loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان: هرگونه هدف قرار گرفتن نیروهای ایرانی در سوریه را به شدت پاسخ می‌دهیم     ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران هشدار داد ک

طاهر مهدوی بازدید : 7 دوشنبه 29 آبان 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
هرگونه هدف قرار گرفتن نیروهای ایرانی
در سوریه را به شدت پاسخ می‌دهیم
    ۱۴۰۲/۰۸/۲۸

هرگونه هدف قرار گرفتن نیرو‌های ایرانی در سوریه را به شدت پاسخ می‌دهیم

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران هشدار داد که هرگونه هدف قرار گرفتن نیروهای ایرانی در سوریه را به شدت پاسخ خواهیم داد.
وی که با نشریه «فایننشال تایمز» مصاحبه می‌کرد، افزود: «بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم، تاکنون هیچ یک از نیروهای ایرانی هدف قرار نگرفته‌اند اما اگر این اتفاق بیفتد، پاسخ سخت خواهد بود».
وزیر خارجه ایران اضافه کرد: «حزب‌الله جنبش مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل در منطقه بوده و هویت مستقل و لبنانی دارد و از ایران دستور نمی‌گیرد».
وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا عنوان داشت: فکر می‌کنم مسئله غزه موضوعی است که به گروه‌های فلسطینی باز می‌گردد و آنها طرف اصلی این ماجرا هستند. لذا اینکه اساساً بخواهیم بگوییم ایران و آمریکا وارد گفت‌وگوی مستقیم در مورد تحولات غزه بشوند، شاید سؤال خیلی دقیقی نباشد.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که آیا پیام‌های آمریکا در اینکه حزب‌الله وارد جنگ گسترده‌تری با اسرائیل نشود، تاثیر داشت؛ خاطرنشان کرد: طبعاً پیام آمریکا روی حزب‌الله اثر معکوس دارد. نه‌تنها پیام آمریکا حزب‌الله را در تصمیم خود محتاط نمی‌کند، بلکه ما با شناختی که از حزب‌الله داریم، آنها نسبت به اقدامات خودشان مصمم‌تر می‌شوند و رأسا تصمیم می‌گیرند. واقعیتی که در صحنه وجود دارد این است که حزب‌الله امروز وارد مرحله‌ای از جنگ با اسرائیل شده است و اینکه در ساعات و روزهای آینده حزب‌الله چه اقداماتی خواهد کرد و چه مراحل دیگری را دنبال خواهد کرد، چیزی است که به تصمیم حزب‌الله برمی‌گردد نه به پیام آمریکا به حزب‌الله.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که شما این موضوع را تایید می‌کنید که مکانهائی که مورد استفاده نیروهای نظامی ایران در شرق سوریه‌، مورد هدف آمریکا قرار گرفته شده است؟ اظهار داشت: در این دوره نسل‌کشی اسرائیلی در غزه، نسل کشی مشترک اسرائیلی‌ها با حمایت آمریکایی‌ها در غزه، گروه‌ها به طور خودجوش برخی از اهداف آمریکایی را مورد حمله قرار داده‌اند. آمریکا ادعا می‌کند که اینها مرتبط با ایران هستند. ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم؛ ما هیچ گروه نیابتی در سوریه و عراق نداریم. اینها گروه‌هایی هستند که خود تصمیم می‌گیرند و خود اقدام می‌کنند.‌ البته آمریکا ادعا کرده است که این گروه‌ها مرتبط با ایران هستند و به همین دلیل در دو مرحله تاکنون اهدافی را در سوریه مورد حمله قرار داده‌اند و ادعا کرده‌اند که این اهداف متعلق به سپاه پاسداران ایران و یا متعلق به ایران است. من یکی از این اهداف را موقعی که مورد حمله قرار دادند، می‌دانم؛ آنجا محلی بوده است که در گذشته مستشاران نظامی ما در مبارزه با تروریسم، در کنار نیروهای آن کشور مورد استفاده قرار می‌دادند، اما این مکان در زمان حمله آمریکا فاقد هرگونه نیرو و امکانات بوده است.
وی همچنین درباره اینکه آیا از نیروهای ایرانی کسی در این حملات تا به حال کشته شده است؟پاسخ داد: بر اساس اخباری که تا الان من در اختیار دارم، کسی از نیروهای ایرانی مورد اصابت قرار نگرفته است و البته اگر چنین اتفاقی بیفتد، پاسخ ایران سخت خواهد بود.
ما در پاسخ به ترور ژنرال سلیمانی
۱۳ موشک بالستیک به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد شلیک کردیم و رسماً مسئولیت آن را پذیرفتیم
امیر عبداللهیان در پاسخ به اینکه آیا ایران توصیه‌ای به گروه‌های محور مقاومت داشته است؟ عنوان داشت: ما هیچ توصیه‌ای به هیچ یک از گروه‌هایی که در منطقه حضور دارند نمی‌کنیم؛ اینها یا مثل حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی در مقابل تجاوزات اسرائیل و اشغالگر اقدام می‌کنند، یا گروه‌هایی مثل حشد‌الشعبی یا گروه‌هایی که در سوریه هستند، در مقابله با داعش عمل کرده‌اند و امنیت کشورشان را تامین کرده‌اند؛ ما هیچ توصیه و دستوری را برای آنها صادر نکرده و هرگز نمی‌کنیم؛ آنها بر اساس مصالح خودشان تصمیم می‌گیرند. اما این گروه‌ها نسبت به کشتار همنوعان مسلمان و عرب خودشان در فلسطین، نسبت به نسل‌کشی در فلسطین، نسبت به ادامه جنایات رژیم اسرائیل در فلسطین بی‌تفاوت نیستند. ما در خصوص اقدامات خودمان با صراحت و شفافیت مسئولیت می‌پذیریم؛ ما در پاسخ به ترور ژنرال سلیمانی ۱۳ موشک بالستیک نقطه زن به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد شلیک کردیم و رسماً مسئولیت آن را پذیرفتیم.
پرسش: درخواست موشک و پهپاد چه؟
پاسخ: همه چیز در اختیار دارند و خودشان تولید می‌کنند.شاید نیروهای مقاومت فلسطینی توانسته‌اند بخشی از اسلحه‌های ارسالی غرب به اوکراین را از طریق قاچاقچی‌های اسلحه به دست بیاورند
وی در پاسخ به اینکه حماس از کجا اسلحه و تجهیزات دریافت کرده یا تجهیز شده، عنوان داشت: من جزئیاتش را نمی‌دانم، ولی مقاومت فلسطین برای تولید تسلیحات مورد نیاز خودش، توانمندی‌های لازم را دارد. برخی معتقدند که کمک‌های گسترده غرب به اوکراین، یک قاچاقی را فراهم کرد تحت عنوان قاچاق اسلحه که این عوامل قاچاق اسلحه‌ای که باید وارد اوکراین می‌شد، شرایطی را برای خرید و فروش اسلحه در دیگر مناطق هم فراهم کردند. شاید نیروهای مقاومت فلسطینی هم توانستند بخشی از این اسلحه‌ها را به دست بیاورند.
امیرعبداللهیان درباره امکان مبادله اسرا نیز خاطرنشان کرد: حدود سه هفته‌ای است که یک ابتکار سیاسی روی میز قرار دارد‌. من در هفته دوم جنگ در زمانی که در منطقه سفری را داشتم، این ایده مطرح بود که نسبت به آزادی اسرای غیرنظامی رژیم اسرائیل اقداماتی انجام شود؛ با مقامات قطر مشورت‌هایی را داشتیم. حتی من در دیدارم با آقای سید حسن نصرالله نیز به این موضوع پرداختم و در نهایت مشورت‌های ما تبدیل شد به یک نشست با  آقای اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس؛ در آن دیدار ایده آزادی اسرای غیر نظامی موجود در غزه مطرح شد و رهبر سیاسی حماس موافقت خودش را با این مسئله اعلام کرد؛ این شد شروع یک ابتکاری که دوستان در قطر تلاش کردند که این ابتکار بتواند به نتیجه برسد و بعدها پرورش پیدا کرد که چگونه تبادل بشوند با بخشی از زنان و کودکان اسیر فلسطینی نزد زندان‌های رژیم و به بازگشایی مرز رفح برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه منتج شود. ولی من امروز در گفت‌وگو با مقامات صلیب سرخ و سازمان ملل در ژنو گفتم که واقعاً جمع‌بندی حماس این است که اسرائیل به دنبال آزاد کردن و تبادل اسرا نیست، چرا که اگر سه هفته پیش این کار را انجام داده بود، تعدادی از این اسرا در بمباران‌های خود اسرائیل کشته نمی‌شدند.
اسرائیل با زمان بازی می‌کند و در نتیجه علی‌رغم آمادگی حماس، حرکت‌های نمایشی را انجام می‌دهند؛ بنده همزمان با حضورم در ژنو مطلع شدم که وزیر خارجه رژیم اسرائیل هم با تعدادی از خانواده‌های این اسرا در این‌جا بوده و تلاش می‌کرده است؛ اصلا نیازی به آمدن به ژنو نبود. از سه هفته پیش همه چیز برای تبادل اسرای غیرنظامی آماده است. اما این طرف اسرائیلی است که نمی‌پذیرد.
وی همچنین درباره اینکه آیا اکنون از مرحله گسترش جنگ عبور کرده‌ایم؟ عنوان داشت: بر اساس ارزیابی شخصی من، گسترش دامنه جنگ در منطقه آغاز شده است. این موضوع که ارتش یمن رسما بیانیه می‌دهد و با موشک و پهپاد، سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار می‌دهد، خود نشان از آغاز گسترش جنگ است و یا این امر که حزب‌الله امروز با یک‌سوم از ارتش اسرائیل درگیر است، نشان‌دهنده شروع مرحله گسترش دامنه جنگ می‌باشد. با این وجود هنوز منطقه وارد شدت بخشیدن به دامنه جنگ نشده است. هر گونه احتمالی در صورت عدم دستیابی به یک طرح سیاسی و توقف جنگ متصور است. آنچه اکنون مشاهده می‌شود، بیشتر شروع گسترش دامنه جنگ و نوعی هشدار است و با استمرار جنگ، احتمال توسعه آن بالاتر رفته است.
به گزارش فارس، دکتر امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال و ادعای فایننشال تایمز که آیا ایران از انزوای سیاسی که سال گذشته با آن مواجه بود، اکنون خارج شده است؟ عنوان می‌دارد: سال گذشته ایران در انزوای سیاسی قرار نداشت. در آن زمان آمریکا و برخی کشورهای غربی با ادعایی درباره فوت یک دختر ایرانی تلاش کردند ایران را به آتش و آشوب بکشانند، اما همان کشورها امسال در مقابل قتل‌عام چهارده هزار و پانصد غیرنظامی و زن و کودک، مجروحینی در حدود چهار برابر این رقم و همچنین بیش از یک‌و‌نیم میلیون فلسطینی آواره جنگ غزه سکوت کرده‌اند. آنها در شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل هیچ اقدامی انجام ندادند.
سؤال اینجاست که آیا قتل‌عام چهارده هزار و پانصد زن و کودک، موضوع تکان‌دهنده‌ای نیست؟ چه کسی باور می‌کند که فوت غم‌انگیز یک دختر ایرانی تا آن حد با واکنش مواجه شود، اما قتل عام زنان و کودکان فلسطینی با سکوت همان کشورها مواجه شود؟ آیا زنان و کودکان فلسطینی،
انسان نیستند؟

کنعانی:
جهان ناله‌ها و شهادت مظلومانه کودکان
و زنان بیمار بیمارستان‌های غزه را از یاد نمی‌برد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- مشاهده پروفایل

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه و همزمان با میلاد حضرت زینب کبری (س) و روز ‌پرستار ضمن تبریک این روز به جنایات صهیونیست‌ها در حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در غزه اشاره کرد. امروز ۴۴ روز است که از حملات صهیونیست‌ها به غزه در واکنش و به بهانه عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد. این رژیم در این مدت به اماکن مسکونی، بیمارستان‌ها، مساجد،‌ کلیساها و... حمله کرد. در پی این حملات تاکنون
۱۹۸ پزشک و ‌پرستار و امدادگر شهید شده‌اند. این حملات منجر به نابودی
۵۵ آمبولانس و خارج شدن ۲۵ بیمارستان از چرخه خدمت شده است.

«اشرف القدره»، سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز جمعه گفت که اسرائیلی‌ها این بیمارستان را به پایگاهی برای عملیات‌هایشان تبدیل کرده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرد که اخیرا ۲۴ بیمار در این بیمارستان به دلیل قطعی برق ناشی از کمبود سوخت جانشان را از دست داده‌اند. اشرف القدره همچنین گزارش داد تجهیزات حیاتی پزشکی به دلیل قطع برق از کار افتاده‌اند. در همین خصوص ناصر کنعانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: خجسته میلاد باسعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز ‌پرستار بر همگان خاصه بر ‌پرستاران خدوم ایران عزیز مبارک و فرخنده باد.در حالی امروز در سالروز میلاد فرخنده حضرت زینب (س) و روز ‌پرستار، تلاش و خدمات ارزشمند جامعه‌پرستاران و مدافعان حریم سلامت ایرانیان را ارج می‌نهیم که شاهد جنایت فجیع صهیونیست‌ها در حملات مستقیم و عمدی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در غزه هستیم. حملاتی که تاکنون منجر به شهادت ۱۹۸ پزشک و ‌پرستار و امدادگر، نابودی ۵۵ آمبولانس و خارج شدن
۲۵ بیمارستان از چرخه خدمت شده است.
کنعانی اضافه کرد: جهانیان هرگز ناله‌ها و ‌گریه‌ها و شهادت مظلومانه نوزادان نارس معصوم، کودکان و زنان بیمار و بی‌پناه بیمارستان شفا و ده‌ها بیمارستان دیگر در غزه را از یاد نخواهد برد و ننگ و شرم تاریخی این جنایات هولناک برای صهیونیست‌های کودک‌کش و حامیان آنها تا همیشه تاریخ باقی خواهد ماند.
به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: شکست و نابودی سرنوشت محتوم اشغالگران صهیونیست همانند همه اشغالگران و متجاوزان در طول تاریخ است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟