loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. اعتراف مقام آمریکایی به بحران انرژی در غرب  وندی شرمن: جهان به نفت ایران نیاز دارد     ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ «وندی شرمن» نفر دوم وزارت امور خارجه ایالات متحده آمری

طاهر مهدوی بازدید : 31 چهارشنبه 29 تیر 1401 نظرات (0)
.
اعتراف مقام آمریکایی به بحران انرژی در غرب
 وندی شرمن: جهان به نفت ایران نیاز دارد 
   ۱۴۰۱/۰۴/۲۸

وندی شرمن از پیشرفت مذاکرات وین خبر داد - خبرآنلاین

«وندی شرمن» نفر دوم وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مراسمی در «خانه بین‌المللی دانشجویان»(ISH) تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام هنوز از بین نرفته است.
وبگاه «واشنگتن دیپلمات» گزارش کرد که علی‌رغم آن که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران از ماه فوریه در جریان بوده است و نشانه‌های‌اندکی از احتمال رسیدن به توافق جدید وجود دارد اما وندی شرمن بر این باور است که همچنان شانس رسیدن به توافق وجود دارد.
شرمن در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم که یک توافق بسیار عملی وجود داشته باشد و ایران باید به آن پاسخ «آری» دهد. به بهترین شکلی که می‌توانیم بگوییم این است که آنها نمی‌توانند به یک تصمیم برسند.»
بنا به گزارش فارس، قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا همچون دیگر مقام‌های آمریکایی توپ را در زمین ایران‌انداخت و گفت که رسیدن به توافق به نفع ایران است و گفت: «آن‌ها کاهش تحریم‌ها دریافت می‌کنند. اقتصاد آنها بهبود پیدا می‌کند و بار دیگر نفت خود را به فروش می‌رسانند و جهان به نفت ایران نیاز دارد بنابراین می‌توانند قیمت خوبی برای آن تعیین کنند. به نفع ایران است که این کار را انجام دهد اما آنها در رسیدن به اجماع مشکل دارند. اتحادیه اروپا،‌ فرانسه، آلمان و انگلیس که درخصوص این توافق مذاکره کرده‌اند به همراه چین و روسیه همگی خواهان این توافق هستند.»
امیرعبداللهیان خطاب به بورل:کاخ سفید زیاده‌خواهی‌هاو تردیدها را کنار بگذارد
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه (۲۷ تیرماه) تلفنی گفت‌وگو کردند.
وزیر خارجه در گفت‌وگوی تلفنی شامگاه دوشنبه، اظهار داشت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی با قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه جوزپ بورل و انریکه مورا (معاون بورل و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها) و با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه تأکید کرد: کاخ سفید باید زیاده‌خواهی‌ها و تردیدها را کنار گذاشته و با واقع‌بینی در مسیر دستیابی به راه‌حل و حصول توافق گام بردارد و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیرسازنده و توسل به اهرم فشار و تحریم دست بردارد.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو با تقدیر از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر ضرورت ارائه و جمع‌بندی ایده‌های طرفین در شرایط کنونی تاکید کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ضمن تقدیر از ابتکار عمل‌های جمهوری اسلامی برای عبور از موانع و حل و فصل برخی اختلافات باقیمانده برای حصول توافق نهایی، بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تأکید کرد.
جوزپ بورل افزود: معتقدم باید ماه‌ها تلاش به نتیجه منجر شود و به تلاش خود برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد.
سناتور آمریکایی: احیای برجام بهترین چیز برای آمریکا است
سناتور «کریس مورفی» از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام انتقاد کرد.
مورفی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: ما در لحظه خطرناکی با تهران به‌دلیل اقدامات ترامپ و تصمیم او برای خروج از برجام، قرار داریم. وی گفت: امیدوارم همچنان فرصت برای احیای برجام وجود داشته باشد و این بهترین چیز برای واشنگتن و منطقه خواهد بود.
مقام آمریکایی: ایران به برجام بازنگردد، فشارها ادامه می‌یابد!
علی‌رغم تاکید مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه تهران از توافق هسته‌ای خارج نشده بلکه واشنگتن است که ابتدا باید خروج خود از برجام را جبران کند، اما مسئولان آمریکایی همچنان به ادعای خود مبنی بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به توافق اصرار دارند.
به گزارش فارس، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه تهدید کرد اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازنگردد، واشنگتن به اعمال فشارها بر تهران ادامه خواهد داد.
کربی در مصاحبه با شبکه «نیوز نِیشِن»، مدعی شد: «ایران باید با توافق پیشنهادی [آمریکا و اروپا] موافقت کند، اما تمایلی به این کار نشان نداده است. مذاکرات توافق هسته‌ای [در وین] کامل شده و توافق روی میز وجود دارد».
سناتور آمریکایی: بایدن جرأت ایستادن در برابر ایران را نداشته است
«تام کاتن» سناتور تندروی جمهوریخواه آمریکایی در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس‌نیوز» به لفاظی و اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداخت.
او در ابتدا مدعی شد «ایران در حال رفتن به سوی ‌گریز هسته‌ای (دستیابی به میزان کافی اورانیوم برای تولید بمب اتمی) است زیرا جو بایدن در حال مذاکره بی‌پایان با یک رژیم ضدآمریکایی است که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهد».
وی در ادامه ادعا کرد: «زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، ایران را توانمند یا جسور نکرد. در واقع، آنها به سختی از محدودیت‌های اورانیوم غنی‌شده تحت توافق هسته‌ای در دولت ترامپ عبور کردند».
واشنگتن، ایران و روسیه را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه تلویحاً ایران و روسیه را به اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت تبادلات نظامی تهدید کرد.
پرایس طی نشست خبری در واشنگتن در پاسخ به سؤالی درباره اینکه انتظار دارند چه نتایجی از نشست سه‌جانبه ایران،‌ روسیه و ترکیه در تهران طی روز سه‌شنبه حاصل شود، گفت: «من صحبت کردن در مورد دستورکار [نشست] را به این سه کشور واگذار می‌کنم. ما شاهد انتشار بیانیه‌های مختلفی از سوی این کشورها در مورد موضوعات مورد بحث بوده‌ایم، اما من اظهارنظر درباره آن را به خودشان واگذار می‌کنم.»
طبق بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، وی درباره موضوعاتی که در سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیا مورد بحث قرار گرفت، توضیح داد: «صحبت در مورد ایران و چالشی که ایران برای منطقه و به‌طور بالقوه فراتر از آن ایجاد می‌کند، و برخی استراتژی‌ها و راه‌هایی که از طریق آنها می‌توانیم به هماهنگ کردن تلاش‌های خود برای عقب راندن فعالیت‌ها و نفوذ شرورانه ایران در سراسر منطقه انجام دهیم، بیان شد.»
این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به این سؤال که آیا سیاست جدیدی در قبال ایران به ویژه پس از سفر بایدن به منطقه دارند، ادعا کرد: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که از زمانی که دولت قبلی از برجام خارج شد، بر کسی پوشیده نیست که مواد شکافت‌پذیر ایران افزایش یافته و زمان‌ گریز اتمی آن، یعنی مدت زمانی که برای تولید مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت سلاح اتمی نیاز دارد، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. از حدود یک سال در اوج خود به چند هفته یا کمتر رسیده است.»
براساس این بیانیه، پرایس اظهار داشت: «دلیل اینکه هنوز بر روی تعیین اینکه آیا می‌توانیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم، این است که بازگشت متقابل به پایبندی، برنامه هسته‌ای ایران را دوباره مهار می‌کند. این امر، زمان‌گریز اتمی را طولانی‌تر می‌کند، که اکنون بسیار کاهش یافته است. همچنین تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر مشمول سخت‌گیرانه‌ترین رژیم راستی‌آزمایی و نظارتی می‌شود که تاکنون تحت مذاکره قرار گرفته است».
وی درباره رویکرد بایدن در قبال ایران گفت: «رئیس‌جمهور متعهد شده است که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین وسیله برای تحقق این تعهد است. ما همچنان بر این باوریم که تحت این چارچوب، بازگشت متقابل به پایبندی به برجام سودمندترین مسیری است که قابل دوام است، و تا زمانی که به نفع ما باشد، به دنبال آن خواهیم بود.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به تهران و احتمال انعقاد قراردادی برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی ایران به مسکو، مدعی شد: «ما در مورد نگرانی‌های خود در مورد ارائه بالقوه پهپادهای ایرانی به روسیه صحبت کرده‌ایم. ما از نزدیک و با دقت [این سفر را] دنبال می‌کنیم. همه تحریم‌های ما به قوت خود باقی است.»
پرایس با تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و روسیه در صورت فروش پهپاد، ادعا کرد: «هر گونه معامله‌ای از این نوع شامل تعدادی از تحریم‌هایی است که ما روی کاغذ داریم و احتمالاً تعدادی از تحریم‌هایی که کشورهای سراسر جهان نیز اعمال خواهند کرد. بنابراین این چیزی است که ما همچنان بر آن نظارت خواهیم کرد».
دستیار پوتین: از احیای برجام حمایت می‌کنیم
«یوری اوشاکوف» دستیار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت مسکو حامی احیای توافق هسته‌ای در شکل تأییدشده آن در سال ۲۰۱۵ از سوی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.
وی افزود: هدف (از احیای برجام)، اطمینان از تعامل عادی تجاری و اقتصادی ایران با جهان است و مسکو به تلاش‌ها برای این منظور ادامه
خواهد داد.
اوشاکوف همچنین گفت: ما از گفت‌وگوی بین ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم. این گفت‌وگو را نشانه روشنی می‌دانیم که تهران تلاش می‌کند به‌دنبال مصالحه باشد تا اجرای کامل برجام را احیا کند. این مقام ارشد روس دوشنبه (۱۸ ژوئیه) در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت روسیه برای ارتقای سطح روابط خود با ایران به شراکت راهبردی برنامه‌ریزی می‌کند.
وی گفت که توافق جدیدی میان روسیه و ایران در حال آماده‌‌سازی است و همچنین در خلال نشست سه‌جانبه تهران قرار است بیانیه مشترکی از سوی سه کشور منتشر شود که پیش‌نویس آن از قبل آماده شده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟