loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. با موافقت مجلس :  رسیدگی دو فوریتی لوایح تعهدات ایران در سازمان شانگهای و ساماندهی تجارت مرزی ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز چهارشنبه (پنجم بهمن ماه)

طاهر مهدوی بازدید : 18 پنجشنبه 06 بهمن 1401 نظرات (0)
.
با موافقت مجلس : 
رسیدگی دو فوریتی لوایح تعهدات ایران
در سازمان شانگهای و ساماندهی تجارت مرزی
۱۴۰۱/۱۱/۰۵

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز چهارشنبه (پنجم بهمن ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 204نفر از نمایندگان آغاز شد.
نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درخصوص طرح اصلاح مواد (705) تا (711) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده)، به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح موادی از قانون تشدید مجازات شرط‌بندی اینترنتی موافقت کردند.
با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، التزام به پرداخت وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی به برندگان مسابقات سوارکاری، تیراندازی و شمشیربازی و مسابقه با‌تانک، هواپیما و سایر ادوات جنگی که کاربرد نظامی و دفاعی دارد و در فضای حقیقی برگزار می‌شود، توسط شرکت‌کننده یا شرکت‌کنندگان بازنده در این مسابقات، مشمول جرائم قمار و شرط‌بندی نمی‌شود.
لایحه تعهدات ایران در سازمان همکاری شانگهای دوفوریتی شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 5 بهمن ماه) مجلس، تقاضای دولت برای بررسی دوفوریتی لایحه یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای را بررسی کرده و با این درخواست موافقت کردند.
در ماده واحده این لایحه آمده است، یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای مشتمل بر یک مقدمه، هفت ماده و دو ضمیمه تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
علی ادیانی در دفاع از دو فوریت لایحه مذکور، گفت: عضویت ایران در این سازمان و ابعاد حائز اهمیت اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی و تأثیر آن در هم‌افزایی توانایی‌های اقتصادی کشورهای عضو برای برون رفت از تحریم و تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسو و همگرا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی افزود: ایران از سال ۲۰۰۵ در این سازمان عضو ناظر بوده است و با استقرار دولت مردمی و انقلابی و با فعالیت و رویکرد رئیس‌جمهور در عرصه سیاست خارجی به ویژه افزایش تعامل با کشورهای همسو، در شهریور ۱۴۰۰ روند عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای در تاجیکستان انجام شد. هر کشوری که تقاضای عضویت در این سازمان را دارد، باید به معاهدات بین‌المللی لازم الاجرا در چارچوب همکاری شانگهای متعهد شود. دولت نیز مجموعه معاهدات بین‌المللی لازم‌الاجرا را پذیرفته و در قالب این لایحه تقدیم مجلس کرده است.
نماینده دولت گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای راهی برای بیمه شدن جمهوری اسلامی ایران از تحریم‌ها است و این موضوع نشان دهنده اهمیت تصویب این لایحه است.
قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری اصلاح شد
در ادامه،‌ نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری با اصلاح موادی از این طرح جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
قانون بیمه کارگران ساختمانی اصلاح شد
سپس،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت رفع ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان قانون اساسی، طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را اصلاح کردند.
بر اساس این قانون،‌ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است کلیه کارگران ساختمانی متقاضی را پس از بررسی مدارک و احراز اشتغال به عنوان کارگر ساختمانی تحت‌پوشش بیمه‌ای قرار دهد و حداکثر ظرف یک‌ماه نسبت به تعیین تکلیف کارگران متقاضی که به‌صورت مکتوب درخواست نموده‌اند، اقدام و نتیجه را به آنان اعلام نماید.
همچنین آیین‌نامه اجرائی «نحوه شناسایی کارگران شاغل در کارگاههای ساختمانی کشور» ظرف سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا‌ شدن این قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه‌های کشور و راه و شهر‌سازی به نحوی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد که صدور و تمدید کارت مهارت و ادامه اشتغال در بخش کارگری ساختمان به‌صورت دوره‌ای قابل راستی‌آزمایی بوده و صرفاً کارگران ساختمانی امکان استفاده از این قانون را داشته‌باشند.
قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی پس از پایان بررسی این طرح تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی مکلف است همه کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار دهد و بهانه‌ای برای این بحث نباید باشد.
موافقت مجلس با رسیدگی دو فوریتی به لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) با قید دو فوریت موافقت کردند.
در تبصره 3 این قانون آمده است: دولت موظف است با همکاری و مشارکت نهادهای عمومی و انقلابی، برنامه جامع و عملیاتی توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با تمرکز بر کولبران، ملوانان شناورهای سنتی باری و صیادی را با امعان نظر به سیاست‌های کلی آمایش سرزمین و اسناد ملی و استانی مرتبط با آن و متناسب با سطح محرومیت و توسعه‌نیافتگی مناطق مرزی و تخصیص اعتبارات لازم در قوانین بودجه سنواتی به نحوی تدوین و اجرایی نماید که تا پایان سال پنجم، مرزنشینان واجد شرایط لازم، از شغل پایدار و با درآمد کافی همراه با نظام تأمین اجتماعی مناسب بهره‌مند باشند.
طرح ساماندهی کارکنان دولت به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد
همچنین محمدباقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز چهارشنبه بر اساس ماده ۱۵۳ آیین نامه داخلی، طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (ساماندهی استخدام کارکنان دولت) را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع داد.
قالیباف با اشاره به ابهامات وارده به طرح ساماندهی کارکنان دولت، گفت: طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت دارای ابهاماتی است؛ از جمله آن عبارت «سایر عناوین مشابه» است مثلا شامل شورای حل اختلاف می‌شود یا خیر؟
وی با بیان اینکه تبصره ۲ این طرح نیز دارای ابهاماتی است، گفت: در این تبصره باید دقیقا تعریف قرارداد کار معین روشن شود؛ اینکه بر اساس ماده ۲۵ قانون کار و یا ماده ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری است که دو موضوع مختلف می‌شود. رئیس‌ مجلس ادامه داد: ابهام دیگر مربوط به حوزه طرح‌های عمرانی است؛ آیا این شامل نیروهای قرارداد نیروهای پیمانکاری می‌شود که با بخش خصوصی کار می‌کنند یا نیروهایی که از قبل برای آنها قانونی وجود دارد.
قالیباف در جمع‌بندی گفت: با توجه به این ابهامات، بر اساس ماده ۱۵۳ آیین نامه داخلی این طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع می‌شود؛ کمیسیون به سرعت ابهامات را شفاف و روشن کرده و گزارش را به صحن علنی برای بررسی ارائه کند.
بیانیه ۲۳۷ نماینده در محکومیت اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم
احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۳۷ نماینده در محکومیت اهانت به ساحت مقدس کتاب آسمانی قرآن کریم را قرائت کرد.
در این بیانیه آمده است: «بار دیگر در عرصه‌گاه فرهنگ جاهلیت مدرن قرن و در سایه شوم حمایت دولت‌های تحت نفوذ لایه‌های قدرت‌های صهیونیستی، شیاطین انسی سربرآورده‌اند و در بلاد معنویت‌ستیز غرب به ساحت مقدس کتاب آسمانی قرآن کریم اهانت کردند. این اقدام نابخشودنی و اهانت به مقدسات ادیان آسمانی یک‌ستیز سازمان یافته از سوی قدرت‌های استکباری است. دولتمردان غرب به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان دست عناصر افراط‌گرا و تندرو را مسیر نفرت پراکنی علیه مقدسات باز می‌گذارند. اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی در جوامع خود را نهادینه می‌کنند.
این بیانیه تصریح کرده است: «قرآن کریم مبنای اعتقادی بیش از ۲ میلیارد مسلمان در جهان است، چگونه و براساس کدام جایگاه حقوقی، کشوری به خود اجازه می‌دهند به اعتقادات مسلمانان جهان این‌گونه هتک حرمت کنند.»
در پایان این بیانیه تاکید شده است: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت شدید اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم که با مجوز رسمی کشور سوئد انجام شد، از سازمان کنفرانس اسلامی با ۵۷ عضو که در ۴ قاره جهان حضور دارد و می‌تواند نقش مهمی در سازمان ملل متحد ایفا کنند، درخواست می‌کنیم اقدام لازم برای مقابله با اهانت‌های سازمان یافته علیه مقدسات مسلمانان جهان‌نماید.»

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟