loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه ضدایرانی:   شورای همکاری خلیج‌فارس در جایگاهی نیست که در ارتباط با جزایر ایرانی اظهار نظر کند   ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ سخنگوی وزارت امو

طاهر مهدوی بازدید : 2 دوشنبه 21 اسفند 1402 نظرات (0)
.
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه ضدایرانی: 
 شورای همکاری خلیج‌فارس در جایگاهی نیست
که در ارتباط با جزایر ایرانی اظهار نظر کند
  ۱۴۰۲/۱۲/۱۴

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به بخشهای ضدایرانی بیانیه نهایی اجلاس سران گروه هفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس بیان کرد: ایران انتظار دارد که همسایگان با رویکرد واقع‌گرایانه از اظهارات واهی پرهیز کنند.
 
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و درخصوص برگزاری انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کشورمان، اظهار داشت: این انتخابات در فضائی امن سالم و پرنشاط با حضور هوشمندانه و با بصیرت ایرانیان در سراسر کشور برگزار شد و لازم است به هموطنان خود برای استفاده از این حق و فرصت مهم و البته به منتخبین راه یافته به دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تبریک عرض کنیم و امیدواریم که منتخبین بتوانند در مسیر خدمت به مردم توفیقات روزافزونی را داشته باشند.
تعهد پاکستان به اجرای خط لوله گازی
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درخصوص مشارکت گازی ایران و پاکستان، تصریح کرد: به دنبال پیگیری‌های مقامات ایران و مذاکرات مستمر هیئت‌های انرژی دو کشور، طرف پاکستانی متعهد شد فاز اول این پروژه را به طول ۸۰ کیلومتر اجرائی کند. اجرای این پروژه در کمیته انرژی دولت پاکستان هم به تصویب رسید.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران در سال ۲۰۱۴ عملیات خودش را شروع کرده بود. طرف پاکستانی در شهریور ۱۳۹۸ درخواستی داشت این پروژه تا ۲۰۲۴ میلادی تمدید شود. در سطح وزیر نفت کشور ما و وزیر انرژی پاکستان گفت‌وگوهایی انجام شد. تصمیم طرف پاکستانی در چارچوب این مذاکرات بود.
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به بیانیه ضدایرانی
کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار کیهان و در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بیان کرد: همواره بر حاکمیت خود بر جزایر سه‌گانه تصریح کردیم و همواره بر اساس قوانین بین‌المللی بر این حق خود تاکید کردیم و شورای همکاری خلیج‌فارس در جایگاهی نیست که بخواهد در این ارتباط اظهارنظر کنند. صدور بیانیه‌های یکطرفه نافی فضای مثبت روابط میان ایران با کشورهای این منطقه است. ایران انتظار دارد که همسایگان با رویکرد واقع‌گرایانه از اظهارات واهی پرهیز کنند.
نشست جده محصول تلاش دیپلماتیک ایران 
وی افزود: یک رخداد مهمی را فردا در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی درخصوص فلسطین شاهد خواهیم بود که دومین نشست وزرای امور خارجه اسلامی است که به صورت فوق‌العاده برگزار خواهد شد و هر دو نشست هم محصول تلاش دیپلماتیک ایران و برخی دیگر کشورهای عضو این سازمان است و باتوجه به جایگاه و اهمیت ویژه‌ای سازمان و اینکه فلسفه تشکیل این سازمان درخصوص مسئله فلسطین بوده، انتظار این بود که در این بازه ۵ ماهه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شاهد اقدام مؤثر از سوی این سازمان می‌بودیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: متاسفانه شاهد این نبودیم که سازمان همکاری اسلامی آن‌گونه که باید به ایفای نقش خود در حمایت از فلسطین بپردازد. کنعانی گفت: در سایه جنگ‌طلبی مقامات رژیم صهیونیستی و حمایت نامحدود آمریکا از آن، این جنگ ظالمانه به طور مستمر ادامه دارد و سازمان همکاری اسلامی فردا در معرض آزمون قرار دارد که نشان دهد چه میزان از ظرفیت خود در راستای حمایت از فلسطین استفاده خواهد کرد.
وی بیان کرد: انتظار از رهبران کشورهای اسلامی این است که تصمیمی قوی و با اتفاق آرا درخصوص برداشتن گامی مؤثر برای دفاع از فلسطین اتخاذ کنند که فوریت موضوع برای توقف جنگ است. رژیم صهیونیستی از گرسنگی دادن مردم غزه به عنوان یک ابزار علیه آنها استفاده می‌کند و گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مردم غزه از گرسنگی رنج‌ می‌برند و تکلیف کشورهای اسلامی در جلسه فردای سازمان همکاری اسلامی روشن است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اولویت اول پایان جنگ غزه و دوم بازگشایی مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه و سوم ممانعت از تحقق سیاست کوچاندن مردم غزه است. ما از هرگونه رخدادی که منجر به توقف فوری جنگ و تجاوز رژیم صهیونیستی شود استقبال می‌کنیم.
واکنش کنعانی به ادعاهای جدید درخصوص میدان آرش
کنعانی درخصوص ادعای مطرح شده برخی کشورهای خلیج‌فارس در قبال حق استفاده از میدان گازی آرش گفت: لازم است اشاره کنیم که در این خصوص مواضع اصولی خود را مبتنی بر قوانین بین‌المللی بارها اعلام کردیم و طرح ادعاهای یکجانبه هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد. ما با مقامات کویتی بر تداوم مذاکرات فنی و حقوقی تاکید کردیم.
وی بیان داشت: نگاه ما در مناسبات با همسایگان تلاش برای ساختن فضائی مثبت و سازنده و تاکید بر موضوعات مشترک و دوستانه است و طرح این قبیل موضوعات در بیانیه‌های یکجانبه به هیچ وجه قابل قبول نیست.
مقامات افغانستان حقوق آبی ایران را تامین کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: درخصوص حق آبه هیرمند و مسائل مرتبط با افغانستان، موضع ما روشن است و بر اساس معاهده ۱۳۵۱ این یک حق اثبات شده است. مقامات سرپرستی افغانستان هم پایبندی خودشان بر این معاهده را اعلام کردند و انتظار داریم مقامات افغانستان فراتر از اظهارات، حقوق آبی ایران را تامین کنند.
کنعانی درخصوص اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق تصریح کرد: در این ارتباط که حاصل اراده طرفین به منظور تامین امنیت مشترک دو کشور بود توافقنامه تا حدود قابل توجهی اجرائی شده و کمیته امنیتی مشترک میان دو طرف بر روند اجرای توافقنامه تشکیل شده و مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی میان دو طرف وجود دارد و دولت عراق هم در این زمینه خود را متعهد می‌بیند.
وی درخصوص روابط میان ایران و روسیه گفت: روابط گسترده‌ای با روسیه در زمینه‌های مختلف داریم و ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی را قاطعانه رد و بی‌اساس تلقی می‌کنیم و طرح ادعاهای بی‌اساس مبنی بر همکاری میان ایران و روسیه در موضوعات مرتبط با تحولات منطقه‌ای و جنگ اوکراین را مبتنی بر رویکرد سیاسی تلقی می‌کنیم. ایران بر اساس حقوق شناخته شده خود همکاری‌های دوجانبه را با کشورهای دوست ادامه می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص تفاهمات میان ایران و مجارستان در راستای افزایش همکاری‌های تجاری، اظهار داشت: این سفر به میزبانی وزارت اقتصاد ایران و به جهت برگزاری نشست مشترک اقتصادی دو طرف صورت گرفت. نشست‌های تخصصی و کارشناسی بین دو هیئت برگزار شد. همچنین مذاکرات دوجانبه‌ای هم میان وزرای امور خارجه دو طرف صورت گرفت و فرصتی بود که طرفین ابعاد همکاری‌های فی مابین را بهتر بررسی کنند و زمینه‌های لازم برای افزایش سطح تجاری دو طرف بیش از پیش فراهم آورند. کنعانی ادامه داد: همچنین میان ایران و مجارستان مشورت‌های خوبی درخصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته که در بازه‌های مختلف به صورت تلفنی و حضوری این گفت‌وگوها به شکل مستمری در جریان است.
تشریح روابط ایران و افغانستان
وی درخصوص سرمایه‌گذاری طالبان در چابهار نیز گفت: همکاری‌های ما با دولت سرپرستی افغانستان اهداف و اصول اعلام شده روشنی دارد. کمک به ثبات و توسعه افغانستان اصول راه‌گشایی در تنظیم مناسبات میان ایران با دولت سرپرستی است. ثبات در افغانستان به ثبات در منطقه و امنیت منطقه بسیار کمک می‌کند.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تحکیم امنیت مرزها هدف اصولی ایران است. اقتصادی‌سازی مرزها به تامین امنیت مرزهای دو کشور کمک می‌کند. ایران از منظر اخلاقی و سیاست همسایگی و پیوند عمیق خویشاوندی افغانستان را برای خود ضرورت تلقی می‌کند. در این چارچوب توسعه همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر منافع دو کشور را کمک‌کننده به اصول تلقی می‌کنیم و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد.
کنعانی بیان کرد: موضوع حق‌آبه ایران جزو مطالبات ایران است و ما در همه گفت‌وگوها این موضوع را به عنوان اصل اساسی مورد توجه قرار داریم.
وی درخصوص تغییرات ژیوپلیتیکی در منطقه تصریح کرد: موضع ایران همان موضعی است که اعلام کرده و تغییری ایجاد نشده است. ما با تغییر مرزها مخالفیم.
 
دیدار معاون وزیر خارجه ویتنام با امیرعبداللهیان
 
دیدار معاون سیاسی وزیر خارجه ویتنام با امیرعبداللهیان و باقری - ایسنا
معاون وزیر خارجه ویتنام با وزیر امور خارجه و نیز معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار کرد.
نوین مین هنگ، معاون وزیر خارجه ویتنام که به تهران سفر کرده، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در ساختمان وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت شد.
معاون وزیر خارجه ویتنام همچنین با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
ایروانی:
  ایران استفاده از تسلیحات شیمیایی را در هر مکان و زمان محکوم می‌کند

امیرسعید ایروانی

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون «وضعیت در خاورمیانه سوریه- شیمیایی» سخنرانی کرد.
ایروانی در این زمینه عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر استفاده از تسلیحات شیمیایی را در هر مکان، زمان، توسط هر کسی و تحت هر شرایطی به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند. مجدداً تاکید می‌کنیم که هرگونه تحقیق در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌بایست بیطرفانه، حرفه‌ای، معتبر و عینی بوده، و کاملاً منطبق با الزامات و رویه‌های کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی باشد. به همان اندازه بسیار مهم است که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بتواند وظایف خود را به شیوه‌ای بیطرفانه، حرفه‌ای و عینی انجام دهد تا حقایق را بر اساس نتیجه‌گیری‌های مبتنی بر شواهد بیابد. مجدداً تکرار می‌کنیم که کنوانسیون باید به‌طور کامل، مؤثر و بدون تبعیض اجرا شود.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری عربی سوریه به‌عنوان طرف متعهد به کنوانسیون، به تعهدات خود و همکاری نزدیک با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادامه می‌دهد. مقامات ملی سوریه نه‌تنها گزارش‌های ماهانه‌ای را پیرامون جزئیات فعالیت‌ها در کشورشان ارسال کرده‌اند، بلکه به‌طور فعال با فراهم نمودن امکانات لازم در راستای تسهیلگری بیست و ششمین دور مشاوره برای تیم ارزیابی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که از ۲۳ ژانویه تا ۱ فوریه ۲۰۲۴ برگزار شد، گام برداشت. علاوه ‌بر این، سوریه دهمین دور بازرسی از مرکز مطالعات و تحقیقات علمی را در دسامبر ۲۰۲۳ تسهیل نمود. گزارش‌های دبیرخانه فنی تأیید می‌کند که سوریه کمک، دسترسی و پشتیبانی مورد نیاز، از جمله در حوزه اداری و لجستیکی، را طبق درخواست‌های تیم بازرسی ارائه کرده است. این مهم شاهد دیگری بر همکاری مداوم سوریه با دبیرخانه فنی است.
به گزارش مهر، ایروانی خاطرنشان کرد: به این ترتیب، در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴، دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به مقامات ملی سوریه در مورد بسته شدن سه موضوع باقی‌مانده در مورد اعلامیه اولیه سوریه و باقی موضوعاتی که ممکن است بسته شوند، اطلاع داد. این تحول چشمگیر بر اهمیت حفظ رویکرد غیرسیاسی در این موضوع تاکید می‌کند. از برخی کشورها می‌خواهیم تا قبل از پایان چنین رایزنی‌ها، از اتهامات سیاسی بی‌اساس علیه سوریه یا قضاوت‌های زودهنگام خودداری نمایند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟