loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان:  کشورهای دارای تمدن کهن از ظرفیت‌های خود برای توقف جنایات صهیونیست‌ها استفاده کنند ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ وزیر امور خارجه گفت: انتظار می‌رود کشورهای دارای ت

طاهر مهدوی بازدید : 62 شنبه 02 دی 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
 کشورهای دارای تمدن کهن از ظرفیت‌های
خود برای توقف جنایات صهیونیست‌ها استفاده کنند
۱۴۰۲/۱۰/۰۱

خط و نشان امیرعبداللهیان برای روسیه و کشورهای عربی

وزیر امور خارجه گفت: انتظار می‌رود کشورهای دارای تمدن کهن ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، از همه ظرفیت‌های خود برای توقف این وضعیت و محاکمه جنایتکاران جنگی در یک دادگاه بین‌المللی استفاده کنند.
هفتمین نشست کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و به ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.
در این نشست، مقامات و نمایندگان ۱۰ کشور عضو مجمع تمدن‌های کهن حضور داشتند.
 امیرعبداللهیان در سخنان خود در این نشست، با تاکید بر اینکه ابتکار ایجاد مجمع تمدن‌های کهن اقدامی برای ایجاد جهانی فرهنگی‌تر و صلح‌آمیزتر بوده، همکاری بین تمدنی را یک عنصر قدرت نرم کشورهای عضو برشمرد که می‌توان از آن برای معرفی گفتمانی جدید در عرصه جهانی و کمک به حل معضلات مشترک بشری استفاده کرد. 
وزیر امور خارجه یکی از ماموریت‌های تمدن‌های کهن را مقابله با گفتمان برتری‌جویی، استیلا، انحصارگرایی و نژادپرستی برشمرد و گفت: جهان امروز همچنان از آثار گفتمان سلطه‌طلبی و خشونت، استفاده ابزاری از اصول و هنجارهای بین‌المللی و استانداردهای دوگانه رنج می‌برد. 
امیرعبداللهیان در ادامه، وضعیت غم‌انگیز در غزه را توصیف کرد و با اشاره به تاریخ بیش از ۷ دهه اشغالگری که یک تاریخ زنده و همچنان در جریان است و جنایات رژیم جعلی اسرائیل، سکوت تایید‌آمیز برخی مدعیان جهان قاعده‌‌محور و مدعی حقوق بشر را شدیدا مورد انتقاد قرار داد.
وی اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم غزه و آواره کردن آنها و اقدامات رژیم اسرائیل در محو آثار فرهنگی و تمدنی اسلامی در قدس شریف و غزه را محکوم کرده و گفت: انتظار می‌رود کشورهای دارای تمدن کهن ضمن محکوم کردن این جنایات، از تمام ظرفیت‌های خود برای توقف این وضعیت و محاکمه جنایتکاران جنگی در یک دادگاه بین‌المللی استفاده کنند. 
وزیر امور خارجه در ادامه، با محکوم کردن توهین به کتب آسمانی و قرآن کریم، افزود: انتظار می‌رود دولت‌های مسئول با جرم‌انگاری و پیگرد عاملان این اقدامات، نقش خود را در حفظ تعامل و تفاهم تمدنی، فرهنگی و دینی بین ملت‌ها ایفا کنند. 
مجمع تمدن‌های کهن مرکب از ۱۰ کشور دارای قدیمی‌ترین سابقه تاریخی و کهن‌ترین تمدن‌های بشری (ایران، ارمنستان، ایتالیا، بولیوی، پرو، چین، عراق، مصر، مکزیک و یونان)، از سال ۲۰۱۷ تشکیل شده و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ ریاست دوره‌ای و میزبانی این مجمع را برعهده داشت.
درخواست امیرعبداللهیان برای تحرک بیشتر سازمان همکاری اسلامی به منظور توقف جنایات صهیونیست‌ها
در ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای توقف جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه که در دو ماه و نیم گذشته منجر به شهادت ۲۰ هزار نفر از جمله زنان و کودکان شده و همچنین رفع محاصره این منطقه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم فلسطین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان در هفتاد و ششمین روز این جنگ عصر پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی «حسین ابراهیم طه» تلفنی گفت‌وگو کرد.
آخرین وضعیت فلسطین اشغالی، تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و تحرکات سازمان همکاری اسلامی از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود. دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه
۲۹ آذر و در هفتادوپنجمین روز جنگ غزه از افزایش تعداد شهدا به ۲۰ هزار نفر خبر داد که از این میان هشت هزار نفر کودک و ۶۲۰۰ نفر نیز زن هستند. 
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای تحولات اخیر در سرزمین‌های فلسطین و در پی حملات صهیونیست‌ها به غزه با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تلفنی گفت‌وگو و حضوری نیز با وی در حاشیه نشست فوق‌العاده این سازمان در جده ملاقات کرده بود، با ابراز تأسف شدید و محکوم کردن ادامه حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی که مصداق بارز جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی است، تحرک بیشتر جامعه بین‌المللی و به‌ویژه سازمان همکاری اسلامی برای توقف این حملات را خواستار شد.
به گزارش فارس، دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه در گزارشی با اشاره به اوضاع وخیم در غزه نسبت به «مرگ تدریجی» در باریکه غزه هشدار داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که سفری نیز به قطر داشت و با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس درباره اوضاع غزه دیدار و گفت‌وگو کرد، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی را در جریان برخی از اقدامات و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین در شرایط خطیر کنونی قرار داد.
امیرعبداللهیان: آمریکا مسئول نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه است
در ادامه رایزنی‌های تلفنی رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اوضاع غزه و برای چندمین‌بار حسین امیرعبداللهیان با همتای عمانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.
در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و وزیر خارجه سلطنت عمان بدر البوسعیدی آخرین تحولات فلسطین و روابط دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
دو وزیر امور خارجه با اشاره به دیدارها و تماس‌های منظم مقامات دو کشور در سطوح مختلف، توافقات انجام شده بین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سلطان قابوس پادشاه عمان را در مسیر درست اجرائی شدن ارزیابی کردند.
امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کرانه باختری را محکوم کرد و آمریکا را به دلیل همراهی بی‌چون و چرا در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، دارای مسئولیت بین‌المللی خواند.
بدر البوسعیدی نیز در این تماس تلفنی بر گسترش روابط برادرانه و دوستانه بین دو کشور تأکید کرد و ضرورت آتش‌بس پایدار و ارسال گسترده کمک‌های انسانی و اقدامات مؤثر جامعه جهانی را مورد تأکید کرد.
اراده جدی ترکیه برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران
«احمد ییلدیز» وزیر خارجه ترکیه که برای شرکت در دور جدید مشورت‌های سیاسی ایران و ترکیه به تهران سفر کرد، پنج‌شنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و سطح بالای دو کشور همسایه و اراده جدی رؤسای جمهور دو کشور برای گسترش بیش از پیش همکاری در همه زمینه‌ها، بر ضرورت پیگیری سازوکارهای موجود از جمله کمیته مشورت‌های سیاسی، کمیسیون مشترک اقتصادی و کارگروه‌های تخصصی برای تحقق ارتقای روابط تجاری هدفگذاری شده بین ایران و ترکیه تاکید کرد. 
وی افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری و تجارت مرزی را دستورکار جدی روابط دوجانبه توصیف کرد.
وزیر امور خارجه همچنین بر ضرورت همکاری بیشتر برای توقف هر چه سریع‌تر جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
احمد ییلدیز، معاون وزیر خارجه ترکیه نیز با اشاره به اهمیت همکاری ایران و ترکیه در مسئله فلسطین، تلاش‌های وزیر خارجه کشورش در چارچوب گروه تماس کشورهای اسلامی برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.
وی تاکید کرد: اراده جدی ترکیه، توسعه مناسبات دوجانبه و رفع موانع برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی و افزایش حجم تجارت بین دو کشور و بهره‌مندی هر چه بیشتر از فرصت همسایگی است.

هشدار سفیر ایران در سازمان ملل نسبت به آثار اقدامات تحریک‌آمیز رژیم اسرائیل بر منطقه

دیپلمات و نماینده ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه و سوریه گفت: ایران از شورای امنیت می‌خواهد که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم اسرائیل و نقض شدید حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را که تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه است، محکوم کند.
ایروانی در این نشست عنوان داشت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان بسیار چالش‌برانگیز است. مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند که توسط ایالات متحده بدتر شده است. اعمال تحریم‌های غیرقانونی به این چالش می‌افزاید، کمبود بودجه دشوار طرح واکنش بشردوستانه، با تأمین تنها ۳۲ درصد از بودجه مورد نیاز. این کمبود قابل توجه به طور جدی ظرفیت سازمان ملل را مختل می‌کند.
وی افزود: در مسیر سیاسی، ما از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان یک مکانیسم مؤثر برای پیشبرد روند سیاسی حمایت می‌کنیم. ما از تلاش‌های فرستاده ویژه و تعامل دیپلماتیک او با طرف‌ها برای تسهیل از سرگیری جلسات کمیته و پیشبرد روند سیاسی حمایت می‌کنیم. نقش سازمان ملل متحد باید حمایتی باقی بماند و تضمین کند که کل فرآیند توسط رهبری و مالکیت سوریه هدایت می‌شود.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: ایران از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حمایت می‌کند. سازمان ملل متحد، به‌ویژه کمیساریای عالی پناهندگان (UNHCR)، نقشی اساسی در این امر ایفا می‌کند. ما از تعامل و گفت‌وگوی سازنده بین مقامات سوریه و سازمان ملل در رسیدگی به این موضوع مبرم قدردانی و حمایت می‌کنیم.
ایروانی ابراز داشت: وضعیت امنیتی در مناطق تحت کنترل نیروهای خارجی غیرقانونی و تحت اشغال یک نگرانی جدی است. منبع اصلی ناامنی، حضور غیرقانونی و تداوم اشغال نیروهای نظامی آمریکا، ایجاد محیطی مساعد برای رشد فعالیت‌های تروریستی در سوریه و منطقه وسیع‌تر است.
وی افزود: در عین حال، رژیم اسرائیل بر اقدامات تجاوزکارانه خود علیه خاک سوریه پافشاری می‌کند. به موازات جنایات در نوار غزه، این رژیم به تروریسم و تجاوز در مرزهای سوریه می‌پردازد و عمداً غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی را هدف قرار می‌دهد.
دیپلمات ارشد ایران در نیویورک همچنین گفت: ما حمله تروریستی به مستشاران نظامی این کشور در سوریه در دوم دسامبر را که در آن دو مستشار ایرانی در حین انجام مأموریت خود برای حمایت از ارتش سوریه در برابر تروریسم به شهادت رسیدند، به شدت محکوم می‌کنیم.
وی اظهار داشت: ما مجدداً بر حق ذاتی جمهوری عربی سوریه بر اساس قوانین بین‌المللی، برای اتخاذ همه اقدامات لازم در پاسخ به حملات تروریستی و اقدامات تجاوزکارانه رژیم اسرائیل تأکید می‌کنیم.
رئیس نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک همچنین تصریح کرد: ما نسبت به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز رژیم اسرائیل که می‌تواند بر صلح و امنیت منطقه تأثیر جدی بگذارد، هشدار می‌دهیم. ایران از شورای امنیت می‌خواهد که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم اسرائیل و نقض شدید حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را که تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه است، محکوم کند. ایروانی همچنین خاطرنشان کرد: در خاتمه، باید به ادعای بی‌اساس نماینده آمریکا علیه کشورم که توسط انگلیس در این مجلس تکرار شد، بپردازم که قاطعانه مردود است. برخلاف ادعای بی‌اساس، ایران پیوسته تعهد خود را به ارتقای صلح و امنیت در منطقه نشان داده است. به گزارش ایرنا، ایروانی در پایان سخنان خود ابراز داشت: ایالات متحده مسئولیت کامل تجاوزات چند دهه‌ای خود را در کنار سایر جنایات و اقدامات غیرقانونی در منطقه ما برعهده ‌دارد. ممانعت از انجام وظایف شورای امنیت بر اساس منشور برای برقراری آتش‌بس و توقف ماشین جنگی اسرائیل علیه مردم غزه برای بیش از دو ماه، به‌خوبی نشان می‌دهد چقدر آمریکا از سرریز تنش و صلح و امنیت در منطقه نگران است!

کمترین انتظار از دستگاه دیپلماسی پاسخ قاطع به همراهی روسیه با مرتجعین عرب 
در ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه که در روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه (۲۰ دسامبر) به ریاست وزیر خارجه مراکش ناصر بوریته و با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وزرای خارجه کشورهای عربی در مراکش برگزار شد، ادعاهای بی‌اساسی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه پایانی این نشست تکرار شد.
گرچه بلافاصله پس از انتشار این بیانیه مغرضانه، مداخله‌جویانه و غیرقابل قبول، وزارت امور خارجه ایران به این اقدام واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد و طرح چنین ادعاهای مضحکی از سوی برخی از کشورهای عربی محلی از اعراب ندارد ولی تکرار چنین اشتباه و طرح چنین ادعاهای واهی به خصوص از سوی روسیه که به عنوان کشور و دولتی دوست از سوی ایران به‌شمار می‌آید، لزوم تذکر جدی‌تر و اقدامی بازدارنده‌تر را از سوی مراجع ذی‌صلاح در این حوزه می‌طلبد.
مقامات روس، باید این موضوع را فهم کنند که اگر با چنین امتیازاتی به دنبال افزایش منافع و روابط با برخی کشورهای منطقه هستند، شاید چنین عملی باعث نابودی و یا خدشه‌دار شدن روابط روسیه با کشوری بزرگ و قدرتمند همچون ایران باشد که در کوران کارزار فشار حداکثری غرب علیه روسیه، در کنار این کشور قرار داشت.
روس‌ها باید بدانند چنین اقداماتی نه تنها کمکی به روند روبه رشد مناسبات دو کشور ایران و روسیه نمی‌کند بلکه می‌تواند منجر به تاثیرات مخرب در این روابط و دوری دو کشور در زمانی باشد که روسیه از سوی معارضان و دشمنان غربیش تحت شدیدترین فشار‌ها قرار گرفته است. در دنیای روابط بین‌الملل هر عملی عکس‌العملی دارد.
چنین اقداماتی حتی می‌تواند منجر به این شود که ایران پس از پایان احتمالی جنگ روسیه و اوکراین، حضور نظامی روسیه در کریمه و مناطق شرقی اوکراین را به رسمیت نشناسد.
گرچه موضع روشن، محکم و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی کشور، جای کوچک‌ترین عرض‌اندامی از سوی کشورهایی که بدون هیچ تاریخ مشخص و سابقه‌ای تاریخی و صرفا براساس هیجانات و توهمات اقدام به طرح چنین ادعاهایی می‌کنند را باقی نگذاشته است ولی هرازگاهی چنین کشورهایی با شیطنت سعی در بیان این توهمات از زبان برخی قدرت‌های بزرگ در دنیا داشته و دارند.
امیرعبداللهیان به لاوروف:ایران در مورد تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد
در همین راستا، در تماس تلفنی سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه، با امیرعبداللهیان در روز جمعه ۱ دی ۱۴۰۲، موضوع بیانیه واهی مجمع همکاری عرب و روسیه، آخرین تحولات مربوط به قفقاز جنوبی، اوضاع فلسطین و غزه و برخی موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای مورد رایزنی و تبادل‌نظر قرار گرفت.
امیرعبداللهیان در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، جزایر سه‌گانه ایرانی را جز لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملا مردود می‌داند.
وی با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد مسکو و تهران یادآوری کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست و تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به نشست اخیر سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ در تهران، بر لزوم تقویت همکاری بین کشورهای مذکور برای کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روند نیل به توافق صلح و ایجاد سازوکاری منطقه‌ای به منظور تضمین اجرای آن، تاکید کرد.
وی بر نقش مهم و سازنده ایران در کمک به برقراری صلح در قفقاز جنوبی تاکید کرد.
لاوروف روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچ‌گاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.
کنعانی:جزایر سه‌گانه ایرانی غیرقابل مذاکره و جزء جدایی‌ناپذیر سرزمین ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی روز پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکنش واکنش نشان داد و مطالب مندرج در این بیانیه درباره جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی‌اساس و مردود خواند و آن را محکوم کرد.
ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه (۲۰ دسامبر) به ریاست وزیر خارجه مراکش ناصر بوریته و با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وزرای خارجه کشورهای عربی در مراکش برگزار شد و در بخشی از بیانیه ادعاهایی بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تکرار شد.
کنعانی بر موضع قطعی و مسلم جمهوری اسلامی ایران درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تأکید کرد و گفت: جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک واقع در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، تعلق ابدی به ایران داشته و جزء جدایی‌ناپذیر سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران موضوع تمامیت ارضی و حاکمیتی خود بر جزایر سه‌گانه را قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از هر طرف در این خصوص را مردود تلقی می‌کند و به هیچ‌وجه از حقوق حاکمیتی و سرزمینی خود عدول نخواهد کرد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی سیاست تقویت روابط با همسایگان و لزوم احترام به اصل حسن همجواری را مورد اشاره قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان شمالی و جنوبی خود می‌خواهد با مدنظر قراردادن ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه موجود در سطوح دو‌جانبه و منطقه‌ای، در راستای تقویت مناسبات گام برداشته ‌و از طرح و تکرار برخی ادعاهای مردود اجتناب کنند. 
وی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در حفظ تمامیت سرزمینی خود ذره‌ای تردید نخواهد داشت.
به گزارش فارس، تیرماه سال‌جاری نیز نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و روسیه در مسکو برگزار شد. در بیانیه مشترک این نشست باز هم درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطالبی عنوان شد که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. در این نشست از تلاش‌های امارات عربی متحده برای راه‌حل مسالمت‌آمیز به منظور حل مسئله جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا مجامع بین‌المللی حمایت شده بود. این موضوع به احضار سفیر روسیه در ایران به وزارت امور خارجه نیز منجر شد.
محسن رضایی: تداوم زیاده‌خواهی امارات تبعات خواهد داشت
در همین راستا سردار سرلشکر محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق کل سپاه پاسداران نیز عنوان داشت: بارها گفته‌ایم ‎جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست و ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع‌شان نیست و تبعات دارد.
به گزارش ایسنا، محسن رضایی در حساب کاربری خود در یکی از شبکه اجتماعی نوشت: «بارها گفته‌ایم که ‎جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست. ادامه زیاده‌خواهی امارات به نفع آنها نیست و تبعات دارد. مداخلات غیردوستانه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی ‎ایران نباید تکرار شود. جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست»!

معاون سیاسی وزیر امور خارجه:
 شهید ایرلو نماد صیانت از منافع ملی ایران بود

علی باقری کنی عصر روز پنج‌شنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت شهید حاج حسن ایرلو در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: شهید ایرلو یک الگوی کامل برای تمام دیپلمات‌های ایرانی بود و بین تمام شهدایی که وزارت امور خارجه تقدیم جمهوری اسلامی کرده است می‌درخشد.
مرحوم حاج حسن ایرلو سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در یمن، جانباز شیمیایی جنگ تحمیلی و در محل مأموریت به کرونا مبتلا شد و به علت عدم همکاری برخی از کشورها و کارشکنی در زود رسیدن به کشور، ۳۰ آذرماه به شهادت رسید.
برگزاری دور جدید مشورت‌های سیاسی ایران و ترکیه در تهران
دور جدید مشورت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به ریاست معاونان وزرای خارجه دو کشور روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه در تهران برگزار شد.
در این نشست که علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و احمد ییلدیز معاون وزیر امور خارجه ترکیه ریاست هیئت‌های دو کشور را برعهده داشتند، موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
راهکارهای افزایش تعاملات دو کشور و نیز گشایش دریچه‌های جدید در مسیر ارتقای مناسبات ایران و ترکیه در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای و علمی از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست یک روزه بود.
در این نشست بحران در غزه و تداوم جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و ضرورت اتخاذ تدابیر مؤثر برای توقف این جنایات و کمک‌رسانی فوری و بدون قید و شرط، رفع محاصره ۱۶ ساله غزه و جلوگیری از کوچاندن مردم فلسطین در غزه مورد گفت‌وگو قرار گرفت.
علی باقری در این نشست با اشاره به حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی در تداوم جنایات علیه مردم غزه از یک‌سو و در مقابل شکل‌گیری جریان عمومی و فراگیر دولتی و مردمی جهانی در توقف نسل‌کشی در غزه از سوی دیگر، تصریح کرد: امروز جهان با رویارویی دو جبهه شر و خیر مواجه است و مسئولیت دو کشور ایران و ترکیه در این صحنه بسیار مهم است.
باقری افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند به‌ جای مردم فلسطین تصمیم بگیرد، لذا کشورهای اسلامی باید کمک کنند تا مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود رأسا تصمیم بگیرند. احمد ییلدز معاون وزیر خارجه ترکیه نیز با بر‌شمردن تلاش‌ها و اقدامات کشورش برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و کمک‌رسانی به مردم فلسطین، همکاری دو کشور در این عرصه را مهم و مطلوب توصیف کرد. معاونان وزرای خارجه همچنین بر اهمیت تداوم رایزنی، همکاری و هم افزایی دو کشور در مسائل قفقاز و مقابله با حضور و ایفای نقش مخرب عوامل فرامنطقه‌ای  تأکید کردند.
ارتقای همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای و مبارزه با عوامل ناامنی در مرزها و مقابله با قاچاق مواد مخدر و کالاهای ممنوعه و همکاری در زمینه محیط زیست و مسئله آب و تقویت همکاری‌های کنسولی و قضائی دو کشور از موضوعات اصلی مورد بحث در بخش روابط دوجانبه بود. 
به گزارش فارس، دو طرف در پایان با اشاره به گستره و تنوع روابط دو کشور بر اهمیت برگزاری منظم نشست رایزنی‌های سیاسی و همچنین تقویت کمیته‌های کاری بین دستگاه‌های مختلف دو کشور تأکید کردند.



 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟