loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

شمار شهدای انفجارهای کابل به 85 نفر رسید     ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ شمار شهدای روز شنبه سیاه کابل، همچنان رو به افزایش است و بر اساس آخرین آمارهای رسمی، بر اثر این حادثه تروریستی تا

طاهر مهدوی بازدید : 29 سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

شمار شهدای انفجارهای کابل به 85 نفر رسید  

  ۱۴۰۰/۰۲/۲۰

افزایش شهدای انفجار‌های کابل به ۶۸ نفر – دنیای خوب زندگی


شمار شهدای روز شنبه سیاه کابل، همچنان رو به افزایش است و بر اساس آخرین آمارهای رسمی، بر اثر این حادثه تروریستی تا دیروز، 85 نفر شهید و 147 تن نیز زخمی شده‌اند. عصر شنبه تروریست‌ها با انفجار پی‌در‌پی یک خودروی بمبگذاری شده و دو بمب دیگر، دختران دانش‌آموز در حال خروج از مدرسه سیدالشهدا را هدف قرار‌دادند.
به گزارش فارس، «طارق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: این انفجار در حالی صورت گرفته است که براساس قوانین بین‌المللی، نباید مکان‌هایی مانند مدرسه، دانشگاه‌ها‌، مراکز دینی و مساجد مورد حمله قرار گیرند، اما تروریست‌ها از این نوع اقدامات هدفمند برای فشار بر مردم و حکومت استفاده می‌کنند. گروه طالبان مسئولیت این انفجار را به گردن نگرفت و ادعا کرد که جنایت مذکور، کار داعش بوده است.
«لطیفه» و «مهدی»، دانش‌آموزانی که در این حادثه مجروح شده و در بیمارستان «علی جناح» بستری هستند، به خبرنگاران گفتند، تمامی شاگردان هنگام خروج از مدرسه با انفجاری مهیب رو به رو شده و همه جا را گردو غبار برخاسته از انفجار گرفته بود. این دانش‌آموزان ادامه دادند که پس از انفجار، تکه‌های اجساد همکلاسی‌های خود را می‌دیدند که در همه جا پراکنده شده بود.
«زهرا» دیگر دانش‌آموز مدرسه سیدالشهدا، که از به یاد آوردن این حادثه وحشت داشت، گفت، در این انفجار، با صحنه‌‌های دلخراشی رو به رو شده است و یادآوری این لحظات، وی را رنج می‌دهد.  
«محمد قاسم» پدر یکی از شهدای این حادثه نیز گفت: تمام حملات تروریستی در غرب کابل، جایی که مردم مظلوم هزاره زندگی می‌کنند،‌ انجام می‌شود. این درحالی است که مردم این منطقه شیعه‌نشین، مالیات دولت را پرداخت می‌کنند و هیچ‌گاه نیز علیه دولت وارد جنگ نشده‌اند.
وی افزود: وقتی در منطقه «بهسود» یک هلی کوپتر دولت سقوط می‌کند، رئیس‌جمهور بلافاصله دستور می‌دهد عاملان آن را شناسایی شوند، اما پس از وقوع انفجار تاکنون، رئیس‌جمهور افغانستان اقدام خاصی انجام نداده است.
خانواده‌های شهدا و زخمی‌های انفجار نیز عاملان این حادثه را غیرمسلمان و نوکر آمریکا دانسته و گفتند که فرزندان شان به هیچ عنوان از تحصیل انصراف نداده و به راه خود برای آبادانی کشور ادامه خواهند داد.
علی‌رغم گذشت سه روز از این حادثه غم‌انگیز، تاکنون برخی از خانواده‌ها در مورد سرنوشت فرزند خود اطلاعی ندارند. «عبدالله» پدر «شکریه» که کلاس یازدهم بوده است، می‌گوید که تاکنون نتوانسته است اطلاعی از دختر خود به دست آورد.
تدفین دانش‌آموزان
پیکر بسیاری از این دانش‌آموزان یکشنبه گذشته در میان بهت و ماتم والدین آنها، در غرب کابل و در منطقه شیعه‌نشین به خاک سپرده شد. «علی سعادت» مسئول ستاد مردمی تدفین و برگزاری مراسم فاتحه شهدا، در این مراسم گفت: یک روز پس از این حادثه، پیکر بسیاری از شهدا به خاک سپرده شده است. وی افزود: تاکنون هویت 10 نفر از شهدای این حادثه شناسایی نشده است.
وی همچنین، خطاب به دولت افغانستان گفت: خانواده‌های شهدا و زخمی‌های این حادثه از دولت درخواست دارند‌، امنیت جانی و مالی مردم مظلوم هزاره را تامین کند تا مجددا شاهد حوادث مشابه نباشیم.
یک روز عزای عمومی
«سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، که از سوی رئیس‌جمهور مامور رسیدگی به این جریان شده، گفت: یک روز از سوی حکومت عزای عمومی اعلام شده و تحقیقات برای شناسایی عاملین این حادثه نیز به صورت گسترده شروع شده است. دانش به خانواده‌های شهدا و زخمی‌های این حادثه وعده داد که در اولین فرصت، عاملان این حادثه را شناسایی کرده و به سزای اعمال شان برساند.
عبدالله عبدالله رئیس‌شورای عالی مصالحه ملی و «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، با انتشار اعلامیه ای، حمله اخیر در غرب کابل را به شدت محکوم کرده و مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های شهدا و زخمی‌ها بیان داشتند. رئیس‌جمهور همچنین، به نهاد‌های امنیتی دستور داد، حملات گروه‌های تروریستی را بی‌پاسخ نگذارند.
دولت جدید آمریکا با نقض عهد توافق دوحه و عدم خروج در تاریخ تعیین شده، این امکان را برای گروه‌های افراطی فراهم آورد تا خشونت در افغانستان را تشدید کنند.
پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی
آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی‌ شیعیان عراق، با صدور بیانیه‌ای، حمله تروریستی به مدرسه دخترانه در کابل را به شدّت محکوم کرد و از کشورهای جهان خواست اجازه ندهند نقشه شومی که بدخواهان برای آینده افغانستان کشیده‌اند، اجرا شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، متن این بیانیه، که از سوی دفتر آیت‌الله سیستانی منتشر شد، در ادامه می‌آید:
«جنایت هولناکی که روز ماه مبارک رمضان عده زیادی از دختران دانش‌آموز مدرسه سیدالشهدای کابل را به خاک و خون کشانید و شهادت ده‌ها تن و زخمی شدن شمار بیشتری را در پی داشت، دل هر انسان آزاده و باوجدانی را جریحه‌دار و آکنده از غم و‌اندوه می‌کند.
سال‌ها است که غیرنظامیان بی‌پناه افغانستان مورد حملات وحشیانه گروه‌های افراطی و سنگدل قرار می‌گیرند، ولی این جنایت در نوع خود کم‌نظیر و از جهاتی دردآورتر است. این فاجعه جانکاه را به ملت شریف و مظلوم افغانستان، به‌ویژه به خانواده‌های داغدار، تسلیت عرض می‌نماییم و از خداوند متعال برای آنان صبر و شکیبایی و برای مجروحین و آسیب‌دیدگان، شفای عاجل را مسألت داریم.
در شرایط دشوار کنونی کشور عزیز افغانستان و با توجه به احتمال قدرت گرفتن بیش از پیش گروه‌های تندرو و افراطی، اتحاد و همبستگی ملی میان همه اقوام و ملیت‌های این کشور از هر زمانی دیگر ضروری‌تر است، انتظار می‌رود حکومت و رهبران ملی و دینی و بزرگان جامعه افغانستان جهت حمایت از غیر نظامیان - به‌خصوص اقلیت‌های قومی و مذهبی - در مقابل ظلم وجنایت گروه‌های تروریستی، چاره‌ای بیاندیشند و اقدامات مناسبی را در نظر بگیرند.
کشورهای مسلمان و جامعه جهانی نیز وظیفه دارند ملت بی‌پناه افغانستان را در این شرایط سخت، تنها نگذارند و اجازه ندهند نقشه شومی را که بدخواهان برای آینده این کشور ترسیم نموده‌اند، اجرا شود و در نتیجه، شمار بیشتری از مردم بی‌گناه، هدف حملات جنایتکارانه گروه‌های افراطی قرار گیرند. دوام عزت و سربلندی ملت شریف افغانستان را از خداوند بزرگ خواستاریم.»
خبر دیگر از افغانستان اینکه، طالبان به مناسبت عید سعید فطر، سه روز آتش‌بس اعلام کرد.

 

با تجمع مقابل کنسولگری افغانستان
 
دختران مشهدی یاد شهدای دانش‌آموز کابل را گرامی داشتند
 
تصاویر| تجمع دختران مشهدی مقابل کنسولگری افغانستان - آفتاب

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جمعی از دختران مشهدی دیروز در حرکتی خودجوش با تجمع در مقابل کنسولگری افغانستان در شهر مشهد، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی مدرسه سیدالشهدا کابل که منجر به شهادت جمعی از دانش‌آموزان و معلمان شده بود، با  نثار شاخه‌های گل یاد آنان را گرامی داشتند. تجمع‌کنندگان همچنین با در دست داشتن پلاکاردها با مضامین «باز هم حمله تروریستی، بازهم دانش‌آموزان بی‌گناه، کجا هستی مرد میدان؟!»، «مرد میدان نداشتند، کجا هستی حاج قاسم»، «شهادت فارغ‌التحصیلی مکتب سیدالشهداست»، «بریده باد نفس آنانی که افغانستان عزیزمان را ناامن می‌خواهند»، «ما از سکوت شب سردتان خبرداریم، شهید داده‌ایم و از دردتان خبرداریم» ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی با مردم کشور افغانستان ابراز همدردی کردند گفتنی است؛ انفجار مهیب روز شنبه مقابل مدرسه «سیدالشهدا» در غرب کابل کودکان بی‌گناه را هدف حمله قرار داد که در این حادثه شمار زیادی از دانش‌آموزان، معلمان و اهالی محل شهید و زخمی شدند. مقامات افغانستان  آخرین آمار تلفات این حادثه را ۸۵  شهید و ۱۴۷ زخمی اعلام کرده‌اند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟