنوان کرد: سیاستمداران صفوی هم سعی کردند از ابزار چندجانبه‌گرایی برای حل مشکل خود با عثمانی استفاده کنند. روابط ایران و عثمانی در این دوره روابط پیچیده‌ای بود و امروز که به آن می‌نگریم ردپای مسائل گوناگون اعم از تغییر قطب‌ها، بازیگران و عملکردهای سیاسی در اروپا، آسیای مرکزی و حتی خلیج‌فارس را در صورت‌بندی آن شرایط خاص مؤثر می‌دانیم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: پیشینیان ما در عصر صفوی با زیرکی و هوشیاری درصدد بودند در کنار بازیگری در عرصه دوجانبه با عثمانی (اعم از نبرد و مذاکره) این شرایط پیچیده را با سهیم کردن دیگرانی در این فرآیند مدیریت کنند و بنابراین سعی کردند مسئله را با دیدی بزرگ‌تر که منافع گروه بیشتری از بازیگران را در دل خود داشته باشد تعریف کنند. آنچه منابع از نامه‌نگاری‌های متعدد و رفت و آمد هیئت‌های فراوان دیپلماتیک میان ایران و اروپا در عصر صفوی نوشته‌اند، به باور من نمودی دیگر از چندجانبه‌گرایی در تاریخ روابط خارجی ایران است. 
وی افزود: سپس چون به عصر چندجانبه‌گرایی و تشریک مساعی جهانی در قالب سازمان‌های بین‌المللی می‌رسیم، به باور من همین تجربه قرن‌ها بود که سیاستمداران ایرانی را به بازیگری فعالانه و مبتکرانه در سازمان‌های بین‌المللی جدید فراخواند. چندجانبه‌گرایی در ذات و در دل کنش دیپلماتیک در تاریخ ایران جای داشته است و از همین روست که چون به کارنامه پیشینیان خود در سازمان‌های جدید می‌نگریم، تلاش هوشمندانه آنان برای استفاده از این سازوکار جدید برای حل مشکلات و بحران‌ها را مشاهده می‌کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنچه برای من در مطالعه این کارنامه تأمل‌برانگیز است، عنصری است که آن را «حضور منتقدانه» می‌نامم و مرادم از این اصطلاح حضور و بازیگری در ساختار سازمان‌های بین‌المللی و در عین حال آشکار ساختن روند تبدیل این سازمان‌ها به چیزی علیه خود است. به زعم من، آنچه که هیئت ایرانی را از حضور در مذاکرات صلح پس از جنگ جهانی اول بازداشت و آنان را ناگزیر کرد که خسارت‌هایی را که از جنگ متحمل شده بودند، در بیانیه‌ای در حاشیه کنفرانس صلح مطرح سازند، همان عنصری است که نخست‌وزیر وقت ایران را بر آن داشت که در جلسه شورای امنیت و در زمانی که رهبری خواست ملی ایرانیان برای مدیریت بر منابع سرزمینی خود را برعهده گرفته بود، اذعان کند که شورای امنیت در اساس خود برای دادن کرسی‌های مساوی به تمامی دولت‌های کوچک و بزرگ بنا شده است و اگر قدرت‌های بزرگ به اصول آن احترام نگذارند، حقوق ملت‌ها ضایع خواهد شد.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان گفت: شوربختانه این پیش‌بینی در موارد فراوانی به تحقق پیوسته است و دغدغه امروزین جامعه جهانی نیز هست. بنابراین مجموعه آن تجربه‌ها، بازیگری‌ها، انتقادات و ابتکارات همگی برای عمل کنونی ما در حوزه دیپلماسی بین‌المللی و چندجانبه ارزشمند و مهم است.
تاکید امیرعبداللهیان بر لزوم پایبندی دولت سوئد به تعهدات کنوانسیون وین در پی تجمع غیرقانونی تعدادی از معاندان مقابل سفارت ایران در استکهلم
 به دنبال تجمع غیرقانونی تعداد معدودی از معاندان مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم و متعاقب آن حمله صورت گرفته به یکی از کارمندان سفارت ایران در استکهلم پایتخت سوئد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت وگوی تلفنی با محمد احمدی کاردار موقت سفارت کشورمان در سوئد، آخرین وضعیت را مورد بررسی قرارداد.
محمد احمدی در این گفت وگوی تلفنی در تشریح شرایط اظهار داشت: به محض وقوع این اقدام غیرقانونی، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران، در تهران و استکهلم، با تاکید بر ضرورت شناسایی و مجازات عاملین به طرف سوئدی منتقل گردید. مقامات سوئدی در ملاقات‌ها و تماس‌های تلفنی از جمله تماس تلفنی رئیس دپارتمان (معاون) امور جهانی و مدیرکل تشریفات وزارت خارجه، ضمن عذرخواهی، بر پایبندی سوئد در قبال حفظ و تامین امنیت سفارت و کارکنان آن وفق کنوانسیون حقوق دیپلماتیک وین تاکید کردند. در این ارتباط و با همکاری پلیس سوئد ۵ نفر از مهاجمین بازداشت شدند. این موضوع تا محکومیت عاملین حمله همچنان در دست پیگیری خواهد بود.
امیرعبداللهیان نیز در این تماس تلفنی ضمن گفت وگو با کارمند سفارت که مورد حمله واقع شده، برای وی سلامتی عاجل مسئلت کرد.
وزیر امور خارجه همچنین بر لزوم پایبندی دولت سوئد به تعهدات ذیل کنوانسیون وین تاکید کرد.
امیرعبداللهیان با اشاره به پرتاب همزمان سه ماهواره ایرانی: دستاوردهای جوانان نخبه ایرانی ظرفیت بزرگی برای همکاری‌ با کشورهای دوست است
خبر دیگر اینکه، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به پرتاب همزمان سه ماهواره ایرانی، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌های مهدا، کیهان۲ و‌ هاتف۱ توسط ماهواره‌بر سیمرغ و همچنین ماهواره ثریا توسط ماهواره‌بر قائم۱۰۰ را به ملت بزرگ ایران و همه متخصصان و دانشمندان دست‌اندرکار این عرصه در سازمان فضائی ایران، وزارت دفاع و سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی تبریک می‌گویم.»
وی گفت: «دستاوردهای پرشمار جوانان نخبه ایرانی ظرفیت بزرگی برای توسعه دیپلماسی علمی و همکاری‌های فناورانه با کشورهای دوست است.»

 

 
کنعانی اتهامات صهیونیست‌ها به کارکنان آنروا را محکوم کرد
واکنش به اتهامات رژیم صهیونیستی علیه برخی کارکنان "آنروا" | فرهیختگان آنلاین
اتهامات اخیر رژیم صهیونیستی به تعدادی از کارکنان آژانس آنروا و توقف کمک‌ها به این آژانس از سوی برخی از کشورهای عمدتا غربی واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را به همراه داشت.
در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هشتم بهمن‌ماه اتهامات وارد شده توسط رژیم صهیونیستی به برخی کارکنان آژانس آنروا (آژانس امداد رسانی و کاریابی برای فلسطینی‌ها در خاور نزدیک) را اقدام شرورانه دیگری در تکمیل اقدامات ضدبشری این رژیم علیه ملت فلسطین خواند و آن را محکوم کرد.
کنعانی اتهامات مطرح شده مبنی بر نقش حمایتی تعدادی از کارکنان آژانس آنروا در عملیات طوفان‌الاقصی را صرفا با هدف توجیه اقدامات محدود‌کننده رژیم صهیونیستی علیه سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی فعال در نوار غزه و کرانه باختری و نیز تبرئه این رژیم از ارتکاب جنایت بی‌سابقه و دهشتناک کشتار حدود ۱۵۰ نفر از کارکنان این مؤسسات بین‌المللی از جمله آنروا در ۱۱۳ روز گذشته برشمرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به اقدام تعدادی از کشورها در قطع کمک‌های خود به آنروا نیز واکنش نشان داد.
کنعانی اقدام ۹ کشور عمدتا غربی در قطع کمک‌های خود به آنروا به بهانه ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه کارکنان این آژانس بشردوستانه را تأسف‌بار ‌خواند و عنوان کرد: چنین واکنشی عملا به معنای پذیرش ادعاهای رژیم جنایتکاری است که بر اساس قرار صادره توسط دیوان بین‌المللی دادگستری متهم به نسل‌کشی فلسطینی‌هاست و باید به این دادگاه و افکار عمومی جهان پاسخگو باشد.
به گزارش فارس، تاکنون ۹ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، ایتالیا، فنلاند، هلند، استرالیا، آلمان و اسکاتلند به بهانه دروغ‌های واهی صهیونیست‌ها، کمک‌های مالی به آنروا را تعلیق کرده‌اند. پیش از این وزارت امور خارجه آمریکا بر اساس دروغ‌های رژیم صهیونیستی، ادعا کرده بود که ۱۲ کارمند آنروا در حمله رزمندگان مقاومت حماس به رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر سال گذشته (عملیات طوفان الاقصی) نقش داشته‌اند.
«جنبش مجاهدین فلسطین» هم پیش از این تعلیق کمک‌های مالی برخی کشورهای غربی به آنروا را به‌ عنوان مشارکت واقعی در نسل‌کشی در غزه توصیف کرد.
این دیپلمات ارشد ایرانی اعمال فشار و محدودیت بر فعالیت‌های بشردوستانه آنروا و یا ممانعت از ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردمی که در شرایط دشوار جنگی و در معرض تهدید بالفعل نسل‌کشی به سر می‌برند را عملا چیزی جز اعلام اعتماد به روایت یک جنایتکار جنگی و متهم به عملیات نسل‌کشی ندانست.وی گفت: شایسته بود این دسته از کشورها به جای اعلام توقف کمک‌های خود به آنروا، کمک‌های تسلیحاتی خود به رژیم صهیونیستی و حمایت سیاسی از این رژیم و رهبران جنایتکار آن را متوقف می‌کردند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی از تمامی کشورها و ملت‌های آزادیخواه و به‌ویژه کشورهای اسلامی دعوت کرد تا در چارچوب بیانیه نهائی نشست اضطراری اخیر سران کشورهای اسلامی، با ایستادگی در برابر این ظلم آشکار، تمامی تلاش‌های خود را برای تأمین نیازهای مردم مظلوم فلسطین به عمل آورند، تا این اقدام غیرانسانی که هدفی جز تحمیل کوچ اجباری و به شکست کشاندن اراده مردم در باریکه غزه ندارد، ناکام بماند.
«فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا هم در بیانیه‌ای گفت: «تعلیق کمک‌های مالی به آنروا، فعالیت‌های بشردوستانه در خاورمیانه، به‌ویژه در غزه را تهدید می‌کند».
کنعانی: در آزمون غزه نقاب از چهره مدعیان حقوق بشر غربی افتاده است
ناصر کنعانی در حالی‌که بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری نوار غزه آواره و بی‌خانمان شده‌ و بیش از
۲۶ هزار نفر از آنان از جمله حدود
۱۸ هزار نفر کودک و زن کشته شده‌اند، از عملکرد حامیان  رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا انتقاد کرد.
کنعانی همچنین گفت که در آزمون غزه هیچ اعتباری برای شعارها و نهادهای حقوق بشری غربی باقی نمانده و نقاب از چهره تزویر مدعیان حقوق بشر غربی از جمله دولت آمریکا نزد افکار عمومی جهان برافتاده است.
کنعانی اقدام مسلحانه در حومه شهر سراوان را به‌شدت محکوم کرد
اقدام مسلحانه هفتم بهمن‌ماه در حومه شهر سراوان واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را به همراه داشت. ناصر کنعانی در این خصوص اقدام مسلحانه صبح دیروز در حومه شهر سراوان که بر اساس گزارش‌های اولیه و در حال بررسی به جان باختن ۹ شهروند پاکستانی و زخمی شدن ۳ نفر
منجر شد را به‌شدت محکوم کرد و با دولت پاکستان و خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه تحقیقات در این زمینه توسط جهات ذی‌ربط ایران ادامه دارد، افزود: ایران و پاکستان به دشمنان اجازه نخواهند داد به روابط برادرانه دو کشور صدمه وارد کنند.
به گزارش فارس، در همین خصوص، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان علیرضا مرحمتی گفت که سه فرد مسلح با حضور در محل اقامت اتباع خارجی در سیرکان سراوان اقدام به تیراندازی به سمت اتباع خارجی کرده و با کشتن ۹ نفر و زخمی کردن سه تن دیگر از محل متواری شدند. وی تأکید کرد که دستگاه‌های قضائی، امنیتی و اطلاعاتی سیستان و بلوچستان، با عوامل ناامنی در استان قطعا برخورد خواهند کرد.
 
سفیر ایران در آفریقای جنوبی:
رأی دادگاه لاهه چالش جدی برای حامیان اسرائیل است

مرگ یک خلبان جوان ایرانی در آفریقای جنوبی و واکنش سفیر ایران به این حادثه -  ایسنا

 دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه طی حکمی در راستای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم بایستی «تمامی تدابیر» لازم را برای جلوگیری از انجام اقداماتی را که مصداق نسل‌کشی محسوب می‌شوند، به‌کار ببندد.
آفریقای جنوبی ماه گذشته با تنظیم شکوائیه‌ای نزد دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه مستقر است تل‌آویو را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرد. قاضی دیوان نیز گفت که رژیم اسرائیل بایستی هر کسی را که مرتکب نسل‌کشی در غزه می‌شود، مجازات کند، همچنین برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در خصوص نسل‌کشی در غزه ذی‌صلاح است.
این دادگاه حق طرح دعوی از سوی آفریقای جنوبی را وارد دانست و اعلام کرد درخواست اسرائیل برای رد این شکایت غیرقابل قبول است، علاوه‌بر این اظهارات مقام‌های رژیم صهیونیستی برای انسان‌زدایی از مردم فلسطین را مد نظر قرار دارد و بر حق ملت فلسطین در نوار غزه برای محافظت شدن در برابر نسل‌کشی تأکید دارد.
پس از این صدور قرار موقت توسط دادگاه لاهه واکنش‌های زیادی در این خصوص ابراز شد. مقامات ایران نیز ضمن حمایت از آفریقای جنوبی از صدور قرار موقت استقبال کردند.
در همین مهدی آقاجعفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در گفت‌و‌گو با تسنیم به ابعاد صدور قرار موقت توسط دادگاه لاهه پرداخت.
آفریقای جنوبی با اقامه دعوای شجاعانه علیه رژیم صهیونیستی عملاً نقش رهبری را به‌عهده گرفته است
آقاجعفری در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث شد کشور آفریقای جنوبی وارد عمل شود و طرح دعوی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی دادگستری را مطرح نماید، پاسخ داد: دولتمردان آفریقای جنوبی خود را وارث مبارزات ضد استعماری، ضد آپارتایدی و عدالت‌طلبی به‌رهبری نلسون ماندلای فقید می‌دانند و بر این باور هستند که با تمسک به آموزه‌های اخلاقی، معنوی و حقوقی وی، ضمن تقویت مشروعیت نظام سیاسی در داخل کشور، جایگاه سیاسی، معنوی، حقوقی و اعتبار کشور را در سطح بین‌المللی و مجامع بین‌المللی ارتقا می‌بخشند و در عمل  از یک وجهه رهبری سیاسی ـ حقوقی در سطح جهانی و قاره‌ای برخوردار خواهند شد.
وی ادامه داد: در چارچوب چنین نظریه‌ای، آفریقای جنوبی می‌تواند در معادلات و سیاست بین‌الملل نیز بیش از پیش ایفای  نقش نماید، کما آنکه امروزه آرا و مواضع آفریقای جنوبی در بعد مباحث حقوق‌بشری در مقایسه با بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر  متمایز و ارزشمند‌تر است. آفریقای جنوبی در مقطع کنونی با اقامه دعوای تاریخی و شجاعانه علیه رژیم صهیونیستی در ICJ (دیوان بین‌المللی دادگستری)، عملاً نقش رهبری را به‌عهده گرفته است.
سفیر ایران در پرتوریا افزود: این کشور در بعد داخلی نیز با ارجاع پرونده حقوقی به دادگاه لاهه، میزان مشروعیت و محبوبیت خود را در افکار عمومی داخلی ارتقا بخشیده است.  در عرصه بین‌المللی نیز  آخرین سنگر آپارتاید در جهان را در بعد اخلاقی، انسانی و حقوقی به چالش جدی کشیده است، به‌بیان دیگر قاطبه مردم آفریقای جنوبی در این قضیه همراه دولت هستند و به‌نوعی احساس همزادپنداری با مردم فلسطین دارند.
رأی موقت دادگاه برای اولین بار رژیم صهیونیستی را در بعد حقوق بین‌الملل به چالش کشید
آقاجعفری در ادامه ارزیابی خود را از صدور قرار موقت توسط این دادگاه تشریح کرد و در خصوص نتایج این رأی برای رژیم صهیونیستی اظهار داشت: رأی موقت دادگاه برای اولین بار رژیم صهیونیستی را در بعد رعایت قواعد و حقوق بین‌المللی در یک جنگی که در حال وقوع است، به چالش کشید، همچنین تحرکات افراطی نظامی این کشور و سیاست‌های حمایتی دولت‌های غربی از این کشور را مورد سؤال و تردید قرار داده است. درست است که دادگاه تقاضای آتش‌بس و یا نسل‌کشی و یا جنایت جنگی را مستقیماً مورد خطاب قرار نداده، اما پرونده نسل‌کشی را مفتوح کرده است که نه‌تنها از لحاظ تاریخی بلکه از لحاظ حقوقی قابل پیگیری و قابل استناد در مجامع بین‌المللی است.
وی همچنین با ابراز این مسئله که دادگاه به موضوع ادامه جنگ ورود نکرده، اما صلاحیت خود را برای بررسی نسل‌کشی اعلام داشته است، تصریح کرد: فشار افکار عمومی جهانی، انتظارات از این دادگاه را مضاعف نموده و شکاف بین حامیان (غربی) از رژیم صهیونیستی را شدت بخشیده است. چهره و جایگاه  اخلاقی، انسانی و حقوقی غرب به‌دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی آسیب دیده است و بدون تردید تا همین‌جا هم یک پیروزی برای ملت فلسطین به‌دست آمده است‌، البته باید توجه داشت که روند بررسی حقوقی این دعوا شاید دو سال یا حتی بیشتر نیز طول بکشد، لذا به‌اصطلاح این تازه راند اول بود و کار اصلی که بررسی ماهوی دعوای آفریقای جنوبی است و دیوان نیز صلاحیت این بررسی را پذیرفته است، تازه آغاز شده است.
رأی دادگاه لاهه حامیان اسرائیل را با چالش جدی مواجه خواهد کرد
سفیر  ایران در آفریقای جنوبی در پاسخ به این سؤال که آیا صدور این قرار موقت توانسته است اهداف مدنظر آفریقای جنوبی را تأمین کند، پاسخ داد: در یک ارزیابی اولیه و واقع‌گرایانه بخش قابل‌توجهی از اهداف اولیه آفریقای جنوبی حاصل شده است، اگرچه مطلوب این بود که جنگ متوقف شود ولی با عنایت به جمیع جهات سیاسی و حقوقی و نیز با نگاهی به ترکیب قضات متوجه می‌شویم که مفتوح شدن پرونده نسل‌کشی رژیم اسرائیل در دیوان اتفاق بسیار مهمی است که در بیش از هفت دهه گذشته بی‌سابقه بوده است و  ادامه حمایت‌های بی‌قید و شرط حامیان اسرائیل از این رژیم جنایتکار را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در یک کلام، ضمن آنکه ضربه حیثیتی سنگینی به رژیم صهیونیستی و حامیان آن وارد شده است، رأی دیوان ظرفیت‌های ارزشمندی ایجاد کرده است که با توجه به آمادگی افکار عمومی در سراسر جهان می‌تواند در ادامه در جهت فشار به دیوان و نیز حامیان رژیم اسرائیل به‌خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
تا امروز حمایت‌ها از آفریقای جنوبی کافی نبوده است
آقاجعفری همچنین درباره اینکه چگونه می‌توان از این قرار موقت در مجامع بین‌المللی جهت فشار علیه رژیم صهیونیستی به‌منظور توقف جنایات و جنگ استفاده کرد، گفت: نخستین اقدام با توجه به اینکه پرونده نسل‌کشی اسرائیل در دیوان مفتوح شده است، کار جدی با سایر دولت‌ها به‌منظور همبستگی و حمایت همه‌جانبه آنها از اقدام آفریقای جنوبی در دیوان است.
وی ادامه داد: تا امروز این حمایت‌ها کافی نبوده است، هرچه تعداد دولت‌های بیشتری به آفریقای جنوبی بپیوندند، اثرگذاری آن در دیوان و فشار افکار عمومی بر دیوان بیشتر خواهد شد.
ظرفیت‌های ایران باید در جهت حمایت از اقدام آفریقای جنوبی فعال شود
سفیر ایران در پرتوریا در خصوص حمایت‌های ایران از این اقدام آفریقای جنوبی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت سیاسی و حقوقی بین‌المللی بالایی دارد، این ظرفیت‌ها باید در جهت حمایت از اقدام آفریقای جنوبی فعال شود، همچنین اقدام دیگر در بعد حمایت‌های سیاسی ـ تبلیغی از آفریقای جنوبی در مجامع بین‌المللی، فضای مجازی، انتشار مقالات علمی و تحقیقی و برگزاری کنفرانس‌ها و سمپوزیوم‌های بین‌المللی در تبیین ابعاد مختلف نسل‌کشی، جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشر در فلسطین توسط رژیم اسرائیل از 1948 تاکنون است.
به گزارش تسنیم، آقاجعفری گفت: به‌نظرم پیشنهاد اعطای جوایز حقوق‌بشری به‌ویژه به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آفریقای جنوبی و دعوت از نخبگان سیاسی و حقوقی آفریقای جنوبی  به دانشگاه‌ها و محافل علمی و اندیشکده‌های کشورمان از جمله اقداماتی است که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟