loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

فارین پالیسی: پیروز خاورمیانه به آمریکا امتیاز نمی‌دهد     ۱۴۰۰/۰۶/۱۶ فارین پالیسی در یادداشتی نوشت: دولت ایران می‌خواهد نشان دهد تنگنای اقتصادی موجود، عمدتا ناشی از

طاهر مهدوی بازدید : 18 چهارشنبه 17 شهریور 1400 نظرات (0)

فارین پالیسی:

پیروز خاورمیانه به آمریکا امتیاز نمی‌دهد 

   ۱۴۰۰/۰۶/۱۶

فارن پالیسی: ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است - ایرنا

فارین پالیسی در یادداشتی نوشت: دولت ایران می‌خواهد نشان دهد تنگنای اقتصادی موجود، عمدتا ناشی از حکومت آمریکاست. دولت ابراهیم رئيسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، می‌تواند روی حمایت داخلی از این روایت، حساب کند والبته او از حمایت کامل جناح‌های اصولگرا نیز کاملا برخوردار است.
پیچیدگی این سناریو این است که رئيسی نه قصد دارد رویکردهای منطقه‌ای تهران را محدود کند و نه با تغییرات موردنظر غرب در توافق هسته‌ای موافقت کند. آمریکا مایل است توسعه موشک‌های بالستیک دوربرد از سوی ایران، در مذاکرات بعدی مورد بحث قرار گیرد، اما سیدحسین موسویان، دیپلمات سابق ایرانی که در تیم دیپلماسی روحانی در مذاکرات با اتحادیه اروپا در سال 2015 حضور داشته، تفکر رئیس‌جمهور ایران را این‌گونه خلاصه می‌کند: «آن‌طور که من فهمیدم، رویکرد رئیس‌جمهور رئیسی این است که 5+1 و ایران متعهد به برجام باشند، «همان‌طور که هست» و «انطباق کامل در برابر انطباق کامل».
این بدان معناست که موضوعات وسیع‌تری که ایالات متحده و متحدانش مانند عربستان سعودی(چه برسد به اسرائیل) به عنوان اقدامات بعدی مهم در نظر می‌گیرند در حال حاضر اساسا روی میز نیست.
سیمون هندرسون، مدیر برنامه برنشتاین در حوزه خلیج فارس و سیاست انرژی در موسسه واشنگتن، گفت که فکر می‌کند ایران به تقویت نفوذ منطقه‌ای خود ادامه می‌دهد. هرگونه تعدیل نیز به دلایل تاکتیکی و نه راهبردی خواهد بود. جوست هیلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بین‌المللی بحران گفت که ایران، شرکای منطقه‌ای را برای وضعیت و جایگاه خود در منطقه بسیار مهم می‌داند.
تحلیلگران معتقدند تا آنجا که امتیازات متقابل در نظر گرفته می‌شود، سوریه برای عربستانی‌ها میوه کم‌دردسر است و با یمن برای ایرانیان یکسان است. عربستان سعودی می‌تواند به امارات متحده عربی بپیوندد و خواستار به رسمیت شناختن دیپلماتیک دولت، دولت اسد شود، در حالی که ایران می‌تواند متحدان محلی خود یعنی حوثی‌ها را به توافق با دولت [ادعایی] یمن - تحت حمایت عربستان - سوق دهد. می‌توان برای عراق و لبنان نیز سازش پیدا کرد. اما ایران احتمالا چنین ایده‌ای را یک وضعیت غیرضروری می‌داند: متحدان محلی ایران، از جمله سوریه و حزب‌الله، با حمایت روسیه، گروه‌های معارض را از خاک سوریه بیرون رانده‌اند. حوثی‌ها در حال پیروزی در جنگ یمن هستند و ایران از مدت‌ها قبل داخل دولت‌های عراق و لبنان متحد دارد. ایران نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش داده است و از این نظر در جنگ سردی که در آن بوده است، پیروز شده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟