loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. سفیر و کاردار ایران در اتریش و آلمان احضار شدند  ۱۴۰۱/۱۲/۰۳  سفیر ایران در اتریش و کاردار سفارت ایران در آلمان به بهانه اجرای احکام قضایی علیه جمشید شارمهد و یک تبعه اتریشی احضار شدند

طاهر مهدوی بازدید : 9 پنجشنبه 04 اسفند 1401 نظرات (0)
.
سفیر و کاردار ایران در اتریش و آلمان احضار شدند 
۱۴۰۱/۱۲/۰۳
فعالان اقتصادی آلمان‌ و اتریش به ایران می‌آیند | انجمن های صنایع غذایی ایران
 سفیر ایران در اتریش و کاردار سفارت ایران در آلمان به بهانه اجرای احکام قضایی علیه جمشید شارمهد و یک تبعه اتریشی احضار شدند.
خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه وزارت خارجه آلمان، از احضار کاردار ایران در برلین از سوی وزارت خارجه آلمان «در ارتباط با حکم اعدام برای یک شهروند این کشور» خبر داد.
طبق این گزارش، برلین دو کارمند سفارت ایران را در اعتراض به حکم اعدام برای یک تروریست که تابعیت آلمانی هم دارد، عنصر نامطلوب خواند و به آنها دستور داد این کشور را ترک کنند.
قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه دوم بهمن اعلام کرد پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه انقلاب تهران «جمشید شارمهد» سرکرده گروهک تروریستی تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرده است.
آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان ضمن اعلام احضار کاردار جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه اعلام کرد: «به او (کاردار ایران) اطلاع داده شد که ما نقض گسترده حقوق یک شهروند آلمانی را نمی‌پذیریم. از ایران می‌خواهیم حکم اعدام جمشید شارمهد را لغو کند و روند تجدیدنظر عادلانه براساس حاکمیت قانون برای او فراهم کند.»
حکم صادره برای شارمهد طبق مقررات قضایی و دادرسی قانونی بوده است
حمایت برلین از جمشید شارمهد در حالی است که طبق اعلام قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، براساس مستندات پرونده، این فرد قصد انجام ۲۳ اقدام تروریستی داشته که موفق به انجام پنج مورد آن شده است.
همچنین پس از دستگیری متهم و صدور کیفرخواست، رسیدگی به این پرونده در هفت جلسه با حضور متهم و وکیل وی و شکات و خانواده شهدای ترور به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. متهم در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده، مسئولیت تمام اقدامات تروریستی گروهک تروریستی تندر را برعهده گرفته و بر تاثیرگذاری خود بر مجریان و عوامل اقدامات تروریستی که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان ایران منجر شده اذعان داشته است.
در این رابطه دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اعلام کرد: حکم اعدام شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر طبق مقررات قضایی و دادرسی قانونی ایران صادر شده است.
کاظم غریب‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان درباره صدور حکم اعدام سرکرده گروهک تروریستی تندر و اعلام اخراج دو دیپلمات ایرانی از این کشور، افزود: جمشید شارمهد یک تروریست است اما تروریست بودنش، مانع از این نشده که از دادگاه عادلانه برخوردار شود.
وی تاکید کرد: شارمهد از دادرسی کاملا عادلانه و حق و حقوق قانونی بهره‌مند بوده و این حکم طبق مقررات قضایی ایران صادر شده و قابل فرجام‌خواهی است.
غریب‌آبادی ادامه داد: روی صحبت من با مقامات آلمانی و آمریکایی است چون شارمهد تابعیت مضاعف دارد ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه شارمهد تا پیش از دستگیری در آمریکا اقامت داشته است، اظهار داشت: ما در مجامع حقوق بشری پیگیری خواهیم کرد و دولت آلمان و آمریکا باید پاسخگو باشند که چرا مکان امنی برای تروریست‌ها شده‌اند و از آنها حمایت امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی می‌کنند. 
وی با یادآوری اقدام تروریستی شارمهد در حسینیه سیدالشهدای شیراز در سال 87 که منجر به شهادت ده‌ها نفر از مردم بیگناه شد، اذعان داشت: آلمان چطور به خودش اجازه می‌دهد از یک تروریست دفاع و ایران را تهدید کند که حکم شارمهد را در مجامع بین‌المللی حقوقی پیگیری می‌کند؟
سفیر ایران در اتریش احضار شد
همچنین خبرگزاری فرانسه و برخی دیگر از رسانه‌های گزارش دادند، وزارت خارجه اتریش سفیر ایران در وین را در اعتراض به صدور مجازات زندان برای «یکی از شهروندان» اتریشی در تهران احضار کرد.
طبق این گزارش، یک «مرد اتریشی» در ایران در رابطه با جاسوسی به هفت سال و نیم زندان محکوم شد. بنا بر اعلام وزارت خارجه اتریش، این فرد در ماه اکتبر ۲۰۲۲ بازداشت شده و حکم صادره برای این فرد روز دوشنبه هفته جاری صادر شده است.
به گزارش فارس، وزارت امور خارجه اتریش با بیان اینکه سفیر اتریش در ایران تاکنون در بازداشتگاه سه بار با این فرد دیدار کرده است، افزود: «ما به استفاده از تمام امکانات برای ارائه بهترین حمایت کنسولی به او و سایر شهروندان اتریشی زندانی در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.»
لازم به ذکر است این خبر هنوز از سوی وزارت خارجه کشورمان تایید یا رد نشده
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟