loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. ایران در رسانه های جهان ۱۴۰۲/۰۷/۲۵     اتحادیه اروپا: حفظ محدودیت‌ها علیه ایران به معنای اعمال تحریم‌های بیشتر نیست   شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام ک

طاهر مهدوی بازدید : 4 چهارشنبه 26 مهر 1402 نظرات (0)
.
ایران در رسانه های جهان
۱۴۰۲/۰۷/۲۵
ایران در رسانه های جهان: از احتمال حمله اسرائیل تا «اعترافات» آشتیانی
 
 
اتحادیه اروپا:
حفظ محدودیت‌ها علیه ایران به معنای اعمال تحریم‌های بیشتر نیست
 
در مورد اتحادیه اروپا در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم گرفته گام‌های ضروری را برای حفظ محدودیت‌ها تحت «رژیم منع ‌اشاعه اتحادیه اروپا علیه ایران» اتخاذ کند. پیش‌تر، سه کشور اروپایی عضو برجام قصد خود را برای عدم برداشتن گام‌های مرتبط با برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران
در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، اعلام کردند. در این بیانیه که سه‌شنبه ۲۵ مهر روی سایت شورای اروپا قرار گرفته، ادعا شده «شورا ارزیابی کرد که دلایل معتبری برای خودداری از برداشتن این محدودیت‌ها در روز انتقال (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، ۲۶ مهر) وجود دارد». 
در ادامه این بیانیه بدون ‌اشاره به عدم پایبندی طرف‌های غربی برجام در عمل به تعهداتشان ذیل این توافق، ادعا شده، «تصمیم این شورا مطابق با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و برجام است، با توجه به اینکه ایران به تعهدات خود ذیل برجام همان‌طور که از سال ۲۰۱۹ توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده، عمل نمی‌کند». 
این ادعاها در حالی است که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که مؤید برجام است، از ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) محدودیت‌های سازمان ملل در ارتباط با برنامه موشکی ایران برداشته می‌شود.
شورای اروپا در ادامه این ادعاها اعلام کرد اقدامات قانونی را برای حفظ تحریم‌ها که در ابتدا از سوی سازمان ملل علیه افراد و نهادهای دخیل در فعالیت‌های هسته‌ای یا موشک بالستیک ایران یا افراد و نهادهای وابسته به سپاه اعمال شده بود، تصویب کرد. به نوشته این بیانیه، «شورا همچنین توافق کرد محدودیت‌های فردی یا مرتبط با بخش‌ها را که تحت رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا وجود دارد، به‌ویژه مرتبط با‌ اشاعه هسته‌ای ایران و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی را حفظ کند». در ادامه این بیانیه گفته شده
«این گام‌ها به معنای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نیست. به‌علاوه، همه تحریم‌های اتحادیه اروپا که قبلاً تحت برجام برداشته شده، در همین وضعیت باقی می‌ماند». در پایان این بیانیه، ادعا شده که این اقدام در راستای تعهد اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام است و در ادامۀ نامه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام است و در چارچوب سازوکار حل اختلافات برجام است که ژانویه ۲۰۲۰ به‌کار ‌انداخته شد. 
این بیانیه در حالی است که بورل پیش‌تر از عدم اجماع مشارکت‌کنندگان در برجام درباره حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران که تروئیکای اروپایی خواستار آن است، خبر داده و مدعی شده بود به ادامه تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای کامل این توافق متعهد است.
او ۱۵ مهر در بیانیه‌ای که روی وبسایت اتحادیه اروپا منتشر شد، اعلام کرد: ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) نامه‌ای از وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا دریافت کردم که در آن درباره موضوعی در ارتباط با اجرای تعهدات ایران ذیل برجام اطلاع داده شد. وزرای خارجه اعلام کردند ایران از سال ۲۰۱۹ پایبند نبوده و نظرشان این بود که این (موضوع) از طریق سازوکار حل اختلافات برجام (DRM) حل نشده است. آنها قصد خود را برای عدم برداشتن گام‌های مرتبط با برداشته شدن تحریم‌های بیشتر در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کردند. تحلیلگران پیش از این گفته‌اند این رفتار کشورهای اروپایی به معنای آن خواهد بود که این کشورها قصد فعال‌کردن سازوکار موسوم به «اسنپ‌بک» (بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل که به «مکانیسم ماشه» مشهور شده) را ندارند و تنها به دنبال حفظ تحریم‌های شخصی خود علیه برنامه موشکی ایران هستند. به گزارش فارس، هدف از این سیاست که از ابتدای اجرایی شدن برجام توسط کشورهای غربی پیگیری شده، جلوگیری از نابودی توافق از یک‌سو و در عین حال مسدود کردن مسیرهای برخورداری تهران از مزایای آن، از سوی دیگر بوده است.
ایران تصمیم شورای اتحادیه اروپا را محکوم کرد
ناصر کنعانی در واکنش به تصمیم شورای اتحادیه اروپا مبنی بر عدم اجرای تعهدات این اتحادیه در موعد سال هشتم اجرای برجام مصادف با ۲۶ مهر ۱۴۰۲ (برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳)، گفت: این اقدام شورای اتحادیه اروپا، نقض صریح تعهدات اتحادیه و سه کشور اروپایی ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی توأم با سوءنیت است. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت این تصمیم، آن را عملی یکجانبه، غیرقانونی و از لحاظ سیاسی غیرقابل توجیه خواند و تصریح کرد: چنین اقدامی، با ادعاها و رویکرد اتحادیه و سه کشور اروپایی مبنی بر تعهد به اجرای کامل برجام مغایرت دارد.

 

تحریم تسلیحاتی ایران که جوک است اما بی‌چشم و رویی‌ اروپا را عیان می‌کند
اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی علیه ایران مندرج در برجام را که قرار بود ۱۸ اکتبر (27 مهر ماه/ فردا) به پایان برسد، لغو نمی‌کند و همچنان حفظ می‌کند.
تروئیکای اروپایی مدعی شده ایران از سال ۲۰۱۹ به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند نبوده و این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام حل نشده است.
در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد، آمده که اروپا اقدام‌های محدودکننده علیه ایران را ذیل تحریم‌های منع‌اشاعه پس از تاریخ موسوم به «روز انتقال» برجام (۱۸ اکتبر) حفظ می‌کنند.
به گزارش رویترز، شورای اروپا در این بیانیه می‌گوید، تحریم‌هایی که در ابتدا از سوی سازمان ملل علیه افراد و نهادهای دخیل در فعالیت‌های مرتبط با توسعه موشک‌های هسته‌ای یا بالستیک جمهوری اسلامی یا افراد و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع شده بود، همچنان به قوت خود باقی می‌مانند.
این شورا همچنین موافقت کرد که اقدامات بخشی و فردی را که تحت رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا وجود دارد، به‌ویژه اقدامات مربوط به ‌اشاعه هسته‌ای ایران و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی را حفظ کند.
شورای اروپا گفت که این اقدامات به معنای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیست و تغییری در وضعیت تحریم‌های اتحادیه اروپا که قبلاً بر اساس برجام لغو شده بودند، ایجاد نخواهد شد.
یادآور می‌شود طبق برجام، در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی برابر با ۲۶ مهرماه سال ۱۴۰۲، سال هشتم از روز آغاز برجام به پایان می‌رسد و قرار بود در این تاریخ که از آن به عنوان «روز انتقالی» یاد می‌شود، محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای فعال در برنامه‌های موشکی، هسته‌ای و تسلیحاتی ایران لغو شوند.
شایان ذکر است از ابتدا هم گنجاندن موضوع تحریم‌های تسلیحاتی در برجام و موکول کردن لغو این تحریم‌ها به سال هشتم، مورد اعتراض صاحب نظران بود. همچنین برخی خبرها حکایت از این می‌کرد که همان زمان، این تعلیق و تاخیر هشت ساله با اعتراض طرف‌هایی مانند روسیه رو به رو بوده اما مورد قبول طرف ایرانی مذاکره‌کننده قرار گرفته است. از سوی دیگر، پیشرفت‌های خیره‌کننده ایران در حوزه تسلیحات
فوق مدرن مانند موشک و پهپاد، کشورمان را به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تولید بدل ساخته و موضوع واردات تسلیحات در بسیاری از زمینه‌ها را منتفی ساخته و به همین دلیل، تحریم‌ها هم مضحک به نظر می‌رسد. عجیب‌تر این‌که حالا طرف‌هایی مانند روسیه مشتاقانه – و بی‌اعتنا به تحریم‌ها- خواستار خرید تسلیحات پیشرفته از ایران هستند و در مقابل، این اروپاست که با ادبیات دوگانه تهدید و التماس از ایران می‌خواهد این تسلیحات را به روسیه نفروشد!
بنابراین موضوع تحریم‌ها در واقع به خودی خود ارزش و اعتبار چندانی ندارد و صرفا از این جهت که بار دیگر بی‌چشم و رویی و بدعهدی اروپا را نشان می‌دهد، حائز اهمیت است. اروپایی‌ها در حالی مرتکب فرار به جلو می‌شوند که بازیچه آمریکا قرار گرفتند و همزمان با عهدشکنی آمریکا زیر تعهدات خود زدند و فقط به وقت‌کشی به قصد فریب طرف ایرانی (دولت روحانی) پرداختند اما روشن بود که این رویکرد بیش از دو سال، قابلیت تداوم نداشته باشد و ایران هم اقدام متقابل انجام دهد. اروپایی‌ها در موضوع تعهدات برجامی آن قدر بی‌اراده و ناتوان بودند که با وجود فروکاستن تعهدات به وعده‌هایی مثل راه‌اندازی کانال اس پی وی و اینستکس، همان وعده‌های ناچیز را هم عملی نکردند.

 

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در گزارشی در روز 16 اکتبر 24 مهر از ناتالی ونگس به یاوه‌گویی‌های جدید دونالد ترامپ درباره ایران پرداخته است.
نیوزویک با اشاره به چرندیات جدید ترامپ به نقل از وی عنوان می‌دارد: این هفته ایران در انتظار انجام یک حرکت بزرگ به دلیل سیاست‌های خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهور سابق آمریکا است، ترامپ روز دوشنبه هشدار داد که این کشور خاورمیانه (غرب آسیا) در حال ساخت زرادخانه هسته‌ای در مقیاس بزرگ است.
این هفته‌نامه می‌افزاید: ترامپ روز جمعه در پستی در شبکه اجتماعی خودش گفت که اگر انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 «تقلب و دزدیده شده» نبود، درگیری ادامه‌دار اسرائیل و حماس هرگز اتفاق نمی‌افتاد، و این ادعای بی‌اساس را تکرار کرد که شکست او در برابر بایدن ناشی از تقلب گسترده رای‌دهندگان آن بود.
نیوزویک به نقل از ترامپ مدعی شد: «لطفاً کسی به بدترین رئیس‌جمهور تاریخ ما، جو بایدنِ متقلب، که سرنخی ندارد، اطلاع دهد که در حالی که او به من، به طور غیرقانونی حمله می‌کند، و همیشه سعی می‌کند دیگران را به‌خاطر بسیاری از افراد مقصر بداند. ایران به سرعت در حال ساخت زرادخانه در مقیاس بزرگ از سلاح‌های هسته‌ای است.»
در ادامه این گزارش آمده است: «ترامپ می‌گوید: این احمق نالایق (بایدن) از ایران طلب رحم می‌کند، (او به ایران می‌گوید) خواهش می‌کنم، من همه چیز را به شما می‌دهم، هر کاری بخواهید، انجام می‌دهم. به ما صدمه بزن! این موقعیتی است که این احمق ابله ما را در آن قرار داده است.»
نیوزویک در این گزارش اذعان کرد که دولت بایدن در مقابل ایران، عاجز و ناتوان است.
پولیتیکو: ایران به قابلیت‌های سایبری استثنایی معروف است
پایگاه رسانه‌ای تحلیلی پولیتیکو در گزارشی از جوزف گدئون در روز 16 اکتبر 24 مهر به بررسی احتمال جنگ سایبری بین ایران و رژیم صهیونیستی پرداخته است
پولیتیکو عنوان می‌دارد: تهران به صراحت اعلام کرده است که اگر اسرائیل از غزه عقب‌نشینی نکند، پس از حمله وحشیانه حماس به اسرائیل، بیش از یک هفته از بحران انسانی ناآرام و موشکباران نوار غزه وارد معارضه خواهد شد. این چیزی است که می‌تواند برای یک درگیری سایبری معنی داشته باشد.
این رسانه آمریکایی می‌افزاید: کارشناسانی مانند الکس واتانکا، مدیر برنامه ایران مؤسسه خاورمیانه، می‌گویند یکی از راه‌ها می‌تواند عملیات سایبری تهاجمی به اسرائیل باشد که به ایران فضائی برای مانور و جلوگیری از دخالت برای جلوگیری از تشدید تنش منطقه‌ای می‌دهد... فکر نمی‌کنم آنها هر آنچه را که در اختیار دارند از نظر قابلیت‌های سایبری پرتاب کنند. اگرچه آنها ممکن است ظرفیت وارد کردن خسارت را داشته باشند، اما این باعث تشدید تنش می‌شود و ایران به دنبال وارد شدن به جنگ با اسرائیل نیست.
پولیتیکو همچنین مدعی شده است: ایران و اسرائیل در حال حاضر در شبیه‌‌سازی‌ها و جنگ سایبری در حال انجام اقداماتی هستند. هر دو آنها بیش از یک دهه است که به نوبت شمشیرهای سایبری را به سمت یکدیگر تاب می‌دهند.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: ایران به قابلیت‌های سایبری استثنایی معروف است.

 

گروسی مدعی شد
نباید در مورد ایران هم مانند کره ‌شمالی شکست بخوریم

مدیرکل آژانس اتمی با تشبیه ادعایی شرایط ایران به وضعیت کره شمالی پیش از اخراج بازرسان آژانس و انجام اولین آزمایش اتمی، گفت که باید مانع تکرار آن اتفاق شوند.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد سه‌شنبه مدعی شد که جهان نباید در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، دچار شکستی بشود که در برابر برنامه اتمی کره شمالی متحمل گردید.
گروسی در کنفرانس مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که کشورهای مختلف باید مراقب باشند تا مطمئن شوند که بن‌بست با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، شبیه کره شمالی نمی‌شود.
وی در این‌باره گفت: «ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این مشکل به کار بگیریم و درباره اینکه چه اتفاقی در خصوص ایران در حال رخ دادن است و چه کاری برای آن می‌توان انجام داد، بحث کنیم تا به یک شکست در مورد کشوری که توانایی‌هایی برای تولید تسلیحات اتمی دارد، تبدیل نشود». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این نیز مدعی شده بود که اجرای توافق‌های اخیر راستی‌آزمایی با ایران پیشرفت مورد نظر این سازمان را برآورده نکرده است.
گروسی همچنین در زمینه عدم تمدید اعتبارنامه برخی از بازرسان آژانس از سوی ایران ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران در تصمیم خود درباره بازرسان این سازمان تجدیدنظر کند.
به گزارش فارس، چندی قبل، سخنگوی وزارت صنعت انرژی هسته‌ای کره شمالی آژانس اتمی گفته بود که آژانس اتمی به بلندگوی جیره‌خوار آمریکا تبدیل شده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟