loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

واردات سوخت و 3 دستاورد حزب‌الله لبنان به روایت تحلیلگر صهیونیست      ۱۴۰۰/۰۶/۲۷ به‌ باور تحلیلگر صهیونیست با رسیدن سوخت ایران به خاک لبنان حزب‌الله پیروزی

طاهر مهدوی بازدید : 79 یکشنبه 28 شهریور 1400 نظرات (0)

واردات سوخت و 3 دستاورد حزب‌الله لبنان

به روایت تحلیلگر صهیونیست 

    ۱۴۰۰/۰۶/۲۷

عضو حزب الله لبنان: مقاومت کشور را از محاصره خارج کرد - ایسنا | خبر فارسی

به‌ باور تحلیلگر صهیونیست با رسیدن سوخت ایران به خاک لبنان حزب‌الله پیروزی بزرگ دیگری را محقق کرده که 3 دستاورد مهم داشته است: تقویت بازدارندگی؛ جایگزین کردن کمک‌های ایران به جای غرب؛ در فشار قرار‌دادن آمریکا.
بحران اقتصادی از سال ۲۰۱۹ تاکنون موجبِ کاهش شدید ارزش پول لبنان تا ۹۰ درصد شد و بهای مواد غذایی را نیز تا ۵۵۰ درصد افزایش داد و در مجموع سه‌چهارم جمعیت این کشور را به زیر خط فقر کشاند. بحران سوخت چنان بالا گرفت که پمپ بنزین‌ها به محل نزاع بر سر سوخت تبدیل شدند. در چنین شرایطی که غرب و غربزده‌ها در به وجود آوردنش نقش زیادی داشتند، رسیدن سوخت از ایران به واسطه سوریه و با ابتکار عمل حزب‌الله بارقه امیدی در این تاریکیِ ناامیدی ایجاد کرد.
در حالی که پنجشنبه کاروان اول و بامداد شنبه کاروان دوم سوخت ایران از مرز سوریه وارد لبنان شد، تحلیل‌ها در مورد پیامدهای این اتفاق همچنان ادامه دارد و هر که از منظری آن را بررسی کرده است. «یونی بن مناخیم»، تحلیلگر صهیونیست در تحلیلی که در پایگاه عبری‌زبان «نیوز وان» منتشر شده، اعتراف کرد رسیدن‌تانکرهای حامل سوخت به لبنان یک پیروزی بزرگ برای حزب‌الله محسوب می‌شود، این در حالی است که «سید حسن نصرالله» خبر داده است 2 نفتکش دیگر نیز به‌زودی به سوریه خواهند رسید.
تسنیم گزارش داده، به‌ گفته این تحلیلگر از دیدگاه صهیونیست‌ها این اقدام دست‌آوردهای سه‌گانه‌ای را برای حزب‌الله به‌همراه داشته که عبارتند از:
1- تقویت توان بازدارندگی علیه اسرائیل و آمریکا، این دو با وجود آنکه از مسیر و هدف نفتکش مطلع بودند اما جرأت آسیب رساندن به نفتکش ایرانی حامل سوخت را نداشته‌اند و این نفتکش توانست محموله خود را در بندر بانیاس سوریه تخلیه کند، این در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در ژوئن 2020 به همه طرف‌ها از جمله حزب‌الله نسبت به انجام چنین اقدامی هشدار داده بود. 2- نصرالله با این اقدام خود جایگزینی برای غرب در لبنان ایجاد کرد و نشان داد که می‌توان به‌جای انتظار کشیدن برای رسیدن کمک‌های غربی یا واردات سوخت از کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس روی همکاری با سوریه و ایران حساب کرد. 3- نصرالله با اقدام خود در واردات سوخت از ایران، دولت آمریکا را مجبور کرد به لبنان اجازه واردات گاز و برق از مصر و اردن آن هم از طریق سوریه را بدهد.
گفتنی است، ورود‌تانکرهای سوخت ایران به لبنان تمام محاسبات و سیاست‌های تحریم حدأکثری آمریکا علیه ایران، سوریه و لبنان و تمام تهدیدات رژیم صهیونیستی را یکسره به هم زد و این دو رژیم را تحقیر کرد. این ورود در همان ابتدا منجر به سقوط نرخ دلار در برابر پول ملی لبنان شد و هر دلار از 19 هزار لیر به 13 هزار و 700 لیر کاهش پیدا کرد. چنان‌که عضو شورای سیاسی جنبش حزب‌الله لبنان تأکید کرده است، مقاومت، لبنان را از محاصره، تنگنا و تحریم اقتصادی رها کرد و شکست محاصره تنها منحصر به سوخت نخواهد بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟