loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. اوج وقاحت بدهکاران برجام تقلای آمریکا و تروئیکای اروپا برای صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام     ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ بر اساس جدیدترین گزارش مدیرکل آژانس انرژی اتمی که همچنان ایر

طاهر مهدوی بازدید : 13 دوشنبه 23 آبان 1401 نظرات (0)
.
اوج وقاحت بدهکاران برجام
تقلای آمریکا و تروئیکای اروپا برای صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام  
  ۱۴۰۱/۰۸/۲۲

قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران به تائید شورای حکام رسید - آلیک  آنلاینمدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دیدار با نفتالی بنت وارد اسرائیل شد

بر اساس جدیدترین گزارش مدیرکل آژانس انرژی اتمی که همچنان ایران را متهم به همکاری نکردن بر سر بازرسی از سه محل مشکوک می‌داند‌، سه کشور اروپایی و آمریکا قصد دارند تا یک مصوبه جدید علیه ایران در شورای حکام به تصویب برسانند.

نشست شورای حکام برای چهارشنبه این هفته تدارک دیده شده و پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی جمعه گذشته به نمایندگی‌های ۳۵ کشور عضو ارسال شده است.
این در حالی است که پیشتر دبیرکل آژانس تأکید کرده بود این نهاد فنی به‌دنبال پیگیری ادعاهای سیاسی رژیم صهیونیستی درباره سه مکان و فعالیت‌های ادعایی در آنها بوده است که با توجه به غیرقانونی بودن این درخواست و با وجود مساعدت مسئولان کشورمان برای شفافیت در این زمینه، درخواست‌های بازرسان آژانس مورد قبول قرار نگرفته است.
نکته قابل تامل اینکه پرونده مربوط به «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» یا همان PMD یک‌بار به‌طور کامل توسط آژانس مورد بررسی و بازرسی قرار گرفت و نهایتاً نیز با انجام بازرسی‌های گسترده و فراپادمانی، آژانس صراحتاً در گزارشی مکتوب اعلام کرد که این پرونده بسته شده است، ادعاها درباره سه مکان خاص در ایران، نمی‌تواند و نباید مورد استناد یک نهاد فنی و تخصصی مانند آژانس قرار بگیرد.
متأسفانه مدیرکل آژانس سال‌هاست که با خارج شدن از جایگاه حقوقی خود که لازمه حفظ آن بی‌طرفی و رفتار غیر سیاسی است حتی از رعایت ظواهر امر نیز اجتناب دارد و کاملاً بازیگری در جبهه معاندین ایران را پذیرفته است.
مدیرکل آژانس بدون اشاره‌ به منابع گزارش‌هایی که آنها را به عنوان اسناد متقن، مفروض می‌داند با تعصب سیاسی و جانبداری از منافع رژیمی که هیچ رابطه حقوقی با آژانس ندارد و به وضوح اعلام می‌کند که مصوبات بین‌المللی برایش پشیزی ارزش ندارد، برای محکوم کردن
یک عضو متعهد در آژانس تلاش می‌کند.
از سوی دیگر اروپایی‌ها که بارها اعلام کرده‌اند با آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران وحدت نظر دارند، در صدد آن هستند تا با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و به انحراف بردن بی‌عملی و فریبکاری خود در قبال برجام، جای بدهکار و طلبکار را عوض کرده و جمهوری اسلامی ایران را مقصر بن بست شکل گرفته در برجام معرفی کنند.
اروپا که در کنار رژیم صهیونیستی نقش پلیس بد مذاکرات را بر عهده گرفته‌اند در تلاشند تا با سیاست مقصرنمایی ایران، وارد آوردن فشار و تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات احیای برجام، تیم مذاکره‌کننده و مسئولان حوزه دیپلماسی کشور را وادار به عقب‌نشینی کنند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، همچنان بر شروط و مطالبات اصلی خود (راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین درخصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس) پایداری نموده و اعلام کرده است که آمریکایی‌ها باید این تضمین را بدهند که احیای برجام برای ملت ایران منافع اقتصادی داشته باشد.
تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون نهایت همکاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است. علاوه‌بر نشستی که هفته گذشته با حضور هیئت فنی ایران در وین برگزار شد، محمد اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی مهر ماه سال‌جاری به وین رفت و گفت‌وگویی با گروسی مدیرکل آژانس داشت. سفر اسلامی به وین پس از آن صورت گرفت که او گفته بود که پیغام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارند.
محمد اسلامی رئیس‌سازمان انرژی اتمی چهارم مهر ماه در شصت ‌و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان در وین با بیان اینکه هیچ‌گونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام‌ نشده در ایران وجود ندارد، گفت: آژانس باید از اتکا به اطلاعات بی‌اساس از طریق منابع غیرقابل اعتماد دوری کرده و از سیستم راستی‌آزمایی قوی تبعیت کند.
تمامی اتهامات صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم غاصب اسرائیل است. جمهوری اسلامی ایران حقیقتا انتظار دارد که آژانس گزارش‌دهی نظارت و راستی‌آزمایی خود را به صورت حرفه‌ای‌تر، بی‌طرفانه‌تر و مستقل‌تر انجام دهد.
انتظار داریم که آژانس برای حفظ اعتبار و انسجام خود اجازه ندهد برخی از عناصر، اتهامات کهنه‌ای را که در سال ۲۰۱۵ بسته شده‌اند و دوباره تاکید می‌کنم اتهامات کهنه‌ای را که در طول سالیان مطرح شده و در سال ۲۰۱۵ بسته شده است را به بهانه‌های مختلف بازخوانی و مطرح کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟