loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

نیکزاد در پاسخ به نامه‌­ای با امضای 18هزار نفر از کارگران:   مجلس از صنایع بومی ‌لوازم خانگی حمایت خواهد کرد       ۱۴۰۰/۰۶/۱۷ جلسه علنی مجل

طاهر مهدوی بازدید : 15 پنجشنبه 18 شهریور 1400 نظرات (0)
نیکزاد در پاسخ به نامه‌­ای با امضای 18هزار نفر از کارگران:
 
مجلس از صنایع بومی ‌لوازم خانگی حمایت خواهد کرد
 
    ۱۴۰۰/۰۶/۱۷

جلسه علنی مجلس دیروز در حالی آغاز شد که بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار داشت. در ابتدای جلسه دیروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قیام خونین مردم تهران در هفدهم شهریورماه ۱۳۵۷ را گرامی ‌می‌داریم؛ قیامی‌که در زمان حساس و خاصی از انقلاب توانست ذات پلید رژیم ستمشاهی را به نمایش بگذارد.

وی اظهار داشت: علو جایگاه شهدای انقلاب اسلامی، دفاع‌ مقدس و شهدای هفدهم شهریورماه را از خداوند مسئلت داریم.
فرانسه پایش را از گلیمش درازتر نکند
دیروز در جریان بررسی طرح امنیت غذایی علیرضا سلیمی‌ نماینده مردم محلات گفت: شهدای هفدهم شهریور به دنیا ثابت کردند ملت ایران عزت خود را با هیچ چیز معامله نخواهد کرد. این درسی برای همیشه تاریخ است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس تأکید کرد: توصیه می‌کنم، فرانسه در امور ایران دخالت نکند، زمان زورگویی به پایان رسیده است. این کشور یادش باشد، رفیقشان انگلستان از افغانستان با لباس زنانه خارج شد.
همچنین سلیمی ‌در بخش دیگری از جلسه و در جریان قرائت گزارش کمیسیون بهداشت در مورد حادثه آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر، در تذکری گفت: ۱۹ نفر در این حادثه کشته ‌شدند و گزارش کمیسیون بهداشت در این خصوص بسیار مهم بود. باید ‌ترک فعل‌هایی که توسط وزارت بهداشت و درمان وقت صورت گرفته، بررسی شود. به صراحت در این گزارش اعلام شده که هیچ بازدیدی در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از سوی وزارت بهداشت انجام نشده؛ این کار ‌ترک فعل است.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری وقت تهران در این خصوص مسئول بوده است. اقدامات شهرداری در ۲۰ مورد تغییرات در این کلینیک قابل توجه است. چه کار می‌کرده‌اند؟ به‌نظر می‌رسد فقط برخی گزارشات را می‌نوشتند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت کار نیز در این زمینه مسئول است. شریعتمداری عملکرد بسیار ضعیفی در حوزه بازدید از این مراکز داشته است.
وی از رئیس مجلس خواست که ‌ترک فعل‌های صورت گرفته را مورد بررسی قرار داده و به قوه قضائیه ارسال کند.
سلیمی ‌ادامه داد: همین آقایان پرونده پلاسکو را سیاسی‌کردند و داد و هوار به راه انداختند اما در پرونده آتش‌سوزی درمانگاه سینا اطهر سکوت کردند.‌ترک فعل‌ها آشکار است. با توجه به گزارش جامعی که وزارت بهداشت ارائه داده، دستور دهید تا هرچه سریع‌تر این موارد پیگیری شده و به‌صورت جدی برخورد شود.
وی افزود: قرار نیست وقتی آقایان دوران وزارتشان تمام شد، راحت در برج عاج بنشینند و به ریش همه بخندند. شنیده شده است که برخی از همین افراد شروع به توطئه کرده‌اند تا چوب لای چرخ دولت فعلی بگذارند و اجازه کار و فعالیت ندهند. اگر جرم این افراد و‌ترک فعل‌هایشان در قوه قضائیه مورد بررسی قرار می‌گرفت و برخورد می‌شد، نمی‌رفتند در برخی لُژها بنشینند و برنامه‌ریزی‌ برای پنچر کردن فعالیت‌های دولت فعلی کنند.
مجلس از صنایع داخلی
حمایت خواهد کرد
علی نیکزاد در جلسه علنی دیروز با‌ اشاره به نطق قرائت شده از غلامرضا مرحبا و امضای ۱۸ هزار کارگر برای حمایت از کارگران در حوزه لوازم خانگی، گفت: همان‌طور که فرزندان غیور این کشور در تولید بنزین به خودکفایی رسیده‌اند، به فضل الهی در همه حوزه‌ها به خودکفایی خواهیم رسید و مجلس از خودکفایی در حوزه تولیدات لوازم خانگی حمایت می‌کند.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمستان به پایان رسیده است و رو سیاهی برای زغال باقی می‌ماند، گفت: ۱۸ هزار کارگر زحمتکش و باشرفی که این نامه را به مجلس ارسال کرده‌اند، بدانند از آنها حمایت خواهیم کرد.
وظایف و ‌ترکیب
کمیته ساماندهی تشکل­‌های صنفی کشاورزی
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، نمایندگان با ماده ۸ این طرح با
۱۹۷ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
بر اساس ماده ۸ این طرح؛ وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در راستای نقش‌آفرینی بیشتر تشکل‌های صنفی کشاورزی و مأموریت محور کردن آنها تشکل‌های صنفی در مدیریت مطلوب و تنظیم بازار کالاهای کشاورزی و ایجاد اتحادیه‌های صنفی فراگیر و قدرتمند ملی در حوزه‌های تولید، تامین، خدمات، توزیع، صادرات و واردات کالاهای کشاورزی به ازای هر یک از فعالیت‌های تخصصی بخش کشاورزی و منابع طبیعی، کمیته ساماندهی تشکل‌های صنفی کشاورزی و منابع طبیعی را با وظایف و اختیارات زیر تشکیل دهد.
الف: وظایف:
1- تنظیم اساسنامه و برنامه‌ریزی برای تشکیل اتحادیه سراسری با شعبات شهرستانی، استانی و ملی در هر رشته فعالیت‌های تخصصی کشاورزی در شاخه تولید، تامین، خدمات، توزیع، صادرات و واردات کالاهای کشاورزی
2- ساماندهی تشکل‌های موجود و نحوه استمرار فعالیت آنها اعم از تشکل‌های صنفی کشاورزی و منابع طبیعی که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و وزارت کشور مجوز دریافت نموده‌اند.
3- نظارت بر عملکرد تشکل‌های صنفی بخش کشاورزی
ب:‌ ترکیب اعضا:
1- وزیر جهاد کشاورزی (رئیس)
2- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (دبیر)
3- رئیس اتاق تعاون ایران
4- معاون وزیر کشور
5- معاون حقوقی رئیس‌جمهور
6- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
7- رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران
تبصره: وزیر جهاد کشاورزی مکلف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه با تشکیل کمیته ساماندهی تشکل‌های صنفی کشاورزی و منابع طبیعی نسبت به تصویب چگونگی و نحوه تشکیل اتحادیه‌های فراگیر کشوری اقدام و اساسنامه آنها را جهت اجرا ابلاغ نماید.
امکان عرضه واحدهای کشاورزی کوچک
در بورس
نمایندگان در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، با ماده ۱۰ این طرح با ۱۵۵ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
بر اساس این مصوبه، وزارت جهاد کشاورزی مجاز است با اختصاص اعتبارات در بودجه سنواتی در راستای یکپارچه‌سازی مدیریت اراضی کشاورزی و بهبود بهره‌وری و افزایش تولید، نسبت به تهیه و ارائه بسته تشویقی و حمایتی برای تجمیع و تبدیل مزارع و واحدهای کشاورزی خرده مالکی و کوچک مقیاس به شرکت‌های کشت و صنعت و یا سهامی ‌زراعی کوچک ‌ترجیحاً با قابلیت عرضه و معامله در بورس یا خارج از بورس تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نماید.
سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تسهیل و عرضه سهام این شرکت‌ها می‌تواند به این منظور نسبت به تاسیس یک بازار بورس یا بازار خارج از بورس جدید و یا تخصیص یک بازار مجزا در یکی از بازارهای موصوف اقدام نماید.
دستورالعمل اجرایی چگونگی و شرایط تاسیس و نحوه و نوع حمایت از این شرکت‌ها ظرف سه‌ ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزیر جهاد کشاورزی و سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ می‌گردد.

 

 
با امضای طوماری صورت گرفت
 
مخالفت ده‌ها هزار کارگر لوازم خانگی با بازگشت کُره‌ای‌ها 
 
نه به مافیای واردات؛ موضوع طوماری با چند هزار امضا در مجلس - باشگاه  خبرنگاران
ده‌ها هزار کارگر و مهندس شاغل در شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی ایرانی با امضای طوماری مخالفت خود را با بازگشت برند‌های خارجی به کشورمان اعلام کردند.

در متن این طومار که دیروز در صحن علنی مجلس شورای به نمایش گذاشته شد آمده است: «ما مهندسان و کارگران کارخانجات تولید لوازم خانگی کشور که در شرایط سخت تحریم با حضور جهادی در خط مقدم جنگ اقتصادی توانسته ایم این صنعت را به مرز خودکفایی رسانده و پاسخگوی کمی و کیفی نیاز داخلی باشیم، صراحتا مخالفت خود را با بازگشت برندهای خارجی بدعهد اعلام داشته و با امضای این دادخواست از مسئولان و تصمیم سازان کشور خواستار مفاد مهم ذیل هستیم: توانمندی صنعت ملی لوازم خانگی را باور کنید، از واردات لوازم خانگی جلوگیری کنید،‌ اشتغال و معیشت کارگران را به خطر نیندازید.»
بر این اساس، بیش از 300 هزار کارگر مستقیم و یک میلیون و 500هزار شاغل غیرمستقیم در صنعت لوازم خانگی مشغول به کار هستند و به گفته مسئولان وزارت صمت، ایران در تامین نیاز لوازم خانگی به خودکفایی رسیده و نیازی به واردات در این زمینه ندارد.
اخیرا زمزمه‌هایی از بازگشت برند‌های کره‌ای بدعهد به بازار لوازم خانگی کشورمان مطرح شده است. کره‌ای‌ها سالهاست بیش از 7میلیارد دلار پول ایران را به بهانه تحریم‌های آمریکا بلوکه کرده‌اند و حالا با چراغ سبز آمریکا می‌خواهند برای نابودی صنعت داخلی کشورمان اقدام به ارسال تولیدات خودشان به ایران در ازای پولهای بلوکه شده کشورمان کنند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟