loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. وزیر خارجه عراق در دیدار با امیرعبداللهیان - فؤاد حسین: اجازه تهدید ایران از خاک عراق را نمی‌دهیم  ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ وزیر خارجه عراق در دیدار با امیرعبداللهیان امنیت ایران و عراق را

طاهر مهدوی بازدید : 19 چهارشنبه 09 شهریور 1401 نظرات (0)

.

وزیر خارجه عراق در دیدار با امیرعبداللهیان -

فؤاد حسین: اجازه تهدید ایران از خاک عراق را نمی‌دهیم

 ۱۴۰۱/۰۶/۰۸

اجازه تهدید ایران از خاک عراق را نمی‌دهیم
وزیر خارجه عراق در دیدار با امیرعبداللهیان امنیت ایران و عراق را در هم تنیده خواند و تاکید کرد که این کشور اجازه تهدید جمهوری اسلامی ایران از خاکش را نخواهد داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق، آخرین وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن ابراز رضایت از مناسبات فیمابین در حوزه‌های مختلف همکاری‌ها و تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافقات انجام شده، ارتقای مناسبات تجاری- اقتصادی و نیل به بهره‌گیری از ظرفیت‌های بزرگ موجود در بستر همکاری‌های دو کشور را از اولویت‌های مهم دانست و تسهیل تبادلات تجاری در گذرگاه‌های مرزی، حمل یکسره و نهایی شدن راه آهن بصره- شلمچه و کمک موثر آن به افزایش گردشگری و حجم مبادلات را در رسیدن به سطح بالاتری از همکاری‌ها و نزدیک شدن به استفاده از ظرفیت‌های موجود در دوطرف و به نفع منافع فیمابین ارزیابی کرد.
امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار با قدردانی از حسن میزبانی دولت و مردم عراق از زوار اربعین حسینی، تلاش‌های انجام شده در دو کشور برای ایجاد شرایط مناسب به منظور برگزاری شایسته این رویداد بزرگ را با اهمیت ذکر کرد.
تاکید امیرعبداللهیان بر اهمیت ثبات، آرامش و حفظ وحدت ملی در عراق
وزیر امور خارجه کشورمان ثبات، آرامش، حفظ وحدت ملی در عراق و احترام به نهادهای قانونی را با اهمیت توصیف و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در زمینه حل و فصل موضوعات مطروحه در صحنه داخلی عراق در چارچوب فرآیندهای قانونی و حفظ اقتدار دولت عراق مورد تاکید قرار داد.
فؤاد حسین نیز در این دیدار روابط و مناسبات دو کشور را با اهمیت خواند و با قدردانی از دیدگاه مسئولانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحولات داخلی عراق، به اقدامات دولت عراق درخصوص زیارت اربعین اشاره و تلاش‌های در دست انجام برای برقراری آرامش و ثبات داخلی در عراق را تشریح کرد.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه عراق امنیت ایران و عراق را در هم تنیده دانست و تاکید کرد که کشورش اجازه تهدید جمهوری اسلامی ایران از خاک عراق را نخواهد داد.
همکاری در حوزه‌های امنیتی، خصوصا جلوگیری از اقدامات گروه‌های معاند، تجزیه‌طلب و تروریست در خاک عراق و اقلیم و برخی مناطق مرزی، قدردانی از نقش تسهیلگر عراق برای برقراری حج سالجاری برای حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام، توافق دو کشور در زمینه تاسیس سرکنسولگری‌ها در دو کشور (موصل- اصفهان)، تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگوهای مربوط به لغو تحریم‌ها، موضوعات کنسولی مربوط به زائران اربعین از دیگر کشورهای همسایه، وضعیت یکی از حجاج ایرانی دستگیر شده در عربستان سعودی، تحولات مهم منطقه و توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس از دیگر موضوعات مطرح شده در این ملاقات بود.
در حال هماهنگی و تدبیر برای حفظ آرامش و سلامت زوار ایرانی در عراق هستیم
حسین امیرعبداللهیان در پستی در اینستاگرام درباره حوادث و ناآرامی‌های روز دوشنبه در عراق نوشت: از شروع حوادث دوشنبه در عراق من و همکارانم تمام اتفاقات را با دقت پیگیری کرده و در تماس مستمر با طرف‌های مختلف عراقی تمام تلاش خود را برای برگزاری پرشور اربعین حسینی و حفظ سلامت زائران ایرانی عتبات عالیات به کار بسته‌ایم.
وی به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با محمدکاظم آل صادق سفیر کشورمان در بغداد اشاره کرد و افزود: به ایشان ماموریت دادم تمام توان سفارتخانه و سرکنسولگری‌هایمان در عراق را برای رسیدگی به زائران عزیزمان قرار دهند، و به خانواده‌هایی که عزیزانشان در عراق هستند اطمینان می‌دهم مجموعه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در حال هماهنگی و تدبیر برای حفظ آرامش و سلامت زوار ایرانی است.
وزیر خارجه بیان کرد: امیدوارم اربعین امسال باشکوه‌تر از همیشه این معنا را تجسم ببخشد که حب الحسین‌(ع) یجمعنا...
امیرعبداللهیان در پست دیگری در اینستاگرام به تماس تلفنی با سفیر کشورمان در عراق و سرکنسول‌های ایران در کربلا و نجف و پیگیری آخرین وضعیت سلامت و امنیت زائران ایرانی اشاره کرد.
گفتنی است وزیر خارجه کشورمان در این تماس‌های تلفنی ضمن تشکر از تلاش سفارت و سرکنسولگری‌های کشورمان در عراق بر ضرورت پیگیری وضعیت همه زائران ایرانی در عراق تاکید کرد.
امیرعبداللهیان: هیچ محدودیتی در توسعه همه‌جانبه روابط با برزیل قائل نیستیم
«کنت نوبرگا» معاون وزیر امور خارجه برزیل که برای شرکت در یازدهمین نشست مشورتی سیاسی ایران و برزیل به تهران سفر کرده است، روز (دوشنبه) هفتم شهریور ماه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر خارجه کشورمان ضمن اشاره به تاریخچه ۱۲۰ ساله روابط ایران و برزیل، قدمت مناسبات دو کشور را یک سرمایه ارزشمند خواند.
امیرعبداللهیان به توجه ویژه دولت برای توسعه روابط با آمریکای لاتین اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توسعه همه‌جانبه روابط با برزیل قائل نیست.
وزیر امور خارجه کشورمان ضرورت حمایت بخش دولتی دو کشور را در کمک به رفع مشکلات بخش خصوصی در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی مورد تاکید قرار داد.
معاون وزیر امور خارجه برزیل نیز در این دیدار به عملگرایی حاکم در روابط دوجانبه اشاره و بر اهمیت توسعه روابط با ایران نزد دولت برزیل تاکید کرد.
نوبرگا از گفت وگوهای صورت گرفته با همتای ایرانی خود ابراز رضایت و بر اهمیت افزایش تبادل هیئت‌های سیاسی تاکید کرد.
باقری: حضور در شانگهای و بریکس پلاس ایران را شریک تصمیم‌‌سازی‌های کلان بین‌المللی می‌کند
در این راستا، «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه و «کنت نوبرگا» معاون خاورمیانه، اروپا و آفریقای وزیر امور خارجه برزیل در چارچوب برگزاری یازدهمین دور مشورت‌های سیاسی دو کشور روز دوشنبه هفتم شهریورماه در تهران دیدار و درباره مهم‌ترین مسائل روابط دو جانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه گفت‌وگو کردند.
علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر بین‌المللی از جمله جنگ در اروپا، ضمن تاکید بر مخالفت ایران با جنگ، تصریح کرد: یک‌جانبه گرایی میدان ابتکار عمل را واگذار کرده و اکنون جهان چندجانبه‌گرا است که می‌تواند شرایط و الزامات نظم نوین جهانی را تعیین کند.
باقری با تاکید بر استحکام، پویایی و مانایی مولفه‌های سخت و نرم قدرت ایران تصریح کرد: حضور ایران در مجموعه سیاسی امنیتی سازمان همکاری شانگهای و نقش‌آفرینی ایران در سازوکار اقتصادی بریکس پلاس، هم ایران را شریک در تصمیم‌‌سازی‌های کلان بین‌المللی در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کرده‌است و هم جایگاه جبهه چندجانبه گرایی را در معادلات بین‌المللی به طور معناداری ارتقا داده است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به این که از این پس روابط ایران با اضلاع چندجانبه گرایی جهانی مانند روسیه و چین و هند و برزیل، صرفا به روابط دوجانبه میان تهران با مسکو، پکن، دهلی و برزیلیا محدود نمی‌شود، تصریح کرد: مناسبات ایران با برزیل در قالب مسئولیت، نقش و جایگاه این دو کشور در نظم نوین برآمده از چندجانبه گرایی تعریف می‌شود.
باقری با اشاره به این که یک‌جانبه گرایی تلاش دارد تا مناسبات جهانی را بر اساس منافع خود شکل دهد، بر این اساس آمریکا از تحریم به‌عنوان ابزاری برای ترسیم اطلس اقتصاد، سیاست و امنیت بین‌الملل با لحاظ حداکثر‌سازی انتفاع خود و همپیمانانش و به صفر رساندن انتفاع کشورهای مستقل از مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهانی استفاده می‌کند، اظهار داشت: جبهه چندجانبه‌گرایی باید با ایجاد و تقویت سازوکارهای مستقل مالی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، دوران گذار از نظم ظالمانه یک‌جانبه‌گرایی به نظم عادلانه چندجانبه‌گرایی را با درایت و هوشمندی مدیریت نماید.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به ظرفیتهای بالقوه سیاسی، اقتصادی و تعاملات مردمی دو کشور بر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با برزیل به‌عنوان یک شریک قابل اعتماد تاکید کرد.
امیر‌عبداللهیان به مسکو می‌رود
خبرگزاری اینترفکس به نقل از وزارت امور خارجه روسیه نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ۳۱ آگوست (امروز ۹ شهریور) برای یک سفر کاری به مسکو می‌رود و در جریان آن با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
امیر‌عبداللهیان، درخصوص سفر به روسیه اظهار کرد: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به‌عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: برخی طرف‌های غربی خواهان نقش‌آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.
وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: پیگیری مناسبات دوجانبه و موضوع افغانستان نیز در دستور کار مذاکراتی این سفر است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟