loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان در دیدار همتای عراقی: در تأمین امنیت ملی خود جدی هستیم  ۱۴۰۲/۰۶/۲۵ وزیر امور خارجه در دیدار همتای عراقی در تهران تصریح کرد: نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی هستیم. حسین ام

طاهر مهدوی بازدید : 6 یکشنبه 26 شهریور 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان در دیدار همتای عراقی:
در تأمین امنیت ملی خود جدی هستیم 
۱۴۰۲/۰۶/۲۵
امیرعبداللهیان با همتای عراقی خود دیدار کرد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و  جهان | Mehr News Agency
وزیر امور خارجه در دیدار همتای عراقی در تهران تصریح کرد: نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی هستیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ظهر چهارشنبه ۲۲ شهریور میزبان فؤاد حسین، وزیر امور خارجه جمهوری عراق و هیئت همراه بود.
در خلال دو دور گفت‌وگوی وزرای امور خارجه، موضوعات مختلف دوجانبه و برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
وزیر امور خارجه پیوندهای عمیق تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، دینی و  اجتماعی بین دو ملت را سرمایه مهمی برای گسترش بیش از پیش مناسبات در تمامی زمینه‌ها، اعم از همکاری‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری، صنعتی و علمی و فناوری عنوان کرد.
امیرعبداللهیان جمهوری عراق را دارای جایگاهی ممتاز در منظومه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان و تاکید کرد: امروز دو کشور از عالی‌ترین سطح مناسبات و همکاری‌های دو‌جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند.
وزیر امور خارجه ایران افزود: متعاقب برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در همه ابعاد مناسبات دو‌جانبه بوده‌ایم که آغاز اجرای پروژه راه آهن شلمچه- بصره، نمونه بارزی از همکاری‌های دو کشور است.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه با ‌اشاره به موافقتنامه امنیتی بین دو کشور تصریح  کرد: تجربه ثابت کرده که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی است. 
وزیر امور خارجه ایران با ‌اشاره به اطلاعات ارائه شده از سوی وزیر امور خارجه جمهوری عراق، نسبت به تعهد عراق در زمینه خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق مرزی ایران، انتقال آنها به عمق خاک عراق در اقلیم خودمختار کردستان، تلاش برای خلع سلاح آنان و اجرای کامل موافت‌نامه امنیتی ابراز خرسندی کرد.
امیرعبداللهیان با نفی پدیده تروریسم تأکید کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها نه تنها به ضرر جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران و منطقه، بلکه به ضرر حتی اقلیم کردستان جمهوری عراق خواهد بود. ما معتقدیم این لکه سیاه باید هرچه زودتر از صفحه سفید مناسبات دو کشور پاک شود.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در این دیدار با قدردانی از مردم عراق و مسئولان ملی و محلی این کشور در مناطق مختلف برای میزبانی شایسته و صمیمانه از زائران اربعین حسینی و نیز مواضع مستحکم مرجعیت دینی و مقامات عراقی در قبال پدیده اسلام‌هراسی و اهانت به ساحت کتب آسمانی و قرآن کریم، همکاری جمهوری اسلامی ایران، عراق و عربستان سعودی در راستای جرم‌انگاری اهانت به قرآن کریم در غرب را قابل توجه دانست.
فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار، با ابراز خرسندی از تحولات اخیر منطقه‌ای و گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود از جمله عربستان سعودی تاکید کرد: این تحولات به گسترش امنیت و استقرار منطقه کمک خواهد کرد و جمهوری عراق همواره به تلاش برای ایجاد و تقویت امنیت دسته جمعی در منطقه متعهد خواهد بود.
وی موافقتنامه امنیتی بین دو کشور را نیز در راستای قانون اساسی جمهوری عراق عنوان کرد که به صورت واضح امکان استفاده هر گروهی از خاک این کشور  برای حمله به کشورهای دیگر را مردود دانسته است.
وزیر امور خارجه عراق در ادامه تاکید کرد: دولت عراق و اقلیم کردستان عراق نسبت به اجرای این موافقتنامه امنیتی و نقشه راه  مشخص شده در این خصوص به منظور خلع سلاح گروه‌های تروریستی و انتقال آنان به اردوگاه پناهندگان زیر نظر سازمان ملل کاملا متعهدند. 
وی در ادامه اهانت به ساحت قرآن کریم و سایر کتب آسمانی را نقض حقوق بشر و اهانت به آزادی بیان دانست که بی‌شک زمینه‌ساز تداوم خشونت‌ورزی و کینه‌توزی و به ضرر همگان خواهد بود.
وزیر خارجه ارمنستان: خاک ارمنستان مکانی برای فعالیت‌های ضدایرانی نخواهد بود
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۲ شهریور ماه با «آرارات میرزوویان» وزیر امور خارجه ارمنستان تلفنی گفت‌وگو و درباره تحولات جاری در منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های گسترش و تعمیق روابط دوجانبه بحث و تبادل‌نظر کرد.
این گفت‌‌گوی تلفنی پس از تحرکات اخیر در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربابجان صورت گرفته است. روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که  ایران با مقامات دو کشور در تماس است و گفته بود: مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی جدید از سوی جمهوری آذربایجان اظهار نگرانی کردند. اما مقامات جمهوری آذربایجان به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و براساس اظهارات مقامات آذربایجانی، نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است که در این فصل، تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.
وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی امروز ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات دو کشور، اجرائی شدن نقشه راه پیشگیری از آلودگی رود ارس به منظور حفظ سلامت این زیست بوم را حیاتی خواند.
امیرعبداللهیان با ‌اشاره به رزمایش نظامی ارمنستان و آمریکا، هرگونه حضور نیروهای بیگانه در منطقه را عامل پیچیده‌تر شدن وضعیت منطقه برشمرد.
امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ارمنستانی با ‌اشاره به ضرورت حل و فصل ریشه‌ای اختلافات برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه، موثرترین راه برای رسیدن به صلح جامع را گفت‌وگوها و سازوکارهای منطقه‌ای از جمله سازوکار ۳+۳ دانست. 
آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان نیز، توسعه مناسبات با ایران را سازنده و مهم خواند و با ‌اشاره به نقل و انتقال نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان گفت: هرگونه تغییر مرزها در قفقاز جنوبی غیر قابل قبول است. 
وی با ‌اشاره به گفت‌وگوهای مقامات محیط زیستی دو کشور، بر اهمیت سلامت زیست محیطی رودخانه ارس تأکید کرده و گفت: خاک ارمنستان قطعا مکانی برای فعالیت‌های ضدایرانی نخواهد بود.
وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین بر گسترش مناسبات این کشور و ایران تأکید کرد.
گفت‌وگوی تلفنی صریح و شفاف امیرعبداللهیان و همتای آلمانی
حسین امیرعبداللهیان و «آنالنا بائربوک» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آلمان چهارشنبه ۲۲ شهریور ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.
براساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دو طرف در این تماس تلفنی دیدگاه‌های مهم خود را در مورد طیف وسیعی از مسائل از جمله موضوعات مورد توجه جمهوری اسلامی ایران تبادل کردند.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که این گفت‌وگوی مبتنی بر احترام متقابل به صورت صریح و شفاف انجام شده است.
به گزارش فارس، آلمان به همراه فرانسه و انگلیس روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه بیانیه‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند. اقدامی که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه را به همراه داشت و با بیان اینکه پاسخ و واکنش متناسب را در اولین فرصت به حرکت سیاسی ۳ کشور اروپایی نشان می‌دهیم، گفت: اعمال فشار سیاسی علیه ایران در شورای حکام آژانس نتیجه معکوس دارد.
«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان از ابتدای اغتشاشات سال گذشته در ایران نه تنها اظهارات مداخله‌جویانه‌ای را درباره اوضاع داخلی ایران مطرح کرد، بلکه کشورش یکی از بانیان تحریم‌ها علیه ایران نیز بوده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱ در پیامی توئیتری خطاب به وزیر خارجه آلمان نوشته بود: خانم وزیر خارجه آلمان: مواضع تحریک‌آمیز، مداخله‌جویانه و غیردیپلماتیک نشان‌دهنده پختگی و تدبیر نیست. تخریب پیوندهای قدیمی پیامدهای بلندمدت دارد.
وزیر خارجه قطر اعلام کرد: پایان روند انتقال اموال ایران به بانک‌های قطر در هفته آینده
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر روز پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه در گفت‌وگویی تلفنی درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور به بحث و رایزنی پرداختند.
این گفت‌وگوی تلفنی در آستانه اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال دارایی‌های ایران در کره جنوبی به قطر و تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در هفته آینده انجام شده است.
وزیر امور خارجه ایران در این تماس تلفنی از نقش سازنده دولت قطر در زمینه پیگیری‌های مرتبط با آزاد‌سازی اموال جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی و آزادی زندانیان قدردانی کرد. 
در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای قطری همچنین آمادگی طرفین درخصوص تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، در روز مورد توافق و با نقش‌آفرینی دولت قطر مورد تأکید قرار گرفت.
وزرای امور خارجه ایران و قطر در این رایزنی تلفنی بر تداوم و استمرار مشورت‌های فیمابین در زمینه‌های مورد علاقه تأکید کردند.
وزرای خارجه ایران و قطر  چهارم شهریورماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.
تأکید امیرعبداللهیان بر حمایت از ابتکارات منطقه‌ای برای کمک به حل چالش‌های افغانستان
«آصف علی خان درانی» نماینده ویژه نخست‌وزیر پاکستان در امور افغانستان روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره روند تحولات افغانستان رایزنی و تبادل‌نظر کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار با تأکید بر نقش اثرگذار ایران و پاکستان در تحولات منطقه و افغانستان، ابراز  امیدواری کرد که تداوم این رایزنی‌ها به صلح و آرامش بیشتر در منطقه و به ویژه افغانستان کمک کند.
امیرعبداللهیان در ادامه با بررسی وضعیت افغانستان، بر ضرورت حمایت از ابتکارات منطقه‌ای در چارچوب  همسایگان در راستای کمک به حل چالش‌های افغانستان تأکید کرد.
به گزارش فارس، «آصف علی خان درانی» نیز در این دیدار از فرصت تبادل‌نظر و گفت‌وگو بین طرفین ابراز خرسندی کرده و با ارائه ارزیابی خود از تحولات و شرایط افغانستان در ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی، بر اراده پاکستان مبنی بر همکاری با جمهوری اسلامی ایران در جهت کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان تأکید کرد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟