loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر خارجه سریلانکا: اسرائیل امنیت منطقه را به خطر انداخته است   ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که به سریلانک

طاهر مهدوی بازدید : 8 چهارشنبه 02 اسفند 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر خارجه سریلانکا:
اسرائیل امنیت منطقه را به خطر انداخته است
  ۱۴۰۲/۱۲/۰۱

رژیم صهیونیستی امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که به سریلانکا سفر کرده، روز سه‌شنبه اول اسفند ماه در نشست خبری مشترک با علی صبری همتای سریلانکایی خود در کلمبو، با قدردانی از مهمان‌نوازی مقامات سریلانکا، سالروز استقلال این کشور را به دولت و ملت سریلانکا تبریک گفت. وی در تبیین اهداف و دستاوردهای سفر خود به کلمبو گفت: امروز گفت‌وگوهای مفصل و توافقات نتیجه‌بخشی را با وزیر خارجه سریلانکا و وزرای همراه وی داشتیم.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه در مذاکرات همه ابعاد همکاری‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، فناوری و گردشگری را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور توافق کردیم مناسبات را در همه زمینه‌های مورد علاقه ارتقا و تحکیم بخشیم. وی ادامه داد: اتفاق‌نظر داشتیم که کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی به‌زودی برگزار شود. وزیر امور خارجه اظهار داشت: مذاکرات جامع و مفیدی هم با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور سریلانکا داشتیم و رئیس‌جمهور از توافقات به عمل آمده بین وزرای خارجه دو کشور قویا حمایت و بر دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای سفر به سریلانکا تأکید کرد که امیدواریم در اولین فرصت ممکن شاهد انجام این سفر و گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش رؤسای جمهور باشیم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد که بزودی در چارچوب مناسبات مطلوب دو کشور، نیروگاه برق یکصد مگاواتی که توسط شرکت‌های ایرانی و با همکاری مشترک دو کشور احداث شده، افتتاح خواهد شد.
وی افزود: خرسندیم دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی از همکاری‌های نیرومندی برخوردارند و از مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند. وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری، ریاست سریلانکا در سازمان آیورا را تبریک گفت و آن را فرصتی برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا و همکاری‌های منطقه‌ای در قاره آسیا دانست. امیرعبداللهیان سریلانکا را یکی از مقاصد گردشگری مردم ایران معرفی و خاطر نشان کرد: سال گذشته بیش از
۱۲۰ هزار ایرانی با هدف گردشگری به این کشور سفر کردند و خاطراتی دلنشین از میزبانی و مهمان‌نوازی مردم خوب و متمدن سریلانکا دارند. وی با آرزوی بهترین‌ها برای مردم سریلانکا، از مردم این کشور برای سفر به ایران دعوت کرد و متذکر شد: با اراده‌ای که در رهبران دو کشور وجود دارد، در آینده نزدیک شاهد افزایش هرچه‌بیشتر مناسبات خواهیم بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه با اشاره به پهلوگیری اخیر دو ناو ایرانی در سواحل سریلانکا گفت: از امنیت دریایی و کشتیرانی در خلیج‌فارس و اقیانوس هند و منطقه قویاً حمایت می‌کنیم. امیرعبداللهیان با بیان اینکه رژیم اشغالگر اسرائیل امنیت منطقه را قویاً به خطر انداخته است، افزود: از موضع قوی سریلانکا در پیوستن به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر توقف نسل‌کُشی و جنایات جنگی در غزه و کرانه باختری قدردانی می‌کنیم. وی همچنین ادامه داد: از ابتکار عمل دولت آفریقای جنوبی نیز در بین‌المللی کردن شکایت علیه جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل حمایت می‌کنیم. به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان تصریح کرد: اجماع حاصله در اتحادیه آفریقا در حمایت از فلسطین مورد توجه ما است و اتفاق نظر داریم که در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی الگوی ایجاد شده در اتحادیه آفریقا و در حمایت از فلسطین و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل تکرار شود.
دیدار امیرعبداللهیان با رئیس‌جمهور سریلانکا
وزیر امور خارجه در ادامه نخستین سفرش به سریلانکا پس از تصدی وزارت امور خارجه، به دیدار رانیل ویکرمسینگه رئیس‌جمهور سریلانکا در کلمبو رفت. وی پیش از آن با علی صبری همتای سریلانکایی خود و همچنین نخست‌وزیر سریلانکا دیدار و درباره راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرد. رؤسای جمهور دو کشور نیز در سال جاری با یکدیگر دیدار کرده بودند؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه در هتل محل اقامتش با همتای سریلانکایی‌ خود دیدار و در این دیدار، تعاملات و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف را خوب اما ناکافی ارزیابی کرده بود. رئیس‌جمهور کشورمان همچنین با اشاره به فراهم شدن بستر برای تقویت و ارتقای مناسبات تجاری فیمابین، بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سریلانکا تأکید کرده‌ بود.
گفت‌ وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و مالزی
امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی درخصوص ارتقاء روابط دو جانبه در حوزه‌های فناوری، علمی، فرهنگی، صنعتی، تجاری و همچنین گفت وگوها پیرامون موضوعات مختلف جهان اسلام به‌ویژه فلسطین اعلام آمادگی کرد.
وی درخصوص پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی و اعلام آمادگی برای حضور فعالانه در این نشست با همتای مالزیایی خود به تبادل نظر پرداخت و ابراز امیدواری کرد این نشست گامی مؤثر در جهت توقف نسل‌کشی و رفع فاجعه انسانی غزه در آستانه ماه مبارک رمضان باشد. وزیر امور خارجه مالزی نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن استقبال از برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی اظهار داشت: مالزی در جهت ایجاد آتش‌بس و توقف درگیری‌ها عزم راسخ دارد و از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در این خصوص قدردانی می‌کند. وزیران امور خارجه دو کشور همچنین در مورد تقویت توافق‌های تجاری دوجانبه و برنامه‌ریزی پیرامون سفر مقامات عالی رتبه دو کشور به تهران و مالزی گفت وگو کردند.

ایروانی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل:
 ایران فعالیتی مغایر قطعنامه‌ها
از جمله فروش یا انتقال سلاح به یمن انجام نداده است

ایروانی در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل: تلاش برای نسبت  دادن اقدامات دولت موقت یمن به ایران انحراف از واقعیت میدانی است - آلیک

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت ادعای آمریکا پیرامون ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرد و گفت: ایران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های ۲۱۴۰ (۲۰۱۴) و ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت متعهد است و هیچ‌گونه فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات، انجام نداده است.
 

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت اعلام کرد: پیرو مکاتبه مورخ ۱۵ ژانویه، مایلم مجددا به یک ادعای بی‌اساس دیگر که نماینده ایالات متحده علیه کشورم مطرح کرده است، پاسخ دهم. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ ذیل دستور کار وضعیت خاورمیانه برگزار شد، متأسفانه بار دیگر نماینده ایالات متحده آمریکا با انتشار اطلاعات نادرست و ایراد اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص وضعیت یمن و دریای سرخ، از تریبون شورای امنیت برای پیشبرد برنامه سیاسی کوته‌فکرانه خود سوءاستفاده کرد. سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران این اتهامات بی‌اساس را قاطعانه رد می‌کند و آنها را بهانه‌ای می‌داند که ایالات متحده از آن برای توجیه و مشروعیت بخشیدن به اقدامات غیرقانونی و تجاوز نظامی خود به یمن استفاده می‌کند. همان‌طور که در نامه مورخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ تصریح شد، ایران همچنان به پایبندی خود به قطعنامه‌های ۲۱۴۰ (۲۰۱۴) و ۲۲۱۶ (۲۰۱۵) شورای امنیت متعهد است و هیچ‌گونه فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها، از جمله فروش یا انتقال تسلیحات، انجام نداده است. علاوه‌بر این، ایران همواره از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک دفاع می‌کند و بر تعهد خود به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید دارد. به گزارش ایرنا، ایروانی تاکید کرد: ایران بار دیگر تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس و استفاده غیرقانونی از زور در یمن را محکوم می‌کند؛ این تجاوز نظامی آشکارا حاکمیت و تمامیت ارضی یمن، حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت را نقض می‌کند و تهدیدی جدی برای صلح، ثبات و امنیت منطقه است. استناد به دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل توسط ایالات متحده و انگلیس برای توجیه اقدامات غیرقانونی خود با هدف گمراه‌سازی صورت‌ می‌پذیرد، و طبق قوانین بین‌المللی فاقد مشروعیت است. سفیر ایران در سازمان ملل در پایان این نامه از رئیس شورای امنیت سازمان ملل خواست که این نامه را به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع کند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟