loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. کدخدایی در دیدار اساتید حقوق دانشگاه‌های عراق: دانشگاه‌های عراق درباره جنایت آمریکا در ترور شهیدان مقاومت روشنگری کنند   ۱۴۰۲/۰۴/۲۶ رئیس‌ پژوهشکده شورای نگهبان از ج

طاهر مهدوی بازدید : 13 سه شنبه 27 تیر 1402 نظرات (0)
.
کدخدایی در دیدار اساتید حقوق دانشگاه‌های عراق:
دانشگاه‌های عراق درباره جنایت آمریکا
در ترور شهیدان مقاومت روشنگری کنند
  ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
استادان دانشگاه‌های عراق چهره واقعی آمریکایی‌ها را افشا کنند - خبرگزاری  شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه
رئیس‌ پژوهشکده شورای نگهبان از جامعه علمی عراق خواست ضمن تبیین ایثارگری‌های شهیدان مقاومت‌، زمینه را برای طرح شکایت از آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی فراهم کنند.
عباسعلی کدخدایی، رئیس ‌پژوهشکده شورای نگهبان در دیدار استادان حقوق دانشگاه‌های عراق که به منظور بازدید و آشنایی با پژوهشکده شورای نگهبان حاضر شده بودند، اظهار داشت: نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران که ۴۴ سال پیش با رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت یک نظام مردم‌سالار دینی است که هم حضور مردمی و هم حفظ شریعت اسلامی در آن دیده شده است.
وی با بیان اینکه مراجع قانون‌گذاری در دنیا نیازمند مراجع نظارتی هستند، افزود: ما در دنیا دو نوع سیستم نظارت بر تقنین داریم؛ یکی نظارت قضائی است که دادگاه‌های عالی بر مصوبات، نظارت می‌کنند مثل دیوان عالی آمریکا که می‌تواند مصوبات کنگره را باطل کند یا در ژاپن و اتریش که این دادگاه‌ها قوانین مغایر با قانون اساسی را باطل می‌کنند.
کدخدایی نوع دیگر نظارت بر تقنین را نظارت مراکزی غیر قضائی مثل شورای قانون اساسی در فرانسه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه نظامی دینی- سیاسی است از دو بُعد شرعی و سیاسی یک مرجع غیر قضائی را برای نظارت بر تقنین پیش‌بینی کرده است.
 مسئولان قضائی ایران و عراق همکاری نزدیکی در پیگیری پرونده ترور شهیدان مقاومت دارند
در ادامه این دیدار، کدخدایی به موضوع جنایات آمریکا در منطقه پرداخت و گفت: آمریکا هر روز در منطقه ما و سایر نقاط دنیا آتش‌افروزی می‌کند و فقط به دنبال منافع نامشروع خود است.
وی تنها راه دفع شر آمریکا را همبستگی ملت‌های منطقه دانست و افزود: اگر کشورهای مسلمان منطقه با هم متحد شوند آن موقع پیروزی نزدیک است و غربی‌ها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.
مشاور وزیر امور خارجه و رئیس‌کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی با بیان اینکه شهیدان حاج قاسم سلیمانی ابومهدی المهندس خدمات فراوانی به مردم منطقه و حتی جهان کردند، گفت: مقابله با گروه‌های تروریستی که با حمایت آمریکا شکل گرفته بود یکی از خدمات آن شهیدان است و آرامش فعلی منطقه به برکت مجاهدت شهیدان سلیمانی، ابومهدی و یاران‌شان است.
کدخدایی در ادامه با ‌اشاره موضوع حقوق بشر خطاب به استادان دانشگاه‌های عراق اظهار داشت: یکی از وظایف ما این است که با نگاه حقوق بشری خدمات و ایثارگری‌های این دو شهید را برای جامعه خودمان تبیین کنیم. اگر قرار باشد جایزه حقوق بشر در منطقه داده شود باید به شهیدان حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر شهدای ایران و عراق اعطا شود.
رئیس‌ کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی همچنین با بیان اینکه جنایت آمریکا در ترور شهدای مقاومت یک جنایت ضدبشری است، گفت: یک بعد پیگیری پرونده، بعد حقوق بشری آن است که جامعه جهانی باید متوجه این نقض حقوق بشر شود تا ما هم بتوانیم بهتر پرونده را دنبال کنیم.
وی با اظهار خرسندی از پیگیری پرونده ترور شهیدان مقاومت در ایران و عراق تصریح کرد: البته باید مراقب بود پرونده از مسیر دقیق حقوقی پیگیری شود و ضمناً پیگیری پرونده مشمول مرور زمان نشود که خدای ناکرده دچار نسیان و فراموشی شود.
ترور شهیدان مقاومت فراتر از قتل عمد است
کدخدایی در ادامه با تاکید بر اینکه ما در ایران از دو بعد حقوقی و کیفری پیگیر پرونده هستیم، تصریح کرد: اخیراً کیفرخواست این پرونده ارائه شده است که البته با توجه به اینکه متهمین پرونده خارجی هستند این موضوع نیازمند تشریفات خاصی است، مثلاً همین عنوان مجرمانه که ظاهراً در عراق فقط یک قتل عمد است، در حالی که این جنایت بسیار بزرگ‌تر از قتل عمد است و شنیدیم مسئولان عراقی در حال پیگیری اصلاح این عنوان هستند که پیگیری شما استادان دانشگاه می‌تواند در این زمینه کمک مؤثری به تسریع در روند این موضوع داشته باشد.
رئیس‌کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی در همین رابطه با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران از طریق کنوانسیون ۱۹۷۳ پیگیر طرح شکایتی در دیوان داوری لاهه است، گفت: تمامی مقامات سیاسی کشورها مورد حمایت این کنوانسیون هستند و لذا با استفاده از ظرفیت حقوقی این کنوانسیون و طی تشریفات خاصی می‌توان نسبت به طرح دعوا در دادگاه لاهه اقدام کرد.
وی در عین حال از استادان دانشگاه‌های عراق خواست تا با نگارش کتاب، مقاله و انجام مصاحبه در این زمینه به طرح شکایت در دادگاه بین‌المللی لاهه کمک کنند.
به گزارش مهر‌، کدخدایی همچنین از جامعه علمی عراق خواست تا با انجام فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای در منطقه و به‌ویژه عراق نسبت به تبیین ایثارگری‌های شهیدان سلیمانی و ابومهدی و حقانیت آنها اقدام کنند، زیرا این شهدا حق بزرگی بر گردن همگان دارند و نسل‌های جوان و آیندگان در عراق و ایران باید بدانند که چه قهرمانانی داشته‌اند و چه فداکاری‌هایی برای آرامش آنها صورت گرفته است.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟