loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. اسلامی: تحریم‌ها موجب شکل‌گیری تحقیقات صنعتی دفاعی در کشور شد    ۱۴۰۱/۰۸/۲۳  رئیس‌سازمان انرژی اتمی گفت: تحریم‌ها موجب شد که گروه‌های فناور و صنعتی دفا

طاهر مهدوی بازدید : 25 سه شنبه 24 آبان 1401 نظرات (0)
.
اسلامی:
تحریم‌ها موجب شکل‌گیری تحقیقات صنعتی دفاعی در کشور شد
   ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
تحریم‌ها موجب شکل‌‎گیری تحقیقات صنعتی دفاعی را فراهم کرد
 رئیس‌سازمان انرژی اتمی گفت: تحریم‌ها موجب شد که گروه‌های فناور و صنعتی دفاعی به طور مستمر این نیازها را به دستور کار تولید تبدیل کنند و موجبات شکل‌گیری تحقیقات صنعتی دفاعی فراهم شد.
محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران در پیش‌نشست همایش ملّی جایگاه علم و فنّاوری در دفاع مقدّس گفت: نقش علم و فنّاوری در دفاع مقدّس را باید نیاز جبهه‌ها به انواع و اقسام مهمّات، تجهیزات و ادوات جست‌وجو نمود. در زمان جنگ با تهاجم صدام به خاک کشور یک جبهه سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و از همان ماه‌های اوّل جنگ تحریم‌های سنگین را علیه کشور تحمیل نمودند. از این رو تدارکات نظامی نیازمند توجّه به خودکفایی بود.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی بیان کرد: تحریم‌ها موجب شد که گروه‌های فناور و صنعتی دفاعی به طور مستمر این نیازها را به دستور کار تولید تبدیل کنند و موجبات شکل‌گیری تحقیقات صنعتی دفاعی فراهم شد.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از نیازمندی‌های مهم در دوران جنگ، تأمین مهمّات مورد نیاز بود. از کالیبر کوچک و سلاح‌های انفرادی گرفته تا تجهیزات و ادوات نیمه سنگین و سنگین؛ به همین منظور ظرفیت این صنایع گسترش همه‌جانبه پیدا نمود تا بتواند این نیازها را تولید و تأمین کنند. البته ظرفیت خط تولید محدود بود و وقتی سال ۵۹ را با سال ۶۷ مقایسه کنید مشاهده می‌کنید که تولید مهمّات رشد چشمگیر چندین برابری داشته و ادوات و جنگ‌افزارها هم رشد قابل ملاحظه داشتند. خطوط تولید گسترش پیدا کردند، کارخانجات سه شیفته کار می‌کردند و سفارش جبهه‌ها را تأمین می‌کردند.
اسلامی با بیان اینکه تولید بعضی از ادوات زمان جنگ، نیاز به صنعت داشت، تصریح کرد: مطالعات و تحقیقات موجب تعریف محصول می‌شد، محصول به فنّاوری و ریز فنّاوری تبدیل می‌گردید و صنایع گوناگون دفاعی را تولید می‌کرد. این در حالی است که در آن زمان صنعتی نبود به عنوان مثال صنایع تولید راکت گسترش پیدا کرد و توسعه آن موجب شکل‌گیری صنعت موشک‌های دریایی گردید.
اسلامی ادامه داد: در بحث مربوط به صنایع الکترونیک، موشک‌های
ضدّ زره که رزمندگان به شدّت به آن نیاز داشتند و ما از آن محروم بودیم و به ما نمی‌فروختند، یک صنعت شکل گرفت.
وی افزود: ما همان موشک‌هایی که در اختیارمان بود و ناقص بود و نمی‌توانستیم استفاده کنیم را توانستیم بر روی بالگردهای کبری به‌کارگیری کنیم.
اسلامی در تشریح بخش صنعت هوایی در دفاع مقدس، گفت: در بخش صنعت هوایی و قطعه‌‌سازی به مرحله‌ای رسیدیم که امروز هواپیمای مافوق صوت ساخته می‌شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟