loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. در واکنش به رفتار مداخله‌جویانه غرب   وزارت خارجه: تخریبگری قابل‌تحمل نیست / غرب از میزبانی و تشویق تروریست‌ها دست بردارد   ۱۴۰۱/۰۹/۱۸ وزارت امور خارجه جمهور

طاهر مهدوی بازدید : 18 یکشنبه 20 آذر 1401 نظرات (0)
.
در واکنش به رفتار مداخله‌جویانه غرب 
 وزارت خارجه: تخریبگری قابل‌تحمل نیست /
غرب از میزبانی و تشویق تروریست‌ها دست بردارد
  ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
پاسخ وزارت خارجه ایران به توییت‌های مداخله جویانه برخی کشورها و مقامات  اروپایی
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پنجشنبه ۱۷ آذر ماه، و در پاسخ به توئیت‌های مداخله‌جویانه برخی کشورها و مقامات اروپایی در پی اجرای حکم اعدام یکی از اغتشاشگران (محسن شکاری) در رشته توئیتی از این کشورها خواست از میزبانی و پشتیبانی و تشویق تروریست‌ها دست بردارند.
در صفحه توئیتر وزارت امور خارجه آمده است: «ایران در مقابله با اغتشاشات، نهایت خویشتنداری را به خرج داده و بر خلاف بسیاری از رژیم‌های غربی که حتی معترضان مسالمت‌جو‌ را نیز بدنام و با خشونت سرکوب می‌کنند، از روش‌های متناسب و استاندارد ضداغتشاش بهره گرفته است. همین امر برای روند قضایی نیز صادق است. اما امنیت عمومی، خط قرمز است.»
وزارت امور خارجه در این رشته توئیت می‌افزاید: «حمله مسلحانه و تخریبگری قابل تحمل نیست، حتی برای آن دسته از رژیم‌های غربی که فرصتی یافته‌اند تا ریاکارانه برای ایران خطابه بخوانند.»
در این رشته توئیت همچنین تأکید شده است: «غرب باید به جای نمایان کردن عدم صداقت خود، از میزبانی، پشتیبانی و تشویق تروریست‌ها دست بردارد.»
آلمان سفیر ایران را احضار کرد
وزارت امور خارجه آلمان در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، سفیر ایران در این کشور را احضار کرد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که وزارت امور خارجه آلمان در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اخیر در جریان ناآرامی‌ها، سفیر ایران در آلمان را فراخوانده است.
آنالنا بربوک،‌ وزیر امور خارجه آلمان روز پنج‌شنبه در پی اجرای این حکم، در صفحه توئیترش مدعی شد: محسن شکاری به دلیل مخالفت با دولت در رویه‌ای نابکارانه محکوم و اعدام شد اما تهدید اعدام میل مردم برای دستیابی به آزادی را خفه نخواهد کرد.
کانادا 22 فرد در ایران را تحریم کرد
دولت کانادا هم در پی اجرا شدن حکم اعدام یکی از اغتشاشگران در جریان آشوب‌های اخیر، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.
براساس گزارش رسانه‌ها، تحریم‌ها علیه ایران شامل ۲۲ فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود.
اتهام‌پراکنی ۹ کشور علیه ایران در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه 9 کشور از جمله آمریکا و انگلیس در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه، ایران را به نقض حقوق زنان و دختران متهم کردند.
وزیران خارجه آمریکا، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره، سوئد و انگلیس در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه ایران را به نقض حقوق زنان و دختران متهم کرده و با ژست حمایت از زنان ایرانی از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند با مشارکت با شرکت‌های فناوری زمینه دسترسی این زنان به اطلاعات در اینترنت را تسهیل کنند.
کمیته سنای آمریکا قطعنامه‌ای در حمایت از اغتشاشات تصویب کرد
کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نیز در حمایت از اغتشاشات در ایران قطعنامه‌ای فرا حزبی تصویب کرد. 
این قطعنامه از دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد تحریم‌های جدیدی علیه مقام‌ها و نهادهای ایرانی به بهانه این اغتشاشات وضع کند. 
سناتورهای آمریکایی علاوه‌بر این از بخش خصوصی در کشورشان خواسته‌اند با دولت همکاری کنند و امکان دسترسی «معترضان» به فناورهای لازم برای برقراری ارتباط با یکدیگر را فراهم نمایند.
ادعای جوزپ بورل: از اعدام محسن شکاری وحشت‌ کردم
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتى با مداخله در امور ایران نوشت: از اعدام محسن شکاری نخستین فرد مرتبط با اعتراضات در ایران وحشت‌زده شدم.
او افزود: ما در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره ایران بحث خواهیم کرد. ما بر رسیدگی به اعتراض‌ها توسط مقام‌ها و لزوم رعایت حقوق اساسی مردم تأکید داریم. اتحادیه اروپا در هر شرایطی با مجازات اعدام مخالف است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیترش در این باره نوشت: اعدام محسن شکاری برای ما تکان‌دهنده بود. پیام ما به حاکمیت ایران واضح است: به این سرکوب بی‌رحمانه پایان دهید. ما به پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه خواهیم داد.
علاوه‌بر این، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پیامی توئیتری مدعی شد: اعدام محسن شکاری پس از محاکمه‌ای ساختگی، پیش‌روی در تلاش‌های این رژیم برای سرکوب عقاید مخالف است. ما به همکاری و هماهنگی با متحدان شرکایمان برای مقابله با نقض حقوق بشر توسط ایران ادامه خواهیم داد.
جیک سالوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این باره در صفحه توئیترش نوشت: اعدام غیرعادلانه و بی‌رحمانه محسن شکاری تلاشی برای ترساندن مردم شجاع ایران است. با خانواده او ابراز همدردی می‌کنیم. ما رژیم ایران را به خاطر خشونت بی‌رحمانه‌ای که علیه مردم خودش به کار می‌بندد، پاسخگو می‌کنیم.
پنی ونگ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز شب گذشته در این باره در صفحه توئیترش نوشت: استرالیا عمیقا از گزارش‌ها درباره اعدام امروز یکی از معترضان برآشفته است.‌ ما از ایران می‌خواهیم فورا اعدام‌ها را متوقف کند و از طرق چندجانبه و با شرکای‌مان به همکاری ادامه می‌دهیم تا ایران را پاسخگو کنیم.
اظهارات مقامات غربی در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های رسمی کشور روز پنج‌شنبه از اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اخیر در خیابان ستارخان تهران خبر دادند.
 بر اساس این گزارش، «پس از برگزاری جلسات دادگاه این متهم، ۲۹ آبان‌ماه و بر اساس مستندات متقن پرونده و اظهارات شهود حاضر در صحنه، حکم بدوی این پرونده صادر شد که بر اساس آن محسن شکاری به اتهام محاربه به مجازات اعدام محکوم می‌گردد.
دادگاه انقلاب تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود.
در این مرحله پرونده پس از فرجام‌خواهی متهم برای بررسی‌های دقیق‌تر، به دیوان عالی کشور ارسال گردید. در نهایت، حکم صادره پس از بررسی در دیوان عالی کشور‌، مورد تایید قرار گرفت و صبح امروز، ۱۷ آذرماه حکم اجرا شد.»
 
امیرعبداللهیان:
  ارسال سلاح‌های غربی به اوکراین شرایط را پیچیده‌تر کرده است

ایمنا - ارسال بی‌حد و حصر سلاح‌های غربی به اوکراین شرایط را پیچیده‌تر کرده  است - صاحب‌خبر

در تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و «پکا‌هاویستو» وزیر خارجه فنلاند، که به درخواست طرف فنلاندی انجام شد، آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه، تحولات اخیر کشورمان، مهاجران و آوارگان افغانستانی و برخی موضوعات مورد علاقه طرفین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
امیرعبداللهیان با اشاره به سفر سال گذشته پکا‌هاویستو همتای فنلاندی خود به تهران مناسبات موجود دو کشور را در مسیر درست خود خواند.
وزیر امور خارجه درباره بحران اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مخالف تداوم جنگ از جمله در اوکراین است و معتقدیم ارسال بی‌حد و حصر سلاح‌های آمریکایی و اروپایی به اوکراین شرایط را پیچیده‌تر کرده است.
امیرعبداللهیان همچنین همتای فنلاندی خود را در جریان آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای لغو تحریم قرار داد.
حمایت وزیر خارجه فنلاند از احیای توافق هسته‌ای
پکا‌هاویستو وزیر خارجه فنلاند نیز در این‌ گفت‌وگوی تلفنی، از شنیدن آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها تشکر کرد و بار دیگر بر حمایت از احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد.
وی با اشاره به موضوع افغانستان، از ایفای نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از آوارگان و پناهجویان افغانستانی تقدیر کرد و افزود: فنلاند آمادگی دارد به همکاری‌ها در کمک به آوارگان و پناهجویان افغانستانی با ایران ادامه دهد.
طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به ۹۰ سال روابط دیپلماتیک میان دو کشور و همچنین طرح برخی از موضوعات کنسولی، بر تقویت مناسبات دوجانبه  تاکید کردند.
واکنش امیرعبداللهیان به مواضع «ریاکارانه» آلمان در قبال اغتشاشات
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواضع دولت آلمان در قبال اغتشاشات اخیر را «ریاکارانه» توصیف کرد و تصریح کرد مقابله با ترور، خشونت و نفرت‌پراکنی از مسئولیت‌های صریح بین‌المللی است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از مواضع آلمان در هفته‌های گذشته انتقاد کرده و سیاست برلین در قبال تهران را «ریاکارانه» توصیف کرده است.
وزیر خارجه ایران در توئیتر نوشت: «مقابله با ترور، خشونت و نفرت‌پراکنی از مسئولیت‌های صریح بین‌المللی است. آلمان قلمرو و امنیت خود را در این موارد خط قرمز می‌داند، اما به‌روش ابزاری این پدیده‌های شوم را در ایران ترغیب کرده و مبارزه مشروع ما علیه آنها را ریاکارانه تقبیح می‌کند.»
توئیت وزیر خارجه ایران پس از آن منتشر می‌شود که آلمان شب پنج شنبه سفیر ایران را احضار کرد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟