loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. اسلامی: هدف از مذاکرات، لغو پایدار تحریم‌هاست    ۱۴۰۱/۰۶/۰۷ محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اساس مذاکرات برجامی برای دف

طاهر مهدوی بازدید : 15 سه شنبه 08 شهریور 1401 نظرات (0)

.

اسلامی: هدف از مذاکرات، لغو پایدار تحریم‌هاست   

۱۴۰۱/۰۶/۰۷

هدف از مذاکرات وین لغو پایدار تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی مردم است

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اساس مذاکرات برجامی برای دفع اتهامات و گرفتن بهانه از دشمنان بوده است که مرتب علیه کشور اخبار، مکان‌ها و مدارک ادعایی را مطرح می‌کنند اظهار داشت: تحریم‌هایی که به این بهانه وضع شده با مذاکرات برجام باید لغو می‌شده است.
وی ادامه داد: الان هم هدف از مذاکرات این است که به صورت پایدار تحریم‌ها لغو شود و انتفاع برای وضعیت اقتصادی مردم ایران حاصل شود.
امیرعبداللهیان: پاسخ طرف آمریکایی با دقت در حال بررسی است
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی با بیان این‌که پاسخ طرف آمریکایی با دقت در حال بررسی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با پایان یافتن بررسی و جمع‌بندی نظرات خود را اعلام خواهد کرد.
حسین امیرعبداللهیان و بدر البوسعیدی وزرای خارجه جمهوی اسلامی ایران و عمان تلفنی گفت‌وگو کردند. آخرین تحولات مرتبط با مذاکره لغو تحریم‌ها از جمله مباحث مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.
 وزیر امور خارجه با بیان اینکه پس از دریافت نظرات آمریکا، در صورت حصول اطمینان از انتفاع اقتصادی ایران و رعایت خطوط قرمزمان، وارد مرحله جدیدی در وین خواهیم شد، تصریح کرد: تا در مورد همه چیز توافق نشود، نمی‌توان از رسیدن به توافق خوب و پایدار سخن گفت. 
امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از دولت عمان، با بیان این‌که پاسخ طرف آمریکایی با دقت در حال بررسی است، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با پایان یافتن بررسی و جمع‌بندی نظرات خود را اعلام خواهد کرد.
وی افزود: اراده ما بر حصول توافقی خوب، پایدار و قوی استوار است.
وزیر خارجه عمان هم ضمن قدردانی از تلاش‌های سازنده و مسئولانه جمهوری اسلامی ایران و حسن‌نیت در رسیدن به توافق، ابراز امیدواری کرد که با همکاری مشترک همه طرف‌ها، نتیجه رضایت‌بخشی از مذاکرات وین حاصل شود.
جان کربی: نسبت به ۲ هفته پیش به توافق با ایران نزدیک‌تر شدیم
جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه امروز نسبت به دو هفته پیش به دستیابی به توافق با ایران نزدیک‌تر هستیم، گفت: پاسخ خود را به نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ارائه داده و امیدواریم که نتیجه مثبتی حاصل شود.
جان کربی ادامه داد: جو بایدن همچنان معتقد است که دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای بهترین راه‌حل است و ما برای این هدف کار را ادامه خواهیم داد.
هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه ما پاسخ خود را داده‌ایم و امیدواریم به نتیجه مثبتی برسیم، در ادامه مدعی شد: زیرا چنان‌که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، حل هر نوع مشکلی در منطقه دشوار خواهد بود.
وی همچنین به تنش‌ها با چین اشاره کرد و گفت: عبور دو کشتی آمریکایی از تنگه تایوان پیام روشنی است مبنی بر اینکه ارتش ما به دریانوردی و پرواز مطابق قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد. همچنین برای عبور دو کشتی در تنگه تایوان از مدت زمانی طولانی برنامه‌ریزی شده است و این مسئله منطبق با سیاست چین واحد است.
سخنان جان کربی درباره نزدیک بودن زمان احیای توافق لغو تحریم‌های ایران در حالی است که یک رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز در توئیتی نوشت: تهران به بررسی دقیق واکنش آمریکا درباره متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا، در سطح کارشناسی ادامه می‌دهد و حداقل تا پنج‌شنبه- ۲ سپتامبر- طول می‌کشد.
‌هاآرتص گزارش داد؛ آیا بایدن باید توافق را به کنگره ببرد؟
جاناتان لیز در‌ هاآرتص چاپ اسرائیل نوشت: پیش‌نویس توافق برای احیای برجام، چارچوب زمانی 165 روزه از تاریخ امضا تا پیش از اجرایی شدن کامل توافق را مشخص می‌کند. براساس تفاهماتی که در پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه شده، این توافق پس از چهار مرحله طراحی شده، تکمیل خواهد شد.
در ادامه این مطلب آمده است: «مرحله اول که «روز صفر» نام دارد، روز امضای توافق است. قرار است قبل از روز امضای توافق، طرفین توافق آزادی زندانیان از ایران در ازای پول‌های بلوکه شده و کاهش اولیه تحریم‌ها را نهایی کنند. در عین حال، ایران ملزم خواهد بود تا تمام موارد نقض توافق را متوقف کند، اما می‌تواند ذخایر اورانیومی را که تاکنون انباشته کرده است، حفظ کند.
منتقدان توافق اصرار دارند که دولت باید در مرحله دوم، توافق را برای تصویب به کنگره بیاورد. در واقع، حداکثر پنج روز پس از تاریخ امضا، توافق روی میز کنگره قرار خواهد گرفت. و به مدت 30 روز از آن لحظه، اعضای کنگره می‌توانند توافق را مطالعه و بررسی کنند و در طول این مدت هیچ امکانی برای کاهش تحریم‌هایی که نیازمند مصوبه است، وجود نخواهد داشت.
هر دو مجلس کنگره باید این توافق را با اکثریت تصویب کنند. اگر توافق در رأی‌گیری بیفتد، رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌تواند علیه این تصمیم حق وتو را به اجرا بگذارد و با وجود مخالفت، با حمایت دو سوم اعضای کنگره، توافق را تصویب کند.
طرفداران احیای برجام استدلال می‌کنند که قانون مربوط به بررسی توافق توسط کنگره این بار اعمال نخواهد شد، زیرا این توافق طبق تعریف، بازگشت به برجام است، که قبلاً فرآیند بررسی مورد نیاز کنگره را طی کرده است.
یکی از موضوعاتی که می‌تواند تصویب توافق را برای بایدن دشوار کند، وجود این نگرانی است که روسیه از روابط خود با ایران سوءاستفاده کند و آن را به پناهگاه خود تبدیل کند تا از آن طریق تحریم‌ها را دور بزند.
در مرحله سوم، 60 روز پس از تصویب توافق در کنگره، نماینده وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم به بازگشت به برجام را به شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع خواهد داد.
در مرحله چهارم، یعنی 60 روز دیگر، زمان اجرای کامل توافق فرا می‌رسد: آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها بیانیه مشترکی مبنی بر تعهد خود به این فرآیند صادر خواهند کرد و ایالات متحده تحریم‌های اعمال شده دیگر را لغو خواهد کرد.
پس از گذشت 165 روز از روز امضای توافق، مرحله نهایی نیز اجرایی می‌شود: ایالات متحده رسماً به توافق بازمی گردد و تحریم‌های باقی‌مانده را لغو می‌کند و اجازه تجارت با ایران را می‌دهد. به همین مناسبت، ایران زیرساخت‌های مازاد غنی‌‌سازی را حذف خواهد کرد.»
رویترز گزارش کرد؛ ۴ نتیجه احتمالی تلاش‌ها برای حل ‌‎و فصل مسائل پادمانی در مذاکرات وین
خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره پیشرفت‌های حاصل‌شده در مسیر احیای توافق هسته‌ای نوشت، طبق گفته سه منبع مطلع، آمریکا و ایران راهی برای رسیدگی به مسئله تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برنامه هسته‌ای ایران پیدا کرده‌اند که به دو طرف اجازه می‌دهد فعلا در مذاکرات احیای برجام اعلام پیروزی کنند اما ممکن است حل‌وفصل نهایی مسئله احیای توافق را به تاخیر بیندازد.
رویترز نوشت: تهران به واشنگتن فشار آورده بود تا پیش از آن که تهران به‌طور کامل متن پیشنهادی برای احیای توافق هسته‌ای را اجرایی کند، زیر بار پایان یافتن تحقیقات آژانس درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه محل اعلام‌نشده در ایران برود. اگرچه، آمریکا و شرکای آن با این موضع مخالفند و استدلال‌شان این است که تحقیقات آژانس فقط در صورتی پایان می‌یابد که ایران پاسخی رضایت‌بخش به این نهاد مستقر در وین[آژانس] بدهد.
در این گزارش آمده است: به گفته منابع مطلع، ایران گفته است، اگر تحقیقات مختومه اعلام نشوند، توافق را اجرایی نخواهد کرد. این موضوع پاسخ به این سؤال را که آیا آژانس این تحقیقات را پایان خواهد داد و آیا اگر راضی به این کار نشود، ایران با توافق گسترده‌تر موافقت خواهد کرد یا نه، به تعویق می‌اندازد.
این خبرگزاری با پرداختن به ادعاهای یک مقام آمریکایی در این زمینه نوشت: یک مقام آمریکایی که می‌خواست نامش فاش نشود، گفت: «ایران در ابتدا خواستار تعهدی در این زمینه بود که آژانس تحقیقات پادمانی‌اش را تا تاریخ معینی به پایان برساند». اگرچه به گفته این مقام آمریکایی، آمریکا و شرکایش این درخواست را رد کردند.
گزارش رویترز می‌افزاید: این مقام آمریکایی می‌گوید، «ایران بعدا گفت اگر مسائل پادمانی تا زمان ازسرگیری اجرای توافق حل‌وفصل نشوند، حق خود برای انجام ندادن اقدامات لازم در زمینه محدود کردن برنامه هسته‌ای‌شان را که مقرر شده در آن تاریخ انجام شود، محفوظ دانست». این مقام آمریکایی مدعی است، اگر تهران تا زمان ازسرگیری اجرای توافق با آژانس همکاری نکند، مقامات ایران با یک انتخاب روبه‌رو خواهند شد که «یا لغو تحریم‌ها به تعویق بیفتد، حتی از آن چشم‌پوشی کنند یا توافق را با وجود در جریان بودن تحقیقات درباره موضوعاتی که مطرح هستند، اجرایی کند.»
رویترز در ادامه با اشاره به این که «با توجه به خودداری غرب از تعهد نسبت به پایان دادن به این تحقیقات در تاریخی معین و پافشاری ایران بر روی این که اگر این تحقیقات در جریان باشند، توافق را به‌طور کامل اجرایی نخواهد کرد»، نوشت: به نظر می‌رسد با چهار نتیجه احتمالی روبه‌رو خواهیم بود؛ در اولی، ایران نگرانی‌های آژانس را به موقع برطرف خواهد کرد و توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ احیا می‌شود. در دومی، تهران نگرانی‌های آژانس را قانع نمی‌کند و از انجام دادن اقدامات هسته‌ای برای نهایی کردن توافق خودداری می‌کند و واشنگتن هم از لغو تحریم‌ها که در مرحله نهایی توافق پیشنهادی معین شده، خودداری می‌کند. اگرچه محدودیت‌های هسته‌ای و لغو تحریم‌ها که در مراحل مقدماتی توافق پیشنهادی معین شده‌، اتفاق می‌افتد.
 
در ادامه گزارش این خبرگزاری آمده است: یک مقام آمریکایی و یک مقام ایرانی در این‌باره گفته‌اند، «اگرچه احتمال این وجود دارد که بازه‌های زمانی تعیین شده در توافق طولانی‌تر یا تمدید شوند تا ایران زمان بیشتری برای قانع‌ کردن آژانس داشته باشد». به گفته این مقام آمریکایی، ‌بندی غیرمرتبط با مسئله آژانس در توافق وجود دارد که به ایران و آمریکا این اجازه را می‌دهد تقاضای به تعویق افتادن روز ازسرگیری اجرای توافق را داشته باشند.
براساس ادعای این گزارش، «در سناریوی سوم، تهران ممکن است با وجود در جریان بودن تحقیقات آژانس توافق را اجرایی کند، تغییر سیاستی که ممکن است برای مقامات ایران، هضمش یا ایجاد مقبولیت برای آن در داخل کشور، سخت باشد». احتمال چهارم می‌تواند این باشد که فشارهای سیاسی باعث شوند آژانس با وجود رضایت نداشتن از پاسخ‌های ایران، به تحقیقاتش در ایران پایان دهد، اگرچه مقامات آمریکایی می‌گویند این نهاد را تحت فشار نخواهند گذاشت.
درخواست رئیس رژیم صهیونیستی از آژانس انرژی اتمی برای تداوم بازرسی از ایران
به گزارش ایسنا، به نقل از تایمز او اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور سوئیس در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور کشورمان گفت: استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حیاتی است. باید این استقلال از جمله توانایی آژانس برای انجام تحقیقات درخصوص تخلاف در تحولات هسته‌ای ایران سرسختانه رعایت شود.
وی در ادامه گفت: سخنان امروز رئیس‌جمهور ایران کاملا واضح هستند. او می‌گوید «به استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی تحقیقات باز احترام نمی‌گذاریم». این پرونده‌ها مسائل بزرگی هستند که به اورانیوم‌های غنی‌‌سازی‌شده کشف‌شده توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربط دارند.
رئیس رژیم صهیونیستی عنوان کرد: من از جامعه بین‌المللی از جمله سوئیس می‌خواهیم تا هرچه در توان دارند انجام دهند تا از استقلال آژانس اتمی اطمینان حاصل کنند و از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مانع شوند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟