loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. روزی نامه های غرب گدای ... ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ حیرت و شگفتی پنتاگون از موشک‌های دوربرد مقاومت یمن سمافور گزارش داد: پنتاگون از توانایی‌های نظامی مقاومت یمن شگفت‌زده شده اس

طاهر مهدوی بازدید : 8 پنجشنبه 04 آبان 1402 نظرات (0)

.

روزی نامه های غرب گدای ...

۱۴۰۲/۰۸/۰۳

خبری که روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور کردند - مشرق نیوز

حیرت و شگفتی پنتاگون از موشک‌های دوربرد مقاومت یمن
حیرت پنتاگون از موشک‌های دوربرد مقاومت یمن - جهان نيوز
سمافور گزارش داد: پنتاگون از توانایی‌های نظامی مقاومت یمن شگفت‌زده شده است.
شبکه صهیونیستی اینترنشنال به نقل از «سایت سمافور» نوشت: شبه‌نظامیان حوثی در یمن، از متحدان جمهوری اسلامی، تهدیدی بزرگ برای منافع اسرائیل و ایالات متحده در منطقه به شمار می‌روند و حمله پهپادی و موشکی پنجشنبه شب گذشته این گروه به اسرائیل، موجب شگفتی پنتاگون شده است.
سمافور گزارش داد علی‌رغم فاصله دو هزار و ۲۰۰ کیلومتری میان یمن و محل وقوع جنگ حماس و اسرائیل، حوثی‌ها در حال ظهور به عنوان «تهدیدی منحصر به فرد» علیه اسرائیل و آمریکا هستند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد حوثی‌ها با تعدادی پهپاد و موشک دوربرد کروز اسرائیل را هدف قرار دادند. هر چند این حمله از سوی ناو یو‌اس‌اس کارنی در دریای سرخ رهگیری و دفع شد اما به گزارش سمافور، انجام این عملیات از سوی حوثی‌ها، شگفتی پنتاگون را در پی داشته است.
به گفته مقام‌های آمریکایی، هر چند حوثی‌ها پیش از این هم تهدید کرده بودند در حمایت از جمهوری اسلامی و گروه‌های متحد آن، حماس و حزب‌الله لبنان، به اسرائیل حمله خواهند کرد، اما این برای اولین بار بود که به گفته خود جامه عمل پوشاندند و «قابلیت‌های دوربرد» خود را به نمایش گذاشتند.
محمد علی الحوثی، از مقام‌های ارشد این گروه دو هفته قبل، واشینگتن را از حمایت از اسرائیل در مناقشه کنونی خاورمیانه بر حذر داشت و گفت: به آمریکا برای مداخله مستقیم در تجاوز علیه ملت فلسطین هشدار می‌دهیم، چرا که این مساله به معنای تبدیل شدن این درگیری به یک جنگ منطقه‌ای است.
یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اذعان کرد: «جمهوری اسلامی در حال افزایش پیچیدگی و کُشندگی تجهیزاتی است که سال‌هاست در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد. آنچه حوثی‌ها از توانمندی‌های خود به نمایش گذاشتند، تهدیدی برای امنیت منطقه به شمار می‌رود.
سمافور به نقل از تحلیل‌گران نوشت حوثی‌ها احتمالا پیچیده‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک و پهپادها را میان متحدان و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه در اختیار دارند.  این گروه پیش از این نیز تمایل خود را به هدف قرار دادن مراکز تجاری نشان داده بود. حمله پهپادی به پالایشگاه نفت آرامکو در شرق عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹، حمله به مرکز تجاری ابوظبی در ژانویه ۲۰۲۱ و حملات مختلف به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن از جمله عملیات‌های نظامی حوثی‌ها محسوب می‎‌شوند.
همزمان با ادامه تنش‌ها و افزایش حمله‌ها به مواضع نیروهای آمریکایی در منطقه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هشدار داد اگر جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش به مواضع این کشور حمله کنند، ایالات متحده با قاطعیت از خود دفاع خواهد کرد.
این اظهارات در حالی مطرح شد که به گفته سخنگوی پنتاگون، از سه‌شنبه گذشته نیروهای آمریکایی در عراق دست‌کم ۱۰ بار و در سوریه سه بار هدف حمله قرار گرفتند.
گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق مکررا هشدار داده‌اند در صورت مداخله مستقیم واشینگتن در جنگ حماس و اسرائیل، اهداف آمریکایی را در منطقه با موشک و پهپاد هدف قرار خواهند داد.
 
 
طعنه هم‌میهن به جبهه اصلاحات سبزی‌فروش‌ها بهتر از شما تصمیم می‌گیرند
طعنه هم‌میهن به جبهه اصلاحات سبزی‌فروش‌ها بهتر از شما تصمیم می‌گیرند | بلاغ  نیوزرؤیاهای مهندس سبزی فروش
 روزنامه هم‌میهن وابسته به دبیر کل مستعفی کارگزاران تاکید کرد: جبهه اصلاحات، نه جبهه است و نه اصلاحات، و نه تنها دچار دو دستگی بلکه گرفتار چند دستگی است.
این روزنامه که خود در طیف رادیکال مدعیان اصلاح‌طلبی جا می‌گیرد، درباره «صف‌بندی‌های درون جبهه اصلاحات» نوشت: علت ارائه این بحث، بروز دودستگی و چنددستگی راهبردی درون جبهه اصلاحات به‌ویژه طی چهار سال گذشته است و پیش‌بینی می‌شود با ساختار و رویه موجود، در انتخابات آتی نیز وضعیت مشابهی تکرار شود.
در دهه1390، جریان اصلاحات نه‌تنها درون خودش به یک ائتلاف صددرصدی رسید، بلکه با نیروهای بیرون از جبهه خودش نیز که آن را دارای یک هدف یا یک گرایش نسبتاً همسو می‌دید (نیروهای «اعتدال‌گرا» یا «میانه‌روها») وارد ائتلاف شد که نقطه اوج آن حمایت از آقای روحانی در سال 1392 بود و بعد در مجلس دهم و مجدداً در دور دوم ریاست‌جمهوری این ائتلاف شکل گرفت.
در نگاهی دقیق‌تر می‌توان مدعی شد از همان چند ماه بعد از انتخابات سال1396 این شکاف و تعارض درون جریان اصلاحات شکل گرفت و قابل پیش‌بینی بود که در سال 1398 چنین اتفاقی بیفتد. وضعیت بیرونی و نگاه‌های درونی نیروهای جبهه اصلاحات به سمتی رفت که اگر جبهه حفظ شده، صرفاً در سطح «اعلامی» بوده و نه «اعمالی»؛ یعنی، تحت عنوان «جبهه اصلاحات» تصمیماتی گرفته و اعلام شده، اما بخش قابل‌توجهی از احزاب اصلاح‌طلب در عمل با آن همراهی نکرده‌اند. نتیجه، دودستگی آشکاری بود که هم در سال 1398 و مهم‌تر از آن در انتخابات 1400 شکل گرفت و پیشاپیش معلوم است در انتخابات آینده هم این اتفاق خواهد افتاد.
اختلافات و شکاف راهبردی موجود در جبهه اصلاحات، فقط بین احزاب نیست. اختلاف راهبردی جدی‌تر از این است. مصداق بارز این تعارضات را می‌توان در بین چهره‌های شاخص سازمان مجاهدین انقلاب دید و در آن، سه گرایش را تبیین کرد البته این تعارض راهبردی مختص نسل متقدم اصلاح‌طلبان نیست. در نسلی که از دوم‌خرداد 1376 به‌تدریج وارد صحنه شدند، این شکاف و تعارض دیده می‌شود. 
شرایط بیرونی که جریان سیاسی اصلاحات را متأثر ساخته، چیست؟ یک بخش، «شرایط اجتماعی» است. شرایط اجتماعی یعنی آن پایگاه رأیی که جریان اصلاحات داشته و از همان چند ماه بعد از انتخابات 1396 دچار ریزش جدی شد آنچه که ما الان به اسم «جبهه اصلاحات» از آن نام می‌بریم،  نه «جبهه» است و نه «اصلاحات». «جبهه اصلاحات» امروز یک نام بی‌مسمی است. «جبهه» نیست؛ چون جبهه به معنی مجموعه احزاب است که حول یک راهبرد و استراتژی مشترک گرد هم می‌آیند، به ائتلاف می‌رسند، وارد عمل می‌شوند، به یک تصمیم می‌رسند و نهایتاً، آن تصمیم را پیش می‌برند. اما می‌بینیم که در شرایط کنونی هیچ‌کدام از این شرایط در «جبهه اصلاحات» وجود ندارد. کما اینکه در همین انتخابات، موقعی که بحث پیش‌ثبت‌نام‌ها مطرح شد، موضعی که از سوی سخنگوی جبهه اصلاحات اعلام شد، این بود که «ما هیچ توصیه‌ای نداریم». با احترام به بزرگانی که در جبهه اصلاحات حضور دارند، باید گفت این بی‌معناترین موضعی است که یک جریان سیاسی می‌تواند بگیرد. شما به‌عنوان یک جریان سیاسی باید بگویید که یا همه شرکت کنند. یا اینکه بیایید و از همین الان، انتخابات را تحریم کنید. وقتی شما می‌گویید هیچ تصمیمی گرفته نشده، یعنی این جبهه وجود خارجی ندارد. بلکه، صرفاً عده‌ای دور هم جمع شدند، نشستند، یک چای خوردند و بیرون آمدند. در واقع، اگر به جای این بزرگان و دبیران کل و سران احزاب، اگر چهار نفر سبزی‌فروش و نانوا و... هم دور هم می‌نشستند، می‌توانستند به همین تصمیم برسند. اما این، کار نیروی سیاسی نیست. 
وقتی  سه طیف (که ممکن است بیش از این هم باشد)، دور هم نشستند و حالا یک رأیی هم گرفتند و به این نتیجه رسیدند که تصمیمی نداشته باشیم. به عبارت دیگر، تصمیم‌شان این بود که هیچ تصمیمی نگیریم! و معنی مشخص چنین تصمیمی، این است که جبهه سیاسی‌ای وجود ندارد. وقتی شما سه استراتژی متفاوت را دور هم جمع می‌کنید که اینها با یکدیگر هم‌پوشانی ندارد، چطور می‌توان انتظار داشت که خروجی داشته باشد؟
 
 
کابوسی وحشتناک در غزه منتظر ارتش اسرائیل است
جهان نیوز - کابوسی وحشتناک در غزه منتظر ارتش اسرائیل است - صاحب‌خبر
پایگاه خبری میدل‌ایست مانیتور گزارش می‌دهد؛ اسرائیل در صورت حمله زمینی با کابوسی وحشتناک به نام «جنگ با ارتش اشباح» روبه‌رو خواهد شد.
پایگاه خبری میدل‌ایست مانیتور در این بازه نوشت: ابتدا وزیر جنگ اسرائیل بود که اعلام کرد اسرائیل، جنبش حماس را از روی کره زمین محو خواهد کرد. نتانیاهو نیز یکی از ماوریت‌های اصلی خود و دولتش را نابودی حماس، یک‌بار برای همیشه عنوان کرد. اما این به چه معناست و چگونه محقق خواهد شد؟ 
جنگ فعلی اسرائیل، جنگ علیه کودکان و زنان و افراد سالخورده و همچنین حماس است. جالب اینکه رئیس‌جمهور اسرائیل نیز مدعی شده که غیرنظامیان غزه، همدست حماس هستند و درست به همین دلیل مستحق آن چیزی هستند که با آن روبه‌رو هستند.
توجه داشته باشیم جنبش حماس از نیروی نظامی برخوردار است که عجییب نیست آن را ارتش اشباح بنامیم. اینکه اسرائیل بخواهد علیه ارتش اشباح دست به جنگ بزند، حقیقتا کابوسی ترسناک است. اشباح، آزادانه می‌گردند حماس از پایگاه نظامی برخوردار نیست و فرماندهان آن نیز در اتاق‌های مطبوع و زیر باد کولر، جنگ را هدایت نمی‌کنند. حماس پایگاه هوایی، سامانه‌های راداری و تجهیزات جاسوسی پیشرفته، پایگاه‌های زمینی، دریایی و مقرهای متنوع برای بمباران ندارد. نیروهای نظامی حماس در مقایسه با ارتش اسرائیل که کاملاً مجهز است، به ظاهر از توان کمی و کیفی کمتری برخوردارند. این جنبش به سختی به تسلیحات موجودِ خود دسترسی پیدا می‌کند، چه برسد به اینکه بخواهد با طیفی از تسلیحات مدرن آمریکایی، انگلیسی و اروپایی مواجه شود. موشک‌هایش را خود تولید می‌کند و در پرتاب آنها نیز از سامانه‌های راداری استفاده نمی‌کند. حماس، جنبش یک جنبش ضداشغالگری است.
به بیان ساده اسرائیل نمی‌تواند از حیث کمّی مدعی شود که فلان میزان از تاسیسات و توانمندی‌های حماس را نابود کرده است. در کنار اینها، اسرائیل در نبرد علیه حماس، از فقدان اهداف سیاسی نیز رنج می‌برد. در این چارچوب، تنها متر و معیار موفقیت حماس در نوار غزه، میزان کشتاری است که اسرائیل علیه غیرنظامیان نوار غزه انجام می‌دهد و یا منطقه را ویران می‌کند. 
اسرائیل خود را آماده تهاجم زمینی می‌کند. جایی که محل زندگی 
۲/2 میلیون انسان است. افرادی که سال‌هاست محاصره هستند و جایی ندارند که بروند. جنگ زمینی در غزه برای ارتش اسرائیل که عادت به جنگ در مناطق شهری و متراکم ندارد، بسیار دشوار است. شبکه پیچیده تونل‌های نوار غزه و ارتباط آنها با مناطق مرزی مجاور، حامل چالش‌های جدی برای اسرائیل است. درگیری با نیروهای حماس در تونل‌ها، به هیچ عنوان برای ارتشی که تا حد زیادی وابسته به توان هوایی است، کار ساده‌ای نیست. چنین جنگی از حیث جانی و مادی حامل تلفات سنگینی برای اسرائیل خواهد بود. نیروهای حماس به دلیل اِشراف جغرافیایی خود بر منطقه نوار غزه و همچنین آشنایی با جنگ شهری، دست بالا را در جنگ زمینی دارند.
 
 
اعتراض آفتاب یزد به خلاف‌گویی برجامی جهانگیری
اعتراض آفتاب یزد به خلاف‌گویی برجامی جهانگیری - مشرق نیوز
روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، از سخنان اخیر اسحاق جهانگیری که مسئولیت شکست برجام را از روی دوش غرب برداشته و به دوش دولت رئیسی می‌اندازد، انتقاد کرد.
آفتاب یزد نوشت: اسحاق جهانگیری در کنگره حزب کارگزاران با اشاره به دیدارش با رئیسی بعد از روی کار آمدن گفت: به او گفتم بگذارید روحانی و ظریف در ۲ ماه باقیمانده تا مستقر شدن شما، برجام را به سرانجام برسانند. گفتم بروید صحبت کنید، بدون برجام یک روز خوش در کشور نخواهید داشت. سفیدخوانی این گفته این چنین است: «رئیسی نگذاشت برجام به سرانجام برسد» که این چنین نیست!
دو سال و چند ماه بعد، از انعقاد برجام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد. 
۱۵ دی ۱۳۹۸، دولت حسن روحانی نیز پس از چهار مرحله کاهش تعهدات خود، طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. 
رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ ، اعضای 5+1 و ایران مذاکراتی را برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام شروع کرده‌اند که تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
حرف ما این نیست که برجام خوب نبود که صدالبته بود اما مملکت‌داری را نمی‌توان به برجامی گره زد که شخصی مانند ترامپ می‌تواند یکسویه از آن خارج شود و از دست ما نیز کاری ساخته نباشد به تعبیری؛ بر اساس گفته جهانگیری که می‌گوید: به رئیسی گفتم؛ بدون برجام یک روز خوش نخواهید دید، باید اذعان داشت دولت روحانی حتی با وجود برجام یک روز خوش ندید.
 حســن روحانی بارها گفته و همچنان می‌گوید: مصوبه ضد برجامی مجلس، تمام کاسـه کوزه‌ها را به هم ریخت. اسحاق جهانگیری هم که می‌گوید: به رئیسـی گفتم... و لابد منظورش این است که رئیسی نگذاشت پس این وسط بدعهدی‌های آمریکا و دودوزه‌بازی‌های اروپا و چند سره 
بار زدن روسیه و چین در کجای ماجرا قرار می‌گیرد؟
نمی‌خواهیم به گونه‌ای بنویسیم که همین فردا، کیهان و حســين شریعتمداری قلم بردارند و بنویسند. آفتاب یزد (لابد با قیود و توصیفاتی همچــون؛ اجاره‌ای و زنجیره‌ای و بزک‌کننـده  برجام و حامی دولت روحانـی) که روزگاری جزء سینه‌چاکان دفاع از برجـام و مذاکرات هسته‌ای بود حالا منتقد حرف‌های برجامی جهانگیری شده است اما می‌خواهیم بگوییم: وقتی زیر یک سقف نفس می‌کشیم و درون یک قایق نشسته‌ایم، این خط‌کشی‌ها محلی از اعراب ندارد آن هم با نادیده گرفتن بدعهدی‌های یکی از طرف‌های مهم برجام یعنی آمریکای ترامپ و ایضا وقت تلف‌کردن‌های آمریکای بایدن!
 ۱۷ اکتبر ، ۲۵ مهر بالاخره موعد مقرر فرا رسید و مهلت تحریم‌های تسلیحاتی ایران به پایان رسید. یک هفته قبل از رسیدن به این تاریخ، گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ساز ناکوک خود را ساز کرد. شـــــورای اروپا نیز در آستانه این روز به صراحت گفت: تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو نمی‌شود. تکلیف آمریکا نیز مشخص است. حالا یکی بیاید و بگوید؛ در این فقره که نه دولت روحانی تقصیری دارد نه دولت رئیسی و نه جمهوری اسلامی ایران، می‌خواهیم یقه چه کسی را بگیریم؟
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟