loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی:        آمریکا علاقه‌مند به امضای توافق هسته‌ای با ایران است    ۱۴۰۱/۱۰/۰۶ نهاد امنیتی تل‌آویو بر این باور است

طاهر مهدوی بازدید : 43 چهارشنبه 07 دی 1401 نظرات (0)
.
نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی:   
    آمریکا علاقه‌مند به امضای توافق هسته‌ای با ایران است 
  ۱۴۰۱/۱۰/۰۶

اعتراف نهاد امنیتی تل‌آویو درباره آمریکا و ایران | پايگاه خبری افکارنيوز

نهاد امنیتی تل‌آویو بر این باور است که آمریکا علاقه‌مند به امضای توافق هسته‌ای با ایران است و پیش‌بینی می‌کند با رخ دادن تحولاتی در چند ماه آینده گفت‌وگوهای هسته‌ای از سر گرفته شود.
بنابر گزارش دیروز (سه‌شنبه) روزنامه عبری «هاآرتص»، مقامات امنیتی تل‌آویو بر این باورند که سطوح نظامی در آمریکا امضای توافق هسته‌ای با ایران را تأیید می‌کنند؛ اما مانع اساسی را در حال حاضر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین می‌دانند.
طبق این گزارش، سرویس امنیتی تل‌آویو به اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره مرگ توافق هسته‌ای بیشتر به عنوان یک «لغزش زبانی» می‌نگرد تا سخنانی الزام‌آور.
هاآرتص می‌گوید که برخی مقامات در دستگاه‌های اطلاعاتی تل‌آویو از تشدید تأثیر ایران در برخی مناطق جدید خاورمیانه نگرانند. این مقامات که اشاره‌ای نیز به نام آنها نشده، ادعا کردند که اردن از جمله کشورهایی است که تأثیر ایران در آن بیشتر خواهد شد.
در بخش دیگری از این گزارش همچنین به نقل از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی ادعا شده است که ممکن است فشارهای اقتصادی وارد شده به ایران و اغتشاشات در این کشور، تهران را به مذاکرات هسته‌ای بازگرداند.
براساس این گزارش، اتفاق‌نظری در سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی وجود دارد که می‌گوید خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ با تشویق‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت تل‌آویو «یک خطای راهبردی» بوده است.
برخی منابع دیگر نیز در دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اشاره کردند که خروج از برجام با یک طرح جایگزین برای مقابله برنامه هسته‌ای ایران همراه نبوده است. به گفته این منابع، ایران از زمانی که کار روی برنامه هسته‌ای را آغاز کرده، اکنون در بهترین وضعیت قرار دارد.
اعتراف صهیونیست‌ها  به یک تحلیل اشتباه!
یک منبع سیاسی صهیونیست با تکرار ادعای همیشگی تل‌آویو درخصوص تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای، به‌ هاآرتص در این باره گفت: «کابینه نتانیاهو برای جلوگیری از توسعه یک بمب هسته‌ای توسط ایران اقدامات کافی را انجام نداد. همه اعتقاد داشتند که فشارهای اقتصادی باعث خواهد شد ایران بازگردد؛ اما روشن است که این یک اشتباه بود.»
این مقام سیاسی که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، با اشاره به هزینه‌کرد میلیاردی تل‌آویو در زمینه نظامی برای مقابله با ایران و همکاری امنیتی این رژیم با آمریکا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در این خصوص، افزود: «قدرتی که بدون حمایت و همکاری با آمریکا مناسب جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران باشد، وجود ندارد و هر کسی که غیر از این بگوید، حقیقت را بر زبان نیاورده است.»
انتقاد اولیانوف از رویکرد دوگانه تروئیکای اروپایی در قبال برجام
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز دوشنبه به انتقاد از رویکرد دوگانه تروئیکای اروپایی در قبال جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌ای پرداخت.
اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «آقای [جوزپ] بورل [مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا] تاکید کرده که برجام هیچ جایگزینی ندارد. نمی‌توان با این گزاره مخالفت کرد.»
وی ادامه داد: «اما سؤال اینجاست که آیا فرانسه، آلمان و انگلیس (تروئیکای اروپایی) به‌عنوان مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین هم با این دیدگاه آقای بورل موافق هستند؟ معلوم نیست. همه آنها سکوت کرده‌اند.» این دیپلمات روس همچنین در واکنش به جنجال رسانه‌های غربی مبنی بر ادعای ارائه جنگنده‌های سوخو-۳۵ به ایران، تاکید کرد: «نمی‌دانم این گزارش درست است یا خیر، چون به کار من مربوط نمی‌شود. ولی در حقیقت، محدودیت‌ها و تحریم تسلیحاتی علیه ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل، در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ منقضی شده است».
چین: توپ احیای برجام در زمین غربی‌هاست
«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن بیان این که ایران به همه الزامات مربوط به توافق هسته‌ای پاسخ می‌دهد، گفت: «شاهد تاخیر در پاسخ طرف‌های دیگر هستیم». 
وی افزود: مذاکرات کنونی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران به مرحله حساس رسیده است. 
به گزارش چاینا دیلی، این دیپلمات چینی با اشاره به اینکه «بعد از آن که ایران گفت پنجره احیای توافق هسته‌ای باز است اما همیشگی نیست»، گفت: «همه طرف‌های مربوطه باید به گفت‌وگو و مذاکره پایبند باشند و تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن برجام به مسیر درست در زودترین زمان را افزایش دهند.»
علاوه ‌بر این، به گزارش تارنمای رسمی وزارت امور خارجه چین، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور تاکید کرد همه طرف‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران (برجام) باید متعهد به ادامه گفت‌و‌گو باشند و تلاش‌های دیپلماتیک را برای بازگرداندن این توافق روی ریل اصلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن‌، سرعت بخشند.
مائو نینگ گفت تمامی طرف‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران باید به گفت وگو و مذاکره متعهد باشند.
وی با بیان این که مذاکرات احیای برجام در مرحله نهایی قرار دارد، گفت: با وجود پیچیدگی‌ها و چالش‌های پیش روی این مذاکرات، همچنان امید برای رسیدن به توافق وجود دارد.
این سخنگو تاکید کرد: ایران صداقت و حسن‌نیت خود را درخصوص توافق برای از سرگیری اجرای برجام نشان داده است و دیگر طرف‌ها نیز باید همین مسیر را در پیش بگیرند، تصمیمی صحیح اتخاذ کنند، گام‌های سازنده بردارند و از گره زدن موضوع هسته‌ای ایران به مسائل دیگر پرهیز کنند تا روند مذاکرات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسد.
مائو نینگ افزود: چین به همکاری با همه طرف‌های مرتبط با مذاکرات برجام باهدف حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران‌، محافظت از رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه ادامه خواهد داد.
کنعانی: پنجره گفت‌وگو از سوی ایران همواره باز و توافق در دسترس است
ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی در مورد مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت:‌ متاسفانه رویکرد دولت آمریکا دوگانه توأم با سرگردانی و مواضع منفی است؛ معتقدیم دستیابی به توافق وجود دارد و همچنان روی میز است و اگر اراده از سوی غربی‌ها صورت بگیرد توافق در دسترس است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه ایران همواره آماده برداشتن گام‌های نهایی در احیای برجام است، پاسخ اروپایی‌ها چیست؟ گفت: اجلاس بغداد2 فرصت خوبی برای گفت‌و‌گوهای ایران و مذاکره ارشد اروپا بود که نشست مهمی که دو ساعت به طول انجامید و قرار شد مذاکرات برای دستیابی به توافق ادامه داشته باشد. توافق همچنان بر روی میز است و پنجره گفت‌و‌گو از سوی ایران باز است اما رویکرد دولت آمریکا رویکرد سرگردانی و متعارض دارد و مواضع آنها منفی است اما معتقد هستیم که دستیابی به توافق وجود دارد و جواب باید عملیاتی باشد و اینکه آنها مذاکره می‌کنند نشان‌دهنده این است آنها باید گام عملی بردارند و بارها اعلام کردیم که سیاست خارجی ایران به برجام و میز مذاکره گره نخورده است و ایران سیاست‌های خود برای ارتباط با همسایگان دنبال می‌کند.
متن توافق آماده جمع‌بندی است
وی همچنین گفت: متن توافق بر اساس مذاکراتی که بین دو طرف صورت گرفته و متن پیشنهادی که از طرف مذاکره‌کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها مشخصات طرف ایرانی و اروپایی داده شده، آماده جمع‌بندی است.
کنعانی با بیان اینکه طرف آمریکایی یک بار به بهانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آمریکا فرصت سوزی کرد در حالی که امکان امضای این جمع‌بندی وجود داشت، افزود: آنها بار دیگر هم با بهانه‌های دیگری مانند تحولات داخلی ایران یا طرح برخی از موضوعات مانند موضوع اوکراین برای جمع‌بندی توافق پای کار نیامدند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما معتقدیم که جمع‌بندی آماده امضای طرفین است، افزود: آنها در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار غیرسازنده‌ای انجام دادند؛ کار سازنده آنها می‌توانست این باشد که از گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس حمایت کنند و اجازه بدهند چارچوب مذاکرات فنی برای رفع اختلافات فنی انجام شود.
وی ادامه داد: اقدام غیرسازنده طرف آمریکایی با همراهی چند کشور اروپایی سبب شد تا به جای کمک به روند مذاکرات فنی در آژانس، یک قطعنامه جدید را به آژانس بردند و روند همکاری‌های فنی را منحرف کردند. کنعانی تاکید کرد: اساساً توپ در زمین طرف آمریکایی است و اقدامات غیرسازنده آنها منجر به تاخیر در توافق شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات عملی برای بازگشت به توافق نیز گفت: جواب باید در حوزه عملی ترجمه شود؛ آنچه مهم است اینکه جمهوری اسلامی منتظر اقدام عملی طرف‌های مقابل و مشخصا دولت آمریکا برای برگشت به متن توافق شده و جمع‌بندی توافق و از سرگیری اجرای آن است.
وی ادامه داد: اینکه آنها مذاکره می‌کنند نشان‌دهنده وجود تمایل برای توافق است اما برای جمهوری اسلامی ایران گام عملی طرف مقابل مهم است و ما منتظر هستیم طرف مقابل گام عملی را بردارد؛ ما بارها تاکید کرده‌ایم سیاست خارجی ایران به موضوع برجام و از سرگیری توافق گره نخورده است و یکی از موضوعات سیاست خارجی ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما پایبند میز مذاکره هستیم و این روند را تا زمانی که طرف مقابل منتظم باشد، ادامه می‌دهیم.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟