loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

امیرعبداللهیان در دیدار همتای چینی:   کاخ سفید باید یاد بگیرد   در مقابل ملت ایران از لحن تهدیدآمیز استفاده نکند       ۱۴۰۰/۰۶/۲۶ حسین امیرعبدا

طاهر مهدوی بازدید : 199 شنبه 27 شهریور 1400 نظرات (0)
امیرعبداللهیان در دیدار همتای چینی:
 
کاخ سفید باید یاد بگیرد
 
در مقابل ملت ایران از لحن تهدیدآمیز استفاده نکند 
 
   ۱۴۰۰/۰۶/۲۶


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پنج‌شنبه و پیش از برگزاری بیست‌و‌یکمین اجلاس سران شانگهای در تاجیکستان با وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تأکید بر آسیا محور بودن سیاست خارجی دولت سیزدهم، بر عزم جمهوری اسلامی ایران بر پیشبرد روابط با چین بر اساس موافقت‌نامه همکاری‌های ۲۵ ساله به‌عنوان نقشه راه دو کشور تأکید کرد.
وی با‌ اشاره به موضوعات چندجانبه همکاری جمهوری اسلامی ایران با چین، ضمن قدردانی از مواضع حمایت‌کننده دولت چین از رویکرد کشورمان، آمریکا را متهم اصلی تضعیف برجام و همکاری‌های هسته‌ای کشورمان دانست. وزیر خارجه کشورمان با‌ اشاره به مواضع غیرسازنده آمریکا در قبال موضوع هسته‌ای کشورمان تأکید کرد، کاخ سفید باید یاد بگیرد در مقابل ملت ایران، از لحن تهدیدآمیز استفاده نکند. امیرعبداللهیان خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان به دنبال‌ اشغال
چندین ساله این کشور را نمونه‌ای دیگر از یک‌جانبه‌گرایی غیرسازنده آمریکا دانست که اثرات نامطلوب آن متوجه همسایگان افغانستان گردیده است.
وی در پایان با‌ اشاره به همکاری‌های ارزشمند دو کشور در مبارزه با کرونا، از همکاری‌های گسترده دولت چین با کشورمان در ارسال محموله‌های واکسن که در پی گفت‌وگوهای روسای جمهور دو کشور صورت پذیرفت، قدردانی نمود.
وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار بر همکاری‌های دو کشور در موضوعات بین‌المللی و از جمله حمایت چین از عضویت دائم ایران در شانگهای تأکید کرد. وی اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور را به‌عنوان نقشه راه مهم روابط دو کشور دانسته و بر عزم چین در توسعه همه‌جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید نمود.
نشست چهارجانبه
در حاشیه اجلاس سران شانگهای، نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان برگزار شد. در این نشست وزرای امور خارجه چهار کشور از تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت کردند. افغانستان عاری از ‌تروریسم، عاری از مواد مخدر و عاری از تهدید علیه همسایگان از دیگر محورهای مباحث این نشست بود. در این نشست از برگزاری دور بعدی اجلاس همسایگان افغانستان که قرار است با حضور وزرای امور خارجه کشورهای همسایه به‌علاوه روسیه در اواخر مهرماه در تهران تشکیل شود، استقبال شد.
بی‌تفاوتی کشورهای غربی
در کمک به پناهجویان
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در حاشیه
بیست و یکمین نشست سران عضو شانگهای، شامگاه پنجشنبه، با وزیر امور خارجه هندوستان دیدار و رایزنی کرد.
حسین امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن‌ اشاره به تاریخ عمیق روابط دو کشور و زیرساخت‌های موجود در این رابطه، بر آمادگی کشورمان جهت توسعه هرچه بیشتر روابط همه‌جانبه تأکید نمود.
وزیر امور خارجه کشورمان در تحلیل آخرین وضعیت افغانستان، جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل مرزهای طولانی مشترک با افغانستان، اولین کشور همسایه و متأثر از اوضاع نابسامان این کشور خواند و با‌ اشاره به حضور بیش از سه و نیم میلیون نفری پناهجویان افغانستانی در ایران، از بی‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی در کمک‌رسانی به این پناهجویان انتقاد کرد. امیرعبداللهیان پذیرش و میزبانی از این میهمانان و ارائه خدمات انسان دوستانه به آنها از سوی کشورمان در اوج برقراری شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را نشانه عمق انسان‌دوستی دو ملت دانست. «جایشانکار» وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با‌ اشاره به روابط تاریخی و مناسب دو کشور، آمادگی کشورش را جهت توسعه روابط اعلام کرد
دیدار با لاوروف
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه بیست و یکمین اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای با لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو نمود. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، ضمن تأکید بر توسعه روابط همه‌جانبه با روسیه، ضرورت همفکری دو کشور در مورد مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه افغانستان را یادآور شد.
امیر عبداللهیان با‌ اشاره به وضعیت پیچیده کنونی افغانستان، این وضعیت را حاصل خروج غیرمسئولانه و مفتضحانه آمریکا از این کشور خوانده و مسئولیت وضعیت کنونی را بر عهده دولت آمریکا دانست. لاوروف نیز در این دیدار ضمن تبریک انتصاب امیرعبداللهیان، از وزیر امور خارجه کشورمان جهت سفر به مسکو و تداوم رایزنی‌ها دعوت به عمل آورد. لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران حل موضوع افغانستان را در تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت نمایندگان کلیه اقوام دانسته و بر تلاش‌های کشورمان جهت‌ ترغیب به رسیدن به این هدف تأکید کرده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟