loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

فرمان پوتین برای پاسخ قاطع به «اقدامات خصمانه غرب»  ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ رئیس‌جمهوری روسیه با امضای فرمانی، دولت این کشور را موظف کرده تا «پاسخ قاطعی به اقدامات خصمانه کشورها

طاهر مهدوی بازدید : 67 شنبه 04 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

فرمان پوتین برای پاسخ قاطع به «اقدامات خصمانه غرب» 

۱۴۰۰/۰۲/۰۴

پوتین: به اقدامات تحریک‌ آمیز غرب کوبنده پاسخ می دهیم - Parstoday
رئیس‌جمهوری روسیه با امضای فرمانی، دولت این کشور را موظف کرده تا «پاسخ قاطعی به اقدامات خصمانه کشورهایی که منافع و امنیت ملی روسیه را به خطر بیندازد، اعمال کند.»

با تشدید تنش‌ها بین روسیه و کشورهای شرق اروپا که با تحریک آمریکا و چند کشور اروپایی انجام می‌شود، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» روز جمعه فرمان مربوط به اقدامات متقابل در برابر هر نوع اقدام غیردوستانه از طرف سایر کشورها را امضاء کرده است. این سند با هدف دفاع از منافع و امنیت روسیه تهیه شده و در صورت ضرورت، با تعطیلی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورهای متخاصم و همچنین ممنوع شدن فعالیت ارگان‌ها و موسسات دولتی این کشورها و لغو توافقات کاری-تجاری با شخصیت‌های حقیقی در خاک فدراسیون روسیه همراه خواهد شد.
طبق این گزارش، این واکنش تنها درخصوص کشورهایی خواهد بود که «اقدامات غیردوستانه‌ای را در قبال روسیه انجام دهند». این محدودیت‌ها می‌تواند توافقات مربوط به تأمین نیروی کاری و موافقت نامه‌هایی که درخصوص روابط کاری با این کشورها امضاء شده، را نیز شامل شود. در دستور پوتین حتی آمده، این محدودیت‌ها درخصوص شهروندان کشورهای متخاصم که به نمایندگی از دولت‌های متبوع خود در نمایندگی‌های دیپلماتیک یا ارگان‌ها یا موسسات دولتی حضور می‌یابند، اعمال نخواهند شد. در این سند به دولت فدراسیون روسیه نیز دستور داده شده تا فهرستی از کشورهای خارجی غیردوست که این محدودیت‌‌ها می‌تواند درباره آنها اعمال شود و همچنین تعداد شخصیت‌های فیزیکی آنها در خاک روسیه را مشخص کند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز جمعه درخصوص دستور ولادیمیر پوتین توضیح داد که فرمان برای مقابله با اقدامات خصمانه کشورهای خارجی، مربوط به فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک و رسمی این کشورها و نه تجار آنها می‌شود و این مسئله به فعالیت تجار و سرمایه‌ گذاران خارجی فعال در روسیه آسیب نخواهد رساند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به اخراج دیپلمات‌های این کشور از جمهوری‌های استونی، لیتوانی و لتونی، به این سه کشور حوزه دریای بالتیک هشدار داد: «این اقدام غیردوستانه بدون پاسخ نخواهد ماند».
اوکراین
همزمان وزیر خارجه اوکراین نیز گفته که، خروج نیروهای روسی از مرز مشترک می‌تواند به کاهش تنش‌ها کمک کند اما باعث توقف تنش‌ها یا کاهش درگیری‌ها در دونباس (شرق اوکراین) نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در بیانیه‌ای همچنین تایید کرده که شرکای غربی «کیف» باید به نظارت نزدیک بر اوضاع و انجام اقدامات موثر برای بازدارندگی روسیه ادامه دهند. روسیه روز پنجشنبه اعلام کرده بود که به نیروهایش دستور داده تا از منطقه نزدیک به مرز با اوکراین خارج شوند و به پایگاه‌های خود برگردند که به معنای پایان استقرار ده‌ها هزار سربازی است که باعث شده بود اوکراین به وحشت افتاده و برخی کشورهای غربی نیز آرایش نظامی بگیرند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟