loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور:  تقدیر وکلای ملت از خدمات وزارت نفت    ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ صبح روز سه‌شنبه 6 تیرماه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف بر

طاهر مهدوی بازدید : 105 چهارشنبه 07 تیر 1402 نظرات (0)
.
طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور:
 تقدیر وکلای ملت از خدمات وزارت نفت 
  ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

عزم جدی مجلس برای رفع موانع تولید در مناطق آزاد- اخبار راه و مسکن - اخبار  اقتصادی تسنیم | Tasnim | خبرگزاری تسنیم | Tasnimروابط‌عمومی وزارت نفت: وزیر نفت با علائم حمله گذرای قلبی در بیمارستان‌  بستری شد

صبح روز سه‌شنبه 6 تیرماه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و از دستور جلسات مهم آن‌، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد کانون‌های وکلای دادگستری و اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری و گزارش کمیسیون اصل نود در مورد آلودگی هوا بود.
درخواست تحقیق و تفحص از سوی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر به همراه ۳۹ نفر از نمایندگان مطرح شد و بررسی نحوه تعیین ظرفیت کانون‌های وکلای دادگستری و پذیرش کارآموزان وکالت و برگزاری آزمون ورودی و اختبار کارآموزان از جمله محورهای تحقیق و تفحص بود که وکلای ملت به دنبال آن بودند.
این درخواست در صحن علنی مجلس بررسی و با موافقت نمایندگان همراه شد.
تقدیر نمایندگان از خدمات وزیر نفت
جمعی از نمایندگان روز گذشته طی بیانیه‌ای خطاب به آیت‌الله رئیسی از اقدامات جواد اوجی وزیر نفت و همکارانش در این وزارتخانه تقدیر و تشکر کردند.
تحقق صادرات نفت خام و میعانات مطابق قانون بودجه سال جاری‌، افتتاح فاز ۲ پتروپالایشگاه آبادان مطابق فرامین رهبر معظم انقلاب‌، تأمین پایدار سوخت گاز و مایع در زمستان سال گذشته و عدم قطع سوخت نیروگاه‌ها و درنتیجه عدم قطعی برق‌، تأمین و توزیع مناسب بنزین در سال گذشته حتی در ایام پیک تردد و افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی و کاهش هدررفت گاز در مشعل مواردی بود که نمایندگان به خاطر آن از وزیر نفت تقدیر و تشکر نمودند.
اصرار مجلس بر تناسبی شدن انتخابات تهران روز گذشته در صحن علنی مجلس‌، نمایندگان با اصلاحاتی که در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان انجام شده بود، موافقت کردند.
نمایندگان در جریان بررسی این طرح بر مصوبه قبلی خود در ماده ۵۳ مبنی بر برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران نیز اصرار کردند.
نحوه رای‌دهی در انتخابات مجلس مطابق چیزی که روز گذشته در مجلس تصویب شد به این صورت است که رای‌دهنده باید یا به‌ عنوان یک فهرست رأی دهد، یا به نامزد یا نامزدها اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست تا سقف کرسی‌ها انتخاب نماید. در صورتی که رأی‌دهنده فهرستی را انتخاب کند که کمتر از تعداد کرسی‌های حوزه انتخابیه، نامزد معرفی کرده باشد، می‌تواند مابقی نامزدهای مدنظر خویش را از یک یا چند فهرست یا نامزدهایی خارج از فهرست‌ها صرفاً با درج نام نامزد (و نه فهرست آنها) انتخاب کند. در صورتی که رای‌دهنده به‌صورت همزمان به یک فهرست‌ (که نامزدهای آن فهرست به تعداد کرسی‌ها است) و نامزدها رأی دهد، رأی به فهرست ملاک بوده و رأی به نامزدها محاسبه نخواهد شد. همچنین اگر رای‌دهنده به طور همزمان نام چند فهرست را در برگه رای ثبت نماید، رای باطله ماخوذه محسوب می‌شود.
فریدون عباسی نماینده کازرون نیز دیروز در گفت‌وگویی با فارس اذعان داشت: گر ما از منظر مشارکت در انتخابات و بهره‌گیری از این سرمایه اجتماعی به موضوع انتخابات تناسبی نگاه کنیم، این نوع از انتخابات به ما فرصت می‌دهد تا همه لیست‌ها و جریانات حاضر در انتخابات بتوانند به تناسب رایی که به دست می‌آورند در مجلس نماینده داشته باشند.
کاهش آلودگی هوا نیازمند تخصیص بودجه و اعتبارات مناسب است
روز گذشته گزارش کمیسیون اصل 90 در مورد آلودگی هوا توسط علی خضریان در صحن علنی قرائت شد.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 در صحن علنی مجلس با بیان اینکه قوانین مربوط به پیشگیری و مقابله با آلودگی هوا توسط دستگاه‌های اجرایی به طور کامل اجرا نشده‌اند، آمارهایی از وضعیت آلودگی هوا به ویژه در تهران ارائه داد و نکاتی را به عنوان راهکار کاهش آلودگی هوا پیشنهاد داد.
خضریان عنوان کرد: مهم‌ترین پیش نیاز برای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا تخصیص بودجه و اعتبارات متناسب است. با توجه به اینکه تعداد منابع آلاینده و وسعت درگیری با آلودگی هوا بالا است، معمولاً راهکارهای کاهش آلودگی هوا نیز پرهزینه و زمان‌بر هستند و اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا نیازمند تزریق بودجه مناسب و صرف زمان مطلوب است.
وی اظهار داشت: تقویت شبکه مترو و نو‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی (جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده دیزل ناوگان اتوبوس واحد با اتوبوس گازسوز و برقی و تبدیل موتورسیکلت کاربراتوری غیرفرسوده به انژکتوری (افشانه‌ای و برقی) برای این مهم [کاهش آلودگی هوا] لازم است.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: اصلاح کیفیت انواع سوخت‌های تولیدی در کشور تا سطح استاندارد یورو 6، درج  شناسه روی کاتالیست (واکنشگر) در زمان تولید و بازبینی در مراکز معاینه فنی در  خودروهای شخصی بنزینی با نظارت سازمان محیط زیست و وزارت کشور و ارائه گزارش به کمیسیون صورت پذیرد.
 بررسی یک فوریتی اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات 
بررسی طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز به صورت دو فوریت درخواست عده‌ای از نمایندگان بود که دیروز در صحن مجلس بررسی شد اما در نهایت با تقاضای دوفوریت آن مخالفت شد و مصوب شد این طرح به صورت یک فوریتی در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان نماینده متقاضیان بررسی این طرح به صورت دو فوریتی بیان کرد: بروزرسانی قانون مبارزه با قاچاق اسلحه و مهمات یک ضرورت به شمار می‌رود و نباید فرصت از دست برود. قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات مصوب سال ۱۳۹۰ است و در این ۱۰ سال یک‌سری اتفاقاتی افتاده و بسترهای ارتکاب این جرائم عوض شده است. بنابراین ما نیز باید در قانون بازنگری داشته باشیم.
وی در ادامه اظهار کرد: رصد و کنترل فضای مجازی و مقابله با هرگونه تشویق و تبلیغ پیرامون سلاح و مهمات غیرمجاز یک ضرورت است و از سوی دیگر امروز هیچ مجازاتی برای وسائل نقلیه‌ای که اقدام به حمل‌ونقل سلاح و مهمات غیرمجاز اقدام می‌کنند پیش‌بینی نشده است. از سویی دیگر با بروزرسانی قانون، دارندگان سلاح‌های مجاز نیز ساماندهی می‌شوند.
گفتنی است نمایندگان در دو هفته پیش رو، یک هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود را پیش رو دارند و یک هفته نیز به خاطر تعطیلات تابستانی مجلس، جلسات صحن و کمیسیون‌ها برگزار نمی‌شود و نمایندگان به تعطیلات تابستانی می‌روند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟