loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. واکنش وزارت خارجه به اقدامات خصمانه اتحادیه اروپا:  ایران به هیچ عنوان تسلیم فشار، تهدید و تحریم نخواهد شد     ۱۴۰۱/۰۹/۲۵ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بی

طاهر مهدوی بازدید : 8 شنبه 26 آذر 1401 نظرات (0)
.
واکنش وزارت خارجه به اقدامات خصمانه اتحادیه اروپا:
 ایران به هیچ عنوان تسلیم فشار، تهدید و تحریم نخواهد شد  
  ۱۴۰۱/۰۹/۲۵

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ۱۱ ماده‌ای به جمع‌بندی شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مواضع خصمانه برخی دولت‌های اروپایی پاسخ داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران دستور کارهای ساختگی که به عنوان بخشی از کارزار سیاسی سازمان‌دهی شده برای تحت فشار قراردادن حداکثری حاکمیت و ملتی در حال رشد که در برابر دو چالش همزمان، یعنی منزوی‌سازی خارجی و جنگ اقتصادی ایالات متحده مقاومت می‌کنند، را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد و به شدیدترین وجه ممکن این سوءاستفاده از فرآیندها و آیین‌های بین‌المللی- چه در شورای حقوق بشر و چه جمع‌بندی شورای وزیران اتحادیه اروپا- را محکوم می‌کند.‌»
ایران؛ آماده جمع‌بندی مذاکرات
وزارت خارجه ایران افزود: «‌در جریان مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل و موثر برجام، مطالبات جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب برجام و مذاکرات وین بوده است. اما فهرست بلند نقض‌های فاحش طرف‌های اروپایی و آمریکایی در زمان اجرای برجام، ایران را ناگزیر می‌سازد که برای آینده واقع‌بین باشد. هدف جمهوری اسلامی ایران، انعقاد یک توافق پایدار و باثبات است، توافقی که در آن اولاً انتفاع عملی ایران از لغو تحریم‌ها تضمین شود؛ و ثانیاً، تحت تاثیر سیاست داخلی دولت‌ها به‌سادگی نقض نگردد. جمهوری اسلامی ایران، بر اساس پیش‌نویس مذاکرات وین که نتیجه ماهها مذاکرات سخت و فشرده بود، آماده جمع‌بندی مذاکرات است. اکنون طرف‌های غربی مقابل هستند که با اتخاذ سیاست‌های غیرواقع‌بینانه و محاسبات اشتباه، دچار سردرگمی هستند.»
غربی‌ها، فضای همکاری‌های ایران و آژانس را تخریب نکنند
در این بیانیه آمده است: «‌جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسئولیت‌پذیر معاهده عدم اشاعه، همواره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس تعهدات بین‌المللی خود، و متناسب با شأن و جایگاه تخصصی و فنی آژانس همکاری داشته و مصمم به ادامه این همکاری‌ها است. به کشورهای غربی نیز توصیه می‌کنیم که با پرهیز از سیاسی‌کاری، فضای همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس را تخریب نکنند.»
وزارت خارجه افزود: «موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در بحران اوکراین، حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و ضرورت پایان بخشی به مخاصمه از طریق راه‌حل‌های سیاسی است. همان‌طور که مکرراً از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران تأکید شده است، ما هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین، در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم. کلیه همکاری‌های دفاعی و تسلیحاتی ایران با سایر کشورها نیز همسو با حقوق و تعهدات بین‌المللی ایران بوده است.»
در این بیانیه آمده است: «‌ایران لنگر امنیت و ثبات در منطقه است. هرگز در طول تاریخ، به همسایگان حمله نکرده ‌اما مورد حمله قرار گرفته است. در عین حال، رویه ثابت ایران در چند دهه گذشته نشان داده است که به هیچ عنوان تسلیم فشار، تهدید و تحریم نخواهد شد؛ به عهدی که می‌بندد وفا می‌کند؛ و در مقابل متجاوز می‌ایستد... اروپا باید پاسخگوی نقش خود در بی‌ثباتی منطقه از طریق تداوم صادرات جنگ‌افزارهای پیشرفته و دستکاری امنیتی در نظم منطقه‌، ائتلاف‌‌سازی برای ارعاب و فشار، دخالت در امور داخلی کشورها به بهانه ایجاد دموکراسی‌های گلخانه‌ای که همزیستی دولت‌ها را مختل می‌سازد، باشد.»
وزارت خارجه ایران تصریح کرد: «‌تجربه تلخ جنایات داعش، همچنان مردم منطقه غرب آسیا را متأثر می‌سازد. علی‌رغم ادعاهای آمریکا و متحدان آن، اگر نقش ایران و قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم، شهید سردار سلیمانی و همت ملت‌های عراق و سوریه در مبارزه، مهار و شکست موج تروریسم داعش نبود، نه تنها امنیت و ثبات منطقه، بلکه صلح و امنیت بین‌المللی به طور جدی تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت.»
به سیاست همسایگی در منطقه ادامه می‌دهیم
این بیانیه افزود: «ما به امنیت، ثبات و رفاه درون زا و فراگیر در منطقه معتقد هستیم. دست برادری به سوی تمامی همسایگان خود از جمله کشورهای منطقه غرب آسیا دراز کرده‌ایم و در طول بیش از یک‌سال گذشته دامنه همکاری‌های ایران و همسایگان گسترده‌تر و متنوع‌تر شده است. تنها با مشارکت خود کشورهای منطقه، پایداری، امنیت، ثبات و رفاه فراگیر تضمین می‌شود. ما به سیاست مهم همسایگی، با هدف نیل به امنیت دسته‌جمعی در منطقه ادامه می‌دهیم و اتهامات بی‌اساس ما را از این مسیر باز نخواهد داشت.»
وزارت خارجه ایران در پایان خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران ضمن اعتراض شدید به وضع تحریم‌های غیرقابل قبول و بی‌مبنا از سوی اتحادیه اروپا، معتقد است که تعامل و گفت‌وگو با این اتحادیه و اعضای آن، تنها از مسیر احترام، اعتماد، منافع متقابل و مشترک می‌گذرد. بر این اساس، درهای تعامل و گفت‌وگو را باز گذاشته‌ایم و در عین حال از بیان مطالبات و مواضع انتقادی خود نیز باز نمی‌مانیم. طبیعتاً، در صورت عدم توقف فضا‌سازی‌هایی که در بستر ایران‌هراسی صورت می‌پذیرد، فرصت‌ها برای پیشبرد منافع متقابل، به شکل قابل توجهی متأثر خواهد شد.»

 
واکنش‌ها به قطعنامه لغو حضور ایران در کمیسیون مقام زن
تصویب قطعنامه ضدایرانی منعکس‌کننده نفاق بانیان آن است

فرارو | کنعانی: تصویب قطعنامه غیراجماعی آمریکا علیه ایران، وجاهت قانونی  ندارد

در نشست مضحک و ضدایرانی آمریکا که چهارشنبه به بهانه حمایت از زنان ایرانی و همسو با اغتشاشگران و اراذل اجاره‌ای در کمیسیون مقام زن سازمان ملل برگزار شد، واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه سیاسی پایان دادن به عضویت ایران در این کمیسیون را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در نیویورک مطرح کرد تا در این باره تصمیم‌گیری شود.
در نهایت، قطعنامه لغو حضور ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل چهارشنبه شب با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.
کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.
چین و روسیه با لغو حضور ایران از کمیسیون مقام زن مخالفت کردند
نماینده روسیه در این نشست در مخالفت با حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: شما اصلاً تعریف سازمان ملل دراین خصوص را خوانده‌اید؟ همکاران غربی ما عادت دارند ساختارهای کارآمد بین‌المللی را تخریب کنند. تنظیم‌کنندگان قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل باید نگاهی به سوابق خود در نقض حقوق بشر بیندازند. عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون به دلیل برخورد خشن با زنان باید بررسی شود.
نماینده چین در این نشست در مخالفت با حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: معتقدیم حکومت ایران و مردم این کشور می‌توانند مسائل داخلی خودشان را مدیریت کنند. پکن معتقد است حذف ایران از کمیسیون مقام زن رویه‌ای خطرناک پایه‌گذاری خواهد کرد.
نماینده ونزوئلا:قطعنامه پیشنهادی آمریکا خصمانه است قطعنامه واشنگتن دیکتاتوری اعمال می‌کند
به گزارش مهر، نماینده ونزوئلا در نشست بررسی وضعیت ایران در کمیسیون مقام زن تصریح کرد: قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن خصمانه است. می‌خواهیم در حمایت از منشور سازمان ملل صحبت کنیم. اصل چندجانبه‌گرایی یکی از بنیادهای سازمان ملل است و نباید خدشه‌دار شود. اگر قدرت سیاسی بر حاکمیت قانون فائق شود نه تنها سیستم بین‌المللی را ضعیف می‌کند؛ بلکه اجازه می‌دهد سازمان ملل پسرفت هم کند. به نظر ما کشوری که عضو مشروع نهادهای بین‌المللی است نمی‌تواند از این کمیسیون اخراج شود.؛ چرا که همه کشورهای سازمان ملل بر عضویت آن کشور توافق کرده‌اند. اگر قرار باشد کشوری اخراج شود باید گام‌های دیگر مورد بررسی قرار گیرد. ما از تمام اعضای کمیسیون مقام زن می‌خواهیم از یک بدعت خطرناک جلوگیری کنند. این نشست سنت خطرناکی را پایه‌گذاری می‌‌کند تا خودکامگی قدرت بگیرد. این کشورها می‌خواهند اراده سیاسی خود را بر سایرین تحمیل کنند. قطعنامه آمریکا یک دیکتاتوری را اعمال می‌کند.
گفتنی است تصمیم‌گیری سیاسی این نهاد علیه ایران در حالی است که علی‌رغم نگاه کاملا منفی عربستان سعودی نسبت به زنان، چنین نهادی تا کنون ریاض را از عضویت در آن محروم نکرده است و یا پس از قطعه قطعه کردن جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول در سال 2018 به دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، تصمیم محکمی علیه عربستان اتخاذ نشد. از سوی دیگر، نهادهای این‌چنینی تا کنون علیه جنایت‌های بی‌شمار رژیم صهیونیستی در قبال زنان و کودکان در سرزمین‌های اشغالی در طول چند دهه تجاوز و اشغالگری این رژیم، تاکنون موضعی محکم و بازدارنده اتخاذ نکرده است.
سوریه: پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن نقض منشور سازمان ملل است
وزارت امور خارجه سوریه، روز پنجشنبه در واکنش به قطعنامه لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، این اقدام را نقض مفاد منشور سازمان ملل و سازوکارهای حقوقی این سازمان بین‌المللی دانست.
طبق بیانیه منتشر شده در وب سایت رسمی وزارت امور خارجه سوریه، دمشق تأکید کرد: «سیاست زدگی، استانداردهای دوگانه، دورویی، نقض منشور و سازوکارهای حقوقی کار سازمان ملل متحد اساس تحرکات آمریکا برای پیشبرد قطعنامه‌ای بود که به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن پایان داد؛ کشوری که طی یک رأی‌گیری دموکراتیک کرسی خود را در این کمیسیون به دست آورده بود.»
کنعانی قطعنامه غیراجماعی آمریکا در نشست «اکوسوک» را شدیدا محکوم کرد
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه غیراجماعی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) را اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد‌کننده رویای نادرست در این نهاد بین‌المللی خواند و این اقدام دولت آمریکا را شدیدا محکوم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این اقدام مغرضانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاشی برای تحمیل خواسته‌های سیاسی یکجانبه و نادیده گرفتن رویه انتخابات در نهادهای بین‌المللی است.
کنعانی، اقدام به محروم کردن یک عضو قانونی کمیسیون مقام زن، یک بدعت سیاسی، اعتبارزدایی از این تشکل بین‌المللی و همچنین ایجاد‌کننده رویه‌ای یک‌جانبه برای سوء‌استفاده‌های آتی از نهادهای بین‌المللی خواند و افزود: مضحک اینکه رژیم جعلی اسرائیل با سوابق سیاه جنایات سازمان یافته علیه ملت مظلوم فلسطین، با حمایت آمریکا و اذنابش عضو کمیسیون مقام زن به شمار می‌رود.
کنعانی با اشاره به تلاش‌های گسترده و طولانی مدت آمریکا در بی‌ثبات ‌سازی ایران و نقش این کشور در نقض فاحش حقوق ملت ایران اظهار داشت: کشوری که خود ناقض بزرگ حقوق ملت و جامعه زنان ایران است و از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون، از هیچ اقدام خصمانه‌ای علیه حقوق و منافع مردم ایران دریغ نکرده، چگونه اکنون داعیه‌دار حمایت از حقوق زنان ایرانی شده است؟
وی یادآور شد: بی‌تردید آمریکا نمی‌تواند با سیاه‌نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، بر نقض گسترده حقوق عامه ملت و خاصه زنان ایران از طریق تحمیل تحریم‌های یک‌جانبه در چند دهه متمادی سرپوش بگذارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی در حوزه پیشرفت زنان داشته و بدیهی است بعد از این نیز زنان ایران مسیر پیشرفت و ترقی را بر مبنای ارزش‌های ایرانی اسلامی ادامه خواهند داد.
کنعانی در پایان گفت: ما از ۲۵ کشور عضوی که به اشکال مختلف از این قطعنامه حمایت نکردند و به آن رای مثبت ندادند، تشکر می‌کنیم و بی‌تردید اقدام آمریکا از نگاه ملت بزرگ ایران و در محکمه قضاوت وجدان‌های بیدار و دولت‌های مستقل جهان محکوم و غیرقابل قبول است.
پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن نشانه‌ای از بازگشت یک‌جانبه‌گرایی بود
رایزن نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست چهارشنبه (۲۳ آذرماه) شورای امنیت گفت: در حالی که نماینده آمریکا در نشست امروز شورای امنیت در حمایت آمریکا از چندجانبه‌گرایی و دفاع از منشور سازمان ملل متحد صحبت کرد، اما همزمان، در نشست دیگر سازمان ملل و در جلسه شورای اقتصادی و اجتماعی، چهره واقعی و بدون نقاب آمریکا را به نمایش گذاشت و در رفتاری ریاکارانه، با به راه‌انداختن کمپین تبلیغاتی و اطلاعات نادرست علیه جمهوری اسلامی ایران، درخواست غیرقانونی و بی‌اساس خود را برای محروم کردن ایران از امتیازات عضویت خود به عنوان عضو منتخب کمیسیون مقام زن، که ایران از طریق یک روند انتخاباتی شفاف و دموکراتیک به آن ملحق شد، دنبال کرده است.
وی تاکید کرد: متأسفانه، چنین تصمیمی با انگیزه سیاسی، به طور غیرقانونی و توسط یکی از اعضای قانون‌شکن و قلدر سازمان ملل انجام شد که به حاکمیت قدرت متوسل شد و برای دستیابی به هدف سیاسی خود فشار سیاسی زیادی را بر اعضای مستقل اکوسوک برای همراهی با تصمیم این کشور اعمال کرد.
نماینده ایران گفت: پایان دادن به عضویت کمیسیون مقام زن، نشانه آشکار دیگری از بازگشت یک‌جانبه‌گرایی بود. اقدام امروز ایالات متحده یک حمله آشکار به بنیاد قانونمدار سیستم سازمان ملل و تمسخر چندجانبه‌گرایی بود. همچنین منشور سازمان ملل متحد، از جمله اصل برابری حاکمیتی کشورها در عضویت و مشارکت معنادار و برابر در همه مجامع چندجانبه را نقض کرده است، که به عنوان پایه کلیدی چندجانبه‌گرایی و نظام سازمان ملل تلقی می‌شود. این دیپلمات ایرانی گفت: این اولین بار نیست که آمریکا نظام سازمان ملل و چندجانبه‌گرایی را تضعیف می‌کند. در واقع، ایالات متحده به دلیل نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی شناخته می‌شود. یکی دیگر از اقدامات مضری که نشان می‌دهد ایالات متحده چگونه علیه چندجانبه‌گرایی اقدام می‌کند، خروج این کشور از برجام است، توافقی که نتیجه چندجانبه‌گرایی بود، در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد و به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک مشترک توسط جامعه بین‌المللی پذیرفته شد.
وی افزود: علاوه‌بر این، ایالات متحده آشکارا از اجرای قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر درخواست توافق فوری تحریم‌های ایالات متحده خودداری کرده است.
نماینده جمهوری اسلامی ایران گفت: ما بر این باوریم که وقتی چنین اقدامات یکجانبه غیرقانونی و تهاجمی چندجانبه‌گرایی را تهدید می‌کند، باید از آن دفاع کنیم، با چالش‌های آن مقابله کنیم و ارتباط و اثربخشی آن را ارتقا دهیم. نظم بین‌المللی قاعده محور مستلزم این است. سازمان ملل باید با قدرت در جهت حمایت و ارتقای چندجانبه‌گرایی حرکت کند.
وی گفت: سازمان ملل متحد نباید به ایالات متحده اجازه دهد تا برنامه یک‌جانبه، متکبرانه و خودمحورانه خود را به طور نامحدود دنبال کند یا از هرگونه خلأ در هنجارها و رویه‌های نهادهای سازمان ملل سوءاستفاده کند و همچنین جامعه بین‌المللی نباید به کشورهای عضو خود اجازه دهد که در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شوند. در همین راستا، چه در گفتار و چه در عمل، جامعه بین‌المللی باید به شدت با یکجانبه‌گرایی آمریکا مخالفت کرده و آن را رد کند. این امر چندجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل را با حمایت اساسی همراه خواهد کرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟