loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. از موافقت با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا مخالفت با آزادسازی قیمت سوخت   ۱۴۰۲/۰۸/۳۰  ساختمان هرمی‌شکل بهارستان روز سه‌شنبه میزبان دو جلسه علنی و یک جلسه غیرعلنی بو

طاهر مهدوی بازدید : 2 چهارشنبه 01 آذر 1402 نظرات (0)

.

از موافقت با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

تا مخالفت با آزادسازی قیمت سوخت

  ۱۴۰۲/۰۸/۳۰

متناسب سازی حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب شد / بسته شدن راه افزایش قیمت  بنزین

 ساختمان هرمی‌شکل بهارستان روز سه‌شنبه میزبان دو جلسه علنی و یک جلسه غیرعلنی بود. نمایندگان در دو نوبت صبح و عصر به بررسی مواد باقیمانده از لایحه برنامه هفتم پرداختند تا این لایحه هرچه زودتر نهائی شود. اما موضوع جلسه غیرعلنی دیروز، بررسی تقاضای استعفای الیاس نادران بود. به گفته محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس، نادران در جلسه مذکور به نقاط قوت و ضعف مجلس اشاره کرده بود و در نهایت 90 درصد نمایندگان حاضر در جلسه با استعفای وی مخالفت نمودند.

قالیباف: اینکه حقوق بازنشستگان 90 درصد شاغلان باشد قطعی شده است
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مورد بررسی قرار گرفت، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بود. امری که به تصویب بند الحاقی 1 ماده 29 لایحه منجر شد. طبق بند مذکور، به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز منتاسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد ما‌به‌التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.
رئیس‌ مجلس درباره بند الحاقی ماده 29 اظهار داشت: این موضوع بین دولت و مجلس شورای اسلامی و شخص بنده و سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است که حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان باشد.
در ادامه بند الحاقی 2 ماده 29 مورد بررسی قرار گرفت که مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود، اما به دلیل ابهاماتی که در آن وجود داشت، به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.
مخالفت مجلس با آزادسازی قیمت سوخت
نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم‌، بند (الف) ماده 31 این لایحه را مورد بررسی قرار داده و پس از استماع نظر موافق و مخالف این بند، با اصل آن مخالفت کردند. سپس به پیشنهاد مالک شریعتی نیاسر و رای اکثریت وکلای ملت، بند الف به کلی حذف گردید.
به گزارش فارس، مالک شریعتی نیاسر به عنوان پیشنهاددهنده حذف بند مذکور با اشاره به ابهام موجود در متن پیشنهادی دولت عنوان کرد: نگرانی که مخالفان این بند مطرح کردند، کاملا بحق است، چرا که از این متن مبهم می‌توان استنباط افزایش قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین را داشت. همه ما فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر توزیع عادلانه یارانه‌ها به دهک‌های مختلف را قبول داریم، اما اگر دولت به صراحت اعلام می‌کرد قصد آزادسازی قیمت‌ها را ندارد و متنی صریح در این رابطه ارائه می‌کرد، مجلس همراه بود. اما این متن شائبه‌برانگیز است.
همچنین سلمان اسحاقی در موافقت با حذف این بند با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت روی تمامی شئونات زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، بیان کرد: اگر چنین اجازه‌ای به دولت داده شود، مشخص نیست سال آینده با آزادسازی قیمت‌ها وضعیت تورمی چگونه خواهد بود. ما باید جلوی قاچاق سوخت را بگیریم.
بند الف ماده 31 بیان می‌کرد: دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه‌سازی مصرف انرژی با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، بر اساس آیین‌نامه اجرائی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی به عمل آورد.
مجوز ادامه خدمت برای معلمان پس از بازنشستگی
مصوبه مهم دیگر بهارستان در روز سه‌شنبه‌، دادن اجازه خدمت پس از سی سال به برخی معلمان بود. بند ح ماده 88 لایحه برنامه هفتم که به تصویب اکثریت نمایندگان رسید، دولت را مجاز می‌کند در صورت تأمین اعتبار در قوانین بودجه سنواتی، پاداش بازنشستگی معلمان در رتبه‌های استادیار معلم و بالاتر را در سال سی‌ام خدمت بدون اعمال فرآیند بازنشستگی پرداخت و با استمرار خدمت آنان تا 5 سال با افزایش خدمت با رعایت سقف شصت و پنج سالگی موافقت نماید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟