loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

* در دیدار امیرعبداللهیان و همتای مجاری صورت گرفت:    امضای 5 سند همکاری میان ایران و مجارستان      ۱۴۰۰/۰۹/۲۶   پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه

طاهر مهدوی بازدید : 31 شنبه 27 آذر 1400 نظرات (0)
*
در دیدار امیرعبداللهیان و همتای مجاری صورت گرفت:
 
 امضای 5 سند همکاری میان ایران و مجارستان
 
   ۱۴۰۰/۰۹/۲۶

امضای سه سند همکاری میان ایران و مجارستان | خبرگزاری ایلناامضای۳ یادداشت تفاهم بین ایران و مجارستان

 
پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان و همچنین برگزاری دومین دور کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به تهران سفر کرد، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درخصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با مروری بر ابعاد روابط بین دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، ابراز امیدواری کرد این سفر و برنامه‌های پیش رو منشاء تحول در مسیر گسترش مناسبات فیمابین دو کشور در زمینه‌های مختلف باشد. 
وی بر فعال ‌سازی بخش‌های خصوصی اقتصادی در دو کشور و رفع موانع انجام مراودات و تبادل هیئت‌ها خصوصا در زمینه روادید تأکید کرد.
وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در کشورمان و فراهم شدن زمینه برگزاری نشست دوم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، بر دیدگاه کشورش در زمینه همکاری بر اساس احترام متقابل تاکید کرد.
وی با اشاره به هیئت اقتصادی همراه خود برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌ها، تبادلات تجاری فیمابین و همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت را مورد تشریح قرار داد.
امیرعبداللهیان: در آینده نزدیک صادرات واکسن‌های ایرانی به سایر کشورها عملی خواهد شد
امیرعبداللهیان بعد از دیدار و گفت‌وگو با همتای مجارستانی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.
وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای مجارستانی گفت: امروز گفت‌وگوهای خوب و توافقاتی مهم بین ایران و مجارستان انجام شد.
وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: پنج سند را به امضا رسانده و خواهیم رساند. سند اول همکاری‌های فرهنگی است که بین رئیس‌سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر خارجه مجارستان به نمایندگی از کشورشان به امضا رسید. یادداشت تفاهم همکاری آموزش‌های دیپلماتیک بین دو کشور را به امضا رساندیم. سند همکاری‌های گمرکی نیز امضا و نهایی شد.
امیرعبداللهیان سند توافق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را از دیگر دستاوردهای این سفر برشمرد.
وی به سند تفاهم برنامه همکاری در چارچوب برنامه بورسیه مجارستان برای دانشجویان ایرانی اشاره کرد و افزود: یک اتفاق مهم رقم خورد و به پاس قدردرانی از دستاوردهای دانشمندان ایرانی که در ماه‌های اخیر موفق به تولید انبوه واکسن ایرانی در چند شرکت و موسسه علمی و فناوری شدند، سندی را در این رابطه به امضا رساندیم. براساس این توافق تمامی واکسن‌های ایرانی با صدور گواهی از مبدا ایران می‌تواند مورد پذیرش مجارستان قرار بگیرد و در صدور ویزا به عنوان ملاک مطرح است.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: با کشورهای دیگر در حال رایزنی هستیم برای این‌که واکسن ایرانی که از استاندارد فوق‌العاده بالایی برخوردار است، مورد پذیرش قرار بگیرد و پایه‌ای برای صدور ویزا و رفت و آمد اتباع کشورمان به آن کشور شود.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه همچنین گفت: درباره افغانستان و کمک به مردم این کشور گفت‌وگو کردیم. وزیر خارجه مجارستان به همراه خود محموله‌ای از واکسن‌های اهدایی برای واکسینه کردن چهار میلیون تبعه افغانستانی در ایران را با خود به همراه آورد.
وی بیان داشت: در جریان این سفر توافق کردیم درباره موضوعات مختلف همکاری‌ها را توسعه دهیم و این سندها بخشی از اهدافی بود که در این سفر محقق شد.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ضمن ادای احترام به دانشمندان ایرانی مایلم تأکید کنم در آینده نزدیک صادرات واکسن‌های ایرانی به سایر کشورها عملی خواهد شد.
وزیر خارجه و تجارت مجارستان نیز در این نشست خبری مشترک ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و دعوت به عمل آمده، گفت: در ماه سپتامبر دیدار فوق‌العاده مثبتی در نیویورک داشتیم و نتیجه این دیدار سفر امروز من به ایران است.
پیتر سیارتو خاطرنشان کرد: امروز به توافق رسیدیم که دو کشور گواهی واکسن را قبول کنند و این توافق از فردا معتبر خواهد بود که سفر را برای افراد ممکن می‌سازد.
وی گفت: روز سه‌شنبه پارلمان مجارستان حمایت از سرمایه‌گذاری را مورد پذیرش قرار داد که امکان بهتر و بیشتری به بازرگانان دو کشور برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی می‌دهد. از بخش‌های کشاورزی، بهداشتی و صنعتی هفت مدیرکل شرکت‌های مجاری به همراه من به ایران آمدند و امروز هم قراردادی امضا می‌کنیم که به همین صورتی که تا الان بود مجارستان سال آینده ۱۰۰ بورسیه به دانشجویان ایرانی برای تحصیل در مجارستان اهدا خواهد کرد.
وزیر خارجه مجارستان افزود: مایه خوشحالی ماست که بیش از ۲ هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان مشغول تحصیل هستند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟