loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

*** خطیب زاده: در خروج آمریکا از برجام اروپا صرفا یک تماشاچی منفعل بود     ۱۴۰۰/۰۷/۱۹   سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات صدراعظم آلمان برای بازگشت فو

طاهر مهدوی بازدید : 53 سه شنبه 20 مهر 1400 نظرات (0)

***

خطیب زاده:

در خروج آمریکا از برجام اروپا صرفا یک تماشاچی منفعل بود

    ۱۴۰۰/۰۷/۱۹

 

خطیب زاده: انتظاری که از آذربایجان داشتیم برآورده نشد
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات صدراعظم آلمان برای بازگشت فوری ایران به مذاکرات وین، گفت: امیدوارم صدر اعظم آلمان و کشورهای اروپا توجه کنند که اگر بی‌عملی اروپا نبود، جسارت ترامپ رخ نمی‌داد که از تمام توافقات بین‌المللی از جمله برجام خارج و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کند و تمام پایتخت‌های اروپایی یک تماشاچی منفعل باشند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته شده هواپیمای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برای دریافت سوخت در لبنان دچار مشکل شده است، اظهار داشت: این خبرسازی است و سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود. برخی دوست ندارند این سفرها موفقیت خود را داشته باشد و این حواشی درست می‌شود. هیچ درخواستی برای سوخت گیری در لبنان نداشته است.
هیچ متن و توافقنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مرکل صدراعظم آلمان و اینکه خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات شده است، اظهار داشت: امیدوارم صدراعظم آلمان و کشورهای اروپایی توجه داشته باشند که اگر بی‌عملی اروپا نبود، جسارت ترامپ نمی‌توانست اتفاق بیفتد که ترامپ از تمامی توافقات خارج شود و برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کند و تمامی پایتخت‌های اروپایی به شمول برلین یک تماشاچی منفعل باشند.
وی درباره مذاکرات وین و ترکیب تیم مذاکره کننده گفت:‌ مذاکرات وین انجام می‌شو‌د و در داخل وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود. از آن جهت که مذاکرات، گفت‌وگوی فنی برای اطمینان از اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌هاست، ولذا هیچ متن و توافقنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و این گفت‌وگوهای فنی هم در مسیر عادی خود در وزارت امور خارجه توسط وزارت خارجه انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: انتظار ما این است که تمامی طرف‌ها وقتی به وین می‌آیند این بار با این درک از واقعیت بیایند که راه فراری جز اجرای تعهداتشان ذیل برجام ندارند، باید اطمینان کامل به جمهوری اسلامی ایران بدهند که هیچ طرفی نقض برجام را نخواهد کرد، هیچ طرفی به بهانه‌های واهی از جنس تحریم‌های فراسرزمینی یک کشور ثالث تعهدات قطعی دوجانبه خودشان را زیر پا نمی‌گذارند.
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به لبنان و آمادگی ایران برای کمک به لبنان گفت: ما و لبنان هیچ وقت روابط‌مان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکردیم. تنظیم روابط ما تاب‌آورانه نسبت به تحریم‌های ثانویه کشورهای دیگر همواره در حال تنظیم بوده است. گفت‌وگوها در این سفر درباره این بود که چگونه می‌توان پروژه‌های فی‌مابین را بدون توجه به فشارها و تحریم‌های طرف ثالث پیگیری کنیم.
وی درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: روابط ایران و آذربایجان یک روابط کاملا طبیعی است و به هم زدن آن یک کار غیرطبیعی است. روابط دو کشور همواره از منطق درستی پیروی کرده و آن منطق درست ارتباطات چندلایه مردمی و دو دولت بوده است. در عین حال نگرانی‌های ایران گفته شده و این در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب دو کشور است. نگرانی‌های ما به دوستان در باکو گفته شده و البته آنها همواره گفته‌اند این نگرانی‌ها را مرتفع می‌کنند و یا این نگرانی‌ها در یک مسیر گفت‌وگوهای دوجانبه قابل حل است.
آمادگی برای کمک به لبنان در ساخت نیروگاه
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر استاندار خراسان به افغانستان و بحث به رسمیت شناختن طالبان هم اظهار داشت: ما با افغانستان روابط مردمی و تجاری بسیار خوبی داریم و یکی از ویژگی‌های روابط تجاری ایران و افغانستان مردمی بودن و بخش خصوصی بودن این روابط است. سفر استاندار خراسان برای اطمینان از ادامه مراوداتی بود که بسیاری خواست مردم افغانستان است. با همه طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در تماس هستیم و زود است درباره دولت فراگیر افغانستان اظهارنظر کنیم و همواره تأکید ما این بود که باید دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود که بازتاب‌دهنده ترکیب قومیتی،‌ جمعیتی و خواسته مردم افغانستان باشد.
خطیب‌زاده درباره ارسال محموله سوخت مجدد به لبنان بیان کرد:‌ یکی از مشکلات اصلی لبنان برق است و یکی از راه‌هایی که برق را تامین می‌کند از طریق نیروگاه‌هایی است که به صورت موقت در بنادر و روی کشتی‌ها هستند. ساعت‌ها بیروت بدون برق است و هزینه‌های بسیار بالایی دارد و یکی از راه‌های آن ایجاد نیروگاه‌های زمینی در داخل لبنان است و ایران با تمامی توان فنی برای ساخت نیروگاه‌ها می‌تواند کمک کند و این آمادگی ایران باید با اراده دولت و گروه‌های لبنانی همراه شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟