loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. اعلام اعتراض شدید ایران نسبت به بیانیه نشست مراکش: کاردار روسیه به وزارت خارجه احضار شد   ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ در پی برگزاری نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش و صدور بیانی

طاهر مهدوی بازدید : 1 دوشنبه 04 دی 1402 نظرات (0)
.
اعلام اعتراض شدید ایران نسبت به بیانیه نشست مراکش:
کاردار روسیه به وزارت خارجه احضار شد  
۱۴۰۲/۱۰/۰۳

کاردار روسیه به وزارت خارجه احضار شد - عصرتبریز

در پی برگزاری نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش و صدور بیانیه ‌این نشست که در بخش‌هایی از آن ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح شده، کاردار روسیه در تهران در غیاب سفیر این کشور عصر روز شنبه دوم دی‌ماه ۱۴۰۲ توسط دستیار مدیرکل خلیج ‌فارس وزارت امور خارجه
احضار شد.
در احضار کاردار روسیه در تهران مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون  روسیه در خصوص تکرار حمایت دولت روسیه از دعاوی بی‌اساس مندرج در بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، ابلاغ و یادداشت اعتراضی به وی تسلیم شد.
در این دیدار دستیار مدیرکل خلیج ‌فارس با یادآوری ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها به عنوان یکی از اصول شناخته شده و بنیادین در مناسبات کشورها، بر تعلق ابدی جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌ فارس به جمهوری اسلامی ایران تصریح و تأکید کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از هر طرفی در این خصوص را مردود و غیرقابل پذیرش می‌داند.
کاردار روسیه در این دیدار تأکید کرد که مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.
روز گذشته نیز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی با حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی همتای روس خود جزایر سه‌گانه ایرانی را جزو لاینفک خاک ایران خواند و تصریح کرد: در احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه ضمن رد و محکوم کردن بخشی از بیانیه مشترک مجمع همکاری عرب و روسیه، جزایر سه‌گانه ایرانی را جزو جدایی‌ناپذیر سرزمین ایران خواند و به همسایگان شمالی و جنوبی توصیه کرد که به جای تکرار ادعاهای مردود، در راستای تقویت مناسبات گام بردارند.
به گزارش فارس، تیرماه سال جاری نیز نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس و روسیه در مسکو برگزار شد.
در بیانیه مشترک این نشست باز هم درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطالبی عنوان شد که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. این موضوع به احضار سفیر روسیه در ایران به وزارت امور خارجه نیز منجر شد.

 

به میزبانی وزارت امور خارجه کشورمان؛
هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی برگزار شد
 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط  اقتصادی خارجی به میزبانی وزارت امور خارجه برگزار شد

هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به میزبانی وزارت امور خارجه و ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با دستور‌کار راهکارهای توسعه اقتصاد دریامحور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های روابط اقتصادی خارجی و با حضور نمایندگان استانداری‌های استان‌های ساحلی، سازمان بنادر و دریانوردی کشور، سازمان شیلات و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
در ابتدای جلسه معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به ذکر اهمیت موضوع اقتصاد دریا محور و دلایل اختصاص هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی به این موضوع پرداخت و از مدیران سازمان‌های ذی‌ربط دعوت نمود تا گزارش‌های اقدامات، اهداف و برنامه‌های خود را در پیشبرد این مهم ارائه نمایند.
علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد دریا محور توسط مقام معظم رهبری به دستگاه‌های اجرائی افزود: در این زمینه با ایجاد کارگروه‌های تخصصی و طراحی قوانین و مقررات و تدوین آئین‌نامه‌ها امیدواریم طی چند ماه آینده سند ملی توسعه دریا محور تصویب و اجرائی شود.
وی در ادامه به فعالیت‌های اصلی در اقتصاد دریا شامل انرژی و مواد خام، محصولات غذای دریایی، گردشگری، کشتی‌‌سازی و حمل‌ونقل و لجستیک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با تدوین چندین سند پشتیبان شامل سند آمایش سرزمینی، مطالعات مدیریت مناطق ساحلی، برنامه توسعه فضای دریایی، طرح توسعه پایدار و... و ۱۰ کارگروه تخصصی در زمینه‌های حمل‌ونقل، صنایع و معادن، سرمایه انسانی، فرهنگ و گردشگری، انرژی و... و طراحی ۳۱ برنامه اجرائی در آستانه تشکیل ستاد اجرائی سیاست‌های ابلاغ شده قرار داریم.
در بخش دوم نشست قربان‌زاده معاون سازمان شیلات با ارائه گزارشی به روند رو به رشد تولید، تجهیز و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه شیلات طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق طی نه ماه ابتدائی سال جاری رشد ۱۴ درصدی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.
در ادامه نشست معاونان استانداری‌های استان‌های ساحلی کشور با اشاره به فرصت‌ها، محدودیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های کاری خود، راهکارهای عملی و اجرائی پیشنهادی خود را جهت تسهیل و توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دریا در زمینه‌های حمل‌ونقل، صید، پرورش آبزیان، صادرات محصولات دریایی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ارائه کردند.
در پایان مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه مجدداً بر ضرورت تعریف یک چشم انداز دقیق، شفاف و قابل اجرا تاکید نمود و اظهار داشت با هدف‌گذاری نقطه به نقطه باید در پی افزایش ظرفیت‌ها، جذب سرمایه و در نهایت افزایش بهره‌وری در حوزه اقتصاد دریامحور باشیم.
ایشان همچنین تمرکز بر توسعه همه‌جانبه در حوزه شیلات را به دلیل بازدهی اقتصادی مناسب از اولویت‌های مهم در این زمینه دانست و اضافه کرد: با آموزش و به‌کارگیری روش‌های نوین، تسهیل قوانین و مقررات و در نظر داشتن زمان به عنوان یک عنصر مهم و تعیین‌کننده باید در پی رسیدن به بهترین نتیجه ممکن بود.
صفری همچنین از آمادگی کامل وزارت امور خارجه در کمک و تسهیل امور جهت اجرای سیاست‌های ابلاغی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد رشد و توسعه همه‌جانبه در این حوزه باشیم.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟